شانه چرخشی به سمت بالا، طراحی جدید از شانه پله برقی

در این مقاله به بررسی شانه چرخشی به سمت بالا که نوع جدیدی از شانه پله برقی است می‌پردازیم. شانه چرخشی به سمت بالا، در صورت ضرورت به سمت بالا می‌چرخد و از بروز خطرات و نیز شکستگی شانه و تبعات آن پیشگیری می‌کند.

شانه چرخشی به سمت بالا

هنگامه میرزایی – پله برقی یک روش مهم برای حمل و نقل افراد بین طبقات ساختمان‌ها در زندگی روزمره است. یکی از اجزای مهم که در ورودی و خروجی هر پله برقی نصب می‌شود “شانه” است.”شانه پله برقی” به منظور فراهم نمودن سهولت برای مسافران در هنگام استفاده از پله برقی و نیز تا حدودی جهت جلوگیری از آسیب دیدن پله برقی در اثر ورود اجسام خارجی کاربرد دارد.

برای جلوگیری از آسیب احتمالی ناشی از شانه برای مسافران، معمولاً انتهای شانه از موادی مانند پلاستیک و آلومینیوم که به راحتی شکسته می‌شوند تشکیل شده است. در صورت شکسته شدن شانه به دلیل ورود جسم خارجی، شانه باید سریعاً تعویض گردد و این تعویض علیرغم زمان‌بر بودن و ایجاد از کار افتادگی در پله برقی خطرات بالقوه‌ ایمنی را نیز خواهد داشت. در این مقاله به بررسی شانه چرخشی به سمت بالا که نوع جدیدی از شانه پله برقی است می‌پردازیم.

عملکرد و اجزای شانه چرخشی به سمت بالا

شانه چرخشی به سمت بالا، در صورت ضرورت به سمت بالا می‌چرخد و از بروز خطرات و نیز شکستگی شانه و تبعات آن پیشگیری می‌کند. اجزای اصلی تشکیل دهنده این شانه جدید عبارت‌اند از:

  • صفحه شانه (بخش متحرک)
  • پایه نصب (بخش ثابت)
  • دندانه‌های شانه
  • فنر
  • شفت
  • محور چرخان
  • تیغه نوسان گیر یا بافل

این شانه جدید در مقایسه با تکنولوژی‌های قبلی، دارای مزایایی از جمله ساختار ساده، عملکرد راحت، استفاده مکرر و آسیب رسانی کمتر است.

یکی از اجزای مهم پله برقی شانه است که در دو انتهای آن قرار دارد، شانه در پاگرد تشکیل یک شبکه را میدهد که وظیفه آن حمل و نقل آسان مسافران است و تا حدی جلوگیری از آسیب دیدن توسط جسم خارجی است.
انتهای شانه باید گوشه‌های گرد داشته باشد طوری که خطر گیرکردن پای مسافران بین شانه و پله به حداقل برسد، با این اوصاف باز هم صدمات زیادی در اثر شانه بر روی پله برقی وجود دارد.
برخی از اجسام نرم‌تر یا کوچک‌تر مانند دمپایی و سکه به داخل شانه وارد می‌شوند و باعث بروز حوادث می‌شوند، در فناوری قبلی برای جلوگیری از آسیب دیدن مسافران انتهای شانه باید از موادی مانند پلاستیک و آلومینیوم که به راحتی شکسته می‌شوند، استفاده می‌شد. بدین ترتیب تا حدودی می‌توانستیم اطمینان پیدا کنیم اجسام هنگام گیر کردن می‌توانند آزاد شوند.
عکس زیر نمونه‌ای از شانه پلاستیکی است:

شانه پله برقی پلاستیکی
اما مشکل آن شانه این است که هر زمان جسمی به داخل شانه وارد شود، شانه به احتمال زیاد آسیب می‌بیند و این امر باعث از بین رفتن، بلا استفاده شدن شانه و افزایش زمان تعمیر/تعویض برای پرسنل تعمیر و نگهداری می‌شود.
بعلاوه، چنانچه شکستگی شانه در کارکرد عادی پله برقی اختلالی ایجاد نکند، معمولاً تعویض شانه شکسته توسط پرسنل تعمیر و نگهداری نادیده گرفته می‌شود و تعویض آن به دوره‌های سرویس و نگهداری موکول می‌شود که این امر خطرات ایمنی بالقوه‌ای را به همراه دارد.
برخی از پله برقی‌ها دارای سنسورهایی در پشت شانه هستند که هنگامی که وجود جسم خارجی را تشخیص دهد، ترمز اضطراری پله برقی را فعال می‌کند و باعث توقف پله برقی و جلوگیری از آسیب می‌شوند. اما بازهم در این حالت پله برقی بلافاصله متوقف نخواهد شد.
ضربه گیرهایی با فواصل مشخص در پله برقی وجود دارد. این فواصل ضربه گیر خود ممکن است باعث وارد آمدن آسیب به مسافران و پله برقی شود.
علاوه بر این، ترمز اضطراری ممکن است باعث ناپایدار شدن مرکز ثقل مسافرانی که روی پله ها ایستاده‌اند و در نتیجه منجر به سقوط پیاپی مسافران شود.
هدف از شانه جدیدی که در این مقاله به آن پرداخته شده، ساختار خاصی از شانه است که در آن، جهت غلبه بر عیوب فناوری قبلی، دندانه‌های شانه به سمت بالا هستند. این شانه جدید می‌تواند به سمت بالا بچرخد تا از آسیب احتمالی به مسافر جلوگیری کند.
شانه چرخشی به سمت بالا، شامل یک صفحه شانه با دندانه‌های شانه در قسمت جلو (بخش متحرک) و پایه نصب (بخش ثابت) است که شانه به دو طرف آن لولا شده تا به سمت بالا بچرخد.
دو طرف پایه نصب دارای یک حفره افقی عمیق است و دو طرف عقب شانه محور چرخان نصب شده است. هر محور چرخان، به ترتیب در حفره افقی متناظر با خود قرار می‌گیرد و در راستای آن امکان جابجایی دارد.
در مقایسه با فناوری قبلی، این شانه جدید دارای ساختار ساده‌تر، عملکرد راحت‌تر، استفاده مکرر، خسارت کمتر و … است.

ساختار شانه پله برقی چرخشی به سمت بالا

این مقاله به بررسی یک دستگاه شانه پله برقی می‌پردازد که می‌تواند به سمت بالا بچرخد و هنگام ضربه قسمت جلویی شانه را از پله جدا کند. هنگامی که جسم خارجی وارد دندانه‌های شانه می‌شود، فشار توسط پله ها به صفحه شانه وارد و تحت نیروی ناشی از حرکت پله برقی (حرکت سیستم محرکه/تحت نیروی رانش) صفحه شانه می‌تواند به سمت بالا بچرخد تا از پله جدا شود، پس از توقف پله برقی جسم خارجی می‌تواند به سرعت و راحتی خارج شود.
ساختار شانه پله برقی به شکل زیر است:
۱-دندانه‌های شانه
۲-صفحه شانه
۳-پایه نصب (پایه نشیمنگاه شانه)
۴-حفره نصب
۵- حفره هدایت کننده
۶- حفره افقی عمیق
۷-شفت چرخان

ساختار شانه پله برقی

این دستگاه شامل یک صفحه شانه و یک پایه نصب است. قسمت جلوی صفحه شانه از یک ردیف دندانه شانه و دو طرف عقب صفحه شانه از یک محور چرخان تشکیل شده است. شیاری که می‌تواند صفحه شانه را به صورت افقی حرکت دهد در جلوی هر محور چرخان قرار دارد. قسمت انتهای جلوی شیار دارای یک بریدگی به سمت پایین است، قسمت پشتی پایه نصب دارای چندین سوراخ جهت نصب این قطعه است. همان‌طور که در شکل ۴ نشان داده شده است در دو سمت قسمت جلویی پایه نصب، دو نشیمنگاه پله‌ای وجود دارد که به سمت صفحه شانه امتداد یافته است. این فضا جهت قرارگیری تیغه‌های نوسان گیر شانه (بافل‌ها) تعبیه شده است. هر دو طرف پایه نصب دارای دو حفره افقی عمیق (طول زیاد) است که این حفره دارای دو بخش است، شفت چرخان و میله راهنما که قابلیت جابجایی دارند. سطح قوسی از داخل با محور چرخان و از بیرون با میله راهنما در ارتباط است. همچنین لازم به ذکر است که میله راهنما داخل حفره هدایت کننده قرار می‌گیرد. روی سطح بیرونی میله راهنما فنری وجود دارد که دو سر فنر از یک سمت به سطح قوس و از سمت دیگر به پایه نصب محدود شده است.

ساختار صفحه شانه

ساختار پایه نصب

در قسمت داخلی تیغه نوسان گیر (بافل)، دو زائده برآمده وجود دارد که در شرایط عادی زائده در داخل شیار تحت تأثیر فشار فنر ثابت است. چنانچه یک جسم خارجی بین شانه و شیار گام قرار بگیرد در اثر فشار حاصل، شانه فنر را فشرده می‌کند و زائده از شکاف خارج می‌شود و صفحه شانه می‌تواند به سمت بالا بچرخد تا جسم خارجی ازمیان شانه و شیار گام خارج شود (مانند شکل زیر).
لازم به ذکر است جهت راه اندازی مجدد زائده وارد شکاف می‌شود و تحت فشار فنر به موقعیت اولیه خود در داخل شیار برمی‌گردد.
۱-صفحه شانه
۲-پایه نصب
۳-فنر

شکل 5

ویژگی شانه چرخشی به سمت بالا

در شانه چرخشی، صفحه شانه قابلیت چرخش به سمت بالا را دارد. و در صورت ورود جسم خارجی به صفحه شانه، جسم خارجی در اثر نیروی پله برقی به صفحه شانه فشار وارد می‌کند و در این حالت، صفحه شانه می‌تواند به بالا بچرخد و از پله جدا شود تا جسم خارجی به سرعت خارج شود تا آسیب جدی به پله برقی و مسافر وارد نشود. پس از خارج شدن شانه از وضعیت عادی جهت راه اندازی مجدد پله برقی، باید شانه را مجدداً به حالت اولیه برگرداند.

مطالب مرتبط:

شانه ثابت پله برقی چیست و چه کاربردی دارد؟

مزایای شانه چرخشی

  • حفاظت بهتر از مسافران
  • کاهش هزینه تعمیر شانه
  • ساختاری برگشت پذیر
  • احتمال آسیب شانه کاهش می‌یابد
  • ادر صورت شکسته شدن شانه، فقط قسمت دندانه‌های شانه نیاز به جایگزین کردن دارد

نتیجه گیری

با بهبود یافتن سطح اقتصادی و پیشرفت صنعت ساختمان، تعداد پله برقی‌ها به تدریج در حال افزایش است. پله برقی به عنوان یک سیستم حمل و نقل با جابجایی پیوسته مسافر، به‌ طور گسترده در فرودگاه‌ها، مراکز خرید و موارد دیگر مورد استفاده قرار می‌گیرد. با این حال حوادث پله برقی‌ها نیز بیشتر و بیشتر می‌شود.
شانه به عنوان یک جزء مهم برای رفت و آمد آسان‌تر در پله برقی‌ها شناخته می‌شود. این قطعه تا حدودی از آسیب دیدن پله برقی توسط جسم خارجی جلوگیری می‌کند.
در این مقاله به ساختار خاصی از شانه پله برقی پرداختیم که بر عیوب فناوری قبلی غلبه می‌کند. این دستگاه شامل صفحه شانه، پایه نصب، میله راهنما، فنر و غیره است که به‌طور مؤثری حوادث ناشی از گیر کردن به شانه را کاهش می‌دهد.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

بنر کیوان فراز
بنر نیکان
بنر اوج فراز
moradi trade
بنر کارالیفت
بنر mgm hydraulic
بنر تکساز آسانبر سمامی
بنر بازرگانی آراس
لیفتراک آرکا جم
مطالب اخیر
گروه صنعتی فاخر