چگونه از سیستم آسانسور خود در برابر تغییرات آب و هوایی شدید محافظت کنیم؟

در این مقاله، به معرفی معرفی اقدامات لازم جهت حفاظت از آسانسور در برابر تغییرات آب و هوایی شامل سیل، زلزله، طوفان و رعد و برق می‌پردازیم.

حفاظت از آسانسور در برابر تغییرات آب و هوا

نعیمه گلی، کابین نیوز – حوادث ناشی از تغییرات آب و هوایی شدید در آسانسورها، طی چند سال گذشته به طور قابل توجهی افزایش یافته است. برخی از حوادث مانند طوفان‌های شدید و سیلاب‌ها ممکن است با گذشت 20 سال باز هم مسئله‌ای را در یک منطقه‌ی جغرافیایی معین ایجاد نکند اما ناگهان به یک فاجعه ختم شود. آسانسورها یکی از وسائلی هستند که در برابر تغییرات شدید آب و هوا دچار آسیب می شوند؛ به همین دلیل در این مقاله سعی داریم شما را با عوامل محافظت از سیستم آسانسور در برابر تغییرات آب و هوا آشنا کنیم.

بررسی قرارداد بیمه، قرارداد تعمیر و نگهداری و گارانتی آسانسور

به خاطر داشته باشید که بسیاری از ضمانت نامه‌ها و قراردادهای تعمیر و نگهداری، طیف گسترده‌ای از خسارات ناشی از رویدادهای شدید آب و هوا را پوشش نمی‌دهند. این مسئله برای بیمه آسانسور نیز صدق می‌کند و ممکن است بیمه آسانسور شما خسارات ناشی از وقوع طوفان، سیل و… را پوشش ندهد. در این حالت شما باید در حین عقد قرارداد، نوع بیمه یا گارانتی را انتخاب کنید که مسئولیت‌های بیشتری را پوشش دهد. علاوه بر این باید تمهیداتی برای محفاظت از آسانسور در برابر تغییرات آب و هوا انجام دهید در نظر بگیرید تا خسارات به حداقل برسد.

آسانسور خود را برای رعد و برق های شدید آماده کنید

این روزها با پیشرفت سیستم‌های گزارش وضع هوا، معمولاً هشدارهای به موقعی را در مورد طوفان‌های بزرگ دریافت می‌کنیم، که این امر باعث ایجاد آمادگی می‌شود. اما گاهی اوقات ممکن است رعد و برقی به طور ناگهانی رخ دهد.

به همین دلیل بسیار مهم است که با بررسی مناطقی که در برابر نفوذ آب آسیب پذیر هستند  و محافظت از سیستم خود در برابر قطع برق، برای رعد و برق و طوفان های احتمالی آماده شوید. برخی از اقدامات باید از قبل پیش بینی شوند و برخی دیگر ممکن است در هنگام وقوع طوفان انجام شوند.

بیشتر بخوانید:

6 تصور اشتباه درمورد آسانسور که لازم است بدانید!

موارد قابل توجه قبل از وقوع طوفان(رعد و برق و باران های شدید)

برخی از اقدامات مهم حفاظت از آسانسور در برابر تغییرات آب و هوایی شامل موارد زیر است.

  • در طول دوره‌های تعمیر و نگهداری، مطمئن شوید که دریچه‌ها به درستی کار می‌کنند و در هنگام طوفان اجازه نفوذ آب یا رطوبت را نمی‌دهند. همچنین می‌توانید با نصب محافظ‌هایی در نزدیکی دریچه‌ها از نشت آب جلوگیری کنید.
  • تغییرات دمای هوا و درزبندی مناسب را در تمام بخش‌ها از جمله موتورخانه آسانسور بررسی کنید.
  • ناودان‌ها و قسمت‌های سقف ساختمان را که می‌تواند در برابر باد و آب آسیب پذیر باشد بررسی کنید و مطمئن شوید در صورت بروز طوفان قادر به هدایت و تخلیه‌ی آب باران هستند.
  • مطمئن شوید که آسانسور شما دارای سیستم‌های حفاظت از ولتاژ و سیستم نجات اضطراری است. سیستم حفاظت از ولتاژ از قطعات الکترونیکی آسانسور در برابر برخورد صاعقه حفاظت و از تعمیرات پر هزینه و وقت گیر جلوگیری می‌کند . سیستم نجات اضطراری نیز در صورت قطع برق از گیر افتادن افراد در کابین جلوگیری می‌کند.

چگونه آسانسور خود را برای مقابله با طوفان آماده کنیم؟

فصل طوفان در مناطق مختلف جهان متفاوت است در قدم اول اول شما باید از زمان و فصل وقوع طوفان در کشور و منطقه ی جغرافیایی خود مطلع شوید. اکثر مدیران و مالکان باید بسیاری از اقدامات پیشگیرانه را برای آماده شدن در برابر طوفان ها انجام دهند. اما این نکته را در نظر داشته باشید، از آنجایی که طوفان‌ها بادهای بسیار قوی‌تری دارند، ممکن است محافظت بیشتری لازم باشد.

قبل از فصل طوفان، علاوه بر در نظر گرفتن موارد گفته شده در بخش قبل از محکم و سالم بودن تمام اجزاء سیستم آسانسور که در معرض باد شدید قرار دارد مانند درب ها، اطمینان حاصل کنید.

موارد قابل توجه هنگام وقوع طوفان

  • با استفاده از تخته سه لا دریچه ها و پنجره ها را ببندید و از تجهیزات موجود در موتورخانه در برابر باد شدید محافظت کنید.
  • تمام دریچه ها و منافذ و راه های نفوذ باد در آسانسور را بپوشانید. اما دقت کنید در دیگر زمان ها از این کار اجتناب کنید زیرا باعث ایجاد گرمای بیش از حد و آسیب دیدن تجهیزات و قطعات آسانسور می شود.
  • اجازه ندهید آسانسورها در هنگام طوفان حرکت کنند. بسته به کاربری ساختمان و نوع آسانسور، کابین آسانسورها را به صورت استراتژیک پارک کنید. در مورد آسانسورهایی که در داخل ساختمان ها نصب شده اند کابین باید در طبقه ی مرکزی ساختمان یا در طبقه بالا برای ساختمان‌هایی با تنها دو طبقه قرار گیرند.

محافظت از آسانسور در برابر سیل

برای به حداقل رساندن آسیب های ناشی از وقوع سیل ، چک لیست های بالا را مرور کنید. علاوه بر این:

  • آلارم های مربوطه را در ساختمان بررسی کنید، به ویژه آلارم هایی که مربوط به نفوذ آب به تجهیزات و قطعات آسانسور می شوند.
  • یک سوئیچ شناوریا سیستم تشخیص نفوذ آب را در نظر بگیرید. این دستگاه ها در صورت وقوع آبگرفتگی ناگهانی به طور خودکار آسانسور را به طبقات بالاتر هدایت می کند تا از آسیب به آسانسور جلوگیری شود.
  • اگربه زمان وقوع سیل نزدیک هستید آسانسورها را خاموش کنید و مراحل آمادگی برای طوفان را دنبال کنید. همچنین کیسه های شن را در اطراف تجهیزات و هر آسانسوری که در فضای باز قرار دارد، بگذارید.

محافظت از آسانسور در برابر زلزله

برخلاف طوفان ها، زمین لرزه ها بسیار کمتر قابل پیش بینی هستند. و تصور قرار گرفتن در آسانسور در هنگام وقوع یک زلزله بزرگ برای افراد بیسار وحشتناک است. در مرحله اول ساختمان ها باید ایمنی لازم را در برابر وقوع زلزله داشته باشد. اما خوشبختانه اقداماتی پیشگیرانه برای سیستم آسانسور نیز در نظر گرفته شده است.

آسانسورها در مناطق پرخطر باید استانداردهای بالاتری داشته باشند

فناوری پیشرفته حسگر به مدیران تأسیسات کمک می‌کند تا ضمن فیلتر کردن ارتعاشات مزاحم، لرزه‌ های موجود را شناسایی و گزارش کنند. این سیستم‌ها در صورت نزدیک شدن به وقوع زلزله برای کارکنان یک ایمیل ارسال می کنند. کارکنان پس از دریافت پیام اقدامات لازم را جهت جلوگیری از خسارات ناشی از زلزله انجام می دهند.

آسانسور خود را پس از یک رویداد آب و هوایی یا زلزله بررسی کنید

بررسی سیستم آسانسور پس از طوفان یا زلزله شدید به اندازه آماده سازی قبل از آن مهم است. به دلیل اینکه ممکن است آسیب های پنهانی در سیستم رخ داده باشد که در صورت عدم رفع شدن باعث بروز مشکلات بزرگ تری می شود.

  • موتورخانه آسانسور و تجهیزات الکتریکی را بررسی کنید. اگر متوجه وجود آب یا آسیب های دیگر شدید، آسانسورها را تا زمانی که یک تکنسین آن را بررسی و در صورت لزوم تعمیر نکرده است، استفاده نکنید.
  • نکته ی بسیار مهم، پیشگیری از وقوع خسارت و آسیب است. این بدان معناست که فناوری های لازم جهت پیشگیری از وقوع خسارات و آسیب های ناشی از طوفان و سیل و زلزله را فراهم کنید تا اطمینان حاصل شود آسانسورهای شما در برابر خطرات زیست محیطی ایمن هستند.
  • تعمیر و نگهداری کامل نیز بسیار مهم است. برای این کار از یک تکنسین فنی و باتجربه استفاده کنید تا از ایمنی و سلامت قطعات آسانسور خود اطمینان حاصل کنید.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

بنر کیوان فراز
بنر نیکان
بنر اوج فراز
moradi trade
بنر کارالیفت
بنر mgm hydraulic
بنر تکساز آسانبر سمامی
بنر بازرگانی آراس
لیفتراک آرکا جم
مطالب اخیر
گروه صنعتی فاخر