تفاوت آسانسور خودروبر با بالابر خودروبر

نعیمه گلی، کابین نیوز-  با افزایش شهرنشینی و گسترش ساختمان‌ها و برج‌های بلند، و همچنین افزایش تعداد خودروها، فضای مورد نیاز برای پارک ماشین کاهش پیدا کرده است. به همین دلیل سازندگان برای حل مشکل فضای مورد نیاز پارک خودرو، به طراحی و ساخت پارکینگ ‌های طبقاتی و بلند اقدام کردند. و برای سهولت حرکت ماشین ها در این پارکینگ ها از رمپ استفاده کردند اما در برخی از ساختمان ها شیب رمپ به دلیل فضای کم، بسیار تند است و باعث گیر کردن خودرو ها می شود. بنابراین استفاده از آسانسورهای خودروبر می تواند یک راه حل بسیار کاربردی در ساختمان های چند طبقه باشد. استفاده از آسانسور ماشین بر باعث صرفه جویی در بسیاری از هزینه های ساخت و ساز می شود.

هنگامی که صحبت از آسانسور خودروبر می شود ممکن است در ذهن برخی افراد این نوع آسانسور با بالابر خودرو یکی باشد اما باید بدانید که آسانسور خودروبر با بالابر خودرو تفاوت های اساسی دارند که در این مقاله به بیان آنها می پردازیم.

آسانسور خودروبر و انواع آن

آسانسور خودروبر نوعی از آسانسور است که قادر به حرکت عمودی در طول طبقات ساختمان و جا به جایی ماشین ها بدون سرنشین یا با سرنشین می باشد. به طور کلی این آسانسورها همه مشخصات یک آسانسور معمولی را دارند ولی در طراحی آن ها از جزئیات کمتری استفاده شده است. به کارگیری آسانسورهای خودروبر سبب راحتی در ورود و خروج خودرو در مکان های مرتفع می شود. این آسانسورها دو نوع هیدرولیک و مغناطیسی دارند.

آسانسور خودروبر هیدرولیکی

این آسانسورهای هیدرولیکی برای پارکینگ‌ های نیمه مکانیزه و تمام مکانیزه بسیار مناسب می باشند و وظیفه آن ها انتقال خودرو به صورت عمودی است. آسانسورهای هیدرولیکی فاقد کادر وزنه هستند و نیاز به موتورهای قوی دارند تا بتوانند به وسیله جک، کابین و افراد و خودروهای موجود را جا به جا کنند. وظیفه تامین فشار روغن برای جک هیدرولیکی به عهده یک موتور سه فاز است که به همراه یک شیر الکتریکی مخصوص (پاور یونیت) در روغن شناور هستند.

سیستم هیدرولیکی فقط در زمان بالا رفتن توان زیادی را مصرف می کند ولی برای حرکت به سمت پایین از نیروی گرانش زمین بهره می برد. توان مورد نیاز برای حرکت آسانسور به سمت پایین از طریق باز کردن یک شیر و خالی کردن روغن جک کابین تامین می شود.

این آسانسورها دارای مزایایی مانند نیروی کم، قدرت زیاد، دقت در توقف، توانایی حمل بارهای سنگین، حرکت نرمی و بی صدا، عدم نیاز به موتورخانه و ایمنی بیشتر در هنگام وقوع زلزله می باشند.

آسانسور خودروبر مغناطیسی

در آسانسورهای خودروبر مغناطیسی، روی دیواره چاه ریل‌ ها و تجهیزاتی قرار دارد که با استفاده از مغناطیس دائم می توانند به عنوان استاتور موتور عمل کنند. همچنین بر همین اساس کابین آسانسور می تواند در نقش روتور انجام وظیفه کند

نحوه کار آسانسور خوروبر مغناطیسی به این صورت است که جریان برق به استاتور متصل شده و بعد از ایجاد میدان مغناطیسی به روتور می رسد و می تواند در نقاطی قطع شده و جریان برق را توسط سیم پیچ‌ های استاتور به سیم پیچ ‌های تعبیه شده روی روتور القا کرده و سبب بادار شدن ان شود که در نتیجه منجر به حرکت کابین آسانسور می شود.

این آسانسورها بر خلاف آسانسورهای هیدرولیکی فاقد اجزایی مانند وزنه تعادل، کابل فولادی و موتورخانه هستند. همچنین از لحاظ ایمنی، این آسانسورها در مقایسه با سایر آسانسورهای خودروبر هیدرولیکی ایمن تر هستند ولی قیمت بسیار بالاتری دارند.

بیشتر بخوانید:

همه چیز درباره آسانسور خودروبر| ضوابط، ابعاد و قیمت

بالابر خودرو و انواع آن

بر خلاف آسانسور خودروبر، بالابر خودرو کمتر برای جا به جایی اتومبیل در ارتفاعات زیاد استفاده می‌شود. بالابر خودرو با توجه به نوع و ظرفیت خود دارای دامنه ی حرکت محدود است و برای ارتفاعات کم مورد استفاده می‌ باشد.

چندین مورد استفاده برای بالابرهای خودرو وجود دارد که مهمترین آن استفاده در فروشگاه‌ها، گاراژها، نمایشگاه‌های اتومبیل و منازل مسکونی با ارتفاع کم می‌باشد. سیستم حرکتی بالابرهای خودرو از نوع هیدرولیک است که توانایی بسیار بالایی برای جا به جایی دارد. بالابرهای خودرو با توجه به مکانی که مورد استفاده قرار می‌گیرند، دارای انواع مختلفی هستند که عبارتند از:

بالابرهای چهار پایه

بالابر‌های چهار پایه خودرو برای بلند کردن خودروهای سنگین بسیار مناسب هستند. به طور کلی، در بالابر‌های چهار پایه به دلیل وجود ستون ‌های اضافی که نقش پشتیبان دارند، قادر به حمل ظرفیت‌ های بیشر و سنگین تری هستند.

صاحبان بسیاری از مشاغل مانند نمایندگی‌ها و نمایشگاه های ماشین، تعمیرگاه‌ها و تعویض روغنی‌ها از این نوع بالابر استفاده می کنند زیرا به فضای کمی برای نصب احتیاج دارد. این نوع بالابر در مصارف خانگی برای استفاده در پارکینگ بسیار مناسب است زیرا نیاز به هیچگونه ساخت و ساز و تخریبی در ساختمان ندارند و به راحتی قابل نصب است. اگر دو خودرو دارید اما تنها یک جای پارک در ساختمان قرار دارد، این نوع بالابر بهترین گزینه برای شما است.

بالابرهای دو پایه

بالابر‌های خودروی دو پایه نوعی از بالابر است که دارای دو پایه فوق‌العاده محکم و بازو‌های تثبیت‌کننده پشتیبان است و رایج‌ترین نوع بالابر‌ی است که در تعمیرگاه‌ها و مراکز سرویس ماشین استفاده می شود.

از مزایای این نوع بالابر می توان به هزینه ی پایین نصب و دسترسی راحت تر به زیر ماشین اشاره کرد، که این مزیت برای تعمیرکاران بسیار کاربردی و مهم است. استفاده از این نوع بالابرها در مصارف خانگی و مسکونی زیاد رایج نیست و این بالابرها را می‌توان با ظرفیت‌های مختلف نصب کرد تا بتوان هم برای ماشین‌های سواری و هم خودروهای سنگین استفاده کرد.

بالابر خودرو مخصوص پارکینگ

هم پارکینگ‌های عمومی و هم گاراژ‌های خصوصی و ساختمان‌های مسکونی می‌توانند از این نوع بالابر خودرو استفاده کنند. به طور کلی، این نوع بالابرها شباهت زیادی با بالابر چهارپایه دارد، با این تفاوت که تعداد طبقات در این نوع بیشتر است و تعداد ماشین بیشتری را می‌توان در یک فضای پارک قرار داد. طراحی این نوع بالابرهای خودرو مخصوص مکان‌هایی است که به شدت فضای کمی برای پارک خودرو دارند. در این مورد می‌توان هر خودرو را در زیر خودرو دیگر جای داد.

تفاوت آسانسور خودروبر و بالابر خودرو

اکنون که با کارکرد و انواع مختلف آسانسورها و بالابرهای خودرو آشنا شدید، بهتر می‌توانید تفاوت آنها را درک کنید. به همین دلیل در ادامه به برخی از مهمترین تفاوت‌های آسانسور خودروبر و بالابر خودرو اشاره خواهیم کرد:

  • در آسانسورهای خودروبر، ماشین به طور کامل وارد کابین آسانسور می‌شود و سپس بین طبقات حرکت می‌کند؛ در حالی که در بالابر خودرو ، ماشین بر روی کفی یا ریل‌های چرخ قرار می‌گیرد.
  • از آسانسورهای خودروبر در ساختمان های مرتفع استفاده می شود اما در بالابرهای خودرو محدودیت دامنه ی حرکت وجود دارد و نمی‌توان از آن برای ساختمان‌های بلند استفاده کرد.
  • ایمنی در آسانسور خودروبر بیشتر از بالابر خودرو است. از آنجایی که آسانسور برای طی مسافت زیاد طراحی شده‌ است به ایمنی آن توجه بیشتری شده ولی بالابرها از اطراف پوشش ندارند و خطر سقوط افراد در آن وجود دارد.
  • هزینه ساخت آسانسور خودروبر به دلیل استفاده از قطعات بیشتر و تجهیزات تخصصی، بیشتر از بالابر خودرو است.
  • آسانسورهای خودروبر نیاز به چاه و مکان نصب مشخص در ساختمان دارند در حالی که بالابرها را می‌توان در هر کجا و در کمترین فضای ممکن نصب کرد.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

بنر کیوان فراز
بنر نیکان
بنر اوج فراز
moradi trade
بنر کارالیفت
بنر mgm hydraulic
بنر تکساز آسانبر سمامی
بنر بازرگانی آراس
لیفتراک آرکا جم
مطالب اخیر
گروه صنعتی فاخر