استانداردهای عایق بندی چاهک آسانسور در مناطق مرطوب

عایق بندی چاهک آسانسور در مناطق مرطوب، باید به گونه‌­ای باشد که از نفوذ آب به داخل چاهک جلوگیری شود. در این مقاله قصد داریم تا شما را با عایق بندی چاهک آسانسور آشنا کنیم.

عایق بندی چاهک آسانسور

یلدا نجف نیا، کابین نیوز – احداث ساختمان‌­های بلند مرتبه و برج­‌ها در کلان شهرها، افزایش میانگین سنی افراد جامعه و نیاز جمعیت میانسال و کهنسال کشور به استفاده از سامانه­‌های مکانیزه حمل و نقل داخل ساختمان، لزوم تعبیه سازه‌­هایی مانند آسانسور و پله برقی را بیش از پیش روشن ساخته است. امروزه اساساً شهرسازی شمال کشور با مرکز، جنوب یا غرب و شرق کشور تفاوتی ندارد و نیاز به آسانسور در همه جای کشور به یک اندازه احساس می­‌شود. نصب تأسیسات آسانسور از زمان اجرای بتن مگر و فونداسیون، در دستور نقشه و کار قرار می­‌گیرد.

چاهک آسانسور در پایین‌­ترین مقطع فونداسیون جانمایی و احداث می­‌شود. به همین دلیل چاهک آسانسور باید به گونه‌­ای عایق­ بندی شود که نفوذ آب یا رطوبت به داخل چاهک غیرممکن باشد، مخصوصاً در مناطق شمال و جنوب کشور که همجوار با دریا یا رودخانه بوده و مناطق مرطوبی هستند. در این مقاله قصد داریم تا شما را با عایق بندی چاهک آسانسور آشنا کنیم.

اهمیت عایق بندی چاهک آسانسور

عایق ­بندی چاهک و چاله آسانسور،  یکی از مهم‌­ترین قسمت­‌های عایق­ بندی اجزای ساختمانی است. نمی‌­توان از داشتن آسانسور برای یک سازه مرتفع چشم ­پوشی کرد. از طرفی دیگر نیز نمی‌­توان عایق بندی چاهک آسانسور و چاله را نادیده گرفت. استانداردسازی چاله و چاهک آسانسور برحسب عایق ­بندی آن صورت می­‌گیرد. چاله و چاهک­‌های آسانسور دارای تأسیسات برقی هستند. به همین علت تعبیه این تأسیسات در مجاورت آب خطرات جبران ناپذیری را به همراه دارد. کوچک­‌ترین اتصال برقی در این بخش‌­ها، سازه را با اختلالات جدی روبه ­رو خواهد کرد. به طور مثال زنگ ­زدگی اتصالات و قطعات فلزی آسانسور، از نمونه­‌های کم خطرتر این اختلالات هستند. البته رول بولت‌­های اتصال قطعات که در اثر رطوبت دچار زنگ ­زدگی می‌­شوند، در طولانی­ مدت باعث اختلال و ضعف در عملکرد آسانسور می­‌شوند.

اهمیت عایق بندی چاهک آسانسور

بهترین زمان برای عایق ­بندی چاهک آسانسور

استانداردترین و درست‌­ترین روش عایق ­بندی چاهک آسانسور، زمان بتن­ ریزی و حتی قبل از آن است. زمانی که چاهک و چاله آسانسور در حال طراحی و ساخت هستند، بهترین زمان برای عایق­ بندی است. در زمان بتن­ ریزی باید از مواد عایق استفاده شود و به عبارتی خود بتن را مورد آب­ بندی قرار داد.

بیشتر بخوانید:

روش­‌های عایق ­بندی چاهک آسانسور

عایق ­بندی چاهک و چاله آسانسور به روش‌­های متفاوتی انجام می­‌شود که در زیر چند نمونه از این روش‌­ها را شرح می‌دهیم.

عایق رطوبتی نفوذ­گر(LS Proof)

این نوع عایق، نوعی عایق رطوبتی نفوذگر(LS Proof) یک ماده آب­ بندی کریستال­ شونده است که در بتن نفوذ می­‌کند. معمولاً از این نوع ماده عایق، در عایق ­بندی فضاهایی که نشست منفی باشند، استفاده می­‌شود. این عایق رطوبتی به صورت مایع تهیه شده و برای جلوگیری از نشت اولیه کاملاً مناسب است. این ماده را می‌­توان به صورت مستقیم و در حین بتن ­ریزی با بتن ترکیب یا مستقیماً آن را بر روی سطح بتن کف چاهک و دیواره چاله آسانسور اضافه کرد. البته با توجه به حساسیت نشت­‌های احتمالی ثانویه، بهتر است از روش‌­های دیگر نیز استفاده شود. با هر کیلوگرم از نفوذگر مایع LS Proof، می­‌توان حدود 8 متر مربع از فضا را پوشاند.

عایق رطوبتی نفوذ­گر

عایق رطوبتی RCI(عایق نانوپلیمر الیاف ­دار)

هرچند عایق رطوبتی LS Proof، به تنهایی می­‌تواند عایق مناسبی باشد؛ اما برای اطمینان از عایق­ بندی چاله آسانسور می­‌توان در محل درز اتصال کف چاله به دیواره، از ملات الیاف ­دار RCI استفاده کرد. برای عایق هر یک متر مربع، باید حدود 5 کیلوگرم از این ماده استفاده کرد.

عایق رطوبتی RCI

بتن آب ­بند و واتر استاپ‌­ها

یک روش مؤثر در عایق ­بندی کف چاهک آسانسور، استفاده از بتن آب ­بند است. این نوع بتن ترکیبی از سیمان، شن و ماسه، آب و افزودنی نانو سیلیس است. سیلیس ماده است که نفوذپذیری به بتن را غیرممکن می‌­کند. می­‌توان کف چاهک آسانسور را با ضخامت حدود 15 تا 20 سانتی‌­متر با این نوع بتن پوشاند. اگر چاله آسانسور در طبقات منفی و پایین قرار گرفته باشد، می‌­توان فضای چاله را بزرگ‌­تر در نظر گرفته و دیواره‌­ها را نیز با این بتن پوشاند.

بتن آب بند و واتر استاپ‌ها

علاوه ­بر استفاده از پودر افزودنی نانو سیلیس در بتن، می‌­توان مواد افزودنی متبلور­ کننده، کریستال­ کننده و رزین­‌های آکریلیکی را نیز به بتن اضافه کرد. استفاده از هرکدام از این مواد آب­ بند، به کاربرد آن بستگی دارد. با توجه به تفاوت ساختاری و کاربرد، هرکدام از واتر استاپ­‌ها به 3 گروه تقسیم می­‌شوند.

  • واتر استاپ هیدروفیلی
  • واتر استاپ بنتونیتی
  • PVC

واتر استاپ‌ها

واتر استاپ PVC

“واتر استاپ PVC”

عایق ­بندی چاله آسانسور با رزین پلی­ اورتان

استفاده از رزین پلی­ اورتان، بیشتر برای عایق ­بندی چاله آسانسور در طبقات منفی است. چرا که احتمال نفوذ آب به داخل چاله، فرسایش و خوردگی بتن در طبقات پایین‌­تر، بیشتر است. خصوصاً اگر در کنار زمین­‌های ساحلی یا لوله­ کشی­‌های آب و فاضلاب یا آب­‌های زیرزمینی باشد. رزین پلی ­اورتان را با بتن داخل فضای چاله و قسمت پشتی آن ترکیب می­‌کنند. این ماده عایق را می‌­توان در مناطقی که بتن­ ریزی و ماله­ کشی بتن قطع شده، درز­های پیش آمده در بتن پس از خشک شدن، درز اتصال دیواره به کف چاهک آسانسور یا در مکان­‌هایی که لوله کارگذاری شده است، تزریق کرد.

عایق بندی چاله آسانسور با رزین پلی اورتان

ژئوسنتتیک­‌ها

ژئوسنتتیک نوع عایق آب­ بند پوششی است که بین بستر سازه و مقطع بتن ­ریزی تعبیه می­‌شود. این نوع عایق، قدرت نفوذ ­ناپذیری خوبی دارد و بتن را در برابر عوامل نفوذی ایمن می­‌کند. پوشش‌­های ژئوسنتتیک به صورت لایه­‌ای کنار یکدیگر قرار می‌­گیرند. عایق ژئوسنتتیک با توجه به کاربردشان، انواع مختلفی دارند که عبارتنداز:

  • ژئوممبرین
  • ژئوگرید
  • ژئوتکستایل

ژئوسنتتیک­‌ها

ژئوتکستایل

“ژئوتکستایل”

اجرای پوشش عایق از داخل

اجرای پوشش عایق از داخل، اصلی‌­ترین و شناخته شده­‌ترین روش عایق ­بندی چاله و چاهک آسانسور است. اجرای این نوع پوشش با استفاده از مواد افزودنی نفوذگر کریستال ­شونده پودری یا پوشش پایه معدنی-پلیمری مخصوص انجام می­‌شود. اجرای پوشش عایق از داخل، بسیار حساس بوده و باید مقدار مواد مصرفی حتماً به درستی اندازه ­گیری شوند. مهندسین به این نتیجه رسیده‌­اند که عایق ­بندی چاله و چاهک آسانسور با افزودنی­‌های پایه پلیمری، بهتر است، زیرا با بتن سازگارتر هستند.

قبل از عایق ­بندی چاله و چاهک آسانسور، حتماً از عدم وجود آب در فضا مطمئن شوید.

خطرات نفوذ آب و رطوبت به چاله و چاهک آسانسور

  • آسیب به تأسیسات برقی و در نتیجه آن بروز برق گرفتگی و آتش ­سوزی
  • نشت آب و رطوبت، روی عملکرد صحیح تأسیسات آسانسور تأثیر می‌گذارد و می‌­تواند جان افرادی که از آسانسور استفاده می‌­کنند را به خطر بیندازد.
  • زنگ ­زدگی قطعات فلزی آسانسور باعث ضعیف شدن اتصالات در آسانسور می­‌شود.
  • با نفوذ آب به چاله و چاهک آسانسور و عدم مدیریت صحیح و نداشتن عایق ­بندی مناسب، ممکن است بتن پی ساختمان یا اطراف چاله تخریب شده و امنیت سازه را به خطر بیندازد.

نتیجه­ گیری 

عموماً در مناطق مرطوب که سطح آب بالاست، عایق ­بندی آسانسور یک مشکل بزرگ به حساب می‌­آید. چرا که با حفر کردن زمین برای ساخت چاهک آسانسور، آب بالا می‌آید و چاله پر از آب می‌­شود. به همین دلیل عایق کردن آن نکته‌­ای است که باید به آن توجه داشت تا چاهک آسانسور و یا ساختمان نشست نکرده و امنیت سازه حفظ شود. در چنین مواردی استفاده از افزودنی­‌های عایق ­کننده، یک انتخاب شناخته شده و هوشمند است. از این افزودنی­‌ها در زمان بتن ­ریزی فونداسیون استفاده شده و یک بتن عایق تولید می‌­شود.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

بنر کیوان فراز
بنر نیکان
بنر اوج فراز
moradi trade
بنر کارالیفت
بنر mgm hydraulic
بنر تکساز آسانبر سمامی
بنر بازرگانی آراس
لیفتراک آرکا جم
مطالب اخیر
گروه صنعتی فاخر