ابعاد یک آسانسور مسافربری چقدر باید باشد؟

بررسی ابعاد آسانسور مسافربری، انواع آن، ظرفیت حمل آسانسور مسافربر، ابعاد استاندارد چاه این آسانسور و انتخاب آسانسور با اندازه ایده آل

ابعاد آسانسور مسافربری

نعیمه گلی، کابین نیوز – آسانسور یک وسیله‌ی ضروری برای ساختمان‌های مدرن امروزی است زیرا با استفاده از آسانسور جا به جایی بین طبقات برای افراد آسان‌تر و در زمان آنها صرفه جویی می‌شود. داشتن ابعاد مناسب برای آسانسور مسافربری به عوامل مختلفی از جمله ارتفاع ساختمان و نیازهای آن بستگی دارد. در این مقاله ابعاد و ظرفیت انواع آسانسورهای مسافربری و چگونگی دستیابی به اندازه ایده آل را بررسی می‌کنیم.

انواع آسانسورهای مسافربری

قبل از اینکه به بررسی ابعاد آسانسورهای مسافربری بپردازیم، شناخت انواع مختلف آسانسورهای مسافربری ضروری است.

آسانسورهای هیدرولیک

این آسانسورها جهت نصب در ساختمان‌های کم ارتفاع بسیار مناسب است. آسانسورهای هیدرولیک بسیار مقرون به صرفه هستند و با اینکه فضای کمتری را اشغال می‌کنند اما تا ظرفیت 5000 پوند قابلیت حمل دارند.

آسانسورهای کششی

این نوع آسانسورها که در ساختمان‌هایی با ارتفاع متوسط و یا مرتفع بسیار پرکاربرد و رایج هستند قابلیت حمل بار تا  5000 پوند را دارند. در سیستم این نوع آسانسورها برای جا به جایی کابین از کابل و وزنه تعادل استفاده می‌شود.

بیشتر بخوانید:

ربات های مخصوص تعمیر و نگهداری آسانسور گروه Thyssenkrupp

آسانسورهای پنوماتیکی

آسانسورهای استوانه ای هستند که از فشار هوا برای حرکت کابین آسانسور استفاده می‌کنند. آنها برای ساختمان‌های کم ارتفاع مناسب هستند و ظرفیت حمل تا 500 پوند را دارند.

ظرفیت حمل آسانسور مسافربری

ظرفیت حمل آسانسور مسافربری به عوامل مختلفی از جمله تعداد طبقات ساختمان و کاربری مورد نظر بستگی دارد. آیین نامه بین المللی ساختمان (IBC) دستورالعمل‌هایی را برای تعیین ظرفیت حمل آسانسور ارائه داده است.

به عنوان مثال، طبق این آیین نامه ظرفیت در نظر گرفته شده در آسانسورهای ساختمان‌های اداری برای هر نفر معادل 150 پوند می‌باشد بنابراین اگر میانگین وزن یک نفر 150 پوند باشد، یک آسانسور مسافربری با ظرفیت حمل 2000 پوند می‌تواند حداکثر 13 نفر را در خود جای دهد.

به این نکته توجه کنید که تجاوز از حد مجاز ظرفیت حمل آسانسور می‌تواند خطرات و خسارات جبران ناپذیری را به همراه داشته باشد.

ابعاد آسانسور مسافربری

تعیین ابعاد آسانسور مسافربری به عوامل مختلفی از جمله ظرفیت حمل، تعداد طبقات ساختمان و کاربری ساختمان بستگی دارد. بر اساس قانون ADA در آمریکا، آسانسور مسافربری باید به گونه ای باشد که برای جا به جایی افراد با ویلچر نیز مناسب باشد به همین دلیل ابعاد توصیه شده برای آسانسور 36 در 60 اینچ می‌باشد.

علاوه بر این، طبق آیین نامه IBC آسانسورها در ساختمان اداری باید حداقل 36 اینچ عرض و 48 اینچ عمق داشته باشد. باید به این نکته توجه کنید که ابعاد آسانسور باید به گونه ای باشد که برای حمل وسایل و اثاثیه بزرگ نیز مناسب باشد.

برخی از آسانسورها به صورت پانوراما هستند که در هتل‌ها یا ساختمان‌هایی که مناظر طبیعی و زیبایی در مجاورت آنها است، نصب می‌شوند. ابعاد این آسانسورها نیز به تعداد طبقات و کاربری ساختمان بستگی دارد اما بر اساس آیین نامه IBC ابعاد این نوع آسانسورها باید حداقل 42 در 54 اینچ باشد.

ابعاد چاه آسانسور

برای تعیین ابعاد چاه آسانسور باید به ابعاد آسانسور مسافربری دقت کرد اما با توجه به دستورالعمل‌های آیین نامه IBC برای آسانسورهای هیدرولیک باید حداقل عرض چاه 4 فوت و عمق آن 6 فوت و برای آسانسورهای کششی حداقل عمق 8 فوت باشد.

باید به این مورد توجه کنید که ابعاد چاه آسانسور با ابعاد آسانسور مسافربری، ظرفیت حمل آن و مقررات ایمنی مطابقت دارد.

ظرفیت مورد نیاز آسانسور

ظرفیت آسانسور باید برای حمل و جا به جایی افراد و تجهیزات مناسب باشد. اگر بخواهیم به دستورالعمل‌های آیین نامه بین المللی ساختمان نگاهی بیندازیم، برای یک ساختمان با حداکثر 3 طبقه و 50 نفر ساکن، آسانسوری با ظرفیت حمل 1500 پوند توصیه می‌شود. در صورتی که تعداد طبقات یا ترافیک ساختمان بیشتر باشد باید ظرفیت بیشتری را برای آسانسور در نظر گرفت.

الزامات ایمنی آسانسورهای تجاری

در آسانسورهای تجاری برای اطمینان از ایمنی مسافران و جلوگیری از حوادث باید تمام الزامات، مقررات و دستورالعمل‌های ایمنی مورد توجه قرار گیرد. آژانس‌های نظارتی که مقررات ایمنی آسانسور را کنترل می‌کنند عبارتند از: انجمن مهندسین مکانیک آمریکا (ASME) و صنعت ملی آسانسور  (NEII)

ASME دستورالعمل‌هایی را برای ایمنی آسانسور ارائه می‌دهد، مانند دستورالعمل کدASME A17.1  که مقررات مربوط به طراحی، ساخت، نصب، بهره برداری، بازرسی، نگهداری، تغییر و تعمیر آسانسور را پوشش می‌دهد. NEII نیز دستورالعمل‌های مربوط به استانداردهای ایمنی آسانسور و روش‌های حفظ ایمنی را ارائه می‌دهد.

مهم است که اطمینان حاصل شود که آسانسور تجاری با مقررات ایمنی مطابقت دارد و برای جلوگیری از حوادث و تامین ایمنی مسافران تحت تعمیر و نگهداری و بازرسی منظم قرار می‌گیرد.

انتخاب آسانسور با اندازه ایده آل

دستیابی به آسانسور با اندازه ایده آل مستلزم در نظر گرفتن عوامل مختلفی مانند ارتفاع ساختمان، ترافیک ساختمان و کاربری آن است. مشورت با یک شرکت معتبر آسانسور که بتواند نیازهای ساختمان را ارزیابی کند و در مورد اندازه، ظرفیت و ابعاد آسانسور ایده آل مشاوره دهد، ضروری است.

علاوه بر این، هنگام انتخاب آسانسور ایده آل، مهم است که کارایی آسانسور، الزامات تعمیر و نگهداری و انطباق با مقررات ایمنی را در نظر بگیرید.

منبع: Hosting Elevator

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

بنر کیوان فراز
بنر نیکان
بنر اوج فراز
moradi trade
بنر کارالیفت
بنر mgm hydraulic
بنر تکساز آسانبر سمامی
بنر بازرگانی آراس
لیفتراک آرکا جم
مطالب اخیر
گروه صنعتی فاخر