روند نوآوری در صنعت آسانسور+ جدیدترین فناوری‌های آسانسور جهان

نوآوری در صنعت آسانسور

بهار آزادی، کابین نیوز – امروزه کمتر ساختمان چند طبقه‌ای را می‌بینید که آسانسور نداشته باشد. همچنین می‌دانید که قدیمی و فرسوده بودن آسانسورها باعث ایجاد خسارات جانی و مالی زیادی می‌شود. به همین علت نوآوری در صنعت آسانسور نقش ویژه‌ای دارد، مهمترین نقش نوآوری در این صنعت هوشمندسازی، بهبود کارایی و کاهش هزینه ساختمان است.

سرعت و کیفیت بالا به ویژه در ساختمان‌های تجاری و مهم نقش مهمتری دارد. در این ساختمان‌ها، سرعت بالای ارائه خدمات و جابجایی کارمندان و مراجعین اهمیت بالایی دارد. علاوه بر آن، در این ساختمان‌ها باید آسانسور طوری طراحی شود که فضای اشغالی و میزان مصرف برق به حداقل برسند. در این مقاله، درباره نوآوری‌ها در صنعت آسانسور، صحبت خواهیم کرد.

نقش نوآوری در کاهش فضای اشغالی آسانسور

به نظر شما چرا کاهش فضای اشغالی آسانسور و استفاده از کمترین فضا تا این حد اهمیت دارد؟ زیرا هر متر مربع اشغال شده توسط آسانسور، فضایی است که در غیر این صورت می‌توانست برای فعالیتی دیگر استفاده شود و یا اجاره داده شود. به همین علت، کاهش فضای اشغالی آسانسور، برای مالکان ساختمان اهمیت بالایی دارد.

بر همین اساس یکی از دلایل پیدایش نوآوری در صنعت آسانسور، افزایش فضای اشغالی آسانسور بود. به همین علت، بسیاری از تولید کنندگان، به بازنگری کلیه آسانسورهای قدیمی اقدام کردند. این بازنگری، با هدف ارائه تولیدات آسانسوری با جدیدترین طراحی‌ها و فناوری‌ها است.

نوآوری‌های اصلی در آسانسورهای امروزی

امروزه جدیدترین تکنولوژی‌ها و نوآوری در صنعت آسانسورف دارای 4 کاربرد اصلی زیر هستند. دست اندرکاران این حوزه، امید دارند که این نوآوری‌ها بتواند زمان انتظار مسافران و تعداد چاهک آسانسور یک ساختمان کاهش یابد. در نتیجه، هزینه‌های سرویس و نگهداری آسانسور و همچنین مصرف برق سیستم‌های آسانسور نیز تا حد زیادی کاهش می‌یابد.

  • افزایش سرعت
  • افزایش ارتفاع چاهک آسانسور
  • حضور چندین کابین در یک چاه
  • کاهش زمان انتظار مسافران

مطالب مرتبط:

افزایش سرعت آسانسور

یکی از مشکلات آسانسورهای قدیمی که تا حد زیادی موجب نارضایتی مسافران است، سرعت پایین است. به همین علت فناوری‌های آسانسور، تمرکز ویژه‌ای بر افزایش سرعت بالابرها دارند.

افزایش ارتفاع چاهک آسانسور

یکی دیگر از کابردهای تکنولوژی و نوآوری در صنعت آسانسور، افزایش ارتفاع شافت(چاهک) آسانسور متمرکز است.

حضور چندین کابین در یک  چاه

استفاده از چندین کابین در یک چاه آسانسور، به منظور افزایش توان آسانسور کاربرد مهمی دارد. به همین علت، یکی دیگر از اهداف تکنولوژی‌ها و فناوری‌های آسانسور همین مورد است.

کاهش زمان انتظار

بهبود سیستم‌های زمان‌بندی آسانسور و کاهش زمان انتظار مسافران، از جمله اهداف اصلی نوآوری است. فعالان این صنعت، سعی دارند با استفاده از پیاده سازی الگوریتم‌های پیشرفته موثر بر کاهش زمان انتظار مسافران، به این هدف مهم دست یابند.

پیشرفت‌های آسانسور

نوآوری در افزایش سرعت آسانسور

افزایش سرعت آسانسور از جمله مهمترین و کاربردی‌ترین موارد نوآوری در صنعت آسانسور، در چند سال اخیر است. در همین راستا، برخی از شرکت‌های مطرح آسانسوری از جمله تولیدکنندگان ژاپنی، توشیبا، میتسوبیشی و هیتاچی، چند آسانسور پر سرعت را در ساختمان‌های بسیار مرتفع نصب کرده‌اند. این سیستم‌ها فوق سریع هستند و هدف آن‌ها انتقال مسافران با سرعت زیاد به طبقات بالا و همچنین جذب گردشگران به ساختمان است.

این آسانسورها از نوع فوق سریع هستند و دارای سرعت 20 متر بر ثانیه هستند. سرعت این آسانسورها، تقریبا دو برابر آسانسورهای نصب شده در مرکز تجارت جهانی نیویورک و برج خلیفه دبی است. در گذشته نیز، آسانسورهای فوق سریع در مرکز مالی CTF در گوانگژو و برج شانگهای نصب شده‌اند.

ساختار آسانسورهای فوق سریع

به منظور افزایش سرعت آسانسورها که یکی از اهداف اصلی نوآوری در صنعت آسانسور بود، تغییرات زیادی در ساختار آسانسورهای فعلی ایجاد شد. این تغییرات شامل موارد زیر است.

  • بهبود موتورهای الکتریکی آسانسور 
  • اصلاح قطعات آسانسور جهت افزایش ایمنی و راحتی مسافران
  • بهبود مقاومت سیم بکسل
  • راه اندازی سیستم سرکوب ارتعاشات در کابین
  • طراحی مدرن کابین جهت بهبود آیرودینامیک و کاهش لرزش‌ها

جمع بندی 

تکنولوژی‌های مدرن تقریبا در همه حوزه‌های زندگی بشر راه یافته‌اند. آسانسورها نیز از این قاعده مستثنی نیستند. در زندگی‌های امروزی که وقت و انرژی اهمیت بالایی دارد، طبیعی است که اهداف اصلی نوآوری‌های آسانسور این دو موضوع باشد. البته تکنولوژی‌های مدرن آسانسوری فقط محدود به همین دو مورد نیست. آسانسورهای هوشمند، آسانسور سبز، کنترل دسترسی مسافران و… تعدادی از پیشرفت‌های صنعت آسانسور است. در مقالات بعدی شما را بیشتر با فناوری‌های صنعت آسانسور و دستاوردهای آن‌ها آشنا می‌کنیم.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

بنر کیوان فراز
بنر نیکان
بنر اوج فراز
moradi trade
بنر کارالیفت
بنر mgm hydraulic
بنر تکساز آسانبر سمامی
بنر بازرگانی آراس
لیفتراک آرکا جم
مطالب اخیر
گروه صنعتی فاخر