راه حل های تضمینی رفع خطاهای نصب آسانسور

آشنایی با روش‌های تضمینی رفع خطاهای نصب آسانسور باعث کاهش هزینه‌ها و حوادث درون آسانسور می‌شود.

خطاهای نصب آسانسور

آسانسور در همه ساختمان‌های چند طبقه و مدرن وجود دارد و جزئی جدایی ناپذیر از ساختمان‌های امروزی است. بر اساس گزارش‌های اداره ایمنی و بهداشت حرفه‌ای، به صورت سالیانه 30 نفر از افراد جان خود را در حوادث آسانسور از دست می‌دهند. آسانسور شما ممکن است به هر علتی دچار خرابی و یا آسیب شود، تشخیص به موقع و درست خطاهای نصب آسانسور مانع از حوادث جدی و هزینه‌های بسیار سنگین برای افراد می‌شود. به همین منظور شما باید خدمات تعمیر و نگهداری آسانسور خود را به صورت منظم انجام دهید. در این صورت مصرف انرژی و هزینه‌های آسانسور نیز تا حد زیادی کاهش می‌یابد. کابین نیوز در این مقاله شما را با دلایل خرابی آسانسور و روش‌های حل آن آشنا می‌کند.

انواع خطاهای نصب آسانسور

ممکن است نصابان و یا تکنسین‌های فنی آسانسور پس از نصب آسانسور با خطاها و مشکلات زیر مواجه شوند.

  • بسته نشدن و یا گیر کردن درب آسانسور: علت بسته نشدن درب آسانسور متفاوت است؛ اما ممکن است بسته نشدن درب آسانسور به علت نصب نادرست و بی توجهی به خطای ناشی از آن رخ دهد
  • توقف آسانسور در بین طبقات
  • سر و صدای ناشی از چاه آسانسور
  • مصرف بیش از حد انرژی

با توجه به بررسی‌های به عمل آمده معمولا این حوادث در زمان نصب آسانسور رخ می‌دهند. عوامل موثر در این حوادث شامل عدم حفاظت درست، سقوط افراد به چاه آسانسور، گیر افتادن کارگران در بین طبقات آسانسور و در موارد نادری برق گرفتگی هستند. در صورتی که با خطاهای نصب آسانسور و دلایل خرابی آن آشنا شوید، می‌توانید به راحتی آن‌ها را برطرف کنید.

9 خطای رایج هنگام نصب آسانسور

گفتیم که مشکلات آسانسور ممکن است در هر زمانی و به دلایل مختلفی رخ دهند؛ اما خطاهای مهم در زمان نصب آسانسور شامل موارد زیر هستند.

  1. قطع برق آسانسور
  2. توقف ناگهانی آسانسور
  3. استفاده از روغن نامرغوب در آسانسور
  4. آلودگی
  5. خرابی برخی از قطعات اعم از یاتاقان آسانسور
  6. تنظیم نبودن موتور آسانسور
  7. خرابی درب آسانسور
  8. سرعت غیر استاندارد آسانسور
  9. سقوط به چاه آسانسور

خطاهای نصب آسانسور

 

قطع برق آسانسور

آسانسورها برای حرکت و جابجایی خود به برق زیادی نیاز دارند، آسانسور هیدرولیکی نسبت به آسانسور کششی برق و انرژی بیشتری مصرف می‌کند. آسانسورها باید توانایی تامین برق مورد نیاز خود را از ژنراتورها داشته باشند. به همین منظور ولتاژ آسانسور شما باید به صورت مرتب به روز رسانی شود تا آسانسوری باکیفیت داشته باشید. تعداد زیادی از آسانسورها مجهز به دکمه سوئیچ داخلی هستند، با فشردن این دکمه آسانسور ریست می‌شود و امکان بازیابی برق آن نیز وجود دارد. توقف ناگهانی آسانسور و همچنین باز نشدن درب در اثر این مشکل ایجاد می‌شود. در صورتی که خطاهای نصب آسانسور به علت قطع برق باشد، راه حل‌های زیر توصیه می‌شوند.

  • بررسی کیفیت برق: این روش باعث می‌شود شما گسل‌های منجر به افزایش یا کاهش ولتاژ برق آسانسور را پیدا کنید
  • اندازه گیری نوسانات شدید دما و پیش بینی مشکلات احتمالی توسط ترموگرافی مادون قرمز
  • افزایش دمای فیوزها با استفاده از مادون قرمز

توقف ناگهانی آسانسور

در صورتی که برنامه نویسی آسانسور شما اشتباه باشد ممکن است آسانسور در حین حرکت متوقف شود. البته این توقف‌های ناگهانی ممکن است به علت قطع برق نیز باشد. به هر حال تعمیرکاران آسانسور باید پس از پی بردن به علت اصلی این مشکل را برطرف کنند.

استفاده از روغن نامرغوب در آسانسور

روغن مرغوب یکی از عوامل اصلی عملکرد درست قطعات آسانسور و پیشگیری از خرابی و فرسودگی آن‌ها است. روغن باعث حرکت روان آسانسور و جلوگیری از اصطکاک و خراش آن‌ها می‌شود. د راثر برخورد زیاد فلزات با روغن‌ها و تراشیده شدن آن‌ها ممکن است روغن دچار آلودگی زیادی شود. تعمیرکاران باید پیش از روغنکاری آسانسور، روغن را به خوبی بررسی کنند.

خرابی یاتاقان آسانسور

در صورتی که ارتعاشات موتور آسانسور بسیار زیاد باشد، بلبرینگ(یاتاقان) آسانسور دچار خرابی می‌شود. وجود درایو درون آسانسور نیز این ارتعاشات را افزایش می‌دهد! با توجه به اینکه یاتاقن پس از انجا وظایف و خنک شدن، فلزات، هوا و روان کننده منقبض را به خود جذب می‌کند باید سطح آن به خوبی مهر و موم شود. در غیر این صورت یاتاقان آب و هوا را به درون خود جذب می‌کند و حرکت این مواد در یاتاقان منجر به فرسودگی قطعات یاتاقان و خرابی آن‌ها می‌شود. شما می‌توانید با استفاده از جاذب‌های استقرایی قدرت جذب یاتاقان را کاهش دهید. این جاذب با بررسی اتصالات و ایمنی تمامی زمینه‌ها، باعث کاهش نویز الکتریکی می‌شود.

تنظیم نادرست موتور آسانسور

در صورتی که چاه آسانسور به درستی تراز نباشد، اتصالات قطعات آسانسور به موتور آن دچار مشکل می‌شود و همین موضوع منجر به فرسایش یاتاقان آسانسور می‌شود. شما می‌توانید تراز بودن چاه آسانسور را با استفاده از تجهیزات اندازه گیری در دستگاه لیزر مشخص کنید. البته روش‌های ساده‌تری نیز برای این موضوع وجود دارد.

خرابی درب آسانسور

درب آسانسور یکی از قطعاتی است که مسافران ارتباط زیادی با آن دارند. از جمله خطاهای نصب آسانسور مربوط به درب آسانسور می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • نصب اشتباه درب آسانسور به ویژه درب‌های کشویی
  • وجود برخی وسایل محافظتی مانند چشم الکترونیکی در درب آسانسور: این قطعات باعث آسیب به درب آسانسور و همچنین بسته شدن ناگهانی درب می‌شوند
  • نصب غیر استاندارد درب آسانسور: در صورتی که نکات ایمنی نصب درب آسانسور رعایت نشوند، درب به روی مسافران قفل می‌شود و یا در به صورت کامل باز نمی‌شود و همین موضوع به ویژه هنگام حوادث بسیار خطرناک است

سرعت غیر استاندارد آسانسور

سرعت غیر استاندارد نیز از مشکلات اصلی و جدی آسانسور است. در صورتی که سیستم‌های کنترل و یا وزنه تعادل آسانسور مشکل داشته باشند، سرعت آسانسور افزایش یافته و باعث بروز یکی از خطاهای نصب آسانسور می‌شود. سرعت بسیار زیاد آسانسور باعث لرزش آن و سقوط مسافران به درون چاه آسانسور می‌شود.

خطاهای نصب آسانسور

5 نکته ایمنی هنگام نصب آسانسور

به منظور کاهش خطاهای نصب آسانسور باید در زمان نصب موارد زیر را در نظر بگیرید.

  • در نظر گرفتن نکات ایمنی در زمان نصب: با مراجعه به افراد متخصص در حوزه آسانسور، نکات ایمنی به خوبی رعایت می‌شوند
  • امکان ارتباط با بخش پشتیبانی آسانسور
  • رعایت وزن استاندارد آسانسور جهت کاهش فشار بر روی سیم بکسل آسانسور
  • عدم استفاده از آسانسور در زمان آتش سوزی
  • آموزش درست به کودکان هنگام استفاده از آسانسور

سخن پایانی

با مطالعه این مقاله با انواع روش‌های رفع خطاهای نصب آسانسور آشنا می‌شوید. در این صورت حوادث درون آسانسور تا حد زیادی کاهش می‌یابد. تعمیرات آسانسور نیز بسیار جزئی و کم هزینه خواهد شد.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

بنر کیوان فراز
بنر نیکان
بنر اوج فراز
moradi trade
بنر کارالیفت
بنر mgm hydraulic
بنر تکساز آسانبر سمامی
بنر بازرگانی آراس
لیفتراک آرکا جم
مطالب اخیر
گروه صنعتی فاخر