بررسی و مقایسه پله برقی تجاری (Commercial) و پرکار (Heavy Duty)

پله برقی تجاری و پرکار

مهندس آنتونی آندون، مدرس، مؤلف و مشاور – اغلب پرسش‌های بسياري درخصوص تفاوت پله برقي‌هاي تجاري Commercialو پركار Heavy Duty صورت می‌گیرد. طبق آمار 2011 در اتحاديه اروپا تنها 20 درصد كل پله برقي‌هاي نصب شده از نوع Heavy Duty و مابقي از نوع Commercial هستند. مقاله جاری با هدف بررسی تفاوت‌های پله برقی تجاری و پرکار تدوین شده است.

مقایسه پله برقی تجاری و پرکار

 

تفاوت پله برقی تجاری و پرکار

در ذيل قياسي بين دو نوع پله برقي از جنبه‌های مختلف ارائه گرديده است.

  1. پله برقي Heavy Duty از نظر قيمت تأمین تجهيزات 2 الي 3 برابر گران‌تر از پله برقي Commercial است.
  2. موتور پله برقي Heavy Duty تقریباً دو برابر توان موتور پله برقي Commercial را داشته و برق مصرفي آن نيز حداقل 2 برابر نمونه تجاري است.
  3. درصورتي كه در پايانه مسافري پرترافيك بجاي پله برقي Heavy Duty از پله برقي Commercial استفاده گردد احتمال افزايش حوادث فرار پله برقي به دلیل ايراد در ترمز اصلي و ترمز كمكي، پارگي زنجير اصلي، پارگي زنجير استپ بسيار زياد خواهد بود.
  4. درصورتي كه در پايانه مسافري پرترافيك بجاي پله برقي Heavy Duty از پله برقي Commercial ميزان ساعت‌های خرابي تجهيزات و مجموع زمان‌هایی كه پله برقي خارج از بهره برداري است بسيار زياد خواهد بود
  5. درصورتي كه در پايانه مسافري پرترافيك بجاي پله برقي Heavy Duty از پله برقي Commercial هزينه تعويض قطعات اصلي به دلیل عدم پيش بيني بار وارده، مبلغ هنگفتي خواهد بود.

 در نمودار ذيل محصولات برندهاي معروف در قالب تجاري و پركار طبقه بندي شده‌اند.

برندهای معروف پله برقی پرکار و تجاری

کاربرد پله برقی‌های مناسب حمل و نقل عمومی

در پيوست ح استاندارد ملي ايران به شماره 01-13836 پله برقي‌هاي پركار مناسب حمل و نقل عمومي public transport به شرح ذيل عنوان گرديده است.

پیوست ح استاندارد ملی ایران

طبق استاندارد اروپا EN115-1:2008+A1:2010 پله برقي‌هايي كه به عنوان ورودي و خروجي پایانه‌های مسافري تعبيه شده و يا در شرايطي تعبيه شده كه مدت استفاده آن در هفت روز هفته به صورت متوسط روزانه 20 ساعت باشد.

 در ايالات متحده APTA 2011 به عنوان راهنماي انتخاب تجهيزات براي پایانه‌های مسافري تدوين گرديده است.

راهنماي انتخاب تجهيزات پایانه های مسافربری در آمریکا

راهنماي ياد شده داراي سه ويرايش 2004، 2006 و 2011 بوده كه آخرين ويرايش آن ملاك عمل است.

شرایط پله برقی‌های مناسب پایانه‌های مسافربری

طبق راهنماي APTA  ويرايش 2011 پله برقي‌هايي كه مناسب پایانه‌های مسافري باشند بايستي شرايط كاري ذيل را داشته باشند

پله برقي‌هاي موجود در پایانه‌های مسافري، متروها، فرودگاه‌ها، ایستگاه‌های قطار كه داراي ترافيك مسافري زيادي بوده و در ساعات خاصي پيك مسافري آن به 100% استفاده از پله برقي منجر می‌شود، بايستي مجهز به پله برقي‌هاي پركار باشند.

ساعات کارکرد تجهیزات بایستی به صورت 24 ساعته و در 7 روز کاري در نظر گرفته شده و بتواند حجم مسافرین را به شرح ذیل بدون بروز وقفه جابجا نماید.

  • حداقل 3 ساعت در روز با 100% ظرفیت
  • حداقل 6 ساعت در روز را با 50% ظرفیت
  • 15 ساعت در روز با 25% ظرفیت

مطالب مرتبط:

کاربرد پله برقی‌های تجاری و پرکار

عنوان استفاده شده به عنوان پايانه مسافري می‌تواند تفاسير مختلف داشته باشد. ضمناً درصورتي كه بجاي يك پله برقي Heavy Duty سه عدد پله برقي موازي Commercial نصب شده باشد نيز آيا شرايط پایانه‌های مسافري برقرار است؟

در تعريف ساده‌تر، هرگاه وسيله جابجايي انبوه مسافر در ايستگاهي توقف نموده و تعداد مسافرين خراج شده از وسيله جابجايي باعث گردد ظرفيت پله برقي به بيش از 50 درصد برسد لازم است از پله برقي Heavy Duty استفاده شده و يا پله برقي‌هاي Commercial موازي به گونه‌اي نصب شده كه جمعيت استفاده كننده از پله برقي كمتر از 50 درصد به ميزان نيم ساعت در روز باشد.

به عنوان مثال پله برقي با ارتفاع 6 متر حدود 69 عدد استپ دارد. از 69 عدد استپ حداكثر 27 عدد روكار بوده و مسافر می‌تواند بر روي آن بايستد. لذا اگر وسیله‌ای در ايستگاه توقف نمايد كه باعث هجوم جمعيتي به پله برقي شده و معادل 27 نفر هم‌زمان بر روي تمام استپ‌ها سوار گردند پله برقي ياد شده حتماً بايستي از نوع Heavy Duty انتخاب شده و يا از حداقل سه دستگاه پله برقي Commercial به‌صورت موازي استفاده گردد.

با توجه به اينكه نصب سه دستگاه پله برقي موازي فضاي بسياري را اشغال می‌نماید و احتمال افزايش ترافيك مسافري در ايستگاه ياد شده محتمل بوده لذا استفاده از پله برقي Heavy Duty به شرطي كه از برندهاي معتبر و داراي حسن سابقه كاركرد در پایانه‌های مسافري ساير كشورها را داشته باشند از اهميت بسزايي برخوردار است.

پله برقی پرکار در مترو

منظور از حسن سابقه كاركرد، عبارت از حداقل هزینه‌های تعويض قطعات پرهزينه، حداقل زمان‌های از دست رفته بابت خرابي و يا تعميرات و از همه مهم‌تر آناليز حوادث ايمني بر روي پله برقي ياد شده در شرايط كاري در پايانه مسافري مذكور است.

مقایسه عملکرد و کاربرد پله برقی تجاری و پرکار

در Planning Guide 2010 Kone تعريف مناسبي از پله برقي‌هاي Commercial و Heavy Duty صورت گرفته است.

پله برقي‌هاي Commercial پله برقي‌هاي مناسب جهت تعبيه در فروشگاه‌ها و مراكز خريد كه ترافيك مسافري كمتري دارا بوده و پيك مسافري نداشته باشد. حداكثر ظرفيت مسافربر روي پله برقي ياد شده در طول روز به ميزان حداكثر نيم ساعت نبايستي مطابق نمودار ذيل بيش از  50 درصد ظرفيت نامی ‌باشد. همچنين ساعت كاركرد پله برقي ياد شده بين 10 الي 16 ساعت است.

پله برقي‌هاي Heavy Duty پله برقي است كه حداكثر ظرفيت آن سه ساعت در روز به 100 درصد ظرفيت رسيده و مدت استفاده از آن بين 20 الي 24 ساعت در روز به ازاي هفت روز در هفته خواهد بود.

در مقالات بعدی اطلاعاتی در زمینه تفاوت‌های پله برقی‌های  indoor، Semi Outdoor و Outdoor در اختیار شما قرار می‌دهیم.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

بنر کیوان فراز
بنر نیکان
بنر اوج فراز
moradi trade
بنر کارالیفت
بنر mgm hydraulic
بنر تکساز آسانبر سمامی
بنر بازرگانی آراس
لیفتراک آرکا جم
مطالب اخیر
گروه صنعتی فاخر
    0
    آماده پرداخت
    محصولی انتخاب نکرده‌اید