انواع جک آسانسور هیدرولیک، چگونگی عملکرد و نحوه اتصال آن

بر اساس مدل نصب آسانسور هیدرولیکی، می‌­توان انواع جک آسانسور هیدرولیک را طبقه ­بندی کرد. جک آسانسور هیدرولیک به دلیل اینکه نیروی هیدرولیک یا سیال روغن را به نیروی مکانیکی تبدیل می­‌کند.

انواع جک آسانسور هیدرولیک

یلدا نجف نیا، کابین نیوز – امروزه آسانسورهای هیدرولیکی به دلیل طراحی ساده، اشغال فضای کمتر و عدم نیاز به موتورخانه در بالای چاه، بیشتر مورد استقبال قرار گرفته‌­اند. اولین مرحله در طراحی آسانسور هیدرولیک، تعیین مدل نصب آن است. براساس مدل نصب آسانسور هیدرولیکی، می‌­توان انواع جک آسانسور را طبقه ­بندی کرد. جک آسانسور هیدرولیک به دلیل اینکه نیروی هیدرولیک یا سیال روغن را به نیروی مکانیکی تبدیل می­‌کند. یکی از مهم­‌ترین اجزای اصلی این نوع آسانسور به شمار می­‌رود. در این مقاله قصد داریم تا شما را با انواع جک آسانسور هیدرولیک و نحوه اتصال و چگونگی عملکرد آن­‌ها آشنا کنیم.

جک آسانسور هیدرولیک و نحوه عملکرد آن

جک آسانسور هیدرولیک وسیله‌­ای است که با فشار وارد کردن روغن به پیستون داخل سیلندر جک، باعث حرکت کابین به صورت مستقیم یا غیرمستقیم می­‌شود. این جک شامل اجزای اصلی پیستون(شفت)، سیلندر و شیر ایمنی(شیر راپچر ولو) است. علاوه ­بر این قطعات اصلی، ادوات دیگری مانند انواع اتصالات هیدرولیکی و مکانیکی، شیر هواگیری، مجرای تخلیه روغن سرریز و … نیز بسته به نوع جک و شرایط بهره ­برداری، به جک اضافه می‌­شوند.

سیلندر محفظه‌­ای است که درون آن صاف و صیقلی بوده تا پیستون به راحتی بتواند داخل آن حرکت کند. بیرون سیلندر باید مقاوم باشد تا در برابر فشار و خوردگی و رطوبت آسیب ندیده و سالم بماند. پیستون نیز استوانه‌­ای تو خالی یا تو پر است که قسمت انتهایی آن به کابین(یا به مجموعه فلکه یا چرخ زنجیر) متصل می­‌شود که بر اثر فشار روغن جابه ­جا شده و کابین را حرکت می‌­دهد. سطح بیرونی پیستون باید کاملاً صیقلی باشد تا به راحتی در سیلندر حرکت کرده و در برابر فشارهای ناشی از بارهای استاتیکی و دینامیکی مقاومت لازم را داشته باشد.

عملکرد جک آسانسور هیدرولیک

انواع جک آسانسور هیدرولیک براساس نحوه اتصال به کابین

نحوه اتصال جک به کابین به دو صورت مستقیم و غیرمستقیم صورت می­گیرد. سیستم جک مستقیم به این صورت است که جک مستقیماً و بدون واسطه به کابین (یوک یا کارسلینگ) متصل می‌­شود ولی در سیستم جک غیرمستقیم، جک و کابین با واسطه(سیم بکسل) به هم وصل می­‌شوند. همچنین جک می­‌تواند در کنار کابین یا در زیر و وسط آن نصب شود. اگر جک در زیر کابین قرار گیرد، به آن مدل جک مرکزی می­‌گویند و حتماً باید سیستم به صورت مستقیم باشد. اگر جک در کنار کابین قرار گیرد، به آن مدل جک از کنار(از بغل) گفته می­‌شود و در این روش، سیستم می­‌تواند به صورت مستقیم یا غیرمستقیم نصب شود.

جک مستقیم مرکزی

در حالت جک مستقیم مرکزی، یک جک در زیر کابین و به صورت مستقیم 1:1 نصب می‌­شود. در این مدل، طول مسیر جابه­ جایی کابین و کورس حرکت جک برابر بوده و به همین دلیل سرعت حرکت کابین و سرعت حرکت جک، باهم برابر هستند. نیروی وارد بر جک نیز برابر نیروی بار و کابین است. در این حالت، می­توان از فضای چاه آسانسور بیشترین استفاده را برای کابین آسانسور در نظر گرفت به همین دلیل باید برای سیلندر جک، داخل زمین حفره­ای به ارتفاع حدوداً برابر کورس جک، ایجاد کرد.

ایجاد چنین حفره­‌ای در زیر چاه آسانسور، مشکلاتی را به همراه دارد. از جمله این مشکلات، می­‌توان به احتمال نشت آب یا رطوبت اشاره کرد. در صورتی که چنین اتفاقی بیفتد، باعث آسیب رسیدن به سیلندر و دیگر قطعات جک شده که به دلیل دسترسی سخت به آن منطقه، تعویض قطعات دشوار می‌­شود. همچنین در صورت نشت روغن از جک، به دلیل عدم امکان بازدید جک، با مشکلات زیست محیطی روبه­ رو خواهیم بود. به علاوه عایق بندی چاهک جک از اهمیت بالایی برخوردار است.

از جک مستقیم مرکزی می‌­توان در آسانسورهای سنگین مانند آسانسورهای حمل خودرو استفاده کرد. چرا که مزیت این روش اینست که جک در مرکز ثقل کابین قرار می‌گیرد و فشار کمتری را متحمل می­‌شوند.

جک مستقیم مرکزی

جک مستقیم مرکزی

جک مستقیم از کنار(از بغل)

در حالت جک مستقیم از کنار، جک در زیر یوک بالای کابین و به صورت مستقیم 1:1 نصب می­‌شود. در این حالت نیز مانند حالت جک مستقیم مرکزی، طول مسیر جابه ­جایی کابین و کورس حرکت جک برابر بوده و به همین دلیل سرعت حرکت کابین و سرعت حرکت جک، با هم برابر هستند. نیروی وارد بر جک نیز برابر نیروی بار و کابین است. در این مدل، به دلیل اینکه جک در کنار کابین نصب می­‌شود، فضای کمتری برای کابین آسانسور باقی مانده و در نتیجه یا باید کابین آسانسور کوچک­تر تعبیه شود یا چاه آسانسور بزرگ‌تر در نظر گرفته شود. در حالت جک مستقیم از بغل، همچنان به ایجاد حفره نیاز است اما با طولی کمتر از حالت قبل. البته در صورتی که طول مسیر آسانسور کم باشد، می­‌توان حفره جک را حذف کرد.

به طور کلی برای آسانسورهایی با طول مسیر نسبتاً کم، استفاده از جک مستقیم از کنار می‌­تواند مزیت‌­های قابل توجهی داشته باشد.

جک مستقیم از کنار

بیشتر بخوانید:

جک غیرمستقیم از کنار(از بغل)

در حالت جک غیرمستقیم از کنار، جک در کنار کابین و به صورت غیرمستقیم(به وسیله سیم بکسل) 2:1 نصب می­‌شود. به این معنی که به ازای یک متر باز شدن جک، کابین دو متر جابه­ جا می­شود. همچنین نیروی وارد بر جک، معادل دو برابر وزن بار و کابین آسانسور است. در این روش معمولاً از یک جک استفاده می­‌شود اما اگر کابین خیلی بزرگ و سنگین باشد، باید از دو جک یا بیشتر استفاده کرد.

در حالت جک غیرمستقیم از بغل، به دلیل اینکه طول جک نصف می­‌شود، فضای عمودی کمتری را در چاه آسانسور اشغال کرده و کاربرد بیشتری دارد. البته در این روش به دلیل اینکه از سیم بکسل استفاده می­‌شود، باید یک پاراشوت(ترمز ایمنی) روی کارسلینگ تعبیه شود. می­‌توان گفت تقریباً اغلب آسانسورهای مسافری هیدرولیک، از این نوع جک استفاده می­‌کنند.

جک غیر مستقیم از کنار

جک غیر مستقیم از کنار

جک­‌های تلسکوپی

همان طور که در بالا اشاره شد، از جمله معایب جک مستقیم مرکزی، ایجاد حفره داخل زمین برای جک است. مخصوصاً در آسانسورهای هیدرولیک با طول مسیر نسبتاً زیاد(بیشتر از 7 متر)، تأمین چنین حفره­‌ای با مشکلاتی روبه­ رو است. همچنین در جک­‌های مستقیم از کنار، در آسانسورهای با طول مسیر بلند، به دلیل اینکه طول جک در حالت باز شده بیش از دو برابر کورس جک است، با مشکل کمبود فضای عمودی چاه مواجه هستیم. در این شرایط، یکی از راهکارهای مفید، استفاده از جک­‌های تلسکوپی است.

جک تلسکوپی، مانند جک مستقیم است با این تفاوت که طول سیلندر کمتری دارد. این نوع جک­‌ها به صورت دو مرحله­‌ای یا سه مرحله­‌ای طراحی و ساخته می­‌شوند. تعداد مرحله جک به معنی تعداد پیستون آن است و پیستون‌­ها داخل هم حرکت می­‌کنند. به طور مثال یک جک تلسکوپی دو مرحله­‌ای، دارای یک سیلندر و دو پیستون است. پیستون انتهایی(کوچک­‌تر) داخل پیستون میانی(بزرگ‌­تر) جمع می­‌شود. به عبارتی، پیستون میانی نقش سیلندر را برای پیستون کوچک داشته و در نهایت پیستون میانی داخل سیلندر جمع می‌­شود. مزیت اصلی آن­‌ها، طول جمع شده کمتر آن­‌ها نسبت به جک­‌های تک مرحله‌­ای است. البته ناگفته نماند که قیمت آن­‌ها بالاتر از جک­‌های مستقیم است.

جک تلسکوپی

نتیجه­ گیری

همان طور که گفته شد، اولین موضوعی که هنگام طراحی و نصب آسانسورهای هیدرولیکی مطرح می‌­شود، چگونگی و نوع جک آسانسور هیدرولیک است. براساس ساختار، نوع کارکرد و نصب آسانسور هیدرولیک، می­‌توان از انواع جک استفاده کرد. نکته‌­ای که باید به آن توجه داشت اینست که هر کدام از مدل­‌های جک آسانسور، چنان­چه از کیفیت بالایی برخوردار بوده و به درستی نصب و راه ­اندازی شوند، آسانسور عملکرد مطلوبی خواهد داشت. همچنین باید با توجه به شرایط ساختمانی و بهره ­برداری آسانسور، از مدل و نوع مناسب جک استفاده کرد. چرا که به دلیل سخت بودن دسترسی به جک در چاه آسانسور، در صورت بروز خرابی، با مشکل مواجه خواهید شد.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

بنر کیوان فراز
بنر نیکان
بنر اوج فراز
moradi trade
بنر کارالیفت
بنر mgm hydraulic
بنر تکساز آسانبر سمامی
بنر بازرگانی آراس
لیفتراک آرکا جم
مطالب اخیر
گروه صنعتی فاخر