نگاهی کلی به درب لولایی آسانسور/انواع آن و قطعات درب لولایی

در این مقاله با درب لولایی آسانسور به عنوان رایج‌ترین و ساده‌ترین نوع درب طبقه آسانسور آشنا می‌شوید.

درب لولایی آسانسور

بهار آزادی، کابین نیوز – درب آسانسور اولین قطعه‌ای است که هنگام سوار شدن در آن، توجه شما را به خود جلب می‌کند. تصور کنید که درب آسانسور دارای ظاهر نامناسب باشد، در این صورت احتمالا فکر می‌کنید که آسانسور خراب یا بی کیفیت است. همانطور که اطلاع دارید آسانسور از تعدادی قطعات اساسی تشکیل شده است که درب نیز یکی از قطعات اساسی آسانسور است. این قطعه تاثیر زیادی در زیبایی، امنیت و قیمت آسانسور دارد. سیستم آسانسور شامل دو نوع درب طبقه و درب کابین آسانسور است. در ساختمان‌های مسکونی درب طبقه آسانسور به دو صورت لولایی و اتوماتیک موجود است. در این مقاله به بررسی درب لولایی آسانسور می‌پردازیم.

درب آسانسور لولایی

درب لولایی آسانسور رایج‌ترین و ساده‌ترین نوع درب طبقه است که به صورت تک لنگه و یا دولنگه است. از مزایای درب لولایی می‌توان به ایمنی بالا و قیمت مناسب آن اشاره کرد. در گذشته بیشتر درب‌های طبقه آسانسور به صورت لولایی بودند، امروزه نیز برخی از آسانسورها مجهز به درب لولایی هستند؛ اما نصب درب اتوماتیک در ساختمان‌های مدرن رایج‌تر است. میزان ترافیک آسانسور نیز عاملی موثر در انتخاب درب طبقه آسانسور است. معمولا در ساختمان‌های کم ترافیک و کم جمعیت، یا در ساختمان‌هایی که عرض چاه آسانسور کم است و اجازه نصب درب اتوماتیک را نمی‌دهد، درب طبقه آسانسور از نوع لولایی است. برعکس در ساختمان‌های پر ترافیک و پرجمعیت جهت کاهش ترافیک ساختمان باید درب طبقه از نوع اتوماتیک باشد.

درب لولایی و اتوماتیک از نظر مکانیزم و عملکرد کاملا متفاوت هستند. درب لولایی به صورت دستی عمل می‌کند، البته نوع درب‌ها به فنری مجهز هستند که باعث بسته شدن خودکار درب لولایی می‌شود. این نوع درب معمولا در آسانسورهایی با عرض کم نصب می‌شود. امکان نصب این نوع درب در آسانسورهای هیدرولیک، کششی، گیربکس و گیرلس و بالابرها وجود دارد.

درب لولایی آسانسور

ابعاد درب لولایی

بر اساس استانداردهای آسانسور، این درب معمولا با عرض 70-80-90 سانتیمتر و ارتفاع 2 متر تولید می‌شود. در صورتی که درب از نوع دولنگه باشد، عرض ورودی کابین آن 130 سانتیمتر به بالا است. برخی از درب‌های آسانسور لولایی نیز بنا به درخواست مشتری در عرض 60 سانتیمتر یا 100 سانتیمتر به بالا ساخته می‌شوند. البته نصب درب با عرض کمتر از 70 سانتیمتر توصیه نمی‌شود زیرا افراد معلول نمی‌توانند به راحتی از آن استفاده کنند. طراحی این درب به صورت راست بازشو یا چپ بازشو است. تشخیص جهت مناسب بازشوی درب بر اساس شرایط محل نصب درب و به عهده متخصصان است.

جنس و متریال درب آسانسور لولایی

در جدول زیر ضخامت ورق برای ساخت این نوع درب را ذکر کرده‌ایم.

نوع درب

جنس چهارچوب

جنس لته

درب لولایی سنگین

2 میلیمتر ورق فولادی

1.5 میلیمتر ورق فولادی

درب لولایی نیمه سنگین

1.5 میلیمتر ورق فولادی

1 میلیمتر ورق فولادی

درب آسانسور دولنگه چیست؟

در آسانسور برخی از ساختمان‌ها اعم از بیمارستان‌ها، انبارها و کارگاه‌های تولیدی باید عرض درب ورودی کابین بیشتر از حد معمول باشد. در این ساختمان‌ها، چاه آسانسور فاقد فضای کافی برای نصب درب اتوماتیک است. جهت استفاده مناسب از چاه آسانسور و افزایش عرض ورودی درب آسانسور باید از درب دولنگه استفاده کرد.

قطعات درب لولایی آسانسور

به منظور کاهش خرابی و افزایش کیفیت آسانسور باید قطعات آن دارای کیفیت بالایی باشند، در این صورت عملکرد آسانسور شما نرمال خواهد بود. تجهیزات درب لولایی شامل موارد زیر است.

  • چهارچوب
  • لته
  • دستگیره
  • لولا
  • دیکتاتور
  • کنتاکت
  • قفل
  • شیشه و قاب شیشه

ویژگی‌های درب آسانسور

درب لولایی دارای ویژگی‌های زیر است.

  • دارای فرم اکوستیک
  • وزن سنگین درب
  • دارای رنگ کوره‌ای(استاتیک)

مزایای درب آسانسور لولایی

این نوع درب علاوه بر ظاهر ساده و زیبا و کیفیت بالا از مزایای زیر نیز برخوردار است.

  • اشغال مقدار کمی از فضا
  • دارای قیمت مناسب و مقرون به صرفه
  • نصب سریع و راحت
  • طول عمر بالا
  • استحکام بالا

معایب درب لولایی

برای آشنایی بیشتر با این درب باید با معایب آن نیز آشنا شوید.

  • عدم کنترل باز و بسته شدن درب
  • اتلاف زمان زیاد جهت چرخه رفت و برگشت آسانسور
  • ایجاد ترافیک بالا در ساختمان
  • مسدود شدن راهروها(اشغال فضای زیادی از راهروها) به علت زاویه زاویه 90 درجه باز شدن درب آسانسور

درب لولایی آسانسور

بیشتر بخوانید:

برندهای درب لولایی آسانسور

در کشور عزیزمان ایران نیز برخی از شرکت‌ها درب لولایی آسانسور را با کیفیت بالا و قیمتی مناسب تولید می‌کنند. درب‌های لولایی ایرانی از ورق‌های 2 میل ساخته شده‌اند، این درب‌ها در عرض‌های 70، 80 و 90 و طرح‌های مختلف تولید می‌شوند.

نکات مهم خرید درب لولایی

شما باید در زمان خرید کلیه قطعات آسانسور دقت بالایی داشته باشید. بنابراین باید فروشگاهی که برای خرید قطعات آسانسور انتخاب می‌کنید از نیروهایی حرفه‌ای و متخصص برخوردار باشد. این افراد باید از کلیه بخش‌های آسانسور و نحوه نصب و نگهداری آن اطلاعات علمی، معتبر و به روزی داشته باشند. ارائه اجناس باکیفیت، با قیمت مناسب و همچنین پشتیبانی 24 ساعته نیز از جمله ویژگی‌های اصلی یک فروشگاه معتبر است.

 کلام آخر

درب لولایی آسانسور نوعی ساده از درب‌های طبقه است که در تعداد زیادی از ساختمان‌ها نصب می‌شود. به همین علت اگر قصد دارید درب آسانسور شما ایمن، باکیفیت و دارای ظاهری زیبا باشد می‌توانید درب لولایی را نصب کنید. امیدواریم در این مقاله به خوبی با مفهوم درب لولایی، ساختار و عملکرد آن آشنا شده باشید.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

بنر کیوان فراز
بنر نیکان
بنر اوج فراز
moradi trade
بنر کارالیفت
بنر mgm hydraulic
بنر تکساز آسانبر سمامی
بنر بازرگانی آراس
لیفتراک آرکا جم
مطالب اخیر
گروه صنعتی فاخر