آیا خرابی آسانسور به معنای ناامن بودن آن است؟ رابطه خرابی آسانسور و ایمنی آن

در این مقاله به بررسی رابطه خرابی آسانسور و ایمنی آن، شرایط آسانسور در زمان خرابی، نقش سرویس اصولی در پیشگیری از خرابی و اقدامات لازم در زمان گیر افتادن در آسانسور می‌پردازیم.

رابطه خرابی آسانسور و ایمنی آن

بهار آزادی، کابین نیوز – با افزایش ارتفاع ساختمان‌ها، آسانسورها نیز نقش ویژه‌ای در زندگی افراد پیدا کرده‌اند. می‌توان گفت که تقریبا همه افراد دست کم یک بار شاهد خرابی آسانسور بوده‌اند. حتی ممکن است برخی از افراد در زمان خرابی آسانسور در آن حضور داشته‌اند. بروز حوادث و خطرات جانی ناشی از خرابی آسانسور نیز بسیار زیاد است. افراد شخصاً خطرات ایمنی مانند خاموش شدن آسانسور، عدم توقف آسانسور را تجربه کرده اند یا گزارش هایی را دیده اند. خرابی آسانسور شامل موارد مختلف است. عده‌ای ممکن است با دیدن خرابی آسانسور تصور کنند که آسانسور دیگر ایمنی لازم را ندارد. به نظر شما هم یک آسانسور خراب ایمنی کافی ندارد؟ در این مقاله قصد داریم رابطه خرابی آسانسور و ایمنی آن را بررسی کنیم.

آیا آسانسور خراب امن نیست؟

مطمئنا افراد عادی در زمان گیر افتادن در آسانسور و مشاهده وضعیت نامطلوب آن دچار وحشت می‌شوند. با وجود اینکه خرابی آسانسور یک اتفاق کاملا طبیعی است. البته اگر خرابی بیش از حد باشد غیر طبیعی است و باید علت را بررسی کرد. بر اساس بررسی‌های به عمل آمده بخش زیادی از خرابی آسانسور در اثر استفاده نادرست افراد از آسانسور است. در ادامه مطلب شما را با موارد زیر آشنا می‌کنیم.

وقتی در آسانسور گرفتار می‌شوید، به در لگد نزنید

در زندگی روزمره، بسیاری از مردم هنگام استفاده از آسانسور کارهای اشتباهی انجام می‌دهند که به خرابی آسانسور منجر می‌شود. برخی از این کارها عبارتنداز:

  • فشردن بیش از حد دکمه‌ها
  • عدم توجه به ظرفیت مجاز آسانسور
  • رها کردن زباله در آسانسور
  • ضربه زدن به آسانسور هنگام حمل اجسام سنگین مانند مبلمان یا مصالح ساختمانی، یا فشردن
  • حمل وسایل بسیار سنگین با آسانسور

اینها مواردی هستند که باید به افراد آموزش داد تا از خرابی آسانسور جلوگیری شود. علاوه بر آن در زمان گیر افتاد در آسانسور هرگز به در لگد نزنید زیرا این کار باعث توقف ناگهانی آسانسور، اختلال در عملکرد آن و همچنین بروز حوادث برای اشخاص می‌شود. در واقع می‌توان گفت که در این شرایط باید نگران رابطه خرابی آسانسور و ایمنی آن باشیم. زیرا رفتارهایی مانند سیگار کشیدن، پریدن در کابین آسانسور و نقض قوانین ایمنی آسانسور نیز باعث افزایش خطرات ایمنی برای افراد می‌شود.

نقش خرابی آسانسور در ایمنی آن

آسانسور را استاندارد و اصولی راه اندازی کنید

حال که با رابطه خرابی آسانسور و ایمنی آن آشنا شدید، احتمالا به میزان اهمیت نصب، راه اندازی و تعمیر اصولی و استاندارد آسانسور نیز پی برده‌اید. عملکرد ایمن آسانسورهای مسافربری با ایمنی جان و مال مردم رابطه مستقیم دارد. به طوری که 80 درصد ایمنی آسانسورها در گرو تعمیر و نگهداری اصولی آسانسور است.

با افزایش سریع تعداد آسانسورها و پرسنل تعمیر و نگهداری، واحدهای تعمیر و نگهداری با چالش‌های جدیدی در مدیریت امور، تعمیر و نگهداری روزانه آسانسور روبرو هستند.

در حال حاضر به علت افزایش مرتب قطعات آسانسور و سایر هزینه‌های مربوط با آن، تعمیر و نگهداری آسانسور، امکان تعویض به موقع قطعات وجود ندارد. همین موضوع عامل بسیاری از خرابی‌های آسانسور است. علاوه بر این، بسیاری از مدیران ساختمان و شرکت‌های آسانسوری بسترهای لازم برای آموزش ایمنی کاربران و تبلیغات دانش استفاده ایمن آسانسور و الزامات آن فراهم نکرده‌اند.

منبع تغذیه آسانسور یک منبع تغذیه تک حلقه است

منبع تغذیه آسانسور اصولا یک منبع تغذیه تک حلقه است. بنابراین، آسانسور منبع تغذیه پشتیبان ندارد که بتواند برای تامین برق به شبکه تکیه کند. تعداد کمی از آسانسورها پس از قطع برق مجهز به دستگاه‌های تراز اضطراری هستند. هنگامی که سیستم منبع تغذیه قطع می‌شود، دستگاه تسطیح اضطراری برای تامین برق آسانسور به انرژی الکتریکی باتری خود متکی است، به طوری که نزدیک‌ترین سطح آسانسور یا تسطیح طبقه اول است. با باز کردن درب، مسافران می‌توانند به موقع خارج شده تا در کابین آسانسور حبس نشوند.

با این حال، این مجموعه از دستگاه‌ها به بودجه زیادی نیاز دارند. بنابراین نصب و راه اندازی آن‌ها زیاد نیست. نصب این دستگاه به ویژه در ساختمان‌های مسکونی یا تجاری اداریکه استفاده از آسانسور زیاد است ضروری است.

آیا کمبود اکسیژن در داخل آسانسور وجود دارد؟

شما باید علاوه بر اطلاع از رابطه خرابی آسانسور و ایمنی آن، درباره شرایط موجود در آسانسور در زمان خرابی و یا گیر افتادن در آسانسور نیز مطلع شوید. هنگام گیر افتادن در آسانسور، بسیاری از مسافران نجات یافته اظهار داشتند که دچار مشکل تنفسی شده‌اند.

کاهش ایمنی آسانسور به علت خرابی

هر آسانسور قبل از خروج از کارخانه مجهز به دریچه‌هایی است. در واقع حتی اگر هواکش‌ها کار نکنند، کابین و هوای بیرون همچنان وارد می‌شود و مطمئناً مقدار اکسیژن موجود در کابین کافی است. بنابراین علت نفس تنگی در این شرایط بیشتر ناشی از ترس است.

تنظیم مجدد آسانسور خراب

احتمالا اگر افراد به خوبی به رابطه خرابی آسانسور و ایمنی آن پی ببرند، آسانسور کمتر دچار خرابی شده و نگرانی افراد درباره خرابی آسانسور نیز تا این حد زیاد نباشد. بسیاری از مردم نگران توقف ناگهانی آسانسور، اختلال در عملکرد درست و سقوط ناگهانی آسانسور در حین سوار شدن در آن هستند. در واقع، اگرچه سقوط آسانسور یکی از مسائلی است که ممکن است رخ دهد؛ اما احتمال بروز آن تقریبا کم است.

کلام آخر  

موارد فوق خرابی‌های آسانسوری است که ممکن است با آن مواجه شویم؛ اما این خرابی‌ها به معنای ناایمن بودن آسانسور نیست. بنابراین اگر روزی با آن مواجه شدید وحشت نکنید و آرامش خود را حفظ کنید. فقط کافی است به اهمیت رابطه خرابی آسانسور و ایمنی آن پی ببرید و توصیه‌های لازم در این مورد را جدی بگیرید.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

بنر کیوان فراز
بنر نیکان
بنر اوج فراز
moradi trade
بنر کارالیفت
بنر mgm hydraulic
بنر تکساز آسانبر سمامی
بنر بازرگانی آراس
لیفتراک آرکا جم
مطالب اخیر
گروه صنعتی فاخر