تراول کابل آسانسور چیست؟ بررسی ساختار، وظایف و برندهای مطرح

در این مطلب با مشخصات تراول کابل آسانسور، انواع تراول کابل، محاسبه طول تراول کابل، برندهای مطرح و… آشنا می‌شوید.

تراول کابل آسانسور

بهار آزادی، کابین نیوز – ساختمان‌ها و برج‌های مرتفع روز به روز در حال گسترش هستند، به همین علت وجود آسانسور برای جابجایی راحت افراد در هر ساختمانی ضروری است. هر آسانسور از تعدادی اجزا و قطعات تشکیل شده است. تراول کابل آسانسور یکی از قطعات الکتریکی مهم و پرکاربرد آسانسور است. این قطعه، وظیفه انتقال سیگنال و اطلاعات از کابین آسانسور در حال حرکت به تابلو فرمان آسانسور را بر عهده دارد.  بنابراین کیفیت آن از اهمیت بالایی برخوردار است. در این مقاله به بررسی کلی تراول کابل و ساختار و جزئیات آن می‌پردازیم.

تراول کابل آسانسور چیست؟

ممکن است تابحال در آسانسور گیر کرده باشید و یا در فیلم‌ها شاهد گیر کردن افراد در آسانسور بوده‌اید. در این شرایط باید دکمه اضطراری آسانسور را فشار دهید و یا از تلفن اضطراری درون آسانسور استفاده کنید. تراول کابل امکان برقراری ارتباط افراد درون آسانسور با بیرون از آن را فراهم می‌نماید. تراول کابل یا Elevator Travelling Cable نوعی کابل تخت است که وظیفه انتقال تمام اطلاعات سیگنال از کابین آسانسور به تابلو فرمان را به عهده دارد. این قطعه تاثیر زیادی در عملکرد، امنیت و کیفیت آسانسور دارد.

شما با فشردن دکمه‌های شستی آسانسور، فرمان‌های مختلفی را به تابلو فرمان ارسال می‌کنید. تراول کابل مسئول انتقال این اطلاعات به تابلو فرمان آسانسور است. فرمان‌ها پس از رسیدن به تابلو فرمان پردازش شده و سپس به موتور آسانسور منتقل می‌شوند. با توجه به اینکه این قطعه به صورت مداوم در حال حرکت است باید از جنس و کیفیت بالایی برخوردار باشد، انعطاف پذیری و استحکام تراول کابل نیز اهمیت ویژه‌ای دارد. در ساختار این قطعه تعدادی رشته سیم جهت انتقال اطلاعات وجود دارد. تراول کابل‌ها نسبت به کیفیت دارای طول عمر متفاوتی هستند. نوع مرغوب تراول کابل دارای طول عمر 15 الی 20 سال است.

انواع تراول کابل از نظر ظاهری

تراول کابل از نظر ظاهری دارای چهار نوع زیر است.

  • تراول کابل گرد: در این نوع تراول کابل رشته‌های هدایتی(دو زوج رشته سیم) مختلفی وجود دارد که به دور یک عضو مرکزی پیچیده شده‌اند. در این کابل تعداد رشته‌ها متفاوت هستند، این کابل از انعطاف پذیری بالایی برخوردار است. تراول کابل گرد در ساختمان‌های بسیار مرتفع و آسانسورهای سریع نصب می‌شود. ارسال اطلاعات در این مدل کابل توسط سریال شاسی و نمایش اطلاعات بر روی نمایشگر طبقات انجام می‌شود.
  • تراول کابل تخت گروهی: برای انتقال اطلاعات به صورت سریال از این نوع تراول کابل استفاده می‌کنند. انواع تراول کابل تخت گروهی شامل 18، 24 و 36 رشته‌ای است. رشته‌های این کابل‌ها به صورت زوج رشته سیم به هم پیچیده شده‌اند.
  • تراول کابل تخت موازی: در این نوع تراول کابل نیز اطلاعات به صورت سریال منتقل می‌شود. این نوع تراول کابل به صورت 12، 18، 24 و 36 رشته‌ای تولید می‌شود. این کابل مخصوص آسانسورهای تا سرعت 1.5 متر بر ثانیه است.
  • تراول کابل ترکیب تخت و گرد: آخرین مدل تراول کابل همین نوع آن است. کیفیت و طول عمر بالا از مزایای این کابل نسبت به دیگر کابل‌ها است.

تراول کابل آسانسور

انواع تراول کابل بر اساس تعداد رشته

دسته بندی دیگر تراول کابل بر اساس تعداد رشته‌های موجود در آن است. تراول کابل‌های تخت دارای انواع 4، 8، 12، 16، 20 و 24 رشته‌ای هستند. انواع 12، 20 و 24 رشته‌ای رایج‌تر از سایر کابل‌ها است.

 

انواع تراول کابل از نظر جنس

یک تراول کابل از مواد متعددی تشکیل شده است. در تراول کابل رشته‌ای نایلونی وجود دارد که استقامت و طول عمر این قطعه را افزایش می‌دهد. البته در دسته بندی کلی تراول کابل از مواد زیر تشکیل شده است.

  • آلومینیوم(cca)
  • نیمه مس
  • تمام مس

تراول کابل آسانسور

تراول کابل 24 رشته‌ای چیست؟

در هر آسانسوری، نسبت به شرایط آسانسور و نیاز آن نوعی از تراول کابل را نصب می‌کنند؛ اما نصب و استفاده از کابل 24 رشته‌ای رایج‌تر است. به نظر شما علت این موضوع چیست؟ گاهی اوقات ممکن است برخی از رشته‌های درون تراول کابل دچار آسیب یا خرابی شوند. در این نوع تراول کابل رشته‌های سالم جایگزین رشته‌های خراب می‌شوند و عملکرد کابل دچار اختلال نمی‌شود.

عایقی که به دور این کابل پیچیده می‌شود از جنس PVC با ضخامت نیم میلیمتر است. اطلاعات توسط این تراول کابل از کابین به تابلو فرمان آسانسور منتقل می‌شود. این اطلاعات توسط تابلو فرمان نمایش داده می‌شوند. در مرحله آخر، تابلو فرمان پس از بررسی اطلاعات آن‌ها را به موتور آسانسور ارسال می‌کند.

بیشتر بخوانید:

طول تراول کابل چگونه محاسبه می‌شود؟

محاسبه طول تراول کابل باید پیش از نصب آن و به درستی انجام شود. در صورت محاسبه اشتباه و برش کابل‌ها، امکان استفاده از کابل در آسانسور دیگری وجود ندارد. بنابراین محاسبه این طول باید توسط فردی متخصص انجام شود. برای محاسبه طول تراول کابل باید از فرمول زیر استفاده کنید.

طول تراول کابل= (تعداد توقف*ارتفاع طبقات)+ طول اورهد+ قوس تراول کابل در زیر کابین+ طول تراول کابل در موتورخانه 

بست تراول کابل آسانسور چیست؟

این بست که با نام بست OS نیز شناخته می‌شود، به منظور پیشگیری از حرکت‌های زیاد تراول کابل و حفاظت از آن‌ها نصب می‌شود. جهت حرکت تراول کابل از این بست، براکتی در دیواره بالا رونده، کابین آسانسور و دیواره چاه آسانسور نصب می‌شود.

قیمت تراول کابل

این قطعه آسانسور دارای انواع مختلف در دسته بندی‌های متفاوت است. به همین علت نمی‌توان قیمتی واحد برای آن در نظر گرفت؛ اما به صورت کلی عوامل زیر در قیمت تراول کابل موثر هستند.

  • نوع تراول کابل از نظر ظاهر، تعداد رشته و جنس
  • برند تولید کننده

توصیه‌ کاربردی خرید تراول کابل

با توجه به نقش مهم این قطعه در تامین ایمنی و کیفیت آسانسور، ضروری است که هنگام خرید به میزان مس به کار رفته در کابل توجه کنید. زیرا یکی از نشانه‌های اصلی مرغوبیت و کیفیت بالای تراول کابل جنس آن است. معمولا تراول کابل‌های مرغوب تمام مس هستند.

جنس تراول کابل آسانسور

با توجه به نقش بسیار مهم و حیاتی این قطعه، کیفیت آن اهمیت ویژه‌ای دارد. از آنجایی که این قطعه به صورت مداوم در حال حرکت است باید دارای استحکام، انعطاف پذیری و قدرت بالایی باشد. تراول کابل معمولا از مس ساخته می‌شود، به همین علت مقاومت زیادی در برابر خوردگی دارد. ساختار بیرونی این قطعه نیز باید از جنس عایق PVC باشد که دارای مقاومت کافی در برابر انواع مواد شیمیایی، اسیدها، مواد قلیایی و روغن‌ها است. تراول کابل‌هایی که مطابق استاندارد تولید می‌شوند طول عمر بیشتری دارند. تراول کابل باید توانایی انتقال سریع اطلاعات از کابین به تابلو فرمان آسانسور را داشته باشد. در آسانسورهای امروزی کارکدک‌ها عملکردی مشابه تراول کابل آسانسور دارند. جهت صرفه جویی در هزینه‌ها، آسانسورهای جدید مجهز به یک رشته تراول کابل و یک جعبه کاردک هستند. این جعبه جایگزین تراول کابل است.

تراول کابل آسانسور

برندهای تراول کابل آسانسور

شرکت‌های ایرانی و خارجی زیادی در زمینه تولید تراول کابل آسانسور فعالیت دارند. ما در این قسمت برخی از تولید کنندگان مطرح این قطعه را معرفی می‌کنیم؛ اما تشخیص نهایی و درست بهترین برند به عهده شماست.

  • تراول کابل دت وایلر سوییس
  • تراول کابل آی سی سی ایتالیا
  • تراول کابل فوپا
  • تراول کابل آکیش ترکیه
  • تراول کابل سانکا ترکیه
  • تراول کابل نرگیز ترکیه
  • تراول کابل شن تای تایوان

سخن پایانی 

در این مطلب درباره ساختار تراول کابل، عملکرد و ویژگی‌های آن بحث کردیم. خرید و نصب این قطعه حیاتی باید با دقت زیادی انجام شود زیرا کیفیت آسانسور و ایمنی آن تا حدی تحت تاثیر تراول کابل است. امیدواریم با نکات کاربردی درباره این قطعه آشنا شده باشید.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

بنر کیوان فراز
بنر نیکان
بنر اوج فراز
moradi trade
بنر کارالیفت
بنر mgm hydraulic
بنر تکساز آسانبر سمامی
بنر بازرگانی آراس
لیفتراک آرکا جم
مطالب اخیر
گروه صنعتی فاخر