دکتر کیوان رستم پور مدرس و طراح آسانسور و پله برقی: انتقال نوآوری‌ها از اهداف حضور در نمایشگاه است

دکتر کیوان رستم پور درباره بخش گمشده صنعت آسانسور در ایران که همان نوآوری گفت: در راستای نوآوری، باید گفت یکی از اهداف از حضور و شرکت‌ در نمایشگاه‌ها، انتقال نوآوری‌ها است.

دکتر کیوان رستم پور

دکتر کیوان رستم پور در ابتدای گفتگو پیرامون نقش کسب دانش در صنعت آسانسور و پله برقی صحبت کرد. وی گفت: همانطور که اطلاع دارید صنعت پر از حوادثی است که با توجه به ساختار و وظایف خود طبیعی است. بنابراین بسیار خوب است که ما این تجربه را به صورت آکادمیک و علمی تلفیق دهیم. سپس این دانش کسب شده را به نسل‌های بعدی و سایر همکاران منتقل کنیم.

رستم پور افزود: ما سعی داریم این انتقال را به وسیله مراکز و رسانه‌های مربوط منتقل کنیم. این مراکز شامل دانشگاه‌ها، رسانه‌هایی مثل کابین نیوز، اتحادیه‌ها و سندیکاهای آسانسور و پله برقی در ایران هستند. به این ترتیب می‌توانیم تاثیری هر چند اندک در رشد صنعت ساختمان و آسانسور داشته باشیم.

آموزش در صنعت آسانسور و پله برقی

وی درباره فعالیت خود در زمینه آموزش در صنعت آسانسور و پله برقی و نقش آموزش در این صنایع نیز صحبت کرد. دکتر رستم پور ادامه داد: در حال حاضر در دانشگاه‌هایی که در مقاطع کاردانی و کارشناسی دارای رشته آسانسور هستند، مشغول به تدریس هستم. این رشته‌ها شامل تعمیر و نگهداری آسانسور و برخی از دروس دانشجویان رشته برق است.

مهمترین دروسی که به تدریس آن‌ها می‌پردازم شامل بحث تخصصی نصب و آسانسورهای هیدرولیک هستند. چه بسا که با توجه به اجباری شدن استاندارد آسانسورهای هیدرولیک، یادگیری نکات مربوط به استاندارد این نوع آسانسور مهم و الزامی است. این آموزش‌ها باید به صورت علمی به دانشجویان رشته‌های مربوطه ارائه شود.

به قولی می‌توان گفت که این مباحث شامل بندهای مربوط به استاندارد، چراها و بایدها و نبایدهایی در صنعت است. این موارد باید در هنگام نصب و سیستم نگهداری آسانسورها رعایت شوند. انتقال این مفاهیم در دانشگاه‌ها هم به صورت تجربی و هم به صورت آکادمیک و علمی است.

دکتر کیوان رستم پور افزود: ما در روند مورد نظر خود، سعی کردیم که اول این مسیر را از خودمان شروع کنیم. با توجه به اینکه من عضو تیم R&D نیکافام صنعت کارن هستم، ما توانستیم قطعه‌ای هوشمند را به صنعت آسانسور ارائه دهیم. این قطعه در ساییدگی و خوردگی شیارهای فلکه و خرابی بلبرینگ‌های نصب شده را به خوبی تشخیص می‌دهد.

ما با ارائه این قطعه به تکنسین‌های نصب و مدیران فنی شرکت آسانسور و پله برقی و یا مدیریت سرویس و نگهداری سیستم آسانسور توانستیم بازخوردهای بسیار خوبی دریافت کنیم.

امیدواریم که بتوانیم در این مسیر به سمت مثبت حرکت کنیم و آمادگی این را داریم که با مجموعه‌‌های مختلفی همکاری مضاعف و عالی داشته باشیم.

ایده پردازی در صنعت آسانسور

وی درباره بخش گمشده صنعت آسانسور در ایران که همان ایده پردازی، نوآوری و خلاقیت است گفت: در راستای نوآوری، باید گفت یکی از اهداف از حضور و شرکت‌ در نمایشگاه‌ها، انتقال نوآوری‌ها است.

امیدواریم بتوانیم ایده‌هایی را نیز از شرکت‌های بین المللی دریافت کرده و از آن‌ها استفاده کنیم، یا به صورتی بتوانیم این ایده‌ها را با توجه به شرایط و خدماتی که به مشتریان عزیز ارائه می‌دهیم بومی سازی کنیم.

همانطور که گفتم در بحث نوآوری، ما مسائلی داشتیم که بعضا پیش می‌آمد که نصب فلکه‌های هرزگرد به صورت ناشاقول انجام میشد، یا سیم بکسل‌ها روی شیارها خوردگی ایجاد می‌کردند. ما توانسیم با طراحی سیستمی هوشمند بر پایه هوش مصنوعی با کمک تیم R&D شرکت نیکافام صنعت کارن این مشکلات را برطرف کنیم.

این سیستم با توجه به تکانه‌ها و نویزهای محیط و صداهای موجود، ساییدگی موجود بین سیم بکسل و فلکه‌های آسانسور و پله برقی را تشخیص می‌دهد. حتی خرابی بلبرینگ‌ها با توجه به تکانه‌های موجود، بر پایه هوش مصنوعی که به صورت یک ساله با این قطعه قابل دریافت آنالیز آماری است. ما در حال حاضر در صف انتظار ثبت اختراع این قطعه هستیم که بتوانیم برای صنعت آسانسور قدمی مثبت برداریم.

تاثیرات حضور شرکت‌های آسانسوری در نمایشگاه

کیوان رستم پور درباره تاثیر نمایشگاه‌ها در پیشرفت صنعت آسانسور گفت: رسالت نمایشگاه‌ها صرفا خودنمایی نیست بلکه بحث پیشرفت کار و عملکرد هر شرکت در یک سال گذشته است. واقعیت این است که برای افرادی که اهل تفکر باشند، متوجه این مسئله می‌شوند که برگزاری نمایشگاه‌ها حرکتی رو به سمت جلو است.

شاید تعداد 30 غرفه در نمایشگاه شرکت کنند؛ اما در صورتی که حتی 2 شرکت هم بتوانند رسالت خود را در نمایشگاه انجام دهند کفایت می‌کند که الحمدالله این دستاورد را در نمایشگاه‌ها داریم. اما بحث حضور هم برای فروش و بقای شرکت‌ها در نمایشگاه نیز طبیعی است و موردی ندارد.

سایر گفت‌وگوهای ما با فعالان صنعت آسانسور و پله برقی را از اینجا ببینید.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

بنر کیوان فراز
بنر نیکان
بنر اوج فراز
moradi trade
بنر کارالیفت
بنر mgm hydraulic
بنر تکساز آسانبر سمامی
بنر بازرگانی آراس
لیفتراک آرکا جم
مطالب اخیر
گروه صنعتی فاخر
    0
    آماده پرداخت
    محصولی انتخاب نکرده‌اید