نقش شیر ایمنی(Rupture Valve) در آسانسورهای هیدرولیکی+ عملکرد آن‌

در این مقاله نگاهی به نقش شیر ایمنی در آسانسورهای هیدرولیکی، مفهوم شیر ایمنی، عملکرد، روش نصب و نکات مهم شیر ترکیدگی آسانسورهای هیدرولیکی داریم.

نقش شیر ایمنی در آسانسورهای هیدرولیکی

یلدا نجف نیا، کابین نیوز – در آسانسور­های هیدرولیکی، شیرهای هیدرولیکی زیادی جهت کنترل جریان و فشار سیال هیدرولیک ایفای نقش می­‌کنند. امروزه شیرهای هیدرولیکی به کار رفته در آسانسورهای هیدرولیکی، بسیار پیشرفته و ایمن هستند. عملکرد این شیرها دارای دقت بالایی است. اگر بنا باشد به جای شیرهای پیشرفته و مجتمع امروزی، از شیر­های هیدرولیکی معمول در صنعت هیدرولیک استفاده کنیم، هیچ­گاه نمی­توان به کیفیت بالای حرکت، ایمنی، توقف نرم، سهولت در نصب و تنظیم، کوچکی ابعاد تجهیزات و قیمت مناسب در آسانسورهای هیدرولیکی موجود دست یابیم. به همین جهت استفاده از شیرهای مخصوص آسانسورهای هیدرولیکی، امری لازم و اجتناب ناپذیر است. یکی از شیرهای مهم در آسانسورهای هیدرولیکی که در ایمنی آسانسور نقش دارد، شیر ایمنی یا شیر ترکیدگی(Rupture Valve) است. این شیر با نام رایچرولو نیز شناخته می‌شود. در مقاله شما را با نقش شیر ایمنی در آسانسورهای هیدرولیکی بیشتر آشنا می­کنیم.

شیر ایمنی یا شیر ترکیدگی(Rupture Valve)

شیر ایمنی یا شیر ترکیدگی مهم‌­ترین بخش ایمنی یک جک هیدرولیکی است که در مسیر مجرای ورودی جک تعبیه می‌­شود. در واقع این شیر، رابط بین پاوریونیت و جک است. روغن یا سیال هیدرولیک از طریق این شیر به جک وارد شده و یا از آن تخلیه می‌­شود.

شیر ایمنی یا شیر ترکیدگی

با توجه به محل قرارگیری جک(مدفون در زمین یا نصب روکار) موقعیت نصب Rupture Valve بر روی جک متفاوت خواهد بود. چنان­چه جک داخل زمین قرار گیرد، شیر ایمنی در بالای جک و چنان­چه جک بیرون نصب شود، این شیر در پایین جک تعبیه می­‌شود.

موقعیت راپچر ولو در جکهای مدفون در زمین و روکار

“موقعیت راپچر ولو در جک­های مدفون در زمین و روکار”

بیشتر بخوانید:

عملکرد شیر ایمنی

شیر ایمنی حجم عبوری روغن را کنترل می‌­کند. ممکن است بنا به دلایل زیر میزان حجم روغن عبوری از شیر ایمنی بیش از میزان تنظیم شده افزایش یابد. در این صورت خروج روغن از جک و در نتیجه حرکت کابین متوقف می‌شود.

  • سرعت بیش از حد کابین
  • پاره شدن و ترکیدگی شیلنگ هیدرولیک
  • ترکیدگی و شکستگی اتصالات

در غیاب شیر ترکیدگی یا شیر ایمنی، در زمان ترکیدگی شیلنگ رابط بین پمپ و جک، به دلیل افت ناگهانی فشار، کابین سقوط آزاد را تجربه خواهد کرد. بنابراین شیر ایمنی یک قطعه ایمنی مهم در آسانسور­های هیدرولیکی محسوب می­‌شود. می‌توان گفت که نقش شیر ایمنی در آسانسوهای هیدرولیکی بسیار مهم است، لذا باید دارای تأییدیه‌­های معتبر ایمنی باشد. فعال شدن شیر ایمنی در جک، سبب توقف تدریجی و بدون شوک آسانسور می­‌شود. باید توجه داشت که انتخاب شیر ایمنی، به میزان جریان سیال وابسته است نه سایز پورت.

امروزه شیرهای ایمنی آسانسور، دارای عملکردهای قابل توجهی هستند. از جمله برخی از آن­‌ها قابلیت پایین آوردن آرام کابین تا سطح تراز طبقه را دارند. در این حالت، در صورت فعال شدن شیر ایمنی، کابین به آرامی به سطح تراز طبقه رسیده و مسافران بدون انتظار برای رسیدن سرویس­کار یا تیم نجات، به راحتی از کابین خارج می­‌شوند.

لازم به ذکر است که در آسانسورهای هیدرولیکی جک غیرمستقیم، علاوه ­بر شیر ایمنی جک، آسانسور باید مجهز به سیستم ترمز ایمنی یا پاراشوت نیز باشد. در این صورت از سقوط کابین آسانسور ناشی از شل شدگی یا پارگی طناب­‌های فولادی جلوگیری می‌شود.

روش نصب شیر ایمنی

شیر ایمنی دقیقاً پس از جک نصب می­‌شود و سپس شیلنگ هیدرولیکی رابط بین جک و پاوریونیت به آن اتصال می­‌یابد. شیر ایمنی باید برای تنظیم و بازرسی قابل دسترس باشد. این شیر باید به 4 صورت زیر در آسانسورهای هیدرولیکی قرار بگیرد.

  • با سیلندر جک یکپارچه باشد.
  • به صورت مستقیم و محکم و از طریق اتصالات لوله‌­ای نصب شود.
  • نزدیک سیلندر قرار گرفته و توسط لوله­‌های کوتاه صلب با جوشکاری یا فلنج و یا اتصالات رزوه شده بدان متصل شود.
  • به صورت مستقیم با رزوه به سیلندر متصل شود.

چنان­چه جهت نصب آسانسور هیدرولیکی بیش از یک جک استفاده شود، می‌­توان از یک شیر ایمنی واحد استفاده نمود. در غیر این صورت جهت جلوگیری از شیب پیدا نمودن کف کابین بیش از 5 درصد از وضعیت عادی، شیرهای ایمنی باید به یکدیگر متصل شده باشند، به طوری که به صورت همزمان بسته شوند.

نکات مهم در ارتباط با شیر ایمنی

  • استاندارد آسانسورهای هیدرولیکی، الزامات طراحی و عملکرد شیر ایمنی را مشخص نموده است. هنگام ترکیدگی شیلنگ یا اتصالات، در حالی که فشار بین پاوریونیت و شیر ایمنی به صفر می­‌رسد، فشار بین جک و شیر ایمنی به طور ناگهانی افزایش چشمگیری خواهد داشت. حداکثر فشار تحت این شرایط باید کمتر یا مساوی 3/5 برابر فشار استاتیک باشد. بنابراین انتخاب شیر ایمنی مناسب با شرایط کارکرد آسانسور که دارای تأییدیه­‌های ایمنی معتبر باشد، از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است.
  • اتصال شیر ایمنی به جک از اهمیت زیادی برخوردار است. در بخش­‌های قبل نحوه اتصال شیر ایمنی به طور کامل توضیح داده شد. رعایت شیوه‌­های نصب مناسب از سوی سازندگان حائز اهمیت است.
  • در صورت استفاده از یک شیر ایمنی واحد برای بیش از یک جک، شیر ایمنی انتخابی بایستی ظرفیت لازم برای آن را داشته باشد.

سخن آخر 

استفاده از شیرهای هیدرولیکی مخصوص به دلیل قابلیت­‌ها و مزایای آن در آسانسورهای هیدرولیکی اجتناب ناپذیر است. از جمله این شیرها، شیر ایمنی یا شیر ترکیدگی است. نقش شیر ایمنی یا ترکیدگی در ایمنی آسانسورهای هیدرولیکی بسیار مهم بوده و از اجزای لازم و ضروری در این آسانسورها است. امروزه آسانسورهای هیدرولیکی با استفاده از تجهیزات مدرن از جمله شیر ترکیدگی، بسیار ایمن و مطمئن شده‌­اند.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

بنر کیوان فراز
بنر نیکان
بنر اوج فراز
moradi trade
بنر کارالیفت
بنر mgm hydraulic
بنر تکساز آسانبر سمامی
بنر بازرگانی آراس
لیفتراک آرکا جم
مطالب اخیر
گروه صنعتی فاخر