3 مرحله سرویس و نگهداری و پله برقی و اهمیت، هزینه و مزایای آن

معرفی 3 مرحله سرویس و نگهداری پله برقی، بررسی مراحل مختلف سرویس پله برقی به صورت جداگانه و تفاوت تعمیر پله برقی با سرویس آن

سرویس و نگهداری پله برقی

بهار آزادی، کابین نیوز – پله برقی یکی از وسایل حمل و نقل پر کاربرد در اماکن عمومی و تجاری است که عدم وجود آن ممکن است مشکلات زیادی را برای برخی از افراد به ویژه سالمندان و معلولین ایجاد کند. به همین علت مجهز بودن اماکن عمومی به پله برقی و سرویس و نگهداری منظم پله برقی امری ضروری است که باید به آن توجه داشت. سرویس پله های برقی مراحل مختلفی دارد که تعمیرکاران و افراد متخصص این حوزه باید به خوبی از آن اطلاع داشته باشند. بنابراین اگر شما هم قصد دارید با این موضوع و مراحل انجام آن آشنا شوید می‌توانید ما را تا پایان مقاله همراهی کنید.

سرویس و نگهداری پله برقی چیست؟

تعمیر و نگهداری منظم برای اطمینان از عملکرد ایمن و کارآمد پله برقی ضروری است. مراحل سرویس و نگهداری می‌تواند شامل روغن کاری قطعات متحرک، بررسی پله‌ها و نرده‌ها از نظر ساییدگی و پارگی و کنترل ویژگی‌های ایمنی مانند دکمه‌های توقف اضطراری باشد. تعمیر و نگهداری منظم همچنین می‌تواند باعث شناسایی مشکلات احتمالی قبل از تبدیل شدن به مشکلات جدی که نیاز به تعمیرات پرهزینه دارد باشد.

نکته بسیار مهم درباره سرویس و نگهداری آسانسور این است که باید حتما توسط افراد متخصص و به صورت دوره‌ای انجام شود. در این صورت پله برقی بهترین عملکرد ممکن را خواهد داشت و طول عمر قطعات تا حد زیادی افزایش می‌یابد. افراد متخصص به راحتی می‌توانند تشخیص دهند که برای سرویس پله برقی شما چه اقدامی مناسب‌تر است؟

تعمیر و نگهداری پله برقی

3 مرحله سرویس و نگهداری پله برقی

سرویس و نگهداری پله برقی باید کاملا اصولی، در 3 مرحله و توسط افراد متخصص انجام شود. در ادامه مراحل تعمیر و نگهداری پله برقی را به صورت کامل ذکر می‌کنیم.

  • نظافت پله برقی
  • سرویس تجهیزات الکتریکی پله برقی
  • تعمیر وسایل مکانیکی پله برقی

نظافت پله برقی

اولین مرحله سرویس و نگهداری پله برقی که اهمیت بسیار زیادی هم دارد، نظافت پله برقی است. یکی از مهمترین جنبه‌های نگهداری از پله برقی نظافت است. تجمع خاک، گرد و غبار و زباله روی پله‌ها و نرده‌ها باعث لغزنده شدن آنها و افزایش خطر تصادف می‌شود. تمیز کردن منظم می‌تواند موجب جلوگیری از این تجمع و افزایش ایمنی پله برقی شود.

سرویس تجهیزات الکتریکی پله برقی

پله برقی ساختار از قسمت‌های الکتریکی و مکانیکی تشکیل شده است که دارای ساختارهای متفاوتی هستند. بنابراین سرویس و نگهداری این قسمت‌ها نیز با یکدیگر متفاوت است. با توجه به ساختار پله برقی که افراد با نرده و بدنه آن تماس دارند باید حفاظت های خاصی برای افراد در برابر برق  گرفتگی انجام شود.

همچنین مهم است که مطمئن شوید که پله برقی توسط یک تکنسین مجرب به طور منظم بازرسی می شود. یک تکنسین واجد شرایط می تواند مشکلات احتمالی را شناسایی کرده و قبل از اینکه به مشکلات جدی تبدیل شود و باعث خرابی پله برقی شود، تعمیرات را انجام دهد.

از جمله قطعات مهم الکتریکی در پله برقی می‌توان به حسگرها، میکروسوییچ‌ها، کابل ها و موتور اشاره کرد. پله برقی در صورت دریافت فرمان های حرکتی از  این قطعات حرکت می‌کند، در نتیجه خرابی و یا اتصالی این قطعات منجر به آسیب به افراد و پله برقی می‌شود. منظور از سرویس مکانیکی پله برقی، بررسی و روغن کاری قطعات مکانیکی است.

تجهیزات مکانیکی پله برقی شامل زنجیرها، بلبرینگ ها، رولرها، شفت ها، گایدها و استپ ها هستند. در صورت عدم سرویس مکانیکی پله برقی، قطعات الکتریکی پله نیز دچار مشکل می‌شوند.

بیشتر بخوانید:

بایدها و نبایدهای استفاده از پله برقی+ رایج‌ترین حوادث احتمالی پله برقی

سرویس تجهیزات مکانیکی پله برقی

عملکرد مناسب قطعات مکانیکی، عامل اصلی حرکت مناسب قطعات پله برقی است. در صورت خرابی قطعات مکانیکی پله برقی حرکت آن‌ها به سختی و با اختلال مواجه می‌شود. بنابراین سرویس و نگهداری پله برقی از نظر مکانیکی نیز موضوع بسیار مهمی است که باید به آن توجه کنید.

اورهال پله برقی چیست؟

اورهال حالت بسیار کامل‌تر و جامع‌تر سرویس و نگهداری پله برقی است. اورهال پله برقی باید حتما توسط متخصصین انجام شود. در صورت انجام درست اورهال پله برقی، این وسیله به صورت کامل سرویس شده و طول عمر قطعات تا حد زیادی افزایش می‌یابد. علاوه بر آن، تعمیرکارانی که اورهال پله برقی انجام می‌دهند قطعات را به طور کامل بررسی کرده تا از خرابی آن‌ها جلوگیری کنند.

تفاوت تعمیر و نگهداری پله برقی با سرویس پله برقی چیست؟

سرویس و نگهداری پله برقی با تعمیر آن از برخی جهات تفاوت دارند. در تعمیر و نگهداری پله برقی باید قطعات به صورت کامل تعمیر یا تعویض شوند. در تعمیر پله برقی باید از قطعات زیادی استفاده شده و توسط افراد متخصص انجام شود. همچنین استفاده از قطعات اصلی در تعمیر پله برقی موضوعی ضروری و مهم است.

تفاوت تعمیر و نگهداری پله برقی با سرویس پله برقی

سخن پایانی 

پله برقی از جمله وسایل حمل و نقل پر استفاده و پر کاربرد در زندگی‌های امروزی است. روزانه افراد زیادی از پله برقی استفاده می‌کنند. خرابی پله برقی و عدم تعمیر آن ممکن است منجر به خسارات جانی و مالی بسیار زیادی شود. به همین علت سرویس و نگهداری پله برقی به منظور کاهش خرابی و حوادث پل برقی موضوعی ضروری است.

 

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

بنر کیوان فراز
بنر نیکان
بنر اوج فراز
moradi trade
بنر کارالیفت
بنر mgm hydraulic
بنر تکساز آسانبر سمامی
بنر بازرگانی آراس
لیفتراک آرکا جم
مطالب اخیر
گروه صنعتی فاخر