آسانسورهای غیراستاندارد چه خطراتی دارند؟

در این مقاله قصد داریم به سوالات شما درباره مشکلات آسانسور غیر استاندارد، خطرات آن و قوانین مربوط به این آسانسور پاسخ دهیم.

آسانسورهای غیر استاندارد

نعیمه گلی، کابین نیوز – بر اساس قوانین شهرداری، هنگام دریافت پایان کار ساختمان، ارائه گواهی استاندارد آسانسور الزامی است؛ اما برخی از کارفرمایان به دلیل ساخت و ساز غیراصولی و قرارداد با شرکت آسانسوری نامعتبر، جهت دریافت گواهی استاندارد اقدام نمی‌کنند؛ که اکثریت این ساختمان‌ها دارای سند مالکیت معتبر هم نیستند. به همین دلیل اکثر آسانسورهایی که گواهی استاندارد دریافت نمی‌کنند، غیراستاندارد بوده و استفاده از آن‌ها ممکن است منجر به بروز حوادث و خطراتی شود. در این مقاله قصد داریم به سوالات شما درباره مشکلات آسانسور غیر استاندارد، خطرات آن و قوانین مربوط به این آسانسور پاسخ دهیم.

خطرات آسانسور غیراستاندارد

گاهی اوقات در آسانسورهای استاندارد نیز ممکن است حوادثی رخ دهد اما درصد بروز حوادث در این آسانسورها به دلیل انجام بازدیدهای منظم و سرویس و نگهداری بسیار کمتر است. در مورد آسانسورهای غیراستاندارد معمولاً سرویس و نگهداری برای آسانسور انجام نمی‌شود و همین امر باعث بروز حوادث جبران ناپذیری می‌شود. از جمله این حوادث می‌توان به بریده شدن سیم بکسل، تصادف و له شدن، سقوط کابین، حبس شدن افراد، آتش سوزی، برق گرفتگی، خرابی مواد به دلیل آسیب مکانیکی، فرسودگی و خوردگی قطعات اشاره کرد.
کابین آسانسورهای غیراستاندارد معمولاً فاقد سیستم اطلاع رسانی است. این سیستم شامل زنگ، تلفن، آیفون و… است که افراد در هنگام حبس شدن در داخل کابین با استفاده از این ابزارها به مابقی ساکنین اطلاع رسانی می‌کنند. از دیگر خطرات آسانسورهای غیراستاندارد می‌توان به مواردی همچون باز شدن درب طبقه به دلیل نبود درب لولایی، توقف کابین در طبقه با درب باز اتوماتیک، استفاده از مواد آتش زا در ساخت کابین، نداشتن پلاک مشخصات در کابین که شامل؛ نام نصاب یا سرویس‌کار و شماره تماس اضطراری و همچنین نداشتن پلاک شناسه ملی ۱۰ رقمی اشاره کرد.
مدیران و مالکان ساختمان مسئولیت اخذ گواهینامه ایمنی و کیفیت را بر عهده دارند و داشتن قرارداد سرویس و نگهداری با شرکت‌های معتبر دارای پروانه طراحی و مونتاژ آسانسور و بیمه‌نامه معتبر آسانسور الزامی است.

مسئولیت حوادث در آسانسورهای غیراستاندارد برعهده کیست؟

اخذ تأییدیه ایمنی آسانسور امری اجباری است و مالکان، بهره‌برداران و مدیران برج‌ها و ساختمان‌های بلند مرتبه مسکونی و تجاری موظف هستند که جهت دریافت استاندارد آسانسور از طریق شرکت‌های معتبر اقدام کنند. در غیر این صورت مسئولیت حوادث ناشی از استفاده از آسانسورهای غیراستاندارد، مطابق قانون بر عهده آنان است.
اخیراً در پی افزایش ساخت و ساز برج‌های مسکونی و تجاری در شهر کشور به خصوص در کلان شهر تهران، شاهد افزایش تعداد آسانسورهای غیراستاندارد هستیم. اما با توجه به اعلام سازمان ملی استاندارد در سال ۱۴۰۰ تمامی آسانسورهای نصب شده در ساختمان‌ها مشمول دریافت گواهی استاندارد هستند و باید مورد بازرسی اولیه و ادواری قرار بگیرند. بر این اساس بهره‌برداری از آن‌ها تنها با داشتن تائیدیه معتبر از این سازمان مجاز است و در غیر این صورت مسئولیت تمامی حوادث برعهده مدیران و مالکان ساختمان است.

پلمپ و خاموش کردن آسانسورهای غیراستاندارد

ساکنین ساختمان‌ها باید به استاندارد بودن آسانسورهای مجتمع‌های مسکونی خود آگاه باشند و علاوه بر سرویس ماهیانه و رفع نواقص آن، از کارشناسان اداره استاندارد بخواهند حداقل یک بار در سال با بازدید از این دستگاه ضروری و در عین حال خطرناک، نسبت به استانداردسازی آن اقدام کنند. معمولاً ساکنین پس از نصب آسانسور علیرغم استفاده مکرر از آن، توجهی به بازدید مجدد و وضعیت سلامت آن ندارند و همین امر ممکن است سبب بروز حوادث ناگوار و جبران ناپذیری شود. بازرسین استاندارد می‌توانند در صورت غیر استاندارد بودن آسانسور نسبت به پملپ کردن آن اقدام کنند.

بیشتر بخوانید:

قوانین مربوط به اخذ مجوز و گواهی استاندارد آسانسور

شکایت ساکنین از مدیران ساختمان در صورت غیراستاندارد بودن آسانسور

ساکنین ساختمان‌ها باید نکات استاندارد درباره آسانسور و مشخصات و اطلاعات مربوط به استاندارد آسانسور را بدانند و در صورت مشاهده هرگونه فاکتور غیراستاندارد در آسانسور ساختمان باید به سازمان استاندارد اطلاع دهند.
در صورتی که در ساختمانی زندگی می‌کنید که دارای آسانسور غیراستاندارد است می‌توانید از مدیر و مالک ساختمان شکایت کرده و از طریق ادارات مربوطه نسبت به استانداردسازی و دریافت گواهی استاندارد برای آسانسور اقدام کنید.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

بنر کیوان فراز
بنر نیکان
بنر اوج فراز
moradi trade
بنر کارالیفت
بنر mgm hydraulic
بنر تکساز آسانبر سمامی
بنر بازرگانی آراس
لیفتراک آرکا جم
مطالب اخیر
گروه صنعتی فاخر