آسانسورهای هیدرولیکی بدون موتورخانه، نسل جدید آسانسورهای روملس

در این مقاله نگاهی کلی به تاریخچه، عملکرد، مزایا و کاربری‌های مختلف آسانسورهای هیدرولیکی بدون موتورخانه داریم.

آسانسورهای هیدرولیکی بدون موتورخانه

یلدا نجف نیا، کابین نیوز – پس از اختراع ترمز ایمنی آسانسور در سال 1853 میلادی، آسانسور­ها به یک واقعیت برای استفاده عمومی تبدیل شدند. تجهیزات بالابری از زمان اختراع ترمز ایمنی که مانع سقوط کابین در صورت پاره شدن طناب­های فولادی می­‌شد، تا تبدیل شدن به آسانسور­های امروزی راه طولانی و پر فراز و نشیبی را پیموده‌­اند. تا حدود دو یا سه دهه قبل، توجه طراحان و سازندگان این وسیله بر ایمن­ سازی و کاهش خطرات ناشی از آن بود؛ اما در دهه‌­های اخیر، عمده تمرکز و رویکرد طراحان و سازندگان آسانسور، بر بهبود عملکرد و کارایی این وسیله و کاهش مصرف انرژی و سازگاری هرچه بیشتر با محیط زیست بوده است. در نتیجه این رویکرد، امروزه شاهد اختراع آسانسورهای هیدرولیکی بدون موتورخانه هستیم. این آسانسورها دارای مصرف انرژی پایین­‌تر از گذشته، حرکتی نرم و بی­صدا و نیز امکان نصب و اجرا در فضاهای کوچک­‌تر هستند. در این مقاله قصد داریم در رابطه با آسانسور­های هیدرولیکی بدون موتورخانه اطلاعاتی را ارائه دهیم. با ما همراه باشید.

تاریخچه پیدایش آسانسورهای هیدرولیکی بدون موتورخانه

یکی از تحولات بزرگ در صنعت آسانسور، ارائه آسانسور­های کششی بدون موتورخانه(Machine-Roomless) یا به اختصار MRL در دهه 1990 میلادی است. این نوع آسانسور اکثر قطعات و تجهیزات و ماشین آلات آسانسور که قبلاً خارج از چاه آسانسور قرار داشتند، در داخل چاه جانمایی می­‌شوند و تنها سیستم کنترل آسانسور خارج از چاه قرار می­‌گیرد. این طراحی همچنین سبب کاهش هزینه­‌های ساخت و ساز و اجرایی ساختمان و صرفه­‌جویی در فضای ساختمان می‌­شود.

در سال 2011 میلادی، فناوری MRL به آسانسور­های هیدرولیکی نیز گسترش یافت و باعث شد تا موتورخانه یا اتاق ماشین آلات در این دسته از آسانسور­ها حذف شود. در واقع می‌­توان ادعا نمود امروزه آسانسور­ها به فضایی بیش از یک چاه آسانسور نیاز ندارند.

نحوه عملکرد آسانسور­های هیدرولیکی روملس

آسانسور­های هیدرولیکی بدون موتورخانه با جک­‌های بدون چاله(جک‌­های روکار) عرضه می­‌شوند. در این آسانسور­ها، پمپ هیدرولیک و مخزن روغن(پاوریونیت) داخل چاه آسانسور، در فضایی در کنار چاهک یا زیر فضای چاهک تعبیه می‌­شوند.

برای تعبیه پاوریونیت در فضای کناری چاهک، می­بایست عرض تجهیزات کاهش یابد. طراحی پاوریونیت به گونه­‌ای است که عرض آن کمتر و ارتفاع آن بیشتر خواهد بود. هنگامی که پاوریونیت در فضای زیر چاهک تعبیه می­‌شود، می­بایست عمق چاهک از حالت معمول بیشتر باشد. در این حالت پاوریونیت در زیر فضای چاهک و سکو­ها قرار گرفته و یک کف کاذب، باعث جداسازی فضای ماشین آلات در چاهک از فضای چاهک انجام می‌شود. دسترسی به فضای ماشین آلات، از طریق برداشتن این کف کاذب امکان­پذیر خواهد بود.

عملکرد آسانسور هیدرولیکی بدون موتورخانه

در آسانسورهای هیدرولیکی بدون موتورخانه، میزان لوله­‌کشی و یا شلنگ هیدرولیکی به کار رفته از آسانسور­های هیدرولیکی معمولی کمتر بوده و در نتیجه آن افت فشار روغن و تلفات سیستم نیز کمتر خواهد بود. همچنین هزینه­‌های مربوط به لوله‌­کشی و ارتباط پاوریونیت به جک نیز کاهش می‌­یابد.

سیستم کنترلی در آسانسورهای هیدرولیکی بدون موتورخانه

در آسانسورهای هیدرولیکی بدون موتورخانه، سیستم کنترلی آسانسور(تابلو آسانسور) و سیستم نجات اضطراری در کنار چاه آسانسور و یا در داخل چاه آسانسور در پشت دربی که به چاه باز می­‌شود، در دسترس خواهد بود. در این آسانسور­ها با حذف موتورخانه و اتاق ماشین آلات، فضای بیشتر در اختیار طراح قرار می‌­گیرد. حذف موتورخانه علاوه ­بر ایجاد فضای بیشتر برای طراح، با اضافه شدن این فضا به زیربنای مفید ساختمان سبب درآمدزایی بیشتر برای سرمایه ­گذار ساختمان می‌­شود.

مطالب مرتبط:

بررسی عملکرد، ساختار و انواع آسانسور هیدرولیک/مزایا ،محدودیت ها و کاربرد آن

مقایسه قیمت آسانسور کششی با هیدرولیک

نگاهی به ساختار و عملکرد آسانسور کششی+انواع سیستم های تعلیق و قطعات اصلی آن

مزایای استفاده از آسانسور­های هیدرولیکی روملس

  • از آن­جایی که همه تجهیزات در داخل چاه آسانسور در دسترس هستند، نصاب­‌ها به آسانی به این تجهیزات دسترسی دارند.
  • با استفاده از این آسانسور­ها هزینه­‌‌های ساخت و ساز ساختمان تا حد چشمگیری کاهش می­‌یابند.
  • آسانسور­های هیدرولیکی MRL موجب کمتر شدن مصرف برق می‌­شوند.
  • از آن­جایی که ابعاد تجهیزات در این آسانسورها کوچک است، جابه­‌جایی آن­ها بسیار آسان است.
  • کم حجم بودن قطعات و لوازم، از دیگر مزایای این آسانسور­ها به حساب می­‌آید.
  • آسانسورهای هیدرولیکی MRL هیچ احتیاجی به موتورخانه ندارند.

محیط‌­های مناسب برای نصب آسانسورهای هیدرولیکی بدون موتورخانه

آسانسور­های هیدرولیکی بدون موتورخانه گزینه‌­ای مناسب برای آپارتمان­‌های قدیمی فاقد آسانسور هستند. چرا که به دلیل ساختار ویژه و عدم نیاز به موتورخانه، در کمترین فضای ممکن موجود در ساختمان، به طور مثال در فضای بین راه ­پله، قابل اجرا بوده و نیازی به اختصاص فضای اضافی برای تعبیه موتورخانه ندارد. همچنین این آسانسور­ها در ساختمان‌­های شخصی چندین طبقه مانند ساختمان­‌های دوبلکس یا تریبلکس، به راحتی و بدون نیاز به موتورخانه قابل اجرا بوده و مشکل تردد بین طبقات را به راحتی حل خواهند کرد.

کلام آخر

همان طور که می­‌دانید، آسانسور­ها دارای تنوع بالایی هستند که این تنوع می‌­تواند در زمینه­‌های متفاوتی باشد. به طور مثال از لحاظ نوع موتور، مکان موتور، قطعات سازنده، نوع سیم بکسل­‌ها و … می‌­توانند دارای تفاوت باشند. آسانسورهای هیدرولیکی بدون موتورخانه، یکی از انواع آسانسور­ها است. این آسانسور­ها، جدیدترین نوع آسانسور­های MRL بوده که با صرفه ­جویی در فضا و هزینه­‌های اجرایی، به راحتی در کمترین فضای ممکن قابل اجرا هستند. این آسانسور­ها با جک­‌های بدون چاله اجرا می­‌شوند و برای آسانسور­های کوتاه مرتبه(تا 5 یا 6 طبقه) با فضای کم و ظرفیت­‌های معمولی و پایین، گزینه مناسبی هستند. همچنین مصرف انرژی در این آسانسور­ها بسیار پایین و حجم قطعات بسیار کوچک است.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

بنر کیوان فراز
بنر نیکان
بنر اوج فراز
moradi trade
بنر کارالیفت
بنر mgm hydraulic
بنر تکساز آسانبر سمامی
بنر بازرگانی آراس
لیفتراک آرکا جم
مطالب اخیر
گروه صنعتی فاخر