4 دلیل جمع شدن آب در چاله آسانسور + نحوه عایق بندی چاه

در این مقاله قصد داریم شما را با چند دلیل جمع شدن آب در چاله آسانسور، روش‌های عایق بندی اصولی و نکات مهم هنگام عایق‌بندی چاله آسانسور آشنا کنیم.

جمع شدن آب در چاله آسانسور

نعیمه گلی، کابین نیوز – یکی از مشکلات رایجی که ممکن است به دلیل عدم عایق بندی مناسب چاله آسانسور در ساختمان‌ها رخ دهد؛ جمع شدن آب در چاله آسانسور است که این امر سبب خرابی تجهیزات می‌شود. به همین دلیل باید در هنگام نصب آسانسور، چاه آسانسور را عایق‌بندی کنیم. در این مقاله قصد داریم شما را با چند دلیل جمع شدن آب در چاله آسانسور، روش‌های عایق بندی اصولی، نکات مهم هنگام عایق‌بندی، مزایای عایق‌بندی و معایب جمع شدن آب در چاله آسانسور آشنا کنیم.

جمع شدن آب در چاله آسانسور

همانطور که گفته شد یک دلیل جمع شدن آب در چاله آسانسور عدم عایق‌بندی مناسب است؛ اما به طور کلی مهمترین علل جمع شدن آب در چاله آسانسور شامل موارد زیر است.

  • عدم عایق‌بندی مناسب
  • موقعیت جغرافیایی
  • قدیمی بودن ساختمان
  • ضعف در سیستم زهکشی ساختمان

در ادامه به توضیح مختصر هر کدام از موارد می‌پردازیم.

عدم عایق بندی مناسب

عایق‌بندی چاله آسانسور یکی از مهمترین کارها قبل از نصب آسانسور است. برای عایق بندی از روش مختلفی مانند استفاده از عایق رطوبتی کریستالی و بتن استفاده می‌شود. در غیر این صورت، عدم عایق بندی مناسب، ممکن است یکی از دلایل اصلی جمع شدن آب در چاه آسانسور باشد.

موقعیت جغرافیایی

شهرهایی که در موقعیت کوهستانی قرار دارند، سطح آب زیر‌ زمینی در آن‌ها بالاتر از مناطق دیگر است و همین مسئله موجب نفوذ آب در چاله آسانسور می‌شود.

قدیمی بودن ساختمان

معمولا ساختمان‌های قدیمی سیستم عایق کاری اصولی و استاندارد ندارند و پس از نصب آسانسور در این ساختمان‌ها امکان نشت آب به چاله آسانسور زیاد است.

ضعف سیستم زهکشی

زهکشی چاهک آسانسور نقش مهمی در جلوگیری از جمع شدن آب دارد. اگر زهکشی درست کار نشده باشد یا ظرفیت آن کم باشد باعث نفوذ آب به چاله می‌شود.

4 روش اصولی برای عایق‌بندی چاله آسانسور

عایق‌بندی چاله آسانسور یک مرحله مهم در ساختمان‌سازی است. زیرا چاله آسانسور در پایین‌ترین قسمت ساختمان قرار دارد و برای جلوگیری از نفوذ آب نیاز به عایق کاری اصولی دارد.

روش‌های مختلفی برای عایق‌بندی چاله استفاده می‌شود که عبارتند از :

  1. عایق رطوبتی کریستالی: این نوع عایق، به دلیل استفاده آسان و مقاومت در برابر فشارهای آب، محبوبیت زیادی در سازه‌های بتنی دارد. مواد کریستالی در بتن نفوذ کرده و از آسانسور در برابر رطوبت محافظت می‌کنند.
  2. پوشش عایق‌بندی از داخل: در این روش، سطوح داخل چاله آسانسور با مواد آب‌بندی پوشانده می‌شوند. این مواد ممکن است از جنس نانو، کریستالی، پوشش پلیمری یا اپوکسی باشند.
  3. بتن های آب‌بند یا واتر استاپ‌ها: مواد آب‌بندی مانند پودر سیمان، مواد پلیمری و مواد شیمیایی مانع ورود آب می‌شود زیرا این مواد به سطح بتن نفوذ نمی‌کنند.
  4. استفاده از ژئوسنتتیک: این مواد پلیمری ضد آب هستند و همچنین در برابر فشار زمین نیز مقاوم هستند به همین دلیل مانع موثری برای حفظ آب‌بندی چاله آسانسور به شمار می‌روند. برای آب‌بندی چاله آسانسور با این روش از انواع ژئوسنتتیک‌ها از جمله ژئوممبران، ژئوگرید و ژئوتکستال استفاده می‌شود.

نکات مهم در عایق‌بندی چاله آسانسور

یک دلیل دیگر جمع شدن آب در چاله آسانسور، عدم عایق بندی اصولی چاه است. به همین دلیل، باید عایق بندی به درستی انجام شود. برخی از مهمترین نکات عایق بندی اصولی چاه آسانسور شامل موارد زیر است.

  • درصورتی که سطح را قبلا ایزوگام کرده‌اید، ایزوگام را بردارید.
  • لایه‌های سستی که بر روی بتن قرار دارد بردارید تا به سطح بتن برسید.
  • نخاله‌های درون چاله آسانسور را جمع آوری و تخلیه کنید.
  • عایق رطوبتی کریستالی را با مقداری آب ترکیب کنید و 2 تا 3 دقیقه هم بزنید.
  • اگر چاله آسانسور در طبقه منفی ساختمان دچار نفوذ و جمع شدن آب شده است، ابتدا آب را تخلیه کنید.

مزایای عایق‌بندی چاله آسانسور

عایق‌بندی و جلوگیری از ورود آب به چاله آسانسور مزایایی دارد که در ادامه به آن می‌پردازیم.

ردیف مزایا
1 افزایش ایمنی
2 حفظ تجهیزات آسانسور
3 کاهش هزینه‌های تعمیر و نگهداری

معایب جمع شدن آب در چاله آسانسور

لازم به ذکر است که اگر عایق‌بندی مناسب برای چاله انجام نشود، به علت نفوذ آب مشکلات و معایبی به وجود می‌آید که در جدول زیر به آن می‌پردازیم.

ردیف معایب
1 خوردگی و زنگ زدگی قطعات
2 تاثیر بر عملکرد آسانسور
3 کاهش ظرفیت باربری

کلام آخر

در این مقاله سعی کردیم به طور مختصر و مفید دلایل جمع شدن آب در چاله آسانسور و تاثیر و اهمیت عایق‌بندی اصولی چاله آسانسور در پیشگیری از این مشکل را برای شما عزیزان بیان کنیم. به عنوان آخرین نکته لازم است یادآور شویم که برای انجام تمام مراحل گفته شده با متخصصان و شرکت‌های فعال در این زمینه مشورت کنید تا بتوانید بهترین خدمات را با قیمتی مناسب دریافت کنید.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

بنر کیوان فراز
بنر نیکان
بنر اوج فراز
moradi trade
بنر کارالیفت
بنر mgm hydraulic
بنر تکساز آسانبر سمامی
بنر بازرگانی آراس
لیفتراک آرکا جم
مطالب اخیر
گروه صنعتی فاخر