راهنمای قیمت و چک لیست بازرسی ادواری آسانسور 1402

در این مقاله می‌توانید راهنمای کامل بارسی ادواری آسانسور، هزینه بازرسی دوره ای و چک لیست بازرسی سالیانه آسانسور را مطالعه کنید.

بازرسی ادواری آسانسور

بهار آزادی، کابین نیوز – بازرسی ادواری آسانسور یک مرحله ضروری و اجتناب ناپذیر برای اطمینان از عملکرد صحیح آن است. این بازرسی باید در فواصل زمانی منظم و مطابق با الزامات و قوانین تعیین شده توسط سازمان ملی استاندارد انجام شود. هدف اصلی بازرسی‌های دوره ای آسانسور، تضمین امنیت و عملکرد مناسب این سیستم‌ به ویژه در ساختمان‌های مسکونی، اداری و تجاری است. در ادامه این مقاله قصد داریم شما را با کلیه نکات مربوط به بازرسی سالیانه آسانسور آشنا کنیم و به سوالات شما در این زمینه جواب بدهیم.

بازرسی ادواری آسانسور چیست؟

بازرسی ادواری آسانسور که با نام بازرسی سالیانه آسانسور نیز شناخته می‌شود، یک بازرسی اجباری است که توسط شرکت‌های مورد تائید سازمان ملی استاندارد آسانسور ایران انجام می‌شود. مراحل و شرایط بازرسی سالیانه آسانسور نسبت به ویژگی‌های ساختمان و آسانسور متفاوت است. در ادامه به شرح کامل این نوع آسانسور می‌پردازیم.

در بازرسی دوره ای آسانسور چه مواردی بررسی می شود؟

مواردی که در جدول زیر ذکر شده است در بازرسی سالیانه آسانسور، بررسی می‌شوند.

شماره

قطعه و یا محل بررسی

1

موتورخانه آسانسور

2

ضربه گیر یا بافر آسانسور

3

وضعیت درب‌ها

4

دستگاه کنترل تردد آسانسور

5

چاه و موتور آسانسور

6

ریل‌های راهنمای آسانسور

سامانه بازرسی دوره ای آسانسور

سامانه بازرسی دوره ای آسانسور

روزانه میلیاردها نفر با استفاده از آسانسور جابجا می شوند، بنابراین عملکرد صحیح و تضمین رعایت تمام اقدامات ایمنی لازم است. به همین دلیل، علاوه بر بررسی‌های تعمیر و نگهداری منظم که توسط شرکت تعمیر و نگهداری انجام می‌شود، آسانسورها باید تحت بازرسی ادواری آسانسور که یک بازرسی اجباری است نیز قرار بگیرند.
به همین منظور کلیه مدیران و مالکان ساختمان‌های دارای آسانسور باید برای ثبت درخواست بازرسی سالیانه یا ادواری آسانسور، وارد وب سایت سازمان ملی استاندارد آسانسور به نشانی http://lift.isiri.gov.ir شوند و درخواست خود را در این وب سایت ثبت کنند.

تفاوت بین تعمیر و نگهداری منظم و بازرسی دوره ای آسانسور

تفاوت بین تعمیر و نگهداری منظم و بازرسی سالیانه آسانسور

تعمیر و نگهداری منظم آسانسور توسط شرکت تعمیر و نگهداری انجام می‌شود که مشتری با آن قرارداد تعمیر و نگهداری امضا کرده است و فواصل زمانی انجام آن نسبت به ویژگی‌های ساختمان و آسانسور متفاوت است.
بازرسی دوره ای آسانسور با تعمیر و نگهداری آن متفاوت است و توسط شرکت‌ها و بازرس‌های مورد تائید سازمان ملی استاندارد انجام می‌شود. در بازرسی سالیانه آسانسور، شرایط و وضعیت بخش‌های مختلف آن اعم از موارد زیر مورد بررسی قرار می‌گیرد.

  • موتورخانه
  • چاه
  • کابین آسانسور
  • محدود کننده سرعت
  • کابل‌ها در آسانسورهای کششی
  • ریل‌های راهنما
  • نحوه باز و بسته شدن درها

هدف از بازرسی ادواری آسانسور، تضمین وضعیت عملکرد کامل قطعات، تجهیزات ایمنی مختلف و همچنین مطابقت آنها با مقررات ملی سازمان استاندارد است.

هزینه بازرسی سالیانه آسانسور

تعرفه بازرسی ادواری آسانسور، نسبت به کاربری ساختمان، نوع درب آسانسور، تعداد توقف‌ها، گروه ساختمان و میزان ترافیک آن متفاوت است. در تصویر زیر می‌توانید هزینه استاندارد ادواری آسانسور در سال 1402 که توسط سازمان ملی استاندارد ایران ارائه شده است را مشاهده کنید.

بیشتر بخوانید:

چک لیست بازرسی ادواری آسانسور

چک لیست بازرسی آسانسور

بازرسی ادواری آسانسور باید در مراحل مختلف زیر انجام شود.

  • بررسی کلی آسانسور درباره وضعیت عمومی آسانسور، عدم لرزش و یا صداهای غیر عادی و بهداشت داخل و بیرون از کابین آسانسور
  • سلامت درب‌های آسانسور: وضعیت باز و بسته شدن و قفل آن‌ها
  • وضعیت سیستم روشنایی داخل و بیرون از کابین آسانسور
  • شرایط صفحه کلید و نمایشگر کابین آسانسور از طریق تست دکمه‌های کنترل درون کابین
  • کسب اطمینان از عملکرد سیستم تهویه هوا در کابین آسانسور
  • بازرسی سیستم ترمز آسانسور
  • بررسی سیستم ایمنی آسانسور
  • بازرسی موتورها و سیستم انتقال نیرو

چه کسی مسئول درخواست بازرسی دوره ای آسانسور است؟

هزینه بازرسی سالیانه آسانسور

مسئول درخواست بازرسی‌های دوره‌ای مالک ساختمان یا مدیر آن است. در کلیه ساختمان‌های مسکونی، تجاری و اداری باید این درخواست توسط مدیر ساختمان انجام ‌شود.

انجام بازرسی دوره ای آسانسور بر عهده کیست؟

بر اساس قوانین و الزمات استاندارد ملی 1-6303 و قوانین موجود در سازمان ملی استاندارد ایران، کلیه آسانسورهای در حال بهره برداری باید تحت سرویس و نگهداری منظم (به صورت ماهانه) و همچنین بازرسی ادواری آسانسور (به صورت سالانه) قرار بگیرند. در صورت تایید عملکرد و ایمنی از سوی سازمان ملی استااندارد، گواهینامه بازرسی ادواری آسانسور برای این آسانسورها صادر می‌شود.
مراحل نظارت، صدور گواهی ایمنی و کیفیت باید توسط شرکت‌های بازرسی فنی دارای صلاحیت سازمان ملی استاندارد صادر شود. این گواهینامه‌ها دارای اعتبار یک ساله هستند.

سخن پایانی درباره بازرسی سالیانه آسانسور

بازرسی ادواری یا سالیانه آسانسور که توسط شرکت‌های دارای مجوز از سازمان ملی استاندارد ایران انجام می‌شود، تضمین کننده کیفیت و عملکرد صحیح آسانسور است. در این مقاله سعی کردیم کلیه اطلاعات لازم درباره بازرسی دوره آسانسور را بیان کنیم. امیدواریم این مطلب، پاسخگوی کلیه سوالات شما باشد.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

بنر کیوان فراز
بنر نیکان
بنر اوج فراز
moradi trade
بنر کارالیفت
بنر mgm hydraulic
بنر تکساز آسانبر سمامی
بنر بازرگانی آراس
لیفتراک آرکا جم
مطالب اخیر
گروه صنعتی فاخر