آشنایی کامل با تعمیر و سرویس و نگهداری پله برقی

در این مقاله قصد داریم شما را با مراحل تعمیر پله برقی، اهمیت و مزایای آن آشنا کنیم.

تعمیر پله برقی

نعیمه گلی، کابین نیوز – همان‌طور که می‌دانید پله برقی‌ها وسیله‌ای برای انتقال افراد از یک طبقه به طبقه دیگر است. با افزایش روز افزون تعداد مراکز خرید و مدرن سازی مکان‌هایی همچون مترو و فرودگاه‌ها نیاز به نصب پله برقی نیز در حال افزایش است. به این صورت که در گذشته، داشتن پله برقی برای یک مرکز خرید، مزیت محسوب می‌شد ولی در حال حاضر، داشتن پله برقی در مراکز خرید ضروری و واجب است. پله برقی‌ها نیز همانند مابقی وسایل مورد استفاده توسط انسان، دچار فرسودگی و خرابی می‌شود. به همین دلیل تعمیر پله برقی و سرویس و نگهداری دوره‌ای آن بسیار مهم است و مالکان باید جهت انجام تعمیرات مربوط به پله برقی با شرکت‌های معتبر فعال در این حوزه قرارداد ببندند. در این مقاله قصد داریم شما را با مراحل تعمیر پله برقی، اهمیت و مزایای آن آشنا کنیم.

مراحل تعمیر پله برقی

پله برقی‌ها از قطعات مکانیکی و الکتریکی مختلفی تشکیل شده است که هنگام تعمیر و بازدید پله برقی باید تمام این قطعات مورد بررسی قرار بگیرند. معمولاً به دلیل گران بودن قطعات پله برقی، در صورت مشاهدهٔ خرابی، تکنسین‌های فنی در ابتدا به تعمیر قطعه می‌پردازند و اگر قطعه قابل تعمیر نباشد آن را تعویض می‌کنند. تعمیر پله برقی شامل 3 مرحله می‌شود که در ادامه به شرح آن‌ها می‌پردازیم.

نظافت و پاکیزگی ظاهری پله برقی

نظافت و تمیزی ظاهری پله برقی یکی از نکات مهمی است که باعث می‌شود افراد در هنگام استفاده از پله برقی اطمینان خاطر بالاتری داشته باشند. اگر ظاهر پله برقی کثیف و نامرتب باشد تمام حواس افراد جلب عدم برخورد با این کثیفی‌ها خواهد شد و احتمال بروز حادثه برای افراد افزایش می‌یابد؛ بنابراین اولین مرحله از سرویس پله برقی‌ها که باید به صورت منظم و در دوره‌های کوتاه مدت انجام شود، تمیز کردن و نظافت پله برقی است.

سرویس الکتریکی پله برقی

مهم‌ترین بخش از سرویس پله برقی، نظارت دقیق و جزئی بر عملکرد سیستم الکتریکی آن است.
سیستم الکتریکی پله برقی‌ها شامل حسگرها، میکروسوئیچ، کابل‌ها و موتور است که فرمان‌های حرکتی از طریق این قطعات ارسال می‌شوند و در صورت خرابی باعث آسیب رساندن به افراد و پله برقی می‌شود.

سرویس مکانیکی پله برقی

از نظر مکانیکی سرویس پلکان برقی شامل بازرسی و روغن‌کاری قطعات مکانیکی می‌شود. این قطعات مکانیکی عبارت‌اند از: زنجیرها، بلبرینگ‌ها، شفت‌ها، استپ‌ها و… .
عدم سرویس قطعات مکانیکی باعث ایجاد اختلال در عملکرد قطعات و در نهایت این خرابی‌ها می‌تواند به سیستم الکتریکی دستگاه نیز آسیب جدی وارد کند و در نهایت باعث بروز حوادث جبان ناپذیر و آسیب افرادی می‌شوند که از پله برقی استفاده می‌کنند.

مطالب مرتبط:

اهمیت و مزایای تعمیر پله برقی

تمامی تجهیزات و وسیله‌های الکترومکانیکی که در سطح جهان طراحی و تولید می‌شوند، نیاز به تعمیر و نگهداری دارند. تقریباً می‌توان این‌گونه گفت که، در حال حاضر هیچ دستگاهی در جهان وجود ندارد که نیازی به بازدید، سرویس و یا تعمیرات نداشته باشد. پله برقی‌ها نیز به دلیل ارتباط مستقیمی که با افراد دارند، باید در زمان‌های تعیین شده و به‌طور مرتب توسط تکنسین‌های مجرب مورد بررسی و تعمیر قرار بگیرند تا امنیت جانی افراد حفظ شود.

اهمیت و مزایای تعمیر پله برقی

مزایای تعمیر منظم پله برقی

انجام تعمیرات و سرویس به‌موقع پله برقی مزایای فراوانی دارد که عبارت‌اند از:

  • اطمینان از ایمنی پله برقی
  • پاکیزگی و تمیزی ظاهری پله برقی
  • اطمینان از صحت عملکرد پله برقی
  • افزایش راندمان و عمر مفید پله برقی
  • آگاهی از سالم بودن قطعات مکانیکی و الکترونیکی
  • عدم بروز حوادث و خسارات
  • کاهش هزینه‌های تعویض قطعات به دلیل خرابی شدید
  • به‌روز رسانی و هوشمند سازی سیستم پله برقی

نکات مهم در تعمیر پله برقی

در هنگام تعمیر و نگهداری پله برقی باید برخی نکات و توصیه‌های ایمنی را مورد توجه قرار دهید تا بتوانید به بهترین شکل ممکن مشکلات و خرابی‌ها را شناسایی کنید و درصدد برطرف کردن آن‌ها عمل کنید.

  • قرار گرفتن موانع محافظ در محل مشخص شده و عدم خرابی آن‌ها
  • عملکرد صحیح کلیدهای توقف، نمایشگرهای دیجیتال و…
  • بررسی شانه پله برقی از نظر فرسودگی، شکستگی و سایش
  • نظافت و روغن‌کاری قطعات
  • بررسی سرعت هندریل، سنسورهای رانش بالا، سنسورهای سطح پله، سنسورهای لرزش و نمایشگرهای سرعت
  • بررسی وضعیت برس‌های پله برقی از نظر سایش و اتصال مناسب
  • بررسی عملکرد ترمز ایمنی و تعویض لنت‌های فرسوده
  • بررسی عملکرد صحیح برس‌های ضد الکتریسیته ساکن

نکات مهم در تعمیر پله برقی

کلام آخر
سرویس پله برقی باید به صورت منظم و دوره‌ای انجام شود زیرا این امر سبب افزایش اعتماد افرادی می‌شود که در طول روز از پله برقی استفاده می‌کنند. همچنین سرویس منظم پله برقی‌ها باعث کاهش هزینه تعمیرات، راندمان کاری بالا و افزایش طول عمر زیاد پله برقی‌ها خواهد شد.
استفاده از یک پله برقی گران قیمت با قطعات باکیفیت نمی‌تواند تضمین کننده طول عمر بالا و سرویس‌دهی خوب باشد؛ بلکه سرویس منظم پله برقی باعث می‌شود که دستگاهی سالم و بدون خرابی داشته باشیم و بتوانیم مدت زمان طولانی از آن استفاده کنیم. بنابراین هر نوع کوتاهی در سرویس به‌موقع پله برقی می‌تواند باعث بروز خسارت و ایجاد خطرات احتمالی برای استفاده کنندگان شود.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

بنر کیوان فراز
بنر نیکان
بنر اوج فراز
moradi trade
بنر کارالیفت
بنر mgm hydraulic
بنر تکساز آسانبر سمامی
بنر بازرگانی آراس
لیفتراک آرکا جم
مطالب اخیر
گروه صنعتی فاخر