دیکتاتور آسانسور چیست؟ انواع، ساختار و نکات نصب+عوامل تاثیرگذار بر طول عمر دیکتاتور

دیکتاتور آسانسور

بهار آزادی، کابین نیوز – درب‌های لولایی از نمونه‌های اولیه درب آسانسور و ساده‌ترین آنهاست.  این درب‌ها به دلیل عملکرد دستی، دارای معایبی چون دشواری باز کردن درب از نظر نیروی مکانیکی لازم، غیر کاربردی بودن برای افراد معلول و کودکان و سالمندان و زمان‌بر بودن عملیات باز و بسته شدن درب است. نصب آرام بند روی این درب‌ها برخی از معایب و مشکلات استفاده از این نوع درب‌ها را رفع می‌کند. ساختار درب لولایی از اجزایی شامل کنتاکت، دیکتاتور، لولا، دستگیره، لته و چهارچوب تشکیل شده است. کابین نیوز در این مقاله به بررسی کامل دیکتاتور آسانسور و کاربرد و ویژگی‌های آن می‌پردازد.

دیکتاتور آسانسور چیست؟

دیکتاتور یا آرام بند یکی از قطعات درب لولایی آسانسور است. معمولا دیکتاتور بر روی قسمت بالایی درب لولایی برای جلوگیری از برخورد شدید درب آسانسور هنگام بسته شدن نصب می‌شود. وجود دیکتاتور سبب بسته و باز شدن نرم و آرام درب آسانسور می‌شود. نصب آرام بند با توجه به وزن زیاد درب‌ها از اهمیت زیادی برخوردار است. تعداد آرام بند یا دیکتاتور در هر در، نسبت به نوع کاربری آسانسور متفاوت است. در برخی موارد مانند آسانسورهای بیمارستانی یا درب‌های لولایی دو لنگه که عرض درب بیش از ۱۲۰ سانتیمتر است باید دو آرام بند روی درب نصب شود.

ساختار دیکتاتور آسانسور

دیکتاتورها بر خلاف ظاهر ساده‌شان ، دارای ساختار ساده‌ای نیستند. این قطعه بیش از 40 جزء دارد. برخی از قطعات مهم آرام بند شامل موارد زیر است.

  • سیلندر
  • مخزن روغن
  • پیچ تنظیم سرعت
  • بست‌های فلزی
  • پیستون کوچک
  • چرخ غلتان(قرقره): در صورتی که جنس این قطعه از پلاستیک باشد، صدای باز و بسته شدن درب آسانسور کاهش می‌یابد

درب‌های لولایی دارای فنری در داخل لولا می‌باشند. این فنر باعث می‌شود در به صورت خودکار و با سرعت زیادی بسته شود. در صورت عدم کنترل نیروی فنر، به چهارچوب در، قفل و دیگر قطعات  درب آسیب وارد خواهد شد. به همین دلیل از دیکتاتور یا همان آرام بند استفاده میکنیم تا در با سرعت کمتری بسته شده و آسانسور و قطعات آسانسور آسیب نبینند.

آرام بندهای آسانسور(دیکتاتورها) معمولا از جنس آهن و فلزی ساخته می‌شوند تا توانایی تحمل نیرویی که به آن وارد می‌شود را داشته باشند. داخل این آرام بندها یک سیلندر وجود دارد که با روغن پر شده است. ضربات درب با فشار بر روغن گرفته می‌شود.

دیکتاتور آسانسور

طریقه تنظیم آرام بند درب آسانسور

برای تنظیم آرام بند درب آسانسور بر روی دیکتاتور یک پیچ تنظیم وجود دارد که می‌تواند سرعت باز یا بسته شدن چرخ غلتان(قرقره) آرام بند درب آسانسور را تنظیم کند، معمولا پیچ تنظیم روی دیکتاتور یک پیچ آلن خور یا پیچ دو سو است. بنابراین برای تنظیم این قطعه به یک پیچ گوشتی دو سو یا یک آچار آلن نیازمندید. محل قرار گیری پیچ تنظیم در انتهای میله پیستون است. پیچ تنظیم در واقع سرعت روغن خروجی از پیستون را تنظیم می‌کند. به منظور آرام بسته شدن درب آسانسور می‌بایست پیچ دیکتاتور را در جهت عقربه‌های ساعت بچرخانید و همچنین برای سریع‌تر بسته شدن درب آسانسور نیاز است که پیچ تنظیم را در جهت خلاف عقربه های ساعت بچرخانید.

دیکتاتور در فصول سرما و گرما دچار تغییراتی می‌شود که می‌بایست سرویس کار آسانسور برای تنظیم مجدد درب‌ها وقت بگذارد. جالب است بدانید که علت این خرابی سرمای زیاد زمستان است که روغن را سفت و منجمد می‌کند. بنابراین سرعت حرکت پیستون خیلی آرام‌تر می‌شود و درب آسانسور سخت‌تر بسته می‌شود.

بیشتر بخوانید:

برندهای معروف آرام بند آسانسور

شرکت‌های ایرانی سازنده آرام بند درب آسانسور، این قطعه را بر اساس استانداردهای بین المللی TESK و CE می‌سازند به همین علت این قطعه کیفیت و عمر مفید بالایی دارد. البته برخی از شرکت‌های چینی دیکتاتورهایی مشابه برندهای ایرانی اما با کیفیت بسیار پایین تولید کرده و می‌فروشند، دیکتاتورهای چینی قیمت‌ بسیار کمی دارند. بنابراین شما باید در زمان خرید آرام بند به اصالت کالا و مرغوبیت آن توجه کنید. برخی از برندهای معروف ایرانی و خارجی دیکتاتور آسانسور شامل موارد زیر هستند.

  • دیکتاتور ساس
  • آرام بند آسانسور جان لیفت
  • دیکتاتور درب اونسا
  • دیکتاتور پارس لیفت
  • آرام بند آلیفت

طول عمر دیکتاتور آسانسور

با رعایت موارد زیر می‌توانید عمر مفید آسانسور خود را افزایش دهید.

  • رعایت تعداد آرام بند درب آسانسور مطابق با کاربری آسانسور
  • استفاده درست و اصولی از درب آسانسور: در صورتی که افراد به درستی از درب آسانسور استفاده کنند، طول عمر آسانسور 5 الی 7 سال است
  • نصب درست قطعات درون دیکتاتور: آرام بند آسانسور از حدود 40 قطعه تشکیل شده است. نصب درست این قطعات باعث عملکرد مناسب دیکتاتور می‌شود
  • سرویس و نگهداری اصولی دیکتاتور: یکی از مشکلاتی که ممکن است در سرما و گرما برای آرام بند ایجاد شود، تغییر حالت روغن درون آن است. توجه به این نکته در هر دوره سرویس آسانسور ضروری است

نکات استاندارد دیکتاتور

بر اساس استاندارد آسانسور شما باید نکات زیر را درباره این قطعه کاربردی رعایت کنید.

  • تعویض به موقع دیکتاتور آسانسور: هنگامی که این قطعه خراب می‌شود باید حتما تعویض شود، شما باید معمولا بعد از 5 الی 7 سال که عمر مفید آرام بند است آن را تعویض کنید. در صورتی که آرام بند آسانسور خراب باشد درب به سختی باز و بسته می‌شود و با اخطار بسته نشدن درب مواجه می‌شوید. در صورت بی توجهی به مشکل دیکتاتور و تعویض و یا رفع خرابی آن، ممکن است مسافران به درون چاه آسانسور سقوط کنند.
  • سرویس و نگهداری دوره ای آسانسور: با توجه به اینکه روغن دیکتاتور نسبت به سرما و گرما تغییر حالت می‌دهد، شدت بسته شدن درب افزایش می‌یابد. بنابراین باید در دوره‌های منظم، این قطعه را سرویس کنید.

دیکتاتور آسانسور

هنگام خرید دیکتاتور آسانسور به چه نکاتی توجه کنیم؟

  •  توجه به علامت استاندارد موجود بر روی دیکتاتور: آسانسورهای مرغوب و باکیفیت دارای علامت استاندارد TESK و CE هستند که باید حتما هنگام خرید به آن‌ها توجه کنید
  • خرید از فروشگاه‌های معتبر
  • دارای گارانتی، خدمات پس از فروش و پشتیبانی تلفنی
  • کیفیت بالا
  • قیمت مناسب

کلام آخر

امیدواریم در این مطلب به خوبی با قطعه دیکتاتور یا آرام بند آسانسور آشنا شده باشید. نصب این قطعه در آسانسور باعث بهبود عملکرد درب آن می‌شود. با نصب این قطعه کاربردی، درب آسانسور به راحتی باز و بسته می‌شود و حتی معلولین، سالمندان و کودکان نیز می‌توانند به راحتی از درب آسانسور استفاده کنند. با شناخت قطعات دیکتاتور آسانسور و عملکرد این قطعه می‌توانید انتخابی درست و اصولی داشته باشید.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

بنر کیوان فراز
بنر نیکان
بنر اوج فراز
moradi trade
بنر کارالیفت
بنر mgm hydraulic
بنر تکساز آسانبر سمامی
بنر بازرگانی آراس
لیفتراک آرکا جم
مطالب اخیر
گروه صنعتی فاخر