آسانسور یا پله برقی؟ کدام یک برای ساختمان شما مناسب است؟

در این مقاله به مقایسه آسانسور و پله برقی از نظر محل کاربری، ظرفیت قابل حمل و نحوه عملکرد می‌پردازیم.

آسانسور یا پله برقی؟

نعیمه گلی، کابین نیوز – در بسیاری از کشورها، ساخت برج‌ها و آسمان خراش‌ها افزایش یافته است و این امر نشانه دهنده‌ی مدرن سازی شهرها است. در این میان نقش آسانسور ها و پله برقی‌ها را نباید نادید گرفت زیرا تنها با استفاده از این سیستم‌ها می توان به طبقات مختلف ساختمان‌ها دسترسی پیدا کرد. آسانسورها و پله برقی‌ها در مکان‌های مختلفی همچون ساختمان‌های تجاری، اداری و مسکونی، بیمارستان‌ها، مراکز خرید، فرودگاه و … نصب می شوند؛ اما سوالی که همیشه برای مالکان ساختمان‌ها وجود دارد این است که کدام سیستم را انتخاب کنند؟ آسانسور یا پله برقی؟

تفاوت آسانسور و پله برقی

در ابتدا برای پاسخ به سوال آسانسور یا پله برقی؟ باید تفاوت این دو سیستم را بدانیم. پله برقی و آسانسور تفاوت‌های متعددی دارند، از جمله محل کاربری، ظرفیت قابل حمل و نحوه عملکرد. معمولاً تعداد افرادی که می‌توانند به صورت هم‌زمان از پله برقی استفاده کنند، بسیار بیشتر از تعداد افرادی است که می‌توانند با آسانسور جا به جا شوند. همین امر باعث می‌شود در فضاهایی که معمولاً شلوغ‌تر هستند و میزان تردد در آنها بالاست، پله برقی کاربرد بیشتری داشته باشد.
از طرف دیگر، باید به این نکته توجه داشت که گرچه تعداد افرادی که آسانسور می‌توانند جابجا کند، کمتر است، ولی در عین حال می توان از این سیستم برای حمل و نقل کالاهای سنگین و سبک، اتومبیل‌ها و اجسام بزرگ نیز بهره گرفت. در حالی که پله برقی فقط برای جا به جایی افراد طراحی شده است. البته در مدل‌های پیاده‌رو متحرک می توان چرخ دستی‌های کوچک خرید و یا چمدان را نیز حمل کرد. ولی امکان استفاده از آنها برای حمل وسایل و اجسام سنگین وجود ندارد.
از دیگر عوامل انتخاب آسانسور یا پله برقی، میزان ایمنی هر سیستم است که در ادامه به طور مفصل به توضیح این موضوع می‌پردازیم.

ایمنی آسانسور و پله برقی

احتمالا شما هم در بسیاری فیلم‌های ترسناک صحنه‌های دلخراشی از سقوط آسانسورها را تماشا کرده‌اید. همین امر سبب شده تا بسیاری از مردم این تفکر را داشته باشند که آسانسورها ایمن نیستند و اکثرا برای جا به جایی بین طبقات از پله برقی استفاده می‌کنند. با این حال، بهتر است بدانید که احتمال آسیب دیدگی و مجروح شدن شما در آسانسور بسیار کمتر از پله برقی است.
بر اساس مطالعه‌ای که در مجله Western Journal of Emergency Medicine منتشر شده است، حدود 10 هزار نفر بر اثر حادثه‌ای در پله برقی در ایالات متحده مجروح شده‌اند در حالی که تعداد کل جراحات ایجاد شده برای افراد در آسانسورها حدود 7 هزار نفر بوده است. بنابراین، چه چیزی آسانسورها را ایمن‌تر نگه می‌دارد؟ دخالت انسان در عملکرد سیستم
آسانسورها با استفاده از یک سیستم قرقره و موتور در قسمت بیرونی آسانسور بالا و پایین می‌روند. این بدان معناست که فرصت کمی برای دخالت انسان در عملکرد آن وجود دارد. اما در پله برقی‌ها ماجرا متفاوت است. از آنجایی که انسان در تماس مستقیم با قطعات متحرک پله برقی قرار دارد، در نتیجه آسیب دیدگی آسان‌تر است. اغلب اوقات لباس مسافران به طور تصادفی در صفحه شانه پله برقی گیر می‌کند و مسافران را در معرض خطر سقوط، خفه شدن یا حتی مرگ قرار می‌دهد. در واقع، در سال 1987، 31 نفر بر اثر حادثه‌ای در یک پله برقی چوبی در لندن کشته شدند.

مطالب مرتبط:

خطرات پیدا و پنهان استفاده از پله برقی و راههای پیشگیری از آنها
طبق تحقیقات انجام شده در یک دوره 23 ساله، حدود 24,760,843 نفر بر اثر حادثه در پله برقی مجروح شدند که به طور میانگین سالانه 1,076,558 نفر است. بنابراین می‌توان گفت آسانسورها می‌توانند کمی ایمن‌تر از پله برقی‌ها باشند اما همیشه به خاطر داشته باشید که برای جلوگیری از بروز حادثه فقط کافی است نکات ایمنی را رعایت کنید.

آسانسور یا پله برقی؟

در انتها بیایید به این سوال، پاسخ دهیم آسانسور یا پله برقی؛ کدام یک را انتخاب کنیم؟ عوامل متعددی می‌توانند برای انتخاب میان آسانسور و پله برقی مؤثر باشند. یکی از آن‌ها محدودیت فضایی است. باید توجه داشت که نمی‌توان آسانسور را در فضایی کوچک نصب کرد زیرا آن‌ها نیاز به چاله آسانسور دارند. بنابراین اگر فضای کمی در اختیار دارید احتمالا استفاده از پله برقی مفیدتر خواهد بود.
عامل دیگری که در هنگام انتخاب خود باید به آن دقت کنید، ارتفاع ساختمان و نوع طراحی آن است. در واقع اگر ساختمان مورد نظر بلند باشد، راهی جز استفاده از آسانسور در ساختمان وجود نخواهد داشت. این سیستم برای معلولین و افرادی که از ویلچر استفاده می‌کنند نیز راحت‌تر خواهد بود. شما می‌توانید در ساختمان‌هایی با ارتفاع کمتر می‌توان از پله برقی استفاده کنید.
در هنگام انتخاب از میان آسانسور و پله برقی برای نصب در ساختمان باید به تعداد افرادی که در ساختمان رفت و آمد دارند و اینکه افراد ساختمان جوان هستند و یا مسن و دارای معلولیت هستند، توجه داشته باشید. اگر تعداد رفت و آمد در ساختمان زیاد باشد و بیشتر استفاده کنندگان نیز جوان باشند، می‌توانید از پله برقی برای ساختمان خود استفاده کنید.
در نهایت به هزینه نصب و راه اندازی و نگهداری هر کدام از این دو سیستم نیز دقت داشته باشید. ممکن است خرید پله برقی هزینه بیشتری داشته باشد؛ اما در دراز مدت و با توجه به هزینه نصب و نگهداری مقرون به صرفه‌تر باشد. ضمن اینکه احتمالا در ساختمانی با تعداد طبقات زیاد و تردد بالا نصب آسانسور مقرون به صرفه‌تر است.
به طور کلی در نظر داشته باشید که آسانسور و پله برقی هر دو باعث راحت تر شدن جابجایی افراد می‌شوند، ولی هر کدام وظیفه متفاوتی دارند و شیوه‌های گوناگونی برای استفاده از آنها وجود دارد. همچنین هر کدام از آنها مزایا و معایبی دارند که بسته به شرایط و نیازهای شما برخی اهمیت بیشتری پیدا می کنند و برخی اهمیت کمتری دارند.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

بنر کیوان فراز
بنر نیکان
بنر اوج فراز
moradi trade
بنر کارالیفت
بنر mgm hydraulic
بنر تکساز آسانبر سمامی
بنر بازرگانی آراس
لیفتراک آرکا جم
مطالب اخیر
گروه صنعتی فاخر
    0
    آماده پرداخت
    محصولی انتخاب نکرده‌اید