تأثیر ساعات و فصول مختلف بر روی بروز خرابی‌های آسانسور

در این مقاله به برررسی تاثیر ساعات بر خرابی آسانسور و راهکارها و تدابیر برای کاهش خرابی آسانسور در ساعات و فصول مختلف سال می‌پردازیم.

تاثیر ساعات بر خرابی آسانسور

ابوالفضل رحیمی آهویی – شاید برای شما هم پیش آمده باشد که مشتریان اعلام کنند در ساعات خاصی آسانسورشان دچار مشکل یا خرابی می‌شود و زمانی‌که شما جهت رفع خرابی مراجعه می‌کنید، هیچ مشکل یا موردی مشاهده نمی‌کنید. بعضی خرابی‌ها به‌دلیل ماهیت‌شان در ساعات خاصی از شبانه‌روز بروز می‌کنند.
به‌طور مثال خرابی‌هایی که در اثر افت ولتاژ رخ می‌دهند، در ساعات ابتدای شب که افت ولتاژ بیش از ساعت‌های دیگر وجود دارد رخ می‌دهند. یا خرابی‌هایی که با افزایش ولتاژ رخ می‌دهند، در ساعات نیمه‌شب یا سر ظهر که ولتاژ بالا می‌رود، به وقوع می‌پیوندند. پس با آگاهی از شکل تغییرات ولتاژ در یک دوره شبانه‌روز می‌توان نوع خرابی را تا حدی تشخیص داد.
از دیگر موارد می‌توان به دمای حاصل از بود و نبود خورشید در آسمان اشاره کرد. خرابی‌هایی که در طول روز (هنگامی‌که هوا گرم‌تر است) رخ می‌دهد، طبعاً در طول شب رخ نمی‌دهند و برعکس. پس اگر خرابی خاصی در زمان‌های معینی رخ می‌دهد، با بررسی زمان‌های بروز می‌توان به نوع آن تا حد زیادی پی برد.
در ادامه به چند مورد از تاثیر ساعات بر خرابی آسانسور یا خرابی آسانسور در فصول خاص اشاره می‌کنیم. سپس برای هر کدام راه‌حلی ارائه خواهیم داد.

5 نمونه تاثیر ساعات و فصول بر خرابی آسانسور

عوامل تاثیر گذار در خرابی آسانسور

موارد زیر، چند نمونه از خرابی‌های آسانسور هستند که عامل اصلی بروز آن‌ها، ساعات و فصول مختلف سال است. در ادامه هر کدام را به صورت جداگانه بررسی خواهیم کرد.

  1. خرابی آسانسور بانک در ساعات خاصی از روز
  2. سوختن نمراتور آسانسور در ساعات ابتدایی روز
  3. عدم تهویه مناسب در موتورخانه
  4. خرابی آسانسور به علت گرمای بیش از حد
  5. سیستم خنک کننده غیر استاندارد در موتورخانه آسانسور

خرابی آسانسور بانک در ساعات خاصی از روز

گاهی شاهد این موضوع هستیم که تاثیر ساعات بر خرابی آسانسور به اوج خود می‌رسد. در یک پروژه بانک، گزارش خرابی رسید که در ساعاتی از روز ناگهان آسانسور به‌مدت 2 ساعت به بالاترین طبقه نمی‌رود.

با حضور در پروژه و بررسی کامل تجهیزات مشخص شد که در هنگام بعدازظهر، دقیقاً در ساعتی خاص، نور آفتاب به روی حسگر نوری آخرین طبقه – که با نور مادون قرمز کار می‌کند – تابیده و اجازه ورود کابین به آن طبقه داده نمی‌شود.

توضیح: در دهه‌های قبل که از تابلو‌های رله‌ای استفاده می‌شد، برای شناسایی مکان کابین آسانسور، هر طبقه دارای میکروسوئیچ مربوط به خود بود.

سوختن نمراتور آسانسور در ساعات ابتدایی روز

عوامل تاثیر گذار در خرابی آسانسور بسیار گسترده هستند. یکی از دلایل خرابی آسانسور، ساعات و فصول خاصی از سال هستند که باعث افزایش چشمگیر خرابی می‌شوند. در یک پروژه بسیار بزرگ دولتی گزارش شد که بعضی از روزها هنگام مراجعه در ابتدای روز با این مشکل روبه‌رو می‌شوند که تمام نمراتور طبقات سوخته است و این احتمال وجود دارد که در طول شب اتفاقی رخ می‌دهد، زیرا در پایان روز قبل همه چیز سالم بوده است.

با چند بار مراجعه به پروژه در ساعت‌های روز، به مورد خاصی پی نبردیم. اما هنگامی‌که در ساعات آخر شب در محل پروژه حضور پیدا کردیم، متوجه شدیم که به‌دلیل اشکال در رگولاتور خازنی موجود در پروژه هنگام شب، ولتاژ به نزدیک 250 ولت می‌رسیده و به همین ترتیب ولتاژ تغذیه 24 ولت افزایش قابل توجهی پیدا می‌کرده و همین امر باعث سوختن تجهیزات شده است.

عدم تهویه مناسب در موتورخانه

علاوه بر تاثیر ساعات بر خرابی آسانسور، نمی‌توان منکر تاثیرات محیطی و دمایی بر خرابی آسانسور شد. در پروژه‌ای مسکونی و پرترافیک در فصل تابستان در ظهر که گرما به اوج خود می‌رسید، آسانسور دچار مشکل می‌شد و از سروریس خارج می‌گردید.

با مراجعه سرویس‌کار دقیقاً در زمان بروز خرابی، متوجه گردید به‌علت عدم تهویه مناسب در موتورخانه آسانسور، دمای موتور و دیگر تجهیزات به‌شدت افزایش می‌یابد. این افزایش دما علاوه بر بروز اختلال در عملکرد کنترل آسانسور، موجب افزایش احتمال سوختن موتور نیز می‌شود.

سرویس‌کار با اعلام هشدار به‌موقع و ارائه راهنمایی لازم اقدام به ایجاد مسیر مناسب برای ورود هوای تازه به موتورخانه و عبور آن از اطراف موتور می‌نماید.

نکته: مسیر هوا باید به‌گونه‌ای باشد که از اطراف موتور اصلی عبور کند.

خرابی آسانسور به علت گرمای بیش از حد

در پروژه‌ای صنعتی در منطقه گرمسیری مرکزی کشور، با این مشکل روبه‌رو شدیم که آسانسور در ساعات زیادی از روز از سرویس خارج می‌گردد. حتی نمایشگر‌های داخل تابلو سیاه می‌شدند و از کار می‌افتادند.

در بررسی که صورت گرفت، موتورخانه آسانسور دارای پنجره‌های بزرگ و آفتاب‌گیر بود، به‌طوری که در تمام طول روز شعاع آفتاب به‌طور کامل به‌روی تجهیزات ازجمله تابلوهای فرمان قرار می‌گرفت.

گرمای هوا در تابستان، گرمای حاصل از عملکرد تجهیزات الکتریکی و تابش آفتاب موجب افزایش دمای موتورخانه به بیش از 50 درجه سانتی‌گراد شده بود. به‌طوری که نمایشگرهای داخل تابلوهای کنترل، سیاه می‌شدند و از کار می‌افتادند.

با اندازه‌گیری دقیق دمای موتورخانه و تهیه گزارش، بخش تأسیسات کارخانه ملزم گردید شرایط مناسب برای تهویه موتورخانه را فراهم نموده و هم از تابش مستقیم نور به داخل موتورخانه جلوگیری نماید.

سیستم خنک کننده غیر استاندارد در موتورخانه آسانسور

گزارش خرابی موتور آسانسور و ترک برداشتن روتور در فصل تابستان ما را موجب کرد تا با کارشناسی دقیقی علت خرابی را پیدا کنیم. برای بررسی خرابی با حضور در پروژه به علت اصلی خرابی پی بردیم. ظاهرا کارفرما برای ایجاد دمای مناسب برای موتورخانه، با کانال‌کشی، هوای خنک کولر گازی را به‌طور مستقیم بر روی قسمت الکتریکی موتور اصلی قرار داده است. این کار نادرست موجب گرمای بیش از حد روتور هنگام کار می‌شود. همچنین هنگام توقف یک سمت آن در برابر هوای خنک قرار می‌گیرد و موجب تَرَک‌های ریز در روتور می‌شود.

نتیجه گیری

هنگامی‌که با خرابی آسانسور در ساعت یا فصل خاصی روبه‌رو می‌شویم، حتماً در آن زمان خاص باید بر سر پروژه حاضر شویم و تمامی تغییرات در آن زمان را بررسی کنیم تا دلیل اصلی خرابی را پیدا کنیم. با توجه به مثال‌های بالا، تاثیر ساعات بر خرابی آسانسور و خرابی آسانسور در فصول مختلف سال غیر قابل انکار هستند. به همین علت، تعمیرکاران و ساکنین ساختمان باید راهکارها و تدابیر برای کاهش خرابی آسانسور در ساعات مختلف را آموزش ببینند و از آن‌ها استفاده کنند.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

بنر کیوان فراز
بنر نیکان
بنر اوج فراز
moradi trade
بنر کارالیفت
بنر mgm hydraulic
بنر تکساز آسانبر سمامی
بنر بازرگانی آراس
لیفتراک آرکا جم
مطالب اخیر
گروه صنعتی فاخر