آسانسور بدون سیم بکسل چیست؟

در این مقاله قصد داریم شما را با تعریف و نحوه عملکرد آسانسور بدون سیم بکسل، ساختار سیستم آسانسورهای MULTI و مزایای مهم آن آشنا کنیم.

آسانسور بدون سیم بکسل

نعیمه گلی، کابین نیوز – در روند طراحی و نصب آسانسور، سیم بکسل یکی از اجزای مهم در ساختار آسانسور است؛ اما جالب است بدانید که امروزه آسانسورهایی بدون سیم بکسل در حال طراحی، نصب و راه اندازی هستند. آسانسورهای بدون سیم بکسل از تولیدات جدید شرکت thyssenkrupp است که با نام آسانسورهای MULTI نیز شناخته می‌شوند. در این مقاله قصد داریم شما را با تعریف و نحوه عملکرد آسانسور بدون سیم بکسل، ساختار سیستم آسانسورهای MULTI و مزایای مهم آن آشنا کنیم.

نحوه عملکرد آسانسور بدون سیم بکسل

آسانسورهای بدون سیم بکسل از نظر وزنی نسبت به آسانسورهای معمولی سبک‌تر هستند و همین امر سبب ایجاد تغییرات اساسی در سیستم موتور این آسانسورها شده است. موتور آسانسورهای MULTI، معمولا با استفاده از سیم‌پیچی‌های چند لایه و قدرتمند طراحی شده‌اند که از طریق برق سه فاز تغذیه می‌شوند.

در سیستم آسانسور بدون سیم بکسل، کابین آسانسور از طریق اتصال‌های مغناطیسی که اطراف کابین را فرا گرفته‌اند، به حرکت درمی‌آید. اینورترها و مبدل‌ها دو قطعه‌ی اساسی و مهم در تامین نیروی محرکه کابین آسانسور هستند.

این قطعات در هنگام نصب در چاهک آسانسور قرار می‌گیرند. سیستم هدایت آسانسور بدون سیم بکسل، شامل شاسی، غلتک و قاب کابین است. کاربرد عمده قاب کابین آسانسور، جداسازی بار مصرفی ناشی از لرزش است و لازم به ذکر است که این عمل توسط سیستم تعلیق انجام می‌گیرد.

برخی دیگر از مهم‌ترین قطعات تعبیه شده در سیستم آسانسورهای بدون سیم بکسل شامل؛ سنسور موقعیت، موتور خطی، ترمز، بافر انرژی، توزیع قدرت و سیستم هدایت کننده هستند. تمامی این قطعات به صورت هماهنگ در کنار یکدیگر فعالیت می‌کنند تا در نهایت کابین به بهترین شکل حرکت کند و افراد را بین طبقات جابجا نماید.

آشنایی با سیستم آسانسورهای بدون سیم بکسل

به صورت کلی، در یک آسانسور بدون سیم بکسل عناصر، قطعات و سیستم‌های زیر بکار برده می‌شوند که در ادامه هر یک را به صورت جداگانه توضیح خواهیم داد:

  • سیستم هدایت
  • نیروی محرکه
  • موتور خطی
  • سنسور موقعیت
  • سیستم ترمز
  • توزیع قدرت
  • بافر انرژی

سیستم هدایت

سیستم هدایت، همان راهنمای ریل است و محل قرارگیری آن نیز در نزدیکی محل نصب درایو خطی استّ. محل دقیق نصب این سیستم در پشت کابین آسانسور است. شاسی آسانسور بخشی از سیستم هدایت است که شامل یک غلتک و یک قاب کابین است.

بیشتر بخوانید:

سیستم نیروی محرکه

در آسانسور MULTI، چندین کابین درون شفت آسانسور هر ساختمان وجود دارند و برای حرکت راحت تر کابین‌ها از درایوهای خطی استفاده می‌شود. سیستم نیروی محرکه آسانسور، شامل موتور خطی، سنسور موقعیت، سیستم ترمز، توزیع قدرت و بافر انرژی است.

موتور خطی

این نوع موتور آسانسور، از آهن ساخته می‌شود و به صورت دو خطی طراحی می‌شود. بخش اولیه موتور خطی آسانسور بدون سیم بکسل، از چندین واحد سیم پیچ تشکیل شده است. قسمت دوم موتور آسانسور دارای یک اتصال مغناطیسی دائمی در کابین آسانسور است.

سنسور موقعیت

در آسانسور MULTI، نصب سنسور موقعیت بسیار ضروری است؛ زیرا این سنسورها برای اندازه‌گیری موقعیت نسبی اتصال آهنربا در کابین به کار می‌روند. قرار دادن این سنسورها درون آسانسور، بر اساس تعداد سیم پیچ‌ها انجام می‌شود. در صورتی که قصد کنترل کابین آسانسور با استفاده از این سنسورها را دارید، باید موقعیت کابین و تبدیل جریان‌های موتور را در نظر داشته باشید.

سیستم ترمز

کابین آسانسور بدون سیم بکسل، مجهز به سیستم مکانیکی ترمز، عملگر ترمز و چرخ دنده ایمنی است. سیستم مکانیکی ترمز همیشه فعال است؛ اما فعالسازی موارد دیگر سیستم رمز، فقط در شرایط خاص و اضطراری انجام می‌شود.

توزیع قدرت

سیستم توزیع قدرت بر اساس چهار منبع زیر ساخته شده است؛ اما منابع مذکور به صورت مستقل فعالیت دارند.

ردیف منابع
1 منبع تغذیه شامل یکسو کننده‌های دو طرفه
2 کنترل کننده‌های موتور کنترل واحد سیم پیچ
3 واحدهای سیم پیچ
4 یوک مکانیکی

بافر انرژی

جهت بالا رفتن کابین در آسانسور بدون سیم بکسل، نیاز به نیروی ورودی بسیار زیادی خواهیم داشت. در صورتی که کابین‌های آسانسور به صورت همزمان جابجا نشوند، برای جابجایی آن‌ها به یک بافر انرژی نیاز است. بافر انرژی از مبدل‌های DC و ابر خازن‌ها تشکیل شده است.

4 مزیت مهم آسانسورهای بدون سیم بکسل

آسانسور بدون سیم بکسل دارای 4 مزیت مهم است در ادامه به توضیح آن می‌پردازیم:

  1. افزایش ظرفیت حمل و نقل آسانسور
  2. کاهش جرم آسانسور
  3. صرفه جویی در فضا
  4. عدم محدودیت در ارتفاع آسانسور و طراحی آن

افزایش ظرفیت حمل و نقل آسانسور

یکی از بهترین مزایای آسانسور بدون سیم بکسل، افزایش ظرفیت حمل و نقل است که در نتیجه باعث کاهش زمان انتظار مسافران می‌شود. بنابراین، در کنار افزایش میزان ظرفیت آسانسور، باید مدت زمان انتظار مسافران را نیز تا حد ممکن کاهش دهیم. زیرا این دو فاکتور در کنار هم تجربه‌ی خوشایندی را برای مسافران ایجاد می‌کند.

با استفاده از آسانسور بدون سیم بکسل، می‌توان به راحتی این دو هدف اصلی را تحقق بخشید. آسانسور بدون سیم بکسل، در یک چاه چندین کابین قرار داده است و به همین دلیل باعث شده است تا مسافران فقط 15 الی 30 ثانیه منتظر رسیدن کابین آسانسور بمانند.

کاهش جِرم آسانسور

همانطور که می‌دانید برای افزایش سرعت و ظرفیت آسانسور، لازم است که وزن کابین آسانسور کم باشد. بنابراین، جرم یا وزن پایین آسانسور، می‌تواند به عنوان یک مزیت مهم در نظر گرفته شود. آسانسورهای بدون سیم بکسل، این قابلیت را دارند و به همین دلیل بسیار پرطرفدار هستند. برای تحقق این هدف و کاهش وزن و جرم کابین آسانسور 2 راه کلی پیش روی خواهیم داشت که عبارتند از:

  • استفاده از مواد سبک برای طراحی آسانسور، اعم از؛ کامپوزیت‌های کربنی
  • حذف طناب‌ها و وزنه‌های تعادل

صرفه جویی در فضا

همانطور که گفته شد در سیستم آسانسور بدون سیم بکسل برخلاف آسانسورهای معمولی چندین کابین در یک چاه تعبیه شده‌ است. این موضوع سبب افزایش ظرفیت و کاهش فضای اشغالی تا 50 درصد است.

آسانسور MULTI، در کاهش کلی ابعاد ساختمان و مصرف انرژی نیز تاثیر بسزایی دارد. در صورتی که از آسانسور بدون سیم بکسل در ساختمان مورد نظر خود استفاده کنید، نیازی نخواهید داشت تا چندین چاه را برای چندین آسانسور مختلف حفاری کنید و می‌توانید از فضای در دسترس خود استفاده بهینه‌تری داشته باشید.

عدم محدودیت در ارتفاع آسانسور و طراحی آن

یکی دیگر از قابلیت‌ها و امکاناتی که آسانسور بدون سیم بکسل در اختیار کاربران خود قرار می دهد؛ امکان حرکت در دو جهت افقی و عمودی است. از این رو، می‌توان با استفاده از این آسانسور در تمامی جهت‌ها حرکت کرد و نگرانی در رابطه با ارتفاع آسانسور وجود نخواهد داشت.

کلام آخر

از آنجایی که بسیاری از افراد هنوز بر این باور هستند که سم بکسل عضوی جدانشدنی در سیستم آسانسور است، وجود آسانسورهای بدون سیم بکسل بسیار شگفت‌انگیز است. این سیستم آسانسور برای اولین بار، توسط یک کمپانی آلمانی ابداع شد. آسانسورهای بدون سیم بکسل نوعی آسانسور مغناطیسی هستند که می‌توانند در محورهای عمودی و افقی حرکت کنند؛ همین امر سبب تحول عظیمی در صنعت آسانسور شد زیرا آسانسوری که بتواند به صورت افقی نیز حرکت کند، کاربردهای متفاوتی خواهد داشت.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

بنر کیوان فراز
بنر نیکان
بنر اوج فراز
moradi trade
بنر کارالیفت
بنر mgm hydraulic
بنر تکساز آسانبر سمامی
بنر بازرگانی آراس
لیفتراک آرکا جم
مطالب اخیر
گروه صنعتی فاخر
    0
    آماده پرداخت
    محصولی انتخاب نکرده‌اید