آسانسور طاق دروازه آمریکا

آسانسور طاق دروازه آمریکا (Gateway Arch) واقع در سنت لوئیس آمریکا یکی از عجیب‌ترین آسانسورهای جهان است که در پارک ملی جفرسون قرار دارد.

آسانسور طاق دروازه آمریکا

بهار آزادی، کابین نیوز – آسانسور طاق دروازه آمریکا (Gateway Arch) واقع در سنت لوئیس آمریکا یکی از عجیب‌ترین آسانسورهای جهان است. این آسانسور در در پارک یادبود توسعه ملی جفرسون قرار دارد. معماری طاق واقع در پارک ملی جفرسون  به قدری زیباست که سوار شدن در آسانسور آن و مشاهده مناظر پارک از درون آن بسیار وسوسه انگیز است. طاق دروازه واقع در پارک ملی، نماد بین المللی معروف سنت لوئیس و همچنین یک مقصد توریستی محبوب است. برای آشنایی بیشتر با این آسانسور عجیب و متفاوت، تا پایان مقاله با ما همراه شوید.

تاریخچه بنای طاق دروازه در آمریکا

این بنای تاریخی که در پارک ملی جفرسون قرار دارد، میزبان بازدید کنندگان زیادی از سراسر جهان است. بازدیدکنندگان برای رسیدن به بالای طاق و مشاهده پارک از قسمت بالای طاق، باید با آسانسور طاق تردد کنند. پارک ملی جفرسون در شهر سنت لوئیس در میزوری قرار دارد.

ارتفاع بنای طاق دروازه آمریکا، 192 متر (معادل 630 فوت) است. با توجه به تحقیقات موجود، ارتفاع این بنا تقریبا 2 برابر مجسمه آزادی است. بلندی این ساختمان به حدی است که به عنوان اولین و بلندترین بنای تاریخی کشور آمریکا شناخته می‌شود.

ساختار و جنس این بنای یادبود از توسعه غرب، از فولاد فولاد ضدزنگ است که به صورت زنجیرواره وزن‌دار طراحی شده است. این بنا از سال 1965 به عنوان نماد شهر سنت لوئیس آمریکا شناخته می‌شود.

بیشتر بخوانید:

10 نمونه از عجیب ترین پله برقی های جهان | پله برقی‌های منحصربفرد

ویژگی های طاق دروازه سنت لوئیس

امکان بالا رفتن از این طاق بدون استفاده از آسانسور طاق دروازه آمریکا وجود ندارد، این موضوع به علت ارتفاع بسیار زیاد و سایر ویژگی‌های طاق دروازه است که در جدول زیر به بررسی آن‌ها می‌پردازیم.

نام بنا

طاق دروازه آمریکا (Gateway Arch)، بلندترین بنای تاریخی آمریکا
محل قرارگیری بنا

پارک جفرسون در مرکز شهر و در کرانه باختری رودخانه میسیسیپی

سال تاسیس

1965 میلادی

معمار

ارو سارینن

ارتفاع

192 متر معادل 630 فوت

مقایسه ارتفاع با سایر بناها

۷۵ فوت بلندتر از بنای یادبود واشینگتن، ۴۵۰ فوت بلندتر از هرم بزرگ جیزه، ۹۴۸ فوت کوتاه‌تر از برج ایفل با بلندی

وزن طاق

۴۳٬۰۰۰ تن

جنس

فولاد ضدزنگ

تعداد پله

076/1 پله در هر دو طرف طاق

امکانات انتقال به بالای طاق

کپسول‌های پنج ‌نفره‌

مدت زمان رسیدن به بالای طاق

4 دقیقه

آسانسور طاق دروازه آمریکا

تاریخچه بنای طاق دروازه سنت لوئیس

آسانسور غلاف طاق دروازه که چیزی شبیه داستان‌های علمی تخیلی دهه 1960 است، به شما این امکان را می دهد که سوار بر یکی از بلندترین بناهای تاریخی آمریکا شوید. این آسانسور، توسط معمار فنلاندی Eero Saarinen طراحی شده است. غلاف آسانسور دارای درهای شیشه‌ای است، تا ساختار مکانیکی پیچیده داخلی طاق به وضوح آشکار باشد.

مدت سفر با این آسانسور، حدود 4 دقیقه طول می‌کشد. طراحی منحصر به فرد این آسانسور، آن را به یکی از عجیب ترین آسانسورهای دنیا تبدیل کرده است.

بر خلاف تصور عموم افراد و برخی منابع غیر معتبر، استفاده از این آسانسور و رفتن با آن به بالای طاق بسیار راحت و بی دردسر است و ساختار قوسی شکل آن، موجب ناراحتی افراد نمی‌شود. زیرا کابین آسانسور و گشتاور این آسانسور به صورتی طراحی شده است که مسافران سفری امن و راحت را تجربه کنند.

آسانسورهای طاق دروازه آمریکا به شکل کپسول هستند که هر کدام برای 5 نفر طراحی شده‌اند. اگر چه از ساخت این آسانسورها سالیان زیادی می‌گذرد؛ اما ساختار و طراحی آن به صورتی است که همچنان جزو یکی از عجیب‌ترین آسانسورهای جهان شناخته می‌شود.

جالب است بدانید که طراحی این بنا فقط 2 هفته طول کشیده است؛ اما به اندازه‌ای زیبا و خارق العاده است که تقریبا هیچ کدام از بازدیدکنندگان این طاق تاریخی، لذت سفر با آسانسور طاق دروازه آمریکا را از دست نمی‌دهند. مگر افرادی که از ارتفاع می‌ترسند!

کلام پایانی

با نگاهی کوتاه به طاق دروازه آمریکا واقع در پارک جفرسون آمریکا، به شگفتی و زیبایی این بنا از نظر طراحی، معماری و مهندسی پی می‌بریم. آسانسور طاق دروازه آمریکا که تنها راه برای رفتن به بالای طاق دروازه است، در لیست متفاوت‌ترین آسانسورهای جهان قرار دارد.

سفر با این آسانسور، به علت ارتفاع بسیار زیاد طاق و معماری منحصربفرد آن، تجربه‌ای متفاوت و تکرار نشدنی را برای بازدیدکنندگان خلق می‌کند. اگر شما نیز قصد بازدید از این پارک را دارید، هرگز فرصت بازدید از این بنای یادبود و سفر با آسانسور آن را از دست ندهید.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

بنر کیوان فراز
بنر نیکان
بنر اوج فراز
moradi trade
بنر کارالیفت
بنر mgm hydraulic
بنر تکساز آسانبر سمامی
بنر بازرگانی آراس
لیفتراک آرکا جم
مطالب اخیر
گروه صنعتی فاخر