یو پی اس آسانسور(UPS)؛ سیستم نجات اضطراری افراد محبوس در آسانسور هنگام قطع برق

یو پی اس آسانسور(UPS)، برق اضطراری یا منبع تغذیه بدون وقفه آسانسور، شیوه‌ای نوین برای نجات افراد محبوس در آسانسور هنگام قطع برق است. در این مطلب می‌توانید به خوبی با این سیستم آشنا شوید.

یو پی اس آسانسور

یلدا نجف نیا، کابین نیوز – از آن­جا که آسانسور وسیله‌­ای الکترومکانیکی است، جهت عملکرد نیازمند تغذیه از شبکه برق شهری است. در صورت قطع برق شبکه و محبوس شدن افراد در آسانسور، روش مرسوم برای نجات افراد محبوس، نجات دستی افراد با آزادسازی دستی ترمز موتور و حرکت دادن کابین از طریق گرداندن فلکه فلایویل با رعایت احتیاط لازم است. این روش علاوه ­بر زمان­‌بر بودن، نیازمند آموزش نیز هست.

آسانسورها روزبه­‌روز پیشرفته‌­تر و مدرن‌­تر می­‌شوند. امروزه موتورهای بدون گیربکس با توجه به مزایای آن­‌ها، کاربرد گسترده­‌ای در آسانسورها دارند. در نتیجه استفاده از این موتورها، امکان نصب آسانسورهای بدون موتورخانه ممکن شده است. همچنین هر روز بر شمار آسانسورها افزوده می­‌شود. لذا روش­‌های مرسوم و سنتی نجات اضطراری برای این آسانسورها به دلیل عدم دسترسی به موتور کاربردی ندارند. یو پی اس آسانسور(UPS)، برق اضطراری یا منبع تغذیه بدون وقفه آسانسور، شیوه نوین برای حل این مشکل است. با ما همراه باشید تا با انواع UPS آسانسور و نحوه عملکرد آن بیشتر آشنا شوید.

یو پی اس آسانسور(UPS) چیست؟

Uninterruptible Power Supply با نام مخفف UPS، به معنای منبع تغذیه بدون وقفه است. UPS یک منبع تغذیه الکترونیکی است که وظیفه اصلی آن، تأمین توان مورد نیاز بار مصرفی بدون وقفه است. به عبارت دیگر، سیستم یو پی اس آسانسور به عنوان منبع توان بدون وقفه با استفاده از انرژی ذخیره شده در باتری، برق مورد نیاز تجهیزات مصرف­ کننده را تأمین می‌­نماید.

سیستم یو پی اس آسانسور

UPS آسانسور دستگاهی برای حل مشکلات پشتیبانی آسانسور در مواقع قطعی برق است. این سیستم با توجه به چند عامل مهم، طراحی و تولید می‌‌شود. از جمله:

  • مدت زمان قطعی برق
  • تعداد دفعات قطع برق
  • ظرفیت آسانسور و توان موتور
  • نوع آسانسور
  • کاربری ساختمان محل نصب آسانسور(مسکونی یا تجاری)

در تمامی آسانسورهای منصوبه در ساختمان­‌های مسکونی، تجاری و صنعتی امکان قطع برق وجود دارد. لذا تعبیه یو پی اس برای آسانسور، دیگر جنبه امکانات اضافی را ندارد و یک تجهیز ضروری تلقی می­‌شود. هر زمان شبکه برق قطع شود، این قطعه به صورت خودکار به باتری متصل می‌­شود و چنان­چه منبع اصلی برق مجدد وصل شود، UPS آسانسور نیز به صورت خودکار به شبکه متصل می­‌شود و باتری مجدد شارژ خواهد شد. عملکرد یو پی اس در زمان قطع برق شبکه، در کمتر از چند ثانیه انجام شده و در صورت فعال شدن، کابین آسانسور را به صورت خودکار به نزدیک‌­ترین طبقه می‌­رساند و ضمن توقف، درب آسانسور را به صورت خودکار باز می­‌کند.

اشکال مورد استفاده یو پی اس در آسانسور

UPSها به دو شکل در آسانسور به کار می‌­روند که در ادامه توضیح داده شده‌­اند.

UPS با توان پایین

UPS با توان پایین، توانایی تأمین برق موتور آسانسور و درایو را نداشته و فقط امکان تأمین برق روشنایی کابین آسانسور، مکانیزم بازکننده درب کابین و سیستم هشداردهنده در آسانسور را داراست. این نوع UPS در آسانسورهای هیدرولیکی، شیر الکتریکی تخلیه جک را فعال می­‌نماید. با قطع برق شبکه، UPS توان پایین وارد مدار شده و با تأمین برق بخش‌­های ذکر شده، کابین را به نزدیک‌­ترین طبقه هدایت می­‌کند و پس از توقف کابین در طبقه موردنظر، درب کابین باز می­‌شود.

UPS با توان بالا

طراحی UPSهای با توان بالا به گونه‌­ای است که توان و قابلیت راه ­اندازی موتور الکتریکی و همچنین تأمین برق تمام تجهیزات کابین آسانسور در زمان قطع برق را دارد.

انواع UPS

UPSها با توجه به فناوری به کار رفته در آن­‌ها به سه دسته اصلی تقسیم می­‌شوند:

یو پی اس آفلاین(Offline)

UPS آفلاین تنها زمانی فعال می‌­شود که منبع تغذیه اصلی یا برق شهر قطع شود. در این حالت آسانسور سریعاً انرژی مورد نیاز خود را از باتری UPS تأمین خواهد کرد.

یو پی اس آفلاین

بیشتر بخوانید:

مزایای UPS آفلاین

  • قیمت پایین
  • اندازه کوچک
  • طراحی ساده

معایب UPS آفلاین

  • عدم ایزولاسیون واقعی بار از سیستم توزیع برق اصلی
  • زمان سوئیچینگ زیاد
  • عدم تنظیم ولتاژ و فرکانس خروجی
  • عدم تنظیم فرکانس خروجی که به تغذیه اصلی ورودی AC بستگی دارد
  • این نوع UPS فقط در توان پایین(کمتر از 6KVA) استفاده می‌­شود

UPS آنلاین(Online)

در حالت عادی، خروجی در UPS آنلاین پس از تصحیح ورودی یعنی پاک­سازی ورودی از نویز و احیاناً سطح ولتاژ ورودی انجام می‌پذیرد. تنها در مواقعی چون بروز نقص فنی، Over Load و افزایش خارج از محدوده دما، UPS به حالت By Pass می­‌رود. عیب این نوع UPSها قیمت بالای آن­‌ها است که با وجود مزایای زیاد آن، قابل جبران و چشم­ پوشی است.

یو پی اس آنلاین

مزایای UPS آنلاین

  • حفاظت پیوسته بار از طریق اینورتر فراهم می­‌شود، خواه تغذیه بار از ورودی AC باشد یا از باتری.
  • ایزولاسیون بار از سیستم توزیع برق و در نتیجه حذف نوسانات جریان و ولتاژ اضافه در سمت بار.
  • دامنه وسیع ولتاژ ورودی و تنظیم دقیق ولتاژ خروجی.
  • تنظیم دقیق فرکانس ورودی و امکان عملکرد UPS به عنوان مبدل فرکانس با غیرفعال کردن سوئیچ استاتیک.
  • سطوح کارایی بالا تحت شرایط حالت گذار و حالت دائم.
  • انتقال آنی به حالت انرژی ذخیره شده در هنگام بروز خرابی در منبع تغذیه AC.
  • انتقال بدون وقفه به حالت بای­‌پس.

UPS لاین اینتراکتیو(Line Interactive)

هرگاه شما داده‌­های بسیار مهم در اختیار دارید، جهت نگه­داری از آن­‌ها و جلوگیری از آسیب به داده‌­ها در اثر نوسانات برق، می­‌توان از UPS لاین اینتراکتیو استفاده کرد. این مدل UPS همیشه روشن است. هنگامی که ولتاژ ورودی در محدوده مجاز باشد، به شارژ خواهد پرداخت و در صورت بروز نوسانات، برق توسط باتری­‌ها تأمین شده تا مشکل نوسان برطرف گردد. با این روش کمترین آسیب به آسانسور وارد خواهد شد.

UPS لاین اینتراکتیو

اجزای تشکیل­ دهنده یو پی اس آسانسور

UPSها از چهار بخش اصلی تشکیل شده‌­اند:

باتری

از مهم­‌ترین اجزای هر UPS، باتری آن است. در هنگام قطع برق، باتری انرژی را به مصرف ­کننده می­‌رساند. علاوه­ بر این در برخی UPSها، در هنگام وجود نوسانات بیش از حد مجاز، از باتری برای تأمین انرژی استفاده می­‌شود تا کمترین آسیب به دستگاه وارد شود.

باتری

رکتیفایر یا یکسوساز

رکتیفایر در UPS، وظیفه تبدیل جریان متناوب به جریان مستقیم را برعهده دارد.

سوئیچ

سوئیچ استاتیک انتقال خودکار خروجی اینورتر را به منبع متناوب در صورت خرابی اینورتر فراهم می­‌کند. زمان انتقال از سوئیچ استاتیک باید در هنگام انتخاب یک UPS ارزیابی شود. یک سوئیچ استاتیک باید حداکثر زمان انتقال چهار میلی ثانیه برای بارهای بحرانی عادی داشته باشد. اکثر سوئیچ‌­های استاتیک همراه با یک یو پی اس به عنوان یکی از تجهیزات عرضه می­‌شود.

سوئیچ

مبدل DC به AC یا اینورتر

برخلاف رکتیفایر، اینورتر وظیفه تبدیل جریان مستقیم به جریان متناوب را برعهده دارد و خروجی آن متناسب با برق شبکه شهر است.

ویژگی‌­های عمومی UPSها

  • UPSها کاملاً خودکار بوده و جهت راه ­اندازی در زمان قطع برق، نیازی به دخالت دستی ندارند.
  • ابعاد UPS به گونه‌­ای است که می­‌توان آن را در هر مکانی قرار داد.
  • باتری UPS مستقیماً از برق شهر شارژ می­‌شود و خطری ندارد.
  • UPSها برخلاف ژنراتورها فاقد آلودگی صوتی و آلودگی هوا هستند.
  • در هنگام قطع برق، انرژی مورد نیاز آسانسور را تأمین می‌­کنند.
  • مدت زمان کارکرد آسانسور پس از قطع جریان منبع اصلی برق، بستگی به توان و ظرفیت باتری­‌ها دارد.

نکاتی در رابطه با استفاده از UPS

  • استفاده از سیستم نجات اضطراری خودکار در هنگام قطع برق، برای آسانسورهای با موتور بدون گیربکس(گیرلس) الزامیست و برای سایر آسانسورها نیز اکیداً پیشنهاد می‌­شود.
  • سیستم نجات اضطراری خودکار یا UPS در آسانسورها، تنها در صورت قطع برق شبکه اصلی باید فعال شود و در صورت قطع کلید اصلی آسانسور(کلید 1-0) نباید فعال گردد. همچنین این سیستم در صورتی که آسانسور در وضعیت بازرسی یا رویزیون باشد، حتی با قطع برق شبکه نیز نباید فعال شود.
  • UPS نباید هیچ یک از قسمت‌­های مدار ایمنی آسانسور از جمله قفل و کنتاکت درب­‌ها، کلیدهای توقف دستی، میکروسوئیچ‌­های ایمنی و … را از مدار خارج کند.
  • UPS باید کابین را با سرعت کنترل شده توسط درایو فرکانس و ولتاژ متغیر(3VF) به یکی از نزدیک‌­ترین طبقات برساند و پس از توقف در تراز طبقه، امکان باز شدن درب یا درب­‌های کابین باید فراهم شود.

جمع ­بندی 

با توجه به موارد ذکر شده، استفاده از UPS در آسانسور جهت جلوگیری از محبوس شدن افراد در کابین در اثر قطع برق و رفع این نگرانی برای استفاده­‌کنندگان از آسانسور بسیار لازم و ضروری است. بسته به نوع و شرایط آسانسور، یکی از انواع UPS، قابل انتخاب است. نکته مهم در مورد استفاده از UPS این است که این قطعه نیز مانند سایر قطعات آسانسور نیازمند بازدیدهای دوره‌­ای و سرویس و نگه­داری به منظور حفظ کارایی و اثربخشی است. لذا انجام تست­‌ها و بازدیدهای دوره­‌ای UPS، لازم و ضروری است.

 

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

بنر کیوان فراز
بنر نیکان
بنر اوج فراز
moradi trade
بنر کارالیفت
بنر mgm hydraulic
بنر تکساز آسانبر سمامی
بنر بازرگانی آراس
لیفتراک آرکا جم
مطالب اخیر
گروه صنعتی فاخر