لقمه ریل آسانسور | انواع، کاربرد و نکات نصب

لقمه ریل آسانسور یا بست ریل آسانسور قطعه‌ای است که برای اتصال ریل‌ها با آهن آلات مورد استفاده قرار می‌گیرد.

لقمه ریل آسانسور

نعیمه گلی، کابین نیوز – لقمه ریل آسانسور یا بست ریل آسانسور قطعه‌ای است که برای اتصال ریل‌ها با آهن آلات مورد استفاده قرار می‌گیرد. بست ریل آسانسور انواع مختلفی دارد که با توجه به نوع آسانسور و کاربری آن از لقمه ریل متناسب استفاده می‌شود. در این مقاله قصد داریم شما را با انواع لقمه ریل، نکات خرید و نصب لقمه ریل، مراحل نصب و کاربرد آن آشنا کنیم.

تعریف لقمه ریل آسانسور

لقمه ریل آسانسور قطعه‌ای مربعی شکل است که بر خلاف ظاهر کوچک و ساده‌ای که دارد، نقش بسیار مهمی در آسانسور دارد. وظیفه اصلی این قطعه حفظ استحکام و ثابت نگه داشتن ریل‌ها است و اصلی‌ترین قطعه برای اتصال ریل با براکت‌ها به شمار می‌رود. این قطعه‌ی فلزی باید استحکام لازم را در برابر فشار ریل را داشته باشد و کیفیت آن به صورتی باشد که در هنگام استفاده از آسانسور دچار خرابی و خمیدگی نشود. علاوه بر این باید در زمان نصب بست ریل آسانسور نکاتی را رعایت کنید تا آسانسور عملکرد بهتری داشته باشد.

انواع بست ریل آسانسور

بست ریل آسانسور در انواع مختلفی تولید می‌شود. در هنگام انتخاب و خرید تهیه این قطعه باید به مواردی همچون نوع آسانسور ( آسانسور‌گیربکس، آسانسور هیدرولیک، گیرلس و… )، ارتفاع آسانسور، ریل آسانسور، براکت آسانسور و مدل آسانسور توجه کنید. با در نظر گرفتن این معیارها می‌توان لقمه ریل مناسبی را انتخاب کرد که موجب ایجاد اختلال در فرآیند نصب و راه اندازی آسانسور نیز نشود.

به طور کلی لقمه ریل‌ها به دو دسته لقمه پرسی و لقمه قالبی تقسیم می‌شوند. جنس بست ریل آسانسور از چدن یا فولاد است که در مدل‌ها و کیفیت‌های مختلفی بر اساس نوع آسانسور تولید و عرضه می‌شوند.

7 نکته در هنگام خرید و نصب بست ریل آسانسور

همانطور که گفته شد در هنگام خرید و نصب لقمه ریل آسانسور باید نکاتی را رعایت کنید تا آسانسور عملکرد بهتری داشته باشد.

این نکات عبارتند از :

  • هر براکت با دو بست آسانسور، به ریل متصل می‌شود.
  • انتخاب لقمه آسانسور، بستگی به نوع براکت و ریل دارد.
  • لقمه ریل آسانسور باید به طور کامل بر روی براکت قرار بگیرد.
  • لقمه آسانسور باید مستحکم باشد و در هنگام استفاده نباید استحکام خود را از دست بدهد و شل شود.
  • هنگام تغییر دما، نباید تغییر وضعیتی بر روی استحکام بست آسانسور به وجود بیاید.
  • طبق استانداردهای موجود جوشکاری کردن در اطراف و یا بر روی لقمه‌ آسانسور اکیدا ممنوع است.
  • در آسانسور با ارتفاع کمتر از 40 متر، از لقمه‌ ریختگی و در آسانسور دارای ارتفاع بیشتر از 40 متر، باید از لقمه فنری استفاده شود.

بیشتر بخوانید:

خرید لقمه ریل آسانسور

در هنگام خرید بست ریل آسانسور ممکن است این سوال در ذهن افراد بوجود آید که چه تعداد لقمه مورد نیاز است؟

به صورت معمول، برای محاسبه تعداد مورد نیاز لقمه ریل آسانسور، باید تعداد براکت‌های آسانسور را محاسبه کنید که برای انجام این کار می‌توانید تعداد ریل‌های آسانسور را در 3 ضرب کنید و سپس عدد بدست آمده را ضربدر 2 کنید. نهایتا، با استفاده از این فرمول قادر خواهید بود تا تعداد لقمه‌ها را بدست آورید. به عنوان مثال برای یک ساختمان 7 طبقه به 30 جفت براکت و 60 جفت لقمه نیاز داریم.

مراحل نصب بست ریل آسانسور

در هنگام نصب بست ریل آسانسور ابتدا باید براکت آسانسور را نصب کنید و سپس لقمه‌ها را روی سوراخ‌های پیچ براکت قرار دهید و آن را با پیچ محکم به آن متصل کنید. پس از آن باید یک لاتون جهت تنظیم فواصل و یک واشر تخت و فنری روی پیچ قرار دهید و مهره را وارد کنید و سپس اتصال لقمه را محکم کنید.

باید به این نکته توجه داشته باشید که هرگونه اختلال در هنگام نصب بست ریل آسانسور، می‌تواند منجر به تعویض لقمه‌ی ریل شود تا ریل آسانسور در نهایت بتواند بدون هیچگونه اختلالی کار کند.

کاربرد لقمه آسانسور

همانطور که گفته شد لقمه آسانسور، یکی از مهم‌ترین قطعات آسانسور محسوب می‌شود که تاثیر مستقیم و بسزایی بر راندمان، طول عمر و امنیت آسانسور دارد. بست ریل آسانسور، قطعه‌ای فلزی با ابعاد بسیار کوچک است؛ اما کارایی و کاربرد آن، بسیار مهم بوده و جزو ملزوماتی است که باید در روند نصب آسانسور حتما از آن استفاده شود. مهمترین وظیفه و کاربرد لقمه ریل حفظ استحکام و ثابت نگه داشتن ریل‌ها و اتصال آن‌ها با براکت‌ها است.

کلام آخر

در این مقاله به بررسی کلی بست ریل آسانسور پرداختیم. لقمه ریل آسانسور، قطعه‌ای فلزی و کوچک است که معمولا از جنس چدن یا فولاد ساخته می‌شود. تهیه و نصب این قطعه، دارای اهمیت فراوانی است زیرا اگر از لقمه آسانسور برای اتصال براکت به ریل استفاده نشود، ریل نمی‌تواند کابین آسانسور را هدایت کند.

اگرچه این قطعه ابعاد بزرگی ندارد اما تاثیر مهمی در روند حرکت آسانسور دارد. به همین دلیل باید در زمان خرید این قطعه نهایت دقت را داشته باشید تا با استفاده از بهترین و با کیفیت‌ترین مدل آن‌ها سبب افزایش ایمنی و سلامت مسافران در زمان استفاده از آسانسور شوید.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

بنر کیوان فراز
بنر نیکان
بنر اوج فراز
moradi trade
بنر کارالیفت
بنر mgm hydraulic
بنر تکساز آسانبر سمامی
بنر بازرگانی آراس
لیفتراک آرکا جم
مطالب اخیر
گروه صنعتی فاخر