معرفی قطعات اصلی پله برقی

قطعاتی شامل پله‌ها، نرده، موتور، زنجیر پله برقی و سوئیچ ایمنی پله برقی را تشکیل می‌دهند. در ادامه قصد داریم شما را به طور کامل با اجزا و قطعات پله برقی آشنا کنیم.

قطعات پله برقی

بهار آزادی، کابین نیوز – قطعات پله برقی شامل پله‌ها، نرده، موتور، زنجیر پله برقی و سوئیچ ایمنی پله برقی است. پله برقی‌ها دستگاه‌های مکانیکی ساده و در عین حال جذابی هستند که برای حمل عمودی افراد بین طبقات مختلف استفاده می‌شوند. این وسیله، به شکل پله‌های متحرکی است که از مجموعه‌ای از پله‌های به هم پیوسته آلومینیومی یا فولادی ضد زنگ تشکیل شده‌ است.

پله برقی‌ها معمولاً در ساختمان‌هایی مانند مراکز خرید، فرودگاه‌ها، هتل‌ها، ساختمان‌های چند طبقه، ساختمان‌های عمومی و غیره استفاده می‌شوند. پله برقی ها حاوی یک جفت حلقه زنجیر چرخان هستند و توسط یک موتور الکتریکی تغذیه می‌شوند. در ادامه قصد داریم شما را به طور کامل با اجزا و قطعات پله برقی آشنا کنیم.

اجزای پله برقی

پله برقی‌ها وسیله‌ای برای حمل و نقل هستند که در مقایسه با آسانسور یا راه پله سیستم حمل و نقل راحت‌تری دارند. امروزه در اکثر ساختمان‌های تجاری و مرتفع شاهد پله برقی‌ها هستید. یک پله برقی از قطعات مختلف زیر تشکیل شده است.

  • سکوهای فرود بالا و پایین
  • استپ
  • نرده
  • بدنه پله برقی
  • بخش زیرین پله برقی
  • پوشش پله برقی
  • سوئیچ ایمنی پله برقی
  • چاهک
  • پله‌ها
  • زنجیرهای پله برقی
  • ورودی دستگیره
  • ورودی بالا و پایین
  • بلبرینگ پله برقی
  • برگرداننده پله برقی
  • تنظیم کشش پله برقی

سکوهای فرود بالا و پایین

این بخش در کلیه پله برقی‌ها مشترک هستند و در بخش بالایی و پایینی پله برقی وجود دارد. پوشش سکوهای فرود بالا و پایین پله برقی از نوع استیل است. شما هنگام ورود و خروج به پله برقی اولین جایی که بر روی آن قدم می‌گذارید استپ‌ها هستند. امکان دسترسی به تجهیزات تعبیه شده در زیر سکوها توسط سرویس‌کاران پله برقی وجود دارد. بخش پایینی سکوی بالایی محل قرارگیری موتور، تابلو فرمان و دیگر اجزای پله برقی است.

صفحه شانه پله برقی

یکی از قطعات پله برقی، صفحه شانه آن است. بخش پایانی سکوهای پله برقی که اولین بخش نزدیک به استپ‌ها است به عنوان صفحه شانه پله برقی شناخته می‌شود. در واقع فاصله بین سکوها و پله‌های برقی همان صفحه شانه پله برقی است و وظیفه اصلی آن پیشگیری از گیر کردن دست و پای مسافران، لباس و وسایل آن‌ها در لبه کناری پله برقی است.

صفحه شانه پله برقی به صورت متحرک طراحی شده است. به نظر شما علت چیست؟ با توجه به اینکه این قطعه توسط نیروی محرکه پله برقی کنترل می‌شود در صورت گیر کردن هر وسیله‌ای در بین آن، پله برقی به صورت خودکار خاموش و متوقف می‌شود.

موتور گیربکس پله برقی

یکی از اجزای پله برقی موتور گیربکس است که وظیفه تبدیل انرژی الکتریکی به انرژی مکانیکی را به عهده دارد. محل قرارگیری و نصب این قطعه در بخش زیرین سکوی پله برقی است. امکان نصب آن به صورت عمودی و افقی وجود دارد. زنجیره پله برقی و چرخ دنده بزرگ استپ پله برقی عامل انتقال نیروی تولید شده توسط موتور گیربکس به استپ‌ها هستند. پله‌ها توسط این نیروها به سمت بالا و پایین حرکت می‌کنند.

طول، عرض و ارتفاع پله برقی 3 عامل موثر در انتخاب موتور گیربکس هستند. توان گیربکس بین 5.5 الی 11 کیلو وات متغیر است. توان موتور مناسب برای هر پله برقی بر اساس عرض و ظرفیت پله برقی تعیین می‌شود.

تابلو فرمان پله برقی

ساختار تابلو فرمان پله برقی و آسانسور تقریباً یکسان است؛ البته ساختار تابلو فرمان پله برقی تقریباً ساده‌تر است. تابلو فرمان آسانسور نیز همانند قطعات ایمنی، موتور بررسی سیستم کنترل ترمز و سیستم کنترل ترمز جزو قطعات کنترلی و ایمنی پله برقی شناخته می‌شود. این قطعه دو وظیفه اصلی زیر را به عهده دارد.

  • کنترل عملکرد سوئیچ‌ها
  • مدیریت و راه اندازی پله‌ها

استپ پله برقی

پله‌های پله برقی همان استپ‌ها هستند. در جدول زیر می‌توانید مشخصات استپ‌ها را مشاهده کنید.

مشخصه

توضیحات
جنس استپ

آلومینیومی

عرض استپ

80 الی 100 سانتی‌متر

عرض بخش متحرک پله برقی

1400 میلی‌متر

هندریل پله برقی

منظور از هندریل پله برقی که از قطعات پله برقی شناخته می‌شود، بخش بالایی نرده‌های آن است که معمولاً به رنگ مشکی است. هندریل پله برقی به منظور حفظ تعادل مسافران تعبیه شده و سرعت و جهت حرکت آن هماهنگ با استپ‌ها است. چرخ دنده‌های پله برقی عامل انتقال نیرو محرکه به محوری بزرگ و سپس حرکت دستگیره پله برقی هستند.

زنجیر پله برقی

همان‌طور که اطلاع دارید استپ‌ها برای حرکت خود به نیرو محرکه یا انرژی نیاز دارند. زنجیر پله برقی وظیفه انتقال این نیرو به استپ‌ها را به عهده دارد. زنجیرهای فولادی باید از استقامت بالایی برخوردار باشند به همین علت جنس آن‌ها از فولاد است.

بیشتر بخوانید:

نرده پله برقی

بسیاری از افراد به اشتباه تصور می‌کنند که نرده پله برقی همان هندریل است؛ اما نرده‌‌ها بخشی از پله برقی هستند که به منظور پیشگیری از سقوط مسافران نصب می‌شوند. محل نصب هندریل نیز بر روی نرده پله برقی است.

اسکرت پنل پله برقی

احتمالاً تابحال هنگام سوار شدن در پله برقی متوجه صفحات شیشه‌ای کنار پله برقی شده‌اید، اسکرت پله برقی که با نام Skriting Panels نیز شناخته می‌شوند در مجاورت استپ‌های پله برقی نصب شده و در جهت حرکت آن‌ها هستند.

اسکلت پله برقی

منظور از اسکلت پله برقی که یکی دیگر از قطعات پله برقی است، سازه اصلی آن است. این اسکلت در دو جنس معمولی و ضد زنگ تولید می‌شود. در ادامه کاربری و ویژگی‌های این دو نوع اسکلت را بررسی می‌کنیم.

  • اسکلت معمولی پله برقی: دارای جنس آلومینیومی و مناسب نصب در ساختمان‌های سرپوشیده
  • اسکلت ضد زنگ: دارای خاصیت ضد زنگ و مقاوم در برابر آب و رطوبت هوا، مناسب برای نصب در فضای سرباز

نرخ اجزای پله برقی

کیفیت قطعات، فاکتور اصلی موثر بر قیمت پله برقی است. بنابراین در صورت خرید شما از برندی معتبر و باکیفیت، هزینه بالایی برای پله برقی پرداخت می‌کنید؛ اما از نظر کیفیت خیالتان کاملاً راحت است.

دسته‌بندی قطعات پله برقی

اطلاع از اجزای پله برقی به منظور انتخاب درست آن‌ها پیش از خرید، ارتباط آن‌ها با یکدیگر، کارکرد هر کدام و نحوه تعمیر آن‌ها اهمیت بسیار زیادی دارد. لذا در جدول زیر به بررسی مشخصات قطعات پله برقی می‌پردازیم.

قطعات پله برقی

نام قطعه ویژگی و عملکرد
تجهیزات کنترلی سنسورها و تابلوهای کنترل

کنترل و تعیین عملکرد کلی پله برقی و تجهیزات آن

لوازم ساختاری و ظاهری

ریل، تیر، برچسب، تجهیزات فلزی افزایش مقاومت پله برقی و زیبایی ظاهری آن
قطعات تأمین کننده نیرو محرکه پله برقی موتورها و گیربکس‌ها

تأمین نیروی لازم برای حرکت تجهیزات پله برقی

تسمه و رولر

تسمه نقاله‌های پله برقی تجهیزات لازم جهت نصب و تعویض تسمه پله برقی
قطعات تعمیر و نگهداری پله برقی انواع پیچ‌های تنظیمی

مناسب برای انجام اصولی سرویس پله برقی

کلام آخر درباره قطعات پله برقی

قیمت قطعات پله برقی تحت تأثیر عواملی اعم از برند و کیفیت آن‌هاست. از آنجایی که تجهیزات و لوازم پله برقی در عملکرد و ایمنی آن نقش دارند، بنابراین باید به درستی انتخاب شوند و سرویس و نگهداری آن‌ها نیز منظم و اصولی باشد. امیدواریم در این مقاله به خوبی با اجزای پله برقی آشنا شده باشید. در قسمت‌های بعدی درباره سایر قطعات پله برقی نیز صحبت می‌کنیم.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

بنر کیوان فراز
بنر نیکان
بنر اوج فراز
moradi trade
بنر کارالیفت
بنر mgm hydraulic
بنر تکساز آسانبر سمامی
بنر بازرگانی آراس
لیفتراک آرکا جم
مطالب اخیر
گروه صنعتی فاخر