همه چیز درباره ی کابین آسانسور | عملکرد، اجزای تشکیل دهنده و انواع آن

کابین آسانسور همان اتاقک کوچکی است که برای جابجایی افراد و بار از آن استفاده می‌شود. این قطعه یکی از قطعات اصلی آسانسور است که همواره در معرض دید استفاده کنندگان قرار می‌گیرد.

کابین آسانسور

نعیمه گلی، کابین نیوز – آسانسور از قطعات مختلفی تشکیل شده است و کابین آسانسور جزء 5 قطعه‌ی اصلی آن به شمار می‌رود. با اینکه کابین نسبت به دیگر قطعات آسانسور بیشتر در معرض دید قرار می‌گیرد؛ اما با این حال بسیاری از افراد به طور کامل با کابین، نحوه عملکرد آن، قطعات تشکیل دهنده و انواع کابین آشنایی ندارند. ما در این مقاله قصد داریم شما را با مشخصات، انواع و عملکرد کابین به طور کامل آشنا کنیم.

کابین آسانسور چیست؟

به این سوال باید اینگونه پاسخ داد؛ کابین آسانسور همان اتاقک کوچکی است که برای جابجایی افراد و بار از آن استفاده می‌شود. این قطعه یکی از قطعات اصلی آسانسور است که همواره در معرض دید استفاده کنندگان قرار می‌گیرد. طراحی محیط داخلی کابین با اجناس مختلف و طرح های متنوع صورت می گیرد و ایمنی این قطعه از اهمیت بالایی برخوردار است.

اندازه کابین آسانسور چقدر است؟

سایز کابین متفاوت است و در ابعاد و اندازه‌های مختلف طراحی و ساخته می‌شود. کابین‌ها ممکن است ظرفیتی بین 4 تا 21 نفره داشته باشند که تعیین ظرفیت کابین به کاربری و نیاز ساختمان بستگی دارد.

مکانیزم و عملکرد کابین آسانسور

حرکت کابین در بین طبقات یک ساختمان بدین صورت است که افرادی که در کابین حضور دارند برای جابجایی از طریق شاسی، کلید طبقه مورد نظر را فشار می‌دهند. این در خواست در تابلو فرمان به سرعت پردازش می‌شود و از طریق سنسورهای تعبیه شده بر اساس نوع سیستم آسانسور، به کمک موتور آسانسور یوک و کابین به حرکت در می‌آید.

اجزای تشکیل دهنده ی کابین چیست؟

کابین آسانسور از ده قسمت اصلی زیر تشکیل شده است. در ادامه مطلب، هر کدام از این قطعات را به صورت جداگانه بررسی می‌نمائیم.

  • یوک(چارچوب کابین)
  • درب کابین
  • کفپوش کابین
  • دیواره کابین
  • آینه کابین
  • سقف کابین
  • دستگیره کابین
  • شستی کابین
  • فتوسل(چشمی آسانسور)
  • هواکش کابین

اجزای کابین آسانسور

یوک یا چارچوب کابین

یوک کابین همان چارچوب فلزی است که کابین در آن قرار می‌گیرد تجهیزات کابین به آن وصل می‌شود. به همین دلیل به این قطعه قاب نگهدارنده کابین نیز می‌گویند. در ساخت یوک باید از فلزات مقاوم استفاده شود و به منظور جلوگیری از انحراف آن باید به درستی تنظیم شود.

درب کابین

درب کابین از برخورد مسافران با دیواره‌ی چاه در هنگام حرکت آسانسور جلوگیری می‌کند. به همین خاطر درب کابین یکی از اجزای مهم آن به شمار می‌رود. درب کابین در انواع مختلف دو لت، سه لت، اتوماتیک و یا نیمه اتوماتیک طراحی و تولید می‌شود.

کفپوش کابین

کفپوش کابین آسانسور را می‌توان از جنس پارکت، لمینت، pvc، سنگ معرق یا ساده کار کرد. طراحی و متریال مورد استفاده برای ساخت کفپوش باید به گونه‌ای باشند که توانایی تحمل وزن مسافران را داشته باشد. کفپوش‌های پی وی سی به خاطر مقاومت بالا و شستشوی آسان، از جنس‌های پرطرفدارتر هستند.

دیواره کابین

به جز کفپوش کابین، دیواره هم از قسمت‌های کابین است که در طراحی و زیبایی آن نقش دارد. طراحی دیواره کابین می‌تواند از جنس تمام استیل، نیمه استیل، ام دی اف، کامپوزیت، ورق گالوانیزه و یا شیشه ساخته می‌شود.

آینه کابین

با این که نصب آینه در کابین از نظر استاندارد جزو الزامات نیست؛ اما در تمام آسانسورهای مسافربر آینه نصب می‌شود. دلیل اصلی آن هم برای مقابله با ترس از فضاهای تنگ و بسته است. البته در نصب آینه باید دقت مضافی به خرج داد، چرا که نصب غیراصولی آن می‌تواند منجر به افتادن آینه و بروز خسارات شود.

سقف کابین

برای سقف کابین آسانسور از سقف کاذب استفاده می‌شود که داخل آن نورپردازی شده باشد. سقف کابین معمولا از جنس ورق کامپوزیت، طلق یا استیل است.

دستگیره کابین

در داخل کابین و عموما در مقابل آینه میله‌ای به عنوان دستگیره نصب می‌شود. نصب این دستگیره از این بابت است که کمکی باشد برای افراد کم توان یا کسانی که با حرکت آسانسور دچار سرگیجه و عدم تعادل می‌شوند.

شستی کابین

پنل شستی کابین که همان صفحه‌ای است که دکمه‌های آسانسور بر روی آن قرار دارد، علاوه بر نقش کاربردی که دارد بر زیبایی کابین نیز اثرگذار است. بنابراین باید شستی را انتخاب کنید که هم از کیفیت مطلوبی برخوردار باشد و هم ظاهر مناسبی داشته باشد.

فتوسل(چشمی آسانسور)

فتوسل یا چشمی آسانسور یک سنسور است که در قاب درب‌های اتوماتیک آسانسور تعبیه می‌شود. اگر چیزی در جلوی این چشمی و مابین درب آسانسور قرار گرفته باشد، سنسور آن را تشخیص داده و مانع از بسته شدن درب می‌شود.

هواکش کابین

هواکش از اجزای لازم برای هر کابین آسانسور است و باید در نقطه‌ای از کابین نصب شود که بهترین تهویه هوای ممکن برای کابین فراهم شود.

مطالب مرتبط:

انواع کابین آسانسور

کابین‌ها با توجه به جنس متریال استفاده شده در طراحی آن معمولاً به 6 مدل تمام استیل، نیمه استیل، گالوانیزه، شیشه‌ای یا پاناروما،ام دی اف و فرمیکا تقسیم می‌شوند.

انواع کابین آسانسور

کابین تمام استیل

تمامی بخش‌های این نمونه از کابین از جنس استیل است. از ویژگی‌های کابین‌های تمام استیل می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  1. ماندگاری بالا در برابر رطوبت
  2. ضد زنگ بودن
  3. مقاومت
  4. طراحی خاص و زیبا

این مدل بیشتر در ساختمان‌های تجازی، اداری و شرکت‌های خصوصی استفاده می‌شود.

کابین نیمه استیل

تمامی بخش‌های این مدل از کابین‌ها از جنس استیل نیست و قیمت ارزان‌تری نسبت به مدل قبلی دارد. این مدل کابین‌ها از ترکیب استیل با فرمیکا یا ام دی اف ساخته می‌شود و بیشتر در ساختمان‌ها و آپارتمان‌های مسکونی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

کابین شیشه ای

از دیگر کابین‌هایی که بیشتر در ساختمان‌های مرتفع و برج‌ها استفاده می‌شود، کابین پاناروما است. افرادی که درون چنین کابین‌هایی قرار می‌گیرند به راحتی می‌توانند فضای خارجی ساختمان را مشاهده کنند. این مدل از کابین‌ها بیشتر در ساختمان‌های لوکس، برج‌ها و تالارها استفاده می‌شود.

کابین فرمیکا

فرمیکا یکی دیگر از جنس‌های کابین‌هایی است که ساختار و شباهت زیادی با کابین‌های ام دی اف دارند. قیمت کابین‌های فرمیکا پایین‌تر از سایر کابین‌ها است.

کابین ام دی اف

این مدل از کابین‌ها شباهت و طراحی نزدیکی به فرمیکا دارد. در بخش‌های این مدل از کابین‌ها از ام دی اف نسوز استفاده شده است. این مدل از کابین‌ها در ساختمان‌ها و مکان‌هایی مورد استفاده قرار می‌گیرد که ترافیک پایین دارند.

کابین گالوانیزه

گالوانیزه مقاومت بالایی در برابر رطوبت و زنگ زدگی دارد. این مدل از کابین‌ در ساختمان‌هایی که تعداد طبقات زیادی دارد و یا قصد کاهش بار وارده به ستون‌های ساختمان را دارند از کابین‌های گالوانیزه استفاده می‌شود، زیرا وزن این کابین‌ها بسیار سبک است.

5 نکته مهم در ساخت و طراحی کابین

در ساخت و طراحی کابین، علاوه بر زیبایی باید به ایمنی کابین نیز توجه داشت. یعنی دیواره کابین، کف، سقف، قاب و سایر اجزای کابین باید به گونه‌ای انتخاب شوند که هم با آسانسور و ظرفیت آن تناسب داشته باشد و هم از کیفیت مطلوبی برخوردار باشد.
نکات ساخت کابین شامل موارد زیر است.
• دیواره کابین باید ضخامت حداقل ۱.۵ سانتی‌متری داشته باشد.
• کف و سقف کابین باید حداقل ۲ سانتی‌متر ضخامت داشته باشند.
• کف کابین باید در برابر آتش مقاوم باشد و قدرت تحمل وزن بار و مسافران را داشته باشد
• چراغ‌های کابین باید در حین حرکت همیشه روشن باشند.
• در آسانسورهای مسافربر به جز قسمت درب کابین، دریچه اضطراری و دریچه‌ی تعبیه هوا، مابقی دیواره کابین باید کاملا پوشیده باشد.

استاندارد ابعاد کابین

به دلیل اینکه تعیین ابعاد کابین اهمیت زیادی دارد باید این کار توسط طراحان با تجربه شرکت سازنده کابین انجام شود که نکات مهم و استانداردها در تعیین ابعاد کابین رعایت شود. طراحان آسانسور باید بر اساس محاسبات از حداکثر فضای چاه آسانسور برای طراحی بزرگ ترین کابین ممکن استفاده کنند.

ظرفیت آسانسور نقش مهمی در انتخاب و نصب تمامی لوازم و قطعات آسانسور دارد. به عنوان مثال اگر مساحت و ابعاد کابین بزرگتر از حالت استاندارد باشد باید موتور آسانسور متناسب با ظرفیت کابین انتخاب و نصب شود.

نکات مهم در تعیین ابعاد کابین چیست؟

• تعیین ابعاد کابین باید براساس ظرفیت آن و متناسب با طراحی چاه آسانسور باشد.
• ابعاد باید طبق مقررات استاندارد کابین آسانسور توسط شرکت تولید کننده کابین تعیین شود.
• طبق استاندارد ساخت آسانسور، برای آسانسور ۵ نفره حداکثر مساحت مجاز ۱٫۱۰ متر مربع با ابعاد کابین ۱۰۰×۱۱۰ است و در آسانسور ۸ نفره مساحت مجاز ۱٫۶ متر مربع با ابعاد کابین ۱۴۰×۱۱۰ می باشد.
• حداکثر فاصله بین دیوار کابین و دیوار آسانسور ۵ سانتی متر است.
• برای جلوگیری از ایجاد تکان‌ها در حین حرکت آسانسور باید فنر یا لاستیک در فاصله بین کابین و یوک آن قرار داده شود.
• طراحی کابین باید به گونه‌ای باشد که بتواند وزن‌های بیش از بار اسمی خود را تحمل کند.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

بنر کیوان فراز
بنر نیکان
بنر اوج فراز
moradi trade
بنر کارالیفت
بنر mgm hydraulic
بنر تکساز آسانبر سمامی
بنر بازرگانی آراس
لیفتراک آرکا جم
مطالب اخیر
گروه صنعتی فاخر