آیا کاهش سرعت نامی آسانسور با استفاده از درایو مجاز است؟

نصب و به کارگیری موتور با سرعت بالاتر، منجر به افزایش سرعت نامی آسانسور می‌­شود. سرعت بالا ممکن است باعث ترس مسافران شود. روش­‌هایی برای کاهش سرعت موتور وجود دارد که از جمله آن می­‌توان به کاهش سرعت نامی آسانسور با درایو اشاره کرد.

کاهش سرعت نامی آسانسور با درایو

یونس نجف نیا، کابین نیوز – دو پارامتر اساسی و تعیین کننده در طراحی آسانسور، شامل سرعت و ظرفیت قابل حمل آن است. انتخاب قطعات و تجهیزات ایمنی باید مطابق با این دو پارامتر صورت پذیرد. گاهاً ممکن است بنا به دلایلی مجبور به انتخاب و استفاده از موتور با سرعت بالاتر شوید. از جمله این دلایل می‌توان به عدم وجود موتور با سرعت مدنظر در بازار یا تأکید کارفرما به استفاده از یک برند و سازنده خاص و عدم وجود موتور از آن برند با سرعت مورد نظر اشاره کرد.

مطابق با استاندارد، قطعات ایمنی از جمله ترمز ایمنی، گاورنر و ضربه ­گیرها باید دارای مشخصات عملکردی متناسب با سرعت نامی آسانسور باشند. به عبارت دیگر اگر مجبور به انتخاب موتور با سرعت عملکرد بالاتر شوید، باید قطعات ایمنی نیز متناسب با آن و با سرعت و ظرفیت عملکردی بالاتر انتخاب شوند.

نصب و به کارگیری موتور با سرعت بالاتر، منجر به افزایش سرعت نامی آسانسور می‌­شود. ممکن است برخی بهره ­برداران به دلیل ترس یا حس روانی از سرعت بالای آسانسور، درخواست کاهش سرعت را داشته باشند. روش­‌هایی برای کاهش سرعت موتور وجود دارد که از جمله آن می­‌توان به کاهش سرعت نامی آسانسور با درایو اشاره کرد.

پرسش‌های متداول

در اینجا ممکن است با چند سؤال روبه­ رو شوید:

  • آیا کاهش سرعت نامی آسانسور با استفاده از درایو مجاز است؟
  • اگر به دلایلی مجبور به کاهش سرعت موتور شوید، تکلیف انتخاب قطعات ایمنی چه می‌­شود؟ و در این صورت، انتخاب قطعات ایمنی باید مطابق سرعت نامی پلاک موتور انجام شود یا سرعت کاهش یافته­‌ی آسانسور؟
  • در این حالت محاسبات توان موتور چگونه انجام می‌­شود؟ بر مبنای سرعت نامی پلاک موتور یا براساس سرعت کاهش یافته؟

بیشتر بخوانید:

با توجه به ابهامات موجود در این مسأله، در بخش “پرسش­‌های متداول” سامانه مدیریت بازرسی آسانسور به این ابهامات پاسخ داده شده است.

کاهش سرعت نامی آسانسور با درایو

با توجه به پاسخ ارائه شده، در صورتی ­که موارد زیر برقرار باشد، استفاده از درایو برای کاهش سرعت نامی آسانسور بلامانع است.

  • توان قید شده در پلاک موتور، بیش از حداکثر توان محاسبه شده براساس سرعت نامی ذکر شده در پلاک آن(و قبل از کاهش سرعت به­ وسیله درایو) باشد.
  • در صورت کاهش سرعت نامی موتور با درایو، از گاورنر، پاراشوت و ضربه­ گیر مناسب برای سرعت نامی کاهش یافته با درایو استفاده شود.

به ­عنوان مثال اگر سرعت نامی ذکر شده در پلاک موتور  1/6 متر بر ثانیه باشد و سرعت موتور توسط درایو به 1 متر بر ثانیه کاهش داده شود، در این صورت محاسبات توان موتور باید براساس سرعت  1/6 متر بر ثانیه انجام شود و موتور توان لازم را در این سرعت تأمین نماید.

اما گاورنر، پاراشوت و ضربه­ گیر باید متناسب با سرعت  1 متر بر ثانیه تعبیه و نصب شود. البته در این حالت استفاده از ضربه­ گیرهای مناسب برای سرعت­‌های بالاتر از جمله ضربه­ گیر هیدرولیکی نیز بلامانع است.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

بنر کیوان فراز
بنر نیکان
بنر اوج فراز
moradi trade
بنر کارالیفت
بنر mgm hydraulic
بنر تکساز آسانبر سمامی
بنر بازرگانی آراس
لیفتراک آرکا جم
مطالب اخیر
گروه صنعتی فاخر
    0
    آماده پرداخت
    محصولی انتخاب نکرده‌اید