تعرفه بازرسی آسانسور در سال ۱۴۰۳

تعرفه بازرسی آسانسور در سال ۱۴۰۳ منتشر شد، اعمال تعرفه‌های سال ۱۴۰۳ بر اساس تاریخ بازرسی آسانسور از  ۱۴۰۳/۰۲/۰۴ به بعد است.

هزینه بازرسی آسانسور 1403

بهار آزادی، کابین نیوز – تعرفه بازرسی آسانسور در سال ۱۴۰۳ منتشر شد. نرخ‌ جدید بازرسی آسانسور سال ۱۴۰۳ بر اساس بخشنامه استاندارد در وب سایت رسمی سازمان استاندارد ایران تعیین شده است. اعمال تعرفه‌های سال ۱۴۰۳ بر اساس تاریخ بازرسی آسانسور از  ۱۴۰۳/۰۲/۰۴ به بعد است.

بازرسی آسانسور چیست؟

بازرسی آسانسور یک فرآیند حیاتی و مهم در این صنعت است؛ چرا که ایمنی، قابلیت اطمینان و انطباق آسانسورها با استانداردهای تعیین شده را تضمین می‌کند. مالکان ساختمان و شرکت‌های خدمات آسانسور با انجام موارد زیر، موجب افزایش ایمنی آسانسور و عملکرد روان آن می‌شوند.

  • بازرسی‌های کامل
  • شناسایی مسائل احتمالی
  • انجام اقدامات به موقع

تعرفه بازرسی آسانسور در سال ۱۴۰۳

نرخ بازرسی آسانسور، هر سال توسط سازمان ملی استاندارد ایران صادر می‌شود. مطابق نرخنامه صادر شده توسط سازمان ملی استاندارد، هزینه بازرسی آسانسور در سال ۱۴۰۳ به شرح زیر است.

تعرفه بازرسی آسانسور در سال ۱۴۰۳

4 مزیت بازرسی آسانسور

بسیاری از افراد تصور می‌کنند پرداخت هزینه برای بازرسی آسانسور کاری بیهوده است. حال آنکه این کار، امری ضروری برای حفظ ایمنی افراد است. علاوه بر آن، تعرفه بازرسی آسانسور در سال ۱۴۰۳ که توسط سازمان ملی استاندارد ایران تعیین می‌شود، بسیار مناسب و مقرون به صرفه است. سایر مزیت‌های بازرسی آسانسور شامل موارد زیر است.

  • محافظت از سرنشینان
  • کاهش خطرات
  • به حداقل رسیدن زمان خرابی
  • افزایش طول عمر آسانسورها

قوانین بازرسی آسانسور

سازمان ملی استاندارد ایران، تعیین کننده اصلی قوانین و مقررات بازرسی آسانسور است. نرخ‌ بازرسی آسانسور نیز توسط همین سازمان مشخص می‌شود. بر اساس استاندارد ملی ۱-۶۳۰۳ و دستورالعمل‌های جاری در سازمان ملی استاندارد ایران، گواهی ایمنی آسانسور که توسط شرکت‌های بازرسی فنی صادر می‌شود یک سال اعتبار دارد.

در صورتی که آسانسوری در حال بهره برداری باشد، برای دریافت گواهینامه ایمنی آسانسور، باید تحت سرویس و نگهداری مستمر (ماهیانه) و همچنین بازرسی ادواری آسانسور (سالیانه) قرار بگیرد. در کلیه دستگاه‌ها رعایت استانداردهای خاص اجباری است، آسانسورها نیز از این قاعده مستثنی نیستند. به همین علت استاندارد آسانسور از سال 1382 اجباری شد.

از سال 1382 به بعد، فقط آسانسورعای دارای تائیدیه استاندارد، مجاز به راه اندازی هستند. به همین علت، سازمان ملی استاندارد ایران با همکاری شهرداری‌های استان‌ها شرایط دریافت گواهی پایان کار ساختمان را تسهیل نموده‌اند. به این صورت که دریافت پایان‌کار ساختمان‌ها تنها با داشتن تائیدیه ایمنی آسانسور توسط «اداره کل استاندارد کشور» مجاز باشد.

روند بازرسی آسانسور

در بازرسی آسانسور باید این وسیله از لحاظ فنی و ایمنی از لحظه ساخت تا هنگام استفاده بررسی شود. این کار باید فقط توسط افراد دارای صلاحیت انجام شود تا مورد تائید سازمان ملی استاندارد ایران باشد. به همین علت کارشناسان مورد نیاز برای بازرسی آسانسور، از شرکت خبرگان بین المللی تهران انجام می‌شوند و ارزیابی‌ها به عهده این کارشناسان است.

بازرسی آسانسور علاوه بر حین ساخت، بایستی به صورت دوره‌ای مطابق با چک لیست‌ها انجام شود. البته برای دریافت گواهی استاندارد، باید سرویس و نگهداری آسانسور نیز به صورت مستمر و منظم انجام شود.

گفتنی است، گواهی ایمنی آسانسور صادرشده از سوی سازمان ملی استاندارد در صورتی دارای اعتبار یک ساله است که تعمیر و نگهداری آن توسط نصابان مجرب و مورد تائید به صورت مستمر انجام شود. بعد از یکسال، نیاز به بازرسی مجدد و اخذ تائیدیه‌های سرویس‌های ماهانه ازجانب نصابان و سرویس‌دهندگان مجاز است.

چک لیست بازرسی آسانسور

کلیه آسانسورها در صورت بهره مندی از تجهیزات مرغوب و باکیفیت، نصب اصولی و استاندارد، انجام بازرسی آسانسور، دریافت گواهی ایمنی و سرویس و نگهداری منظم آسانسور، دارای حداکثر ایمنی و بهترین عملکرد خواهند بود. به این منظور، بازرسان مورد تائید سازمان استاندارد باید موارد زیر را مورد بررسی قرار دهند.

  • ضربه گیر
  • وزنه تعادل ضربه‌گیر
  • ایمنی آسانسور
  • گاورنر
  • دستگاه اسلک، طناب
  • برق اضطراری

مرجع تعیین هزینه بازرسی آسانسور ۱۴۰۳

تعیین هزینه‌ بازرسی آسانسور، هزینه سرویس و نگهداری آسانسور در سال ۱۴۰۳ و اخذ گواهی استاندارد آسانسور با نظارت مستقیم سازمان استاندارد ایران مشخص می‌شود. تعرفه بازرسی آسانسور در سال 1403 که توسط سازمان استاندارد تعیین می‌شود، بسیار مقرون به صرفه است. به این صورت، علاوه بر پیشگیری از اخذ هزینه‌های گزاف توسط شرکت‌های متخلف، متقاضیان بازرسی آسانسور هزینه‌ای معمول و منطقی برای بازرسی آسانسور پرداخت می‌کنند.

جمع بندی

سوار شدن و استفاده از آسانسورهای فاقد استاندارد و گواهی ایمنی، بازی با جان افراد است. بنابراین سازمان ملی استاندارد با همکاری شهرداری‌ها، قوانینی را برای پیشگیری از این مشکل وضع نموده است. بازرسی آسانسور نیز یکی از همین قوانین است که با هزینه‌ای مناسب انجام می‌شود. بنابراین کلیه مالکان ساختمان موظفند بر اساس تعرفه بازرسی آسانسور در سال ۱۴۰۳، بازرسی آسانسور ساختمان خود را انجام دهند.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

بنر کیوان فراز
بنر نیکان
بنر اوج فراز
moradi trade
بنر کارالیفت
بنر mgm hydraulic
بنر تکساز آسانبر سمامی
بنر بازرگانی آراس
لیفتراک آرکا جم
مطالب اخیر
گروه صنعتی فاخر