مهر فروشی در آسانسور؛ معضل شایع و خطر آفرین صنعت آسانسور

در این مقاله قصد داریم با بررسی پدیده مهرفروشی و عوارض آن، گامی موثر در جهت آگاه سازی فعالان این صنعت و کاهش خسارات حاصل از مهرفروشی برداریم.

مهر فروشی در آسانسور

بهار آزادی، کابین نیوز – مهر فروشی در آسانسور، یکی از معضلات شایع این صنعت است که خسارات جبران ناپذیر جانی و مالی به همراه دارد. این معضل، مشکلات زیادی را در بحث ایمنی، کیفیت و… ایجاد کرده است.

علیرغم خسارات ناشی از مهرفروشی و نظارت‌های سازمان استاندارد ایران، همچنان با این مشکل و عوارض آن در صنعت آسانسور روبه رو هستیم. در این مقاله قصد داریم با بررسی پدیده مهرفروشی و عوارض آن، گامی موثر در جهت آگاه سازی فعالان این صنعت و کاهش خسارات حاصل از مهرفروشی برداریم.

مهر فروشی در آسانسور چیست؟

منظور ما از مهر فروشی در آسانسور حقیقت برخی از شرکت‌هایی هستند که فعالیتی ندارند؛ اما پای برگه‌های سایر شرکت‌های متفرقه آسانسوری را مهر می‌کنند و تائیدیه‌های لازم را برای پایان کار ساختمان دریافت می‌کنند.

مرجع نظارت بر مهرفروشی در صنعت آسانسور

مرجع نظارت بر مهرفروشی در صنعت آسانسور

سازمان استاندارد ایران مرجع اصلی نظارت بر معضل مهر فروشی در استاندارد آسانسور است. این سازمان با تکیه بر استاندارد ملی ایران به شماره 1-6303 کلیه قوانین مربوط به طراحی، نصب و اجرای آسانسور و پله برقی را تعیین و نظارت می‌کند. بحث دریافت پایان کار بر اساس گواهی ایمنی و استاندارد آسانسور، در حال انجام است.

12 شرط دریافت مهر و مجوز استاندارد آسانسور برای شرکت‌ها

کلیه شرکت‌های آسانسوری قادر به دریافت مجوز و مهر طراحی و مونتاژ آسانسور هستند، به شرطی که از 12 ویژگی زیر برخوردار باشند. به این ترتیب، پدیده مهر فروشی در آسانسور تا حد زیادی کاهش می‌یابد.

مهر توسط مدیریت فنی شرکت

ارائه مدرک تحصیلی مرتبط + سابقه بیمه‌ای شغل مرتبط + گواهی عدم سوء پیشینه
دارای دست کم 2 تکنسین فنی آسانسور در شرکت

ارائه مدرک تحصیلی مرتبط + سابقه کاری مرتبط + گواهی عدم سوء پیشینه

گواهی تائیدیه فعالیت مدیریت شرکت از نظر اخلاقی و حرفه‌ای

دریافت گواهی از 2 شرکت آسانسوری دارای سابقه معتبر و گواهی عدم سوء پیشینه
ارائه اسناد لازم برای تائید واقعی بودن شرکت و فعالیت آن

اساسنامه شرکت + مدارک شناسایی مدیران شرکت + روزنامه رسمی شرکت

آدرس دقیق شرکت

ارائه سند یا قرارداد اجاره شرکت
ارائه اسناد بیمه شرکت

مدارک بیمه مسئولیت مدنی

فعالیت در اتاق بازرگانی

ارائه مدرکی مبنی بر عضویت در اتاق بازرگانی
انسجام، برنامه و نظم در شرکت

ارائه چارت سازمانی شرکت

برخورداری از امکانات لازم

دارای تجهیزات و شرایط لازم برای ارائه خدمات به مشتریان
مدارک بیمه کارکنان شرکت

ارائه لیست بیمه تامین اجتماعی

آموزش‌های لازم به کارمندان و تکنسین فنی شرکت

ارائه جزوه‌های لازم و مورد نیاز آموزش آسانسور و پله برقی
ارائه مدارک لازم به سازمان صنعت، معدن و تجارت

پر کردن فرم و اسناد لازم برای دریافت مهر

شما می‌توانید پس از ارائه مدارک بالا به سازمان صنعت، معدن و تجارت، مهر و مجوز لازم برای طراحی، اجرا و نصب انواع آسانسور و پله برقی را دریافت کنید. لازم به ذکر است که مجوزهای صادر شده دارای مدت معینی هستند و شما باید در بازه‌های زمانی تعیین شده نسبت به تمدید آن‌ها اقدام کنید.

مسئول صدور گواهی استاندارد آسانسور

مشکلات و خطرات مهر فروشی آسانسور

در حال حاضر شرکت‌های مورد تائید ادارات استاندارد در هر استانی که در سامانه اداره کل استاندارد ایران تعریف شده‌اند، مسئول صدور و ارائه گواهی‌های استاندارد آسانسور هستند. شما نیز می‌توانید گواهی استاندارد آسانسور ساختمان خود را شرکت‌های رتبه بندی شده اداره استاندارد دریافت کنید.

بیشتر بخوانید:

شرایط دریافت استاندارد آسانسور چیست؟

شرایط دریافت استاندارد آسانسور

با توجه اینکه اخذ پایان کار ساختمان و گواهی بازرسی ادواری آسانسور بدون ارائه استاندارد آسانسور امکان پذیر نیست، می‌توان گفت تقریبا اکثر آسانسورها از استاندارد کافی برخوردار هستند.

جهت کسب اطمینان از اخذ استاندارد آسانسور، باید تجهیزات و قطعات و امکانات زیر در آسانسور شما از کیفیت و ایمنی کافی برخوردار باشند و شرایط مورد نظر برقرار شود.

  1. چاه آسانسور
  2. درب آسانسور شامل درب طبقه و کابین
  3. وضعیت موتورخانه آسانسور
  4. محل قرارگیری فلکه‌ها
  5. تجهیزات ایمنی، محرکه و مکانیکی آسانسور
  6. شرایط کابین آسانسور و وزنه تعادل
  7. ریل‌های آسانسور
  8. بافر
  9. قطعات برقی آسانسور
  10. بررسی آسانسور توسط بازرسین و تکنسین فنی و اعلام نتایج
  11. تعمیر و نگهداری آسانسور
  12. صدور گواهی ایمنی و استاندارد آسانسور

2 علت اهمیت استفاده از مهر و مجوز شرکت

موارد زیر، 2 علت اصلی اهمیت استفاده از مهر و مجوز شرکت هستند که باعث کاهش پدیده مهر فروشی در آسانسور می‌شوند.

  1. ثبت نام برق سه فاز
  2. دریافت گواهی پایان کار ساختمان

ثبت نام برق سه فاز

تنها شرکت‌های دارای مجوز و مهر اداره استاندارد ایران، مورد تائید ادارات برق استان‌ها هستند. به همین علت، فقط این شرکت‌ها می‌توانند برق سه فاز را برای آسانسورهای خود دریافت کنند.

کلیه شرکت‌ها برای دریافت برق سه فاز باید اطلاعات آسانسورهای خریداری شده توسط مشتریان را در سایت اداره برق ثبت کنند. در صورت تائید تابلو فرمان و اینورتر موجود در آسانسور، برق سه فاز به این آسانسور تعلق می‌گیرد.

دریافت گواهی پایان کار ساختمان

تقریبا همه ما از این موضوع مطلع هستیم که دریافت گواهی پایان کار ساختمان، در گرو اخذ تائیدیه گواهی استاندارد آسانسور و آتش نشانی است. مسئول صدور و ارائه این تائیدیه‌ها، کلیه شرکت‌های دارای مجوز از سازمان استاندارد ایران هستند.

به این منظور شما باید لیست شرکت‌ها و بازرسین مورد تائید اداره استاندارد را بررسی کنید و با ارائه مدارک مورد نیاز برای اخذ استاندارد آسانسور، نسبت به دریافت این گواهی اقدام نمائید.

مشکلات و خطرات مهر فروشی در استانداردسازی آسانسور

به جرات می‌توان گفت که مقصر اصلی در افزایش معضل مهرفروشی آسانسور، مالکین ساختمان و متقاضیان دریافت استاندارد آسانسور هستند. زیرا این افراد همیشه به دنبال راهی میانبر، ساده و کم هزینه برای دریافت استاندارد آسانسور هستند؛ بدون در نظر گرفتن قانونی بودن آن راه و مشکلات و خطراتی که به همراه دارد.

به این ترتیب، فرصتی مناسب برای افراد و شرکت‌های سودجو فراهم می‌شود تا با استفاده از مهرفروشی و به صورت غیر قانونی، درآمدهای بسیار زیادی کسب کنند. در نهایت نیز فقط مالکین ساختمان هستند که از لحاظ مالی و جانی متضرر می‌شوند. خساراتی که ممکن است کاملا غیر قابل جبران باشند.

البته شرکت‌هایی که اقدام به فروش مهر و مجوز خود نموده‌اند، در صورت بروز هر نوع حادثه و یا خسارتی مجبور به پاسخگویی هستند.

سخن پایانی

متاسفانه علیرغم اطلاعیه‌ها و نظارت‌های سازمان استاندارد ایران، همچنان پدیده مهر فروشی در صنعت آسانسور به قوت خود باقی است. لذا کارفرمایان و مالکین ساختمان موظف هستند برای دریافت مجوز استاندارد آسانسور خود به شرکت‌های دارای مجوز از سازمان استاندارد مراجعه کنند؛ ولو اینکه دریافت این مجوز برای آن‌ها هزینه‌های بسیار بالایی به همراه داشته باشد. در غیر این صورت متحمل هزینه‌های جانی و مالی هنگفت و جبران ناپذیری خواهند شد.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

بنر کیوان فراز
بنر نیکان
بنر اوج فراز
moradi trade
بنر کارالیفت
بنر mgm hydraulic
بنر تکساز آسانبر سمامی
بنر بازرگانی آراس
لیفتراک آرکا جم
مطالب اخیر
گروه صنعتی فاخر