راه‌حل مدرن احراز هویت در آسانسور+ معرفی انواع سیستم احراز هویت

بهره ­گیری از سیستم احراز هویت در آسانسور، با کنترل دسترسی کاربران به آسانسورها یا طبقات مختلف، امنیت ساختمان و پاسخگویی به گروه­‌های مختلف کاربران را بهبود می­‌بخشد.

احراز هویت در آسانسور

یونس نجف نیا، کابین نیوز – بهره ­گیری از سیستم احراز هویت(شناسایی مقصد کاربران) در آسانسورها، با کنترل دسترسی کاربران به آسانسورها یا طبقات مختلف، امنیت ساختمان و پاسخگویی به گروه­‌های مختلف کاربران را بهبود می­‌بخشد. با این حال هنگام انتخاب روش مناسب، باید چندین نکته را مدنظر داشت. ممکن است لازم باشد در ساختمان‌های اداری بزرگ، هتل‌ها، دانشگاه‌ها یا بیمارستان‌ها(بسته به نوع ساختمان)، دسترسی گروهی از افراد را به آسانسورها یا طبقات مختلف به ­منظور تأمین امنیت اشخاص و دارایی‌­ها محدود نمود. همزمان، اپراتورهای ساختمان و سازندگان تجهیزات، با چالش ارائه خدمات روان و راحت برای کاربران روبرو هستند. هدف آن‌ها جلوگیری از شلوغی آسانسورها، انتظار در صف‌ها و زمان طولانی سفر است. در این مطلب قصد داریم شما را با راه حل مدرن احراز هویت در آسانسور آشنا کنیم.

فناوری‌های شناسایی فرکانس رادیویی(RFID)

این فناوری، پایه‌ای برای سیستم‌های آسانسور کارآمد است. راه حل برای تلفیق دو گزینه امنیت ساختمان و راحتی کاربر، بهره ­گیری از یک سیستم مدرن و هماهنگ برای احراز هویت کاربران و کنترل دسترسی­‌ها است که قادر است با شناسایی فرکانس رادیویی (Radio Frequency Identification (RFID))و فن­آوری‌های سیار مانند بلوتوث انرژی پایین(Bluetooth Low Energy (BLE)) و ارتباط میدانی نزدیک(Near Field Communication (NFC)) عمل نماید.

در قلب چنین راه حل­‌هایی، دستگاه‌­های گیرنده یا کارت خوان با قابلیت پشتیبانی از تمام فن­‌آوری­‌های فرستنده رایج جهانی هستند. این دستگاه­‌ها قادرند اعتبارنامه­‌های موجود در تلفن هوشمند و همچنین ID کارت‌­های مختلف را پردازش کنند.

توجه به این مورد حائز اهمیت است، زیرا در سراسر جهان، ده‌ها فن‌­آوری فرستنده RFID در حال استفاده است که هر کدام فرمت‌های داده، فرکانس‌های ارتباطی و عملکردهای امنیتی خاص خود را دارند. این موضوع اغلب منجر به استفاده از فن­‌آوری‌های “کارت چند منظوره” در چرخه احراز هویت کاربر و کنترل دسترسی در ساختمان‌ها می‌شود. در صورتی که این فن‌­آوری­ها، علاوه بر عملکردهای معمول خود، با سیستم آسانسور نیز سازگار باشند، جذابیت ساختمان برای ساکنان و در نتیجه ارزش آن را افزایش می‌­دهند.

سیستم‌های احراز هویت در آسانسور

استفاده راحت‌تر بر اساس BLE، RFID و NFC

با بررسی راه حل‌های احراز هویت در آسانسور، چه کارت و چه تلفن هوشمند، هر دو برای کاربران راحت هستند. آن‌ها برای دسترسی، به سادگی کارت شناسایی یا تلفن هوشمند خود را در مقابل گیرنده یا کارت خوان نگه می‌­دارند. گیرنده یا کارت خوان، بیرون آسانسور، در جلوی آسانسور یا راهروی آسانسورها، یا در خود کابین قرار می­‌گیرد. اگر این دستگاه­‌ها در پانل شاسی کابین ادغام شده باشند، قبل از انتخاب طبقه مورد نظر، باید وسیله شناسایی مربوطه(کارت یا تلفن هوشمند) ارائه شود. اپراتورها یا مدیران ساختمان می­‌توانند دسترسی هر کاربر را به صورت جداگانه به طبقات و زمان­‌های از پیش تعیین شده محدود نمایند. این اقدام به ­طور قابل توجهی سطح امنیت را بهبود می­‌بخشد.

استفاده راحت از سیستم احراز هویت در آسانسور

سیستم­‌های مبتنی بر RFID ،BLE و NFC علاوه بر استفاده راحت، دارای چندین مزیت نسبت به سایر گزینه­‌های رایج هستند. از جمله نسبت به سیستم‌هایی که نیاز به وارد کردن گذر واژه‌ یا پین کد‌ دارند، ایمن‌ترند؛ پیاده‌سازی آن‌ها از بسیاری از سیستم‌های بیومتریک آسان‌تر است؛ و جعل آن‌ها از فن­‌آوری‌های نوار مغناطیسی یا گیرنده­‌های نوری دشوارتر است.

بهبود کاربری احراز هویت در آسانسور

بیشتر بخوانید:

یک سیستم برای همه برنامه‌ها

برای بهره ­برداری کامل از پتانسیل یک سیستم احراز هویت کاربری و کنترل دسترسی آسانسور، می‌­توان راه حل موجود را با برنامه‌­های کاربردی دیگر ادغام کرد. به عنوان مثال، می­‌توان آن را با یک سیستم ثبت نام(check-in) برای بازدید کنندگان و یک سیستم مدیریت ترافیک ترکیب نمود.

برنامه‌­هایی مانند ورود تکی(single sign-on) به شبکه شرکت، دسترسی به پارکینگ یا دسترسی به واحدها یا اتاق‌­های خاص نیز قابل اجرا است. این بدان معناست که کارمندان یا ساکنان یک ساختمان هوشمند، تنها به یک شناسه برای ورود و دسترسی به تمام مناطق، سیستم­‌ها و فایل­‌های مورد نیاز خود احتیاج خواهند داشت.

احراز هویت و کنترل دسترسی کاربران را پایدار و ایمن کنید

سیستم احراز هویت در آسانسور مبتنی بر فن­‌آوری‌های RFID و تلفن همراه، به­ طور قابل توجهی امنیت ساختمان‌های مشترک را افزایش داده و مدیریت مجوزهای دسترسی را بسیار ساده می‌کند. این یک مزیت عملی برای اپراتورها و مدیران ساختمان است. کاربران نیز از دسترسی ساده، سریع و راحت سود خواهند ­برند. با این حال، برای این­که راه حل انتخاب شده در بلند مدت انتظارات را برآورده نماید، باید تعدادی از عوامل را در برنامه­ ریزی و اجرا در نظر گرفت.

از جمله این­که: آیا ساختمان برای مقاصد عمومی استفاده می­‌شود یا خصوصی؟ آیا دسترسی اختصاصی به یک آسانسور یا گروهی از آسانسورها مورد نیاز است؟ آیا علاوه بر کنترل دسترسی، مدیریت ترافیک نیز برای هدایت جریان افراد لازم است؟ آیا باید از ID کارت­‌های کلاسیک استفاده کرد یا کاربران گوشی­‌های هوشمند را به عنوان وسیله­‌ی شناسایی ترجیح می‌دهند؟ همه این عوامل در طراحی نهایی سیستم تأثیر گذارند.

منبع:

Modern authentication solution for elevators, December 2022, Lift journal

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

بنر کیوان فراز
بنر نیکان
بنر اوج فراز
moradi trade
بنر کارالیفت
بنر mgm hydraulic
بنر تکساز آسانبر سمامی
بنر بازرگانی آراس
لیفتراک آرکا جم
مطالب اخیر
گروه صنعتی فاخر