عناصر مهم در طراحی مدرن لابی آسانسور

معرفی و بررسی عناصر مهم طراحی لابی آسانسور | معرفی 5 عامل زیبایی در عناصر طراحی مدرن لابی آسانسور به صورت جداگانه

عناصر مهم طراحی لابی آسانسور

نعیمه گلی، کابین نیوز – لابی آسانسور یا ساختمان یکی از مهم‌ترین قسمت‌های یک آپارتمان است. چرا که تاثیر بسیار زیادی در جذابیت ساختمان دارد و مسافران، مهمانان، ساکنین و … در ابتدای ورود به ساختمان با این بخش رو به رو می‌شوند و پس از عبور از آن به قسمت‌های دیگر می‌روند. بنابراین استفاده از متریال و طراحی زیبا مخصوصا استفاده از آسانسورهای زیبا می‌تواند جذابیت و زیبایی این بخش ساختمان را افزایش دهد. این موضوع از اهمیت بالایی برخوردار است. به طوری که در هتل‌ها و یا ساختمان‌های لاکچری که نمایش خدمات با کیفیت و زیبایی اهمیت دارد، طراحی مدرنی را برای این بخش در نظر می‌گیرند. به همین خاطر نیز ما قصد داریم تا در این مقاله به عناصر طراحی مدرن لابی آسانسور پرداخته و روش‌های بهبود این فضا را بیان کنیم.

عناصر موثر در زیبایی لابی آسانسور

عناصر مهم طراحی لابی آسانسور باید از جهات زیادی بررسی شوند و مفید باشند. یکی از این موارد، زیبایی است. در هنگام ورود به ساختمان علاوه بر مبلمان و گلدان‌های موجود در لابی، آسانسورها نیز تاثیر بسزایی در زیبایی این بخش دارند. برخی از قطعات و تجهیزات همانند کلیدها، شستی احضار، درب آسانسور و کابین می‌تواند زیبایی لابی ساختمان را چند برابر بیشتر کند. در کنار عوامل گفته شده برخی از المان‌ها و عناصر وجود دارند که شناخت آنها می‌تواند در طراحی مدرن لابی کمک کند.  طراحی و تامین موارد مربوط به آسانسور باید توسط شرکت طرف قرارداد صورت گیرد و موارد مربوط به معماری و دکوراسیون محیط توسط مهندسین و معمار ساختمان انجام می‌شود.

5 عامل زیبایی در عناصر طراحی مدرن لابی آسانسور

این عوامل شامل موارد زیر است.

  • سیستم کنترل صوتی لابی
  • پرده‌های دودی ایمنی
  • طراحی نورپردازی لابی آسانسور
  • تاثیر رنگ و مواد در لابی
  • تکنولوژی کنترل Touchless

سیستم کنترل صوتی لابی

یکی از مهمترین عناصر طراحی مدرن لابی آسانسور، استفاده از سیستم کنترل صوتی لابی آسانسور است. همواره به دلیل رفت و آمد زیاد در لابی ها و شلوغی این قسمت، عدم کنترل و چاره اندیشی سبب ایجاد هرج و مرج و سر و صدای زیادی می شود. عوامل متفاوتی مانند صدای پای افراد، صحبت کردن‌ها، پژواک صدا و… در ایجاد آلودگی صوتی در ساختمان موثر هستند.

از همین رو استفاده از یک سیستم صوتی کنترل کننده که مجهز به سیستم‌های آگوستیک مانند PET هستند می‌تواند به بهبود شرایط کمک کند. همچنین استفاده از متریال عایق صدا نیز بسیار موثر است. در ضمن این سیستم‌ها دارای تنوع رنگی و طرح هستند، که خود می‌تواند به زیبایی طراحی لابی آسانسور نیز کمک کنند.

سیستم کنترل صوتی لابی آسانسور

پرده های دودی ایمن

بر اساس استانداردهای مختلف، تمامی ساختمان‌ها باید به سیستم‌های اطفای حریق مجهز باشند در همین رابطه و بر اساس استاندارد IBC ساختمان‌هایی که بیشتر از 3 طبقه دارند و مراکز تجاری بزرگ باید دارای سیستم هوشمند اطفا حریق باشند. این سیستم دارای برنامه‌ی خروج ایمن است تا در هنگام بروز آتش سوزی شرایط را جهت حفظ سلامت ساکنین فراهم کند.

الزامات و بندهای استاندارد IBC  به گونه‌ای است که در هر ساختمانی بر اساس شرایط از آن‌ها استفاده می‌شود. که بر اساس برخی از بندهای این استاندارد به منظور جلوگیری از حرکت عمودی دود در داخل آسانسور برخی شرایط لازم الاجرا است. در ادامه به بیان برخی از بندهای اصلی این استاندارد می‌پردازیم.

  • درب‌های چرخشی مورد استفاده بر روی صفحه آسانسور
  • واشرهای دودبند باید بر روی دهانه آسانسور نصب شوند
  • لابی‌های آسانسور باید به گونه‌ای طراحی شود که به شکل سنتی محصور شده باشد
  • اجرای این سیستم در هر دو مکانیزم آسانسور هیدرولیک و آسانسور کششی لازم الاجرا است

بیشتر بخوانید:

چگونگی محاسبه و تعیین ظرفیت کابین آسانسور مطابق استاندارد ملی 1-6303

پرده های دودی ایمن

طراحی نورپردازی لابی آسانسور

 یکی دیگر از عوامل تاثر گذار و عناصر مهم طراحی لابی آسانسور، استفاده از نورپردازی مناسب است. به طور کلی این المان در طراحی ساختمان‌ها اهمیت بسیار زیادی دارد. به همین دلیل امروزه تقاضا برای سیستم‌های روشنایی مدرن افزایش یافته است. معماران و مهندسین برای طراحی مدرن و زیبای لابی ساختمان خود حتما باید به شرایط نورپردازی و نحوه انجام این کار دقت کنند؛ زیرا یک نورپردازی و روشنایی نامناسب می‌تواند سبب کاهش فضا، احساس ناخوشایند و … شود.

در حالی که یک نورپردازی اصولی و حرفه ای می تواند تمامی این شرایط را تغییر داده و حس و حال خاصی را به فضا ببخشد. از همین رو دقت نمایید بر اساس نوع و کاربری ساختمان خود، مسافران و افرادی که به آن رفت و آمد می‌کنند، متریال کار شده و… در انتخاب رنگ، نور و نوع نورپردازی دقت نمایید. اهمیت موضوع نورپردازی به قدری زیاد است که امروزه شاهد کابین‌ها در طرح و اشکال مختلف و با نورپردازی‌های خاص تولید می‌شود. رعایت این نکته در کنار استفاده از درب‌های استاندارد با مکانیزم باکیفیت و طرح و رنگ مناسب باعث ایجاد جذابیت و زیبایی فراوان در لابی ساختمان شما می‌شود.

طراحی نورپردازی لابی آسانسور

تاثیر رنگ و مواد در لابی

تاثیر رنگ و مواد نیز از دیگر عناصر مهم طراحی لابی آسانسور هستند. همانطور که گفته شد اولین قسمتی که مسافران وارد آن می‌شوند تا استراحت کنند و یا از آسانسور استفاده کنند، لابی ساختمان است. به همین دلیل همین نوع مواد، متریال و رنگ به کار رفته در طراحی لابی بسیار مهم است. روش‌ها و طراحی‌های مختلفی برای بهبود شرایط لابی وجود دارد که در ادامه به بیان برخی از این نکات مهم می‌پردازیم.

  1. استفاده از رنگ‌های ملایم و نرم و یا رنگ‌های مشابه و هم خانواده به منظور ایجاد فضایی آرامش بخش و زیبا
  2. استفاده از رنگ‌های مشابه مانند آبی و سبز یا نارنجی و قرمز و رنگ‌های مکمل مانند آبی و زرد
  3. استفاده از رنگ‌های مکمل به نوعی مناسب برای طرح‌های جسورانه و خاص است. چرا که با این کار قطعا سبب جلب توجه مشتریان و مسافران خواهید شد. البته که انجام این مدل بسیار پر ریسک بوده و باید به شکلی کاملا هوشمند و دقیق انجام شود

تاثیر رنگ و مواد در لابی

تکنولوژی کنترل Touchless

همواره بکارگیری سیستم های لمسی، عاملی جهت نمایش زیبایی، شیک و خاص بودن یک وسیله است. بنابراین تکنولوژی کنترل Touchless  نیز از دیگر عناصر طراحی لابی آسانسور به شمار می‌آید. عاملی که در بسیاری از ابزارها و دستگاه‌های امروزی استفاده شده و نسبت به مدل‌های دکمه‌ای بسیار کارآمدتر است. اما نکته بسیار مهم در مورد این شیوه، عدم رعایت نکات بهداشتی است به همین خاطر طراحان و مهندسان تکنولوژی جدیدتری را ایجاد کرده‌اند که مدیران ساختمان و ساکنین به شیوه‌ی Touchless و از راه دور قادر به کنترل سیستم‌های صوتی، کارت‌های کلیدی و دیگر بخش‌های مورد نیاز هستند.

تکنولوژی کنترل Touchless

همچنین در صورتی که بنا به دلایلی امکان راه اندازی سیستم‌های غیر لمسی را ندارید، از دکمه‌های تمام مسی استفاده نمایید. چرا که به شکل طبیعی این ماده ضد میکروب بوده و می‌توان از آنها در صفحات به ابعاد دلخواه استفاده کرد.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

بنر کیوان فراز
بنر نیکان
بنر اوج فراز
moradi trade
بنر کارالیفت
بنر mgm hydraulic
بنر تکساز آسانبر سمامی
بنر بازرگانی آراس
لیفتراک آرکا جم
مطالب اخیر
گروه صنعتی فاخر