6 تفاوت آسانسور هوم لیفت و بالابر

6 فاکتور تفاوت آسانسور هوم لیفت و بالابر شامل نحوه طراحی، هزینه نصب و راه‌اندازی، سرعت، ظرفیت حمل بار، کاربرد و انرژی مصرفی هستند.

تفاوت آسانسور هوم لیفت و بالابر

نعیمه گلی، کابین نیوز – آسانسورها بخش جدانشدنی زندگی انسان‌ها هستند؛ زیرا در تمامی ساختمان‌ها با کاربری‌های مختلف از آسانسور برای جابه‌جایی بین طبقات استفاده می‌شود. آسانسورها انواع مختلفی دارند که در این مقاله سعی داریم شما را با دو نوع آسانسور هوم لیفت و بالابر آَشنا کنیم. همچنین قصد داریم تفاوت آسانسور هوم لیفت و بالابر را شرح دهیم. در ابتدا برای آشنایی بیشتر لازم است تعریفی از آسانسور هوم لیفت و بالابر داشته باشیم. سپس به مقایسه هوم لیفت با بالابر می‌پردازیم.

تعریف آسانسور هوم لیفت

آسانسور خانگی یا هوم لیفت، بالابرهایی با ویژگی‌ها و امکانات آسانسور هستند که مینی آسانسور نیز نامیده می‌شوند. هوم لیفت‌ها، آسانسورهایی کوچک با ظرفیت 2 تا 6 نفر هستند و اغلب در ساختمان‌های 2 تا 4 طبقه، آپارتمان‌های دوبلکس، ویلا، رستوران یا مغازه و ساختمان‌های ویلایی با تعداد طبقات کم نصب و بهره‌برداری می‌شود.

تعریف بالابر

بالابر به دستگاهی گفته می‌شود که به جهت حمل بار یا برای کار در ارتفاع استفاده می‌شود و اغلب در ساختمان‌های تجاری، اداری و صنعتی نصب می‌شوند. بالابرها ابعاد و ظرفیت‌های گوناگونی دارند.

تفاوت‌های آسانسور هوم لیفت و بالابر

اکنون که نسبت به آسانسور هوم لیفت و بالابر آشنایی پیدا کردید، به بیان تفاوت آسانسور خانگی با بالابر می‌پردازیم.

برخی از تفاوت‌های آسانسور هوم لیفت و بالابر عبارت‌اند از:

  • نحوه طراحی
  • هزینه نصب و راه‌اندازی
  • سرعت
  • ظرفیت حمل بار
  • کاربرد
  • انرژی مصرفی

بیشتر بخوانید:

نحوه طراحی

بالابرها معمولاً در محیط‌های صنعتی و کارخانه‌ها نصب می‌شوند به همین دلیل نیاز به زیبایی خاصی ندارند؛ اما برای طراحی آسانسورهای هوم لیفت به دلیل استفاده در منازل و در معرض دید بودن باید از متریال بسیار زیبا و مطابق با دکوراسیون منزل استفاده کرد.

هزینه نصب و راه‌اندازی

بالابرها و آسانسورهای هوم لیفت نیز مانند تمامی انواع آسانسورها هزینه نصب و راه‌اندازی و تعمیر و نگهداری دارند. لازم به ذکر است که هر دو نوع آسانسورها هزینة نصب بالایی دارند. در آسانسورهای هوم لیفت به دلیل طراحی خاص و استفاده از متریال‌های منحصربه‌فرد هزینة نصب بالا است و در بالابرها به دلیل ویژگی‌های فنی خاص و ظرفیت حمل زیاد هزینة نصب زیاد است.

سرعت

آسانسورهای هوم لیفت باید کمترین میزان لرزش و سروصدا را داشته باشند که سبب برهم‌خوردن آرامش مابقی ساکنین نشود؛ به همین دلیل این نوع آسانسورها سرعت بسیار پایینی دارند. اما بالابرها از سرعت زیادی برخوردار هستند؛ زیرا باید بار و وسایل را به‌سرعت در کارخانه‌ها و مراکز صنعتی جابه‌جا کنند.

ظرفیت حمل بار

از نظر میزان ظرفیت حمل آسانسورهای هوم لیفت ظرفیت کمتری دارند و معمولاً برای جابه‌جایی 2 تا 6 نفر طراحی می‌شوند؛ اما بالابرها ظرفیت‌های بیشتری دارند؛ زیرا باید بار و افراد زیادی را به طور هم‌زمان جابه‌جا کنند.

کاربرد

بالابرها همان‌طور که از اسم آنها مشخص است برای حمل بار در مراکز صنعتی استفاده می‌شوند. اما آسانسورهای هوم لیفت در منازل مسکونی نصب می‌شود و برای جابه‌جایی راحت‌تر افراد دارای معلولیت و سالمندان مورداستفاده قرار می‌گیرد.

انرژی مصرفی

منبع انرژی مورداستفاده در هر دو آسانسور، انرژی برق است؛ اما امروزه با جایگزین‌کردن باتری‌ها و سیستم‌های کنترل هوشمند در آسانسورهای هوم لیفت میزان مصرف انرژی در این آسانسورها به‌شدت کاهش یافته است.

کلام آخر

پس از بررسی تفاوت‌های بالابر و آسانسور هوم لیفت باید به این نکته توجه کرد که انتخاب بین آسانسور هوم لیفت و بالابر باید بر اساس نیازها، اهداف و محدودیت‌های هر پروژه انجام شود. عواملی مانند بودجه، نوع استفاده، ظرفیت موردنیاز، محیط زندگی و نیازهای امنیتی باید در نظر گرفته شوند تا انتخاب درستی بین این دو وسیله انجام شود.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

بنر کیوان فراز
بنر نیکان
بنر اوج فراز
moradi trade
بنر کارالیفت
بنر mgm hydraulic
بنر تکساز آسانبر سمامی
بنر بازرگانی آراس
لیفتراک آرکا جم
مطالب اخیر
گروه صنعتی فاخر