روش های کاربردی جلوگیری از خرابی آسانسور

شما با استفاده از روش های جلوگیری از خرابی آسانسور می‌توانید از آسانسوری باکیفیت و امن استفاده کنید.

روش های جلوگیری از خرابی آسانسور

نعیمه گلی، کابین نیوز – استفاده از روش های جلوگیری از خرابی آسانسور، جهت کاهش حوادث، بروز مشکلات فنی در آسانسور و کاهش هزینه‌های تعمیر و  تعویض قطعات الزامی است. آسانسورها یکی از مهمترین و ضروری‌ترین ابزار های مورد استفاده در زندگی هوشمند و امروزی بشر است. وجود آسانسور در ساختمان‌های مسکونی و اداری و تجاری، هتل‌ها، پاساژها و مراکز خرید باعث ایجاد سهولت برای افراد می‌شود. اما اگر برخی نکات ایمنی و بازدیدهای دوره‌ای رعایت نشود، ممکن است این وسیله‌ی مفید به ابزاری حادثه ساز تبدیل شود.

در این مقاله قصد داریم مطالب کاملی در مورد دلایل خرابی آسانسور، 5 خرابی رایج در سیستم آسانسورها، نشانه‌های خرابی آسانسور و روش‌های پیشگیری از خرابی آسانسور در اختیار شما قرار دهیم.

اهمیت پیشگیری از مشکلات فنی در آسانسورها

راه های پیشگیری از خرابی آسانسورجلوگیری از حوادث و خطرات جدی در آسانسور، تعمیر و تعویض قطعات آسانسور با کمترین هزینه، عملکرد روان، ایمنی آسانسور و تامین رفاه ساکنین ساختمان، 5 علت اصلی اهمیت پیشگیری از خرابی و مشکلات فنی در آسانسور هستند.

بروز خرابی و حوادث علاوه بر صدمه زدن به استفاده کنندگان از آسانسور سبب ایجاد هزینه‌های فراوانی نیز می‌شود. به همین دلیل بهتر است با رعایت نکات ایمنی، شناخت راه‌های جلوگیری از خرابی آسانسور، انجام بازدیدهای دوره‌ای و تعویض و نوسازی به موقع قطعات از خرابی و بروز حوادث در آسانسورها جلوگیری کنیم. این امر علاوه‌بر صرفه‌جویی در هزینه و انرژی، موجب جلب رضایت مسافران نیز می‌شود؛ زیرا استفاده از پله‌ها برای هیچکس خوشایند نیست.

علل خرابی آسانسورها

دلایلی که موجب بروز خرابی در سیستم آسانسور می‌شوند شامل موارد زیر هستند. روش های جلوگیری از خرابی آسانسور نیز با توجه به این دلایل متفاوت هستند.

  • عمر بالا و قدیمی بودن آسانسور
  • فرسودگی و مستهلک شدن قطعات
  • استفاده از آسانسور بیش از ظرفیت مجاز و استاندارد
  • عدم سرویس و نگهداری منظم آسانسور
  • عوامل محیطی
  • عدم استفاده درست از آسانسور
  • عدم تعویض و تعمیر قطعات آسانسور
  • خرابی سیستم ترمز
  • ایجاد شکستگی در قفل درب آسانسور
  • نقص در موتور آسانسور

5 مشکل و خرابی رایج در آسانسور

خرابی آسانسور ممکن است به دلایل زیادی رخ دهد، برخی از مهمترین علل خرابی و بروز مشکلات فنی در آسانسور شامل موارد زیر است.

  • فرسودگی کابل آسانسور
  • قطعی ناگهانی برق
  • آلودگی و کثیفی
  • خرابی بلبرینگ ها
  • استفاده از درایو نامناسب

فرسودگی کابل آسانسور

برای جلوگیری از خرابی زودرس کابل آسانسور، باید پروفیل های شیار را بررسی کنید و از وجود تناسب بین کابل و شیارها اطمینان حاصل کنید. برای انجام این کار ابزارهای ساده‌ای با استانداردهای مغناطیسی وجود دارند که می‌توانید به راحتی کابل ها و شیارها را بررسی کنید.

قطعی ناگهانی برق

آسانسورها انرژی زیادی را از سیستم های تاسیساتی ساختمان تجاری می‌گیرند، بنابراین عدم بررسی ولتاژ سیستم می‌تواند بر عملکرد موتور تأثیر بگذارد یا حتی به سیستم آسانسور آسیب برساند.

ترموگرافی مادون قرمز با اندازه گیری تغییرات دما می‌تواند نقاط دارای خرابی احتمالی را قبل از ایجاد حادثه شناسایی کند.  خطاهای رایج مانند ولتاژ بیش از حد یا کمتر از حد مجاز که می‌توان به راحتی با بررسی کیفیت توان موتور بررسی کرد و در صورت نیاز فیوزهای داغ شده را قبل از پریدن فاز و قطع برق، تعویض کرد.

آلودگی و کثیفی

هنگامی که سایش رخ می دهد، ذرات فلزی کوچک در روغن آزاد می‌شوند؛ که باعث بروز اختلال در عملکرد سیستم آسانسور می‌شود. همچنین روغن کاری نامناسب یا درزگیرهای فرسوده می تواند باعث آلودگی شود. با روغن کاری اصولی و دقیق آسانسور از ایجاد آلودگی و فرسودگی داخل موتور آسانسور جلوگیری می‌شود.

خرابی بلبرینگ ها

خرابی بلبرینگ دلیل اصلی بسیاری از خرابی های موتور آسانسور است. برای مقابله با این چالش، استفاده از یک جاذب القایی مانند CoolBLUE را برای جذب جریان‌ها و محافظت از سیستم خود در برابر خرابی های احتمالی در نظر بگیرید.

استفاده از درایو نامناسب

هنگامی که یک موتور الکتریکی به قطعه دیگری از تجهیزات متصل می‌شود، تراز شفت بسیار مهم است. بدون تراز صحیح، بلبرینگ‌های موتور شروع به سایش می‌کنند. ناهماهنگی شفت را می‌توان با استفاده از تجهیزات اندازه گیری لیزری تشخیص داد.

نشانه‌های خرابی آسانسور

 پیش از انجام تعمیرات و روش‌های پیشگیری از خرابی آسانسور، باید با نشانه‌های خرابی آسانسور آشنا شوید تا بتوانید به سرعت مشکل سیستم آسانسور خود را شناسایی کنید. برخی از نشانه‌های خرابی آسانسور عبارتند از:

  • کاهش یا افزایش نامتعارف سرعت آسانسور
  • افزایش دما درایو کنترل کننده آسانسور
  • افزایش میزان انرژی مصرفی
  • کاهش کیفیت عملکرد موتور آسانسور
  • سر و صدای زیاد در حین حرکت
  • تکانه‌های شدید و ناگهانی کابین در هنگام توقف
  • لرزش کابین در هنگام حرکت
  • نوسانات برق کابین هنگام استارت آسانسور

در صورت مشاهده ی هر کدام از موارد بالا، با استفاده از روش های جلوگیری از خرابی آسانسور، جهت رفع مسائل موجود اقدام نمایید تا از بروز حوادث و خرابی‌های پر هزینه جلوگیری کنید.

مطالب مرتبط:

روش های جلوگیری از خرابی آسانسور کدامند؟

حال که با دلایل و نشانه‌های خرابی آسانسور آشنا شدید؛ لازم است روش‌ های جلوگیری از خرابی آسانسور را بشناسید. این روش‌ها عبارتند از:

  1. انجام سرویس‌های دوره‌ای آسانسور
  2. خاموش کردن فن داخل کابین
  3. عدم استفاده از مواد شوینده جهت نظافت کابین
  4. خاموش کردن لامپ داخل کابین
  5. عدم باز کردن درب آسانسور با دست
  6. عدم تکان دادن عمدی کابین آسانسور
  7. استفاده از تجهیزات باکیفیت و تعویض به موقع آن‌ها
  8. جلوگیری از داغ شدن موتور
  9. عدم فشردن دکمه شستی آسانسور
  10. انجام بررسی های روزانه
  11. نگهداری گزارشات سرویس ماهانه آسانسور
  12. عقد قرارداد نصب آسانسور با یک شرکت معتبر

1. انجام سرویس‌های دوره‌ای آسانسور

بدون شک می‌توان گفت سرویس و نگهداری منظم آسانسور یکی از مهم‌ترین عوامل پیشگیری از خرابی‌های احتمالی آسانسور است. در هنگام انجام سرویس و نگهداری، افراد متخصص و باتجربه تمامی قطعات، تجهیزات و سیستم‌های موجود را بررسی می‌کنند؛ و در صورتی که مشکلی در سیستم آسانسور وجود داشته باشد در اسرع وقت به رفع آن می‌پردازند. این کار علاوه بر جلوگیری از خرابی‌های پرهزینه باعث حفظ ایمنی مسافران نیز می‌شود.

2. خاموش کردن فن داخل کابین

فقط در صورتی که نیاز شدید به تهویه هوای داخل کابین داشتید؛ از فن استفاده کنید. استفاده بیش از حد و روشن ماندن طولانی مدت فن آسانسور سبب آسیب رساندن به بخش‌های الکتریکی و کاهش عمر مفید قطعات می‌شود.

3. عدم استفاده از مواد شوینده جهت نظافت کابین

نفوذ آب و مواد شوینده به قطعات آسانسور یکی از عوامل مهم در خرابی آن است. به همین دلیل زمانی که در حال نظافت کابین آسانسور هستید از مواد شوینده استفاده نکنید؛ زیرا امکان نفوذ آن‌ها به چاهک آسانسور وجود دارد که همین امر سبب اختلال و کاهش کیفیت عملکرد آسانسور می‌شود.

4. خاموش کردن لامپ داخل کابین

در مواقع غیرضروری بهتر است که لامپ داخل کابین را خاموش کنید. روشن ماندن لامپ علاوه بر آسیب رساندن به قطعات الکتریکی، باعث ایجاد خرابی و مشکلات در قسمت‌های مکانیکی آسانسور نیز می‌شود.

5. عدم باز کردن درب آسانسور با دست

همانطور که می‌دانید درب آسانسور به صورت اتوماتیک و با قدرت برق باز و بسته می‌شود؛ پس به هیچ عنوان، حتی در زمان هایی که در کابین آسانسور گیر کرده‌اید، با دست اقدام به باز کردن درب آسانسور نکنید. این امر سبب آسیب شدید به مکانیزم درب و ایجاد اختلال در حرکت آسانسور می‌شود.

6. عدم تکان دادن عمدی کابین آسانسور

تکان دادن کابین آسانسور باعث ایجاد آسیب در اتصالات و دیواره‌های کابین می‌شود. علاوه بر این موضوع تکان دادن کابین ممکن باعث پاره شدن کابل و سقوط آسانسور و بروز حوادث جبران ناپذیری شود.

7. استفاده از تجهیزات باکیفیت و تعویض به موقع آن‌ها

استفاده از قطعات باکیفیت سبب افزایش طول عمر سیستم آسانسور و بهبود عملکرد آن می‌شود. همچنین قطعات باکیفیت و مرغوب به دلیل خرابی کمتر، هزینه‌های تعمیرات را نیز کاهش می‌دهد. لازم به ذکر است که در صورت خرابی قطعه باید در اسرع وقت نسبت به تعویض آن اقدام کنید.

8. جلوگیری از داغ شدن موتور

موتورخانه آسانسور معمولا بر روی پشت بام ساختمان قرار دارد؛ و همین امر سبب نفوذ گرما به داخل و افزایش دما موتور و دیگر تجهیزات آسانسور می‌شود. برای جلوگیری از این مسئله باید در موتورخانه سیستم خنک کننده و تنظیم دما نصب شود.

9. عدم فشردن دکمه شستی آسانسور

فشردن پشت سر هم دکمه شستی آسانسور نه تنها سبب حرکت سریع کابین آسانسور نمی‌شود؛ بلکه سبب بروز اختلال در سیستم آسانسور می‌شود. این کار گاهی اوقات موجب گیرکردن افراد در کابین نیز می‌شود.

10. انجام بررسی های روزانه

رفع به موقع کوچکترین مشکلات سیستم آسانسور باعث جلوگیری از بروز مشکلات شدیدتر می‌شود. به همین دلیل لازم است علاوه بر انجام بررسی های ماهانه، مدیر یا مسئول ساختمان به صورت روزانه سیستم آسانسور را چک کند و در صورت مشاهده هرگونه خرابی سریعا نسبت به رفع آن اقدام نماید.

11. نگهداری گزارشات سرویس ماهانه آسانسور

این گزارشات همانند یک دفترچه راهنما عمل می‌کند و به شما این امکان را می‌دهد که عملکرد آسانسور خود را در فواصل زمانی مختلف مورد بررسی قرار دهید. این کار در مصرف انرژی و افزایش راندمان سیستم تاثیر زیادی دارد.

12. عقد قرارداد نصب آسانسور با یک شرکت معتبر

با عقد قرارداد نصب و خرید قطعات آسانسور از یک شرکت معتبر علاوه بر نصب و راه اندازی استاندارد، از کیفیت و مرغوبیت کالا اطمینان حاصل می‌کنید. همچنین در صورت هرگونه خرابی و مشکل تکنسین‌های فنی آماده ارائه خدمات پس از فروش هستند.

تاثیر فناوری‌های نوین در کاهش خرابی آسانسور

امروزه آسانسورهای قدیمی معمولا از کیفیت و ایمنی لازم برخوردار نیستند. به همین علت تقاضا برای نوسازی آسانسور بسیار بالا است زیرا نقش مهمی در بهبود عملکرد آسانسورها دارد. به طور کلی نوسازی آسانسور مزایای بسیار زیادی دارد، از بهبود مصرف انرژی گرفته تا افزایش ایمنی و جذابیت ظاهری ساختمان و افزایش قیمت ملک.

آسانسورهای قدیمی فارغ از فرسودگی بسیار زیاد، سرعت بسیار کمی دارند و مستعد خرابی هستند. بنابراین نوسازی آسانسور یکی از بهترین روش های جلوگیری از خرابی آسانسور است که مدت زمان انتظار و نیاز به تعمیرات مکرر را به حداقل می‌رساند. بازسازی آسانسور باعث بهبود کارایی و افزایش سرعت آسانسور نیز می‌شود.

کلام آخر

خرابی آسانسور در یک ساختمان اتفاق ناخوشایندی است؛ مخصوصا در ساختمان هایی که افراد سالمند و دارای معلولیت حرکتی زندگی می‌کنند. شما می‌توانید با نصب استاندارد، استفاده از قطعات و تجهیزات مرغوب، رعایت روش های جلوگیری از خرابی آسانسور و انجام منظم سرویس و نگهداری از خرابی و بروز حوادث در سیستم آسانسور خود جلوگیری کنید.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

بنر کیوان فراز
بنر نیکان
بنر اوج فراز
moradi trade
بنر کارالیفت
بنر mgm hydraulic
بنر تکساز آسانبر سمامی
بنر بازرگانی آراس
لیفتراک آرکا جم
مطالب اخیر
گروه صنعتی فاخر
    0
    آماده پرداخت
    محصولی انتخاب نکرده‌اید