آسانسور پنوماتیک چیست؟ بررسی ویژگی، ساختار و عملکرد آسانسور خلاء

بررسی مفاهیم آسانسور پنوماتیک، تاریخچه، ساختار، عملکرد، تجهیزات، ویژگی‌ها و مزایا و معرفی بهترین محل برای نصب آسانسور خلاء

آسانسور پنوماتیک

بهار آزادی، کابین نیوز – آسانسور پنوماتیک یکی از تکنولوژی‌های صنعت آسانسور است که با نام‌های آسانسور خلاء، بادی و وکیوم نیز شناخته می‌شود. ساختار آسانسور بادی بسیار جالب است، این آسانسور از جمله آسانسورهای ارزان قیمت به شمار می‌آید. آسانسور خلاء برای نصب در ساختمان‌های 2 الی 4 طبقه مناسب است. نصب آسانسور وکیوم بسیار راحت است و در زمان بسیار کمی(1 الی 3 روز) با توجه به نوع و تعداد طبقات انجام می‌شود. برای آشنایی بیشتر با مشخصات، ساختار و کارکرد این آسانسور تا پایان مقاله با ما همراه باشید.

تاریخچه آسانسور پنوماتیک

آسانسور خلاء اولین بار در سال 1989 و توسط جان جانسون(John Johnson) و هنریکا جانسون(Henryka Johnson) اختراع شد. اولین آسانسور پنوماتیکی اختراع شده توسط این دو فرد، آسانسور پنوماتیکی چکشی بود. پس از آن و با ظهور تکنولوژی‌های جدید، انواع آسانسورهای خلاء اختراع شدند. سپس از سال 2000، سرعت و پیشرفت ساخت این آسانسور به طرز چشمگیری افزایش یافت.

آسانسور پنوماتیک

نکته تمایز و جالب آسانسور پنوماتیکی، کابین شفاف و شیشه‌ای و نوع نیروی محرکه آن است. در واقع این آسانسور با یک کابین شیشه‌ای شفاف و توسط نیروی محرکه نامرئی به سمت بالا و پایین حرکت می‌کند. در ادامه، نیروی محرکه آسانسور خلاء را به صورت کامل شرح می‌دهیم.

این آسانسور جالب، در ساختمان‌های تا ارتفاع حدود 11 متر و از 2 طبقه الی 4 طبقه نصب دارد. بر اساس کاتالوگ یکی از شرکت‌های سازنده آسانسور بادی، این آسانسور در ظرفیت‌های زیر ساخته می‌شود.

وزن آسانسور

قطر خارجی چاه آسانسور کابین قطر ارتفاع

160 کیلوگرم

75 سانتی‌متر 53  سانتی‌متر 2005 سانتی‌متر
206 کیلوگرم 94  سانتی‌متر 82  سانتی‌متر

195 سانتی‌متر

238 کیلوگرم 132  سانتی‌متر 110  سانتی‌متر

2007 سانتی‌متر

آسانسور خلاء با سرعت 6 متر در دقیقه حرکت می‌کند. برق مصرفی در این آسانسور از نوع برق تکفاز با ولتاژ نرمال است. احتمال برق گرفتگی و خطر شوک الکتریکی در آسانسور وکیوم بسیار پایین است. زیرا در چاه و کابین این آسانسور از برق 24 ولت استفاده می‌شود.

آسانسور خلاء

محل نصب آسانسور پنوماتیکی

از جمله مزایای آسانسور بادی، می‌توان به اشغال فضای بسیار کم اشاره کرد. به طوری که این آسانسور در فضایی حدود یک متر مربع نصب می‌شود. علاوه بر آن برای نصب این آسانسور، نیازی به حفر گودال، ایجاد موتورخانه و صرف هزینه‌های زیرساخت ندارد. همچنین آسانسور وکیوم در مدت کوتاهی نصب می‌شود. مدت زمان لازم برای نصب این آسانسور، نسبت به نوع محصول، از 1 تا 3 روز متفاوت است.

امکان نصب آسانسور خلاء در همه فضاهای هندسی وجود دارد. بنابراین طراحان می‌توانند تنوع زیادی در طراحی این نوع آسانسور به خرج دهند. جالب است بدانید که نیازی نیست طراحی و قرار دادن همه درب‌های این آسانسور با یکدیگر متناسب باشند. علاوه بر آن، در انتخاب محل نصب درب آسانسور نیز محدودیتی وجود ندارد. به همین علت امکان نصب این آسانسور در ساختمان‌های زیر وجود دارد.

  • ساختمان‌ها  و ویلاهای دو، سه و چهار طبقه
  • آپارتمان‌های دوپلکس
  • فروشگاه‌های کوچک
  • نمایشگاه‌ها و دفاتر تجاری

چشم انداز آسانسور پنوماتیکی

یکی دیگر از مزایای آسانسور خلاء، چشم انداز بی‌نظیر این آسانسور با زاویه 360 درجه است. ایجاد شرایط مناسب برای دید بهتر افراد نسبت به محیط اطراف به علت حذف عناصر مهم زیر است.

  • کابل‌های تخت
  • سیم‌های داخل چاه
  • سیم بکسل
  • قاب وزنه تعادل

بهره مندی آسانسور پنوماتیک از فناوری نوین و منحصربفرد، زمینه ساز انقلابی بزرگ در آسانسورهای کوچک و با تعداد توقف کم شده است. سایر مزایای آسانسور خلاء شامل موارد زیر است.

  • سازگار با محیط زیست
  • حرکت روان و آرام
  • توقف ملایم
  • عدم استفاده از انرژی برق هنگام برگشت به پایین

عملکرد آسانسور بادی هنگام قطع برق

قطع شدن برق یکی از دغدغه و نگرانی‌های بیشتر افراد در هنگام استفاده از آسانسور است. شاید حتی عده‌ای از افراد به علت ترس از همین موضوع سوار آسانسور نشوند. آسانسور پنوماتیک، برای این موضوع نیز راه حل مناسبی دارد و شما می‌توانید بدون نگرانی از گیر افتادن در آسانسور هنگام قطع برق سوار این آسانسور شوید.

پس از اینکه برق قطع شد، آسانسور خلاء به آرامی به طبقه همکف برمی‌گردد و مسافران می‌توانند پس از باز شدن اتوماتیک درب از کابین خارج شوند. برای توقف و یا خروج افراد از کابین، نیازی به حضور هیچ فرد متخصصی نیست.

آسانسور بادی

عملکرد آسانسور وکیوم چگونه است؟

یک آسانسور خلاء از تجهیزات زیر تشکیل شده است.

  • سیلندر مدور عمودی صاف از جنس ورق‌های شفاف یا رنگی پلی کربنات
  • کابین کواکسیال

مکش و فشار هوا دو عامل اصلی حرکت این کابین در جهت بالا و پایین است. فشار صعودی عامل این حرکت است. در واقع اختلاف فشار اتمسفر زیر و بالای کابین، زمینه ساز ایجاد خلاء مورد نیاز برای حرکت کابین آسانسور به سمت بالا توسط توربین‌های دمنده هستند.

در این آسانسور، نوعی دنده پیستون احاطه شده به صورت کاملا وکیوم و مهر و موم شده قرار دارد. این دنده پیستون باعث می‌شود کابین با حرکتی جنبشی و بدون اصطکاک و با کمک فشار هوا به سمت بالا حرکت کند. در این آسانسور دریچه‌های هوا نیز قرار دارند. این دریچه‌های هوا توانایی تعادل و تنظیم سرعت بازگشت کابین را به عهده دارند.

این آسانسور کاملا بی صدا است. به ویژه اگر تجهیزات آسانسور خارج از آسانسور تعبیه شده باشند. درب طبقات آسانسور خلاء در برابر فشار هوای لازم برای حرکت این آسانسور دارای مقاومت کافی هستند. زیرا طراحی این درب‌ها به صورتی است که درب به صورت اتوماتیک پس از بسته شدن در حالت وکیوم قرار می‌گیرند.

تجهیزات آسانسور خلاء

این آسانسور دارای قطعات زیر است.

سیلندر بیرونی مجهز به شفت یا چاه آسانسور: سیلندر به صورت یک استوانه لوله ای شفاف است و در یک ساختار آلومینیومی محصور شده است

  • قطعات دیوار مدور شیشه ای ساخته شده از ورق پلی کربنات
  • سقف و پوشش چاه پیش ساخته از جنس فولاد و دارای دریچه‌های ویژه کانال مکش هوا
  • کابین آسانسور خلاء
  • ریل آسانسور
  • دیوارهای کابین آسانسور پنوماتیک از جنس ورق‌های شفاف پلی کربنات و دارای قفل مکانیکی

ویژگی‌های سیستم محرکه آسانسور وکیوم

سیستم محرکه این آسانسور دارای ویژگی‌هایی به شرح زیر است.

  • دارای پمپ وکیوم
  • مجهز به توربین دارای ابعاد تقریبی X45X5575
  • دارای سوپاپ و جعبه سیستم کنترل برد PVE
  • دارای ملزومات برقی خارج از ساختمان
  • مجهز به دو لوله جداگانه از جنس پلی کربنات، مواد PVC و الیاف شیشه‌ای یا فلزی با قطر 12 سانتی متری

مهمترین مزیت آسانسور پنوماتیکی

این آسانسور دارای مزایا و ویژگی‌های مفید بسیار زیادی است. مهمترین مزیت آسانسور خلاء، امکان جابجایی آسانسور پس از نصب است! جالب است بدانید که جمع آوری و مونتاژ این آسانسور در کوتاه‌ترین زمان ممکن و با حداقل تخریب و آسیب انجام می‌شود. پس از طی کردن این مراحل، می‌توان آسانسور را در محل دیگری نصب کرد.

منبع:

کتاب آسانسور و پله برقی، تالیف مهندس علی مسگری

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

بنر کیوان فراز
بنر نیکان
بنر اوج فراز
moradi trade
بنر کارالیفت
بنر mgm hydraulic
بنر تکساز آسانبر سمامی
بنر بازرگانی آراس
لیفتراک آرکا جم
مطالب اخیر
گروه صنعتی فاخر