الزامات ترمز ایمنی وزنه تعادلی-کششی بر اساس استاندارد ملی1-6303

این مطلب جهت بررسی الزامات ترمز ایمنی وزنه تعادلی-کششی، با استناد به الزامات استاندارد ملی شماره 1-6303 و بررسی بندهای مربوط به آن تهیه شده است.

الزامات ترمز ایمنی وزنه تعادلی-کششی

یونس نجف نیا، کابین نیوز – در استاندارد ملی ایران به شماره 1-6303 تجدیدنظر اول، در دو مورد به ترمز ایمنی(پاراشوت) وزنه تعادل اشاره شده است:

  • چاهک معلق آسانسور؛

مطابق بند 5-5 چنانچه فضای زیر چاهک آسانسور در دسترس اشخاص قرار داشته باشد، کف چاهک باید تحمل نیروی 5000 نیوتن بر متر مربع را داشته باشد و همچنین:

الف- ستونی صلب و محکم در زیر ضربه ­گیر وزنه تعادل، به زمین وصل شود، یا

ب- وزنه تعادل به ترمز ایمنی مجهز باشد.

  • به عنوان یکی از وسایل حفاظتی برای جلوگیری از اضافه سرعت کابین به سمت بالا؛

مطابق بند 9-10-4 وسایل حفاظتی جهت جلوگیری از اضافه سرعت کابین به سمت بالا، باید برروی قطعات زیر عمل کنند:

الف- کابین، یا

ب- وزنه تعادلی-کششی، یا

پ- طناب­‌های اصلی یا جبران کننده، یا

ت- فلکه کششی موتور.

الزامات ترمز ایمنی وزنه تعادلی-کششی

مطالب مرتبط:

در صورت استفاده از ترمز ایمنی برای وزنه تعادلی-کششی، توجه به نکات زیر الزامی است.

  • مطابق بند 9-8-3-1 ترمز ایمنی وزنه تعادلی-کششی باید توسط گاورنر مخصوص به خود درگیر شود.
  • مطابق بند 9-8-5-2 آزادسازی و دوباره آماده به ­کار کردن خودکار ترمز ایمنی کابین یا وزنه تعادلی- کششی، باید فقط با بالا بردن کابین یا وزنه تعادلی-کششی امکان­پذیر باشد.(به عبارت دیگر ترمز ایمنی کابین یا وزنه تعادلی-کششی باید در جهت حرکت کابین یا وزنه تعادلی-کششی به سمت پایین عمل نماید)
  • مطابق بند 9-9-3 سرعت عملکرد گاورنر وزنه تعادلی-کششی باید از سرعت عملکرد گاورنر کابین بیشتر باشد. اختلاف سرعت عملکرد نباید از %10 بیشتر شود.(باید ترمز ایمنی کابین زودتر عمل کند)
  • ترجیحاً ترمز ایمنی وزنه تعادلی-کششی در پایین قاب وزنه نصب شود.

 

حال با این پرسش روبه­ رو می­‌شویم که “آیا وجود یک وسیله ایمنی برقی(میکروسوئیچ) برای ترمز ایمنی وزنه تعادلی-کششی الزامی است؟”

جهت پاسخ به این پرسش، باید موارد زیر بررسی شود:

  • یکی از الزامات ترمز ایمنی وزنه تعادلی-کششی مربوط به نصب آن در چاهک معلق است. نصب این ترمز، به ­منظور جلوگیری از برخورد قاب وزنه به کف چاهک در هنگام گسیختگی طناب­‌های فولادی صورت می‌­پذیرد. لذا وجود وسیله ایمنی برقی(میکروسوئیچ) برای پاراشوت قاب وزنه ضرورتی ندارد.
  • در صورت اضافه سرعت احتمالی وزنه تعادلی-کششی به سمت بالا که ناشی از افزایش سرعت کابین رو به پایین خواهد بود، باز هم نیاز به تعبیه وسیله ایمنی برقی برای پاراشوت قاب وزنه نیست. زیرا در این حالت، چنانچه این اضافه سرعت برابر با سرعت درگیری گاورنر کابین شود، ابتدا میکروسویچ گاورنر و پاراشوت کابین فعال خواهد شد و سیستم محرکه را قطع خواهد کرد.
  • چنانچه در موتورهای بدون گیربکس(گیرلس)، ترمز ایمنی وزنه تعادلی-کششی به عنوان یکی از وسایل حفاظتی برای جلوگیری از اضافه سرعت کابین به سمت بالا(ACOP) استفاده شود، مطابق بند 9-10-5، در صورت درگیر شدن باید یک وسیله ایمنی برقی را فعال نماید. لذا در این حالت، وجود میکروسویچ پاراشوت قاب وزنه الزامی است.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

بنر کیوان فراز
بنر نیکان
بنر اوج فراز
moradi trade
بنر کارالیفت
بنر mgm hydraulic
بنر تکساز آسانبر سمامی
بنر بازرگانی آراس
لیفتراک آرکا جم
مطالب اخیر
گروه صنعتی فاخر