چگونه عمر مفید آسانسور خود را تخمین بزنیم؟

با راه حل‌های مذکور در این مقاله می‌توانید عمر مفید آسانسور خود را افزایش دهید.

عمر مفید آسانسور

عمر مفید آسانسور متوسط ​​حدود 20 سال است، پس از این مدت یک آسانسور نیاز به مدرن سازی دارد. با این حال، کابل‌های آسانسور بر اساس ظرفیت بار و استفاده از آن، دارای طول عمر 10 الی 15 سال هستند. سیستم آسانسور در اواخر عمر خود، با افت عملکرد و افزایش تماس خدمات مواجه خواهد شد. هنگامی که این اتفاق افتاد، باید به فکر ارتقا یا تعویض آسانسور خود باشید.
تخمین طول عمر آسانسور شما پیچیده به نظر می‌رسد؛ اما با اطلاعات صحیح می‌تواند کاملا ساده باشد.
درک طول عمر آسانسور به شما این امکان را می‌دهد که برای نگهداری، نوسازی و جایگزینی متناسب با آن برنامه ریزی کنید تا آسانسور خود را روان و ایمن نگه دارید. دانستن اینکه چقدر زمان باقی مانده است به شما کمک می‌کند تا برای نوسازی آسانسور برنامه ریزی کنید. همچنین به شما کمک می‌کند تا برای سطح صحیح نگهداری آسانسور تا زمانی که آن را ارتقا دهید آماده شوید. . برای اطلاع بیشتر می‌توانید این مقاله کابین نیوز را تا آخر مطالعه کنید.

قانون کلی سرانگشتی

همچنین می‌تواند ب شما در برنامه ریزی برای هزینه‌های آتی که ممکن است برای نگهداری آسانسور شما ضروری باشد کمک کند. در حالی که موارد زیادی می‌توانند بر عمر مفید آسانسور شما تاثیر بگذارند. دستورالعمل دیگری که باید رعایت شود این است که آسانسورهای 20 سال به بالا انتخاب بسیار خوبی برای مدرن سازی هستند. به صورت کلی طول عمر مقرون به صرفه یک آسانسور 20 الی 25 سال است. پس از این آسانسور شما نیاز به سرویس و نگهداری مداوم دارد و قابلیت اطمینان آن کاهش می‌یابد. در این مرحله در صورت غفلت از مدرن سازی کارایی آسانسور کاهش یافته و هزینه نگهداری افزایش می‌یابد.

عوامل موثر بر عمر مفید آسانسور کدامند؟

عوامل زیر باعث کاهش طول عمر آسانسور می‌شوند.

  • روش‌های نگهداری ضعیف آسانسور
  • عدم ارتقا و تعویض قطعات بر اساس فناوری جدید
  • نصب نادرست و نامناسب آسانسور
  • استفاده زیاد از آسانسور
  • بی توجهی به ظرفیت آسانسور
  • استفاده نادرست از آسانسور، مانند استفاده از آسانسور مسافری به عنوان آسانسور باری
  • بی توجهی به شرایط آب و هوایی
  • تعویض قطعات با قطعات منسوخ یا خراب شده

به همین علت مهمترین عامل نگهداری ضعیف آسانسور است. عدم نگهداری صحیح آسانسور منجر به سایش سریع قطعات و کاهش طول عمر آسانسور می‌شود.

عمر مفید آسانسور

طول عمر قطعات مختلف آسانسور

عمر مفید آسانسور کاملا به قطعات و روش استفاده از آن بستگی دارد که در ادامه به صورت مفصل آن‌ها را توضیح می‌دهیم.

  • تجهیزات درب و اپراتورهای درب: با نگهداری مناسب، اپراتورهای درب می‌توانند 20 تا 25 سال یا حتی بیشتر دوام بیاورند. معمولا غلتک‌های درب زمانی که ترک‌ها یا غلتک‌های مسطح ظاهر می‌شوند باید به تعویض آن‌ها پرداخت. زیرا این قطعه یکی از مهمترین قطعات است که احتمال خرابی آن بسیار زیاد است. سیستم‌های اپراتور درب که به خوبی نگهداری نمی‌شوند یا کیفیت نامطلوبی دارند ممکن است تا 15 سال عمر کنند.
  • کنترلر: کنترل کننده‌های آسانسور اغلب کمی بیشتر از اپراتورهای درب دوام می‌آورند و میانگین عمر آنها بین 20 تا 30 سال است. معمولاً زمانی که خرابی در فواصل زمانی بیشتر اتفاق می‌افتد یا زمانی که قطعات منسوخ می‌شوند، باید تعویض شوند.
  • ماشین‌های بالابر: بیشتر ماشین‌های بالابر 30 الی 40 سال دوام می‌آورند، البته برخی از این آسانسورها تا 100 سال نیز عمر می‌کنند. یک برنامه تعمیر و نگهداری خوب، نوسازی موتور و درایو آسانسور مناسب می‌تواند طول عمر آسانسور را تا 50 سال الی بیشتر افزایش دهد.
  • سیلندرها و پیستون‌های هیدرولیک: جک‌های آسانسور هیدرولیک ممکن است در شرایط زیر زمینی خراب شوند و نیاز به تعویض کامل داشته باشند. اگر محافظ جک در جای صحیح خود باشد، جک می‌تواند از سایر قطعات آسانسور بیشتر دوام بیاورد. با نگهداری مناسب و محافظت از پیستون در برابر ضربات، جک آسانسور می‌تواند تا سه الی 4 چرخه کامل دوام بیاورد.
  • پاوریونیت: با حفاظت مناسب از این بخش آسانسور، اعم از راه انداز نرم آسانسور و تعمیر و نگهداری درست، واحد برق آسانسور می‌تواند 20 الی 30 سال دوام بیاورد.
  • کابل مسافرتی: این کابل جایگزین مناسبی برای کابل مسافرتی آسیب دیده است که قابلیت برطرف کردن خرابی‌های الکتریکی متناوب را دارد. در صورت نصب صحیح این کابل مسافرتی 20 الی 30 سال دوام می‌آورد.

عمر مفید آسانسور

4 نکته افزایش طول عمر آسانسور

  • دما را بررسی کنید: توصیه می‌شود دمای اتاق ماشین آسانسور را بین 15 الی 32 درجه سانتیگراد حفظ نمایید.
  • بازرسی بصری: یک هفته در میان آسانسور خود را بازرسی کنید.
  • چراغ های آسانسور: اطمینان حاصل کنید که چراغ های کابین بدون کار را در طول بررسی های تعمیر و نگهداری تعویض کنید.
  • تمیز کردن: لکه‌های روی در و دیوار کابین را می‌توانید خودتان تمیز کنید. از استفاده از پاک کننده‌ها روی کنترل‌ها خودداری کنید زیرا ممکن است به مرور زمان کدر شوند.

کلام آخر

تعمیر و نگهداری آسانسور کاملا ضروری است و باعث صرفه جویی در هزینه تعمیرات می‌شود. آسانسوری که به خوبی نگهداری شود و تمیز باشد با مشکلات کمتری مواجه شده و دوام بیشتری خواهد داشت.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

بنر کیوان فراز
بنر نیکان
بنر اوج فراز
moradi trade
بنر کارالیفت
بنر mgm hydraulic
بنر تکساز آسانبر سمامی
بنر بازرگانی آراس
لیفتراک آرکا جم
مطالب اخیر
گروه صنعتی فاخر