مفاهیم کاربردی برای بازرگانی خارجی آسانسور و پله برقی

در این مطلب قصد داریم شما را با اینکوترمز یا مفاهیم بازرگانی خارجی آسانسور و پله برقی آشنا کنیم.

مفاهیم بازرگانی خارجی آسانسور و پله برقی

آنتونی آندون – هنگامی که مشاغل در سراسر جهان با یکدیگر تجارت می‌کنند، با سوالات زیادی درباره مسئولیت خریداران و فروشندگان مواجه می‌شوند. اینکوترمز مجموعه قوانین استاندارد و بین المللی برای تعیین وظایف و مسئولیت‌های خریداران و فروشندگان در تجارت بین المللی است. اینکوترمز برای خرید و فروش تمامی کالاها کاربرد دارد. در این مطلب قصد داریم شما را با مفاهیم بازرگانی خارجی آسانسور و پله برقی آشنا کنیم.

اینكوترمز چیست؟

اینكوترمز در اصل مجموعه‌ای از تعاریف استاندارد است كه در تجارت بین المللی تعهدات فروشنده و خریدار را در هر معامله بین المللی تبیین می‌کند و وظایف هر یك از طرفین را تشریح می‌دهد. بازرگانی خارجی فرایند بسیار پیچیده‌ای است كه نسبت به بازرگانی داخلی، دارای ریسك، هزینه و مسئولیت بیشتری است. اینكوترمز وظیفه تبیین چگونگی تقسیم هزینه‌ها، تعهدات قراردادی و ریسك‌ها را بین فروشنده و خریدار در یك بازرگانی بین المللی مشخص می‌کند.

تاریخچه اینكوترمز

اتاق بازرگانی بین المللی اولین بار در فرانسه و در سال ۱۹۱۹ با هدف نمایندگی بنگاه‌های اقتصادی در تمامی كشورهای جهان تأسیس شد. تدوین اولین ساختار یكپارچه برای تبیین مفاهیم بازرگانی خارجی در سال ۱۹۲۲ انجام شد. جزوه یادشده بعدها پایه اولین اینكوترمزی شد كه در سال ۱۹۳۶ به صورت رسمی انتشار یافت. آخرین ویرایش اینكوترمز مربوط به سال ۲۰۱۰ است. در اینكوترمز سه قلمرو زیر قابل فرض است؛

  • قلمرو كشور فروشنده
  • قلمرو بین كشورها
  • قلمرو كشور خریدار

به جز دو قالب CIP و CIF فروشنده، در باقی قالب‌ها فروشنده تعهدی به بیمه كالا ندارد. بنابراین در باقی قالب‌ها خریدار می‌تواند به صورت مستقل به بیمه تجهیزات اقدام یا از آن صرف نظر کند.

گروه بندی انكوترمز

پیش از اینکه درباره مفاهیم بازرگانی خارجی آسانسور و پله برقی صحبت کنیم، لازم است با گروه بندی انکوترمزها که شامل E، F، C و D است آشنا شوید.

  • E: در گروه E فروشنده كالا را در محل كارخانه یا انبار به خریدار تحویل می‌دهد. در گروه یادشده مسئولیت‌ها، هزینه‌ها و تعهدات فروشنده در حداقل ممكن است.
  • F: در گروه F نسبت به گروه E فروشنده متعهد است كالا را بعد از تولید بارگیری کند، حمل داخلی را در كشور خود انجام دهد و انجام تشریفات ترخیص صادراتی را عهده دار شود.
  • C: در گروه C نسبت به گروه F فروشنده متعهد به پرداخت هزینه‌های حمل كالا تا بندر مقصد استِ اما محل و زمان انتقال ریسك از زمان ورود كالا به كشتی است.
  • D: در گروه D نسبت به گروه C فروشنده همه مسئولیت‎‌ها و مخاطرات را تا زمان تحویل كالا در مقصد مشتری یا بندر مقصد می‌پذیرد.

انواع روش‌های حمل پله برقی

روش‌‌های حمل پله برقی نسبت به مفاهیم بازرگانی خارجی آسانسور و پله برقی متفاوت هستند؛ اما به طور كلی چهار روش زیر برای حمل پله برقی قابل تصور است:

  • حمل هوایی؛
  • حمل زمینی؛
  • حمل دریایی؛
  • حمل توسط قطار.

برای مثال فرض کنید پله برقی در كشور سوئیس باید نصب شود. برای حمل تجهیزات به محلی كه دارای مسیر دسترسی زمینی مناسبی نباشد، می‌توان از هلیكوپتر استفاده کرد.

روش دوم حمل زمینی با كامیون است. فرض کنید بخواهید از آلمان به كشورهای اتریش، چك و اسلواكی پله برقی را ارسال کنید. به علت نبود دسترسی كشورهای مقصد به دریا عملاً امكان حمل و نقل دریایی مقدور نیست. در این صورت پله برقی مستقیم روی كفی بدون كانتینر قرار می‌گیرد و به مقصد ارسال می‌شود.

البته در فرایند خرید پله برقی بخشی از مسیر حمل پله برقی در ایران معمولاً از بندرعباس به محل پروژه به صورت زمینی حمل می‌شود؛ اما به علت هزینه بسیار زیاد حمل زمینی از مبدأ اروپا یا چین، در موارد بسیار نادری حمل زمینی صورت می‌گیرد و به صرفه‌ترین گزینه موجود، حمل از بندر مبدأ تا مقصد از راه دریایی است.

در بهمن سال ۱۳۹۴ مسیر ریلی از شهر Yiwu در سیصدكیلومتری شهر شانگهای به اروپا راه اندازی شد. با توجه به اینكه ایران نیز در مسیر یاد شده است و هزینه و زمان این مسیر نیز برای ما بسیار كمتر از دیگر راه‌هاست، گزینه حمل ریلی نیز می‌تواند در آینده تجربه مناسبی باشد.

حمل دریایی متداول‌ترین و ارزان‌ترین روش انتقال تجهیزات است.

عمومی‌ترین و به صرفه‌ترین روش ارسال پله برقی به مقصد، استفاده از حمل و نقل دریایی است. در حمل و نقل دریایی حتماً پله برقی باید در كانتینر جاسازی شود.

بنادر بزرگ دنیا

بزرگ‌ترین بندر تجاری جهان، بندر شانگهای چین است که به اندازه ۴۷۰ زمین فوتبال مساحت دارد و روزانه ۷۳۶میلیون تُن کالا در این بندر جابه جا می‌شود. پس از شانگهای به ترتیب ۹ بندر ژوشان، تیانجین، گوانگجو، كینگ‌دائو، دالیان، هنگ‌كنگ، شن‌ژن، ریزانو، كینهوآنگ‌دائو در كشور چین و هوستون و لوییزیانای جنوبی در ایالات متحده، بندر سنگاپور، روتردام هلند و بوسان كره جنوبی جزو ۱۵ بندر بزرگ دنیا هستند كه بیشترین حجم معاملات كالا بر حسب تُن مربع در آنها انجام می‌شود.

كشتی‌های كانتینربر

در سال ۲۰۱۴ بزرگ‌ترین كشتی كانتینربر دنیا به سفارش كشتیرانی CSCL چین توسط کشت ی‏سازی هیوندایی کره جنوبی ساخته شد كه این کشتی می‌تواند ۱۹۱۰۰ كانتینر بیست فوتی را در خود جای دهد. پیش از آن، كشور فرانسه با ساخت دو كشتی كانتینربر ماركوپلو و مرسك با ظرفیت‌های ۱۶هزار و ۱۸هزار كانتینر بیست‌فوتی در این زمینه ركورددار
بوده است.

بیشتر بخوانید:

تاریخچه كانتینرها

پیش از سال ۱۹۵۵ حمل بار با كشتی بدون كانتینر انجام می‌شد و بسیار زمان‌بر بود. اولین بار فردی به نام مكلین خطوط حمل و نقل دریایی خود را با استفاده از ۵۸ كانتینتر سی و پنج  فوتی آغاز کرد. ابتكار فرد یادشده باعث شد فرایند بارگیری كشتی‌ها در بنادر به حداقل ممكن و نیز حجم بار حمل شده با كشتی به بیش از دو برابر مقدار سنتی آن برسد.

حجم گسترده استفاده از كانتینر در بنادر از سال ۱۹۶۵ با استانداردسازی كانتینرها آغاز شد و به دلیل ویژگی‌های منحصر به فرد این نوع حمل و نقل، عمده‌ترین حجم معاملات و حمل بار با كانتینر صورت می‌گیرد.

از مزایای استفاده از كانتینر می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. کاهش خسارت ناشی از شکستگی، خرابی یا سرقت؛
  2. کاهش هزینه‌های بسته بندی، تخلیه و بارگیری؛
  3. حمل یكپارچه كالا و سهولت پوشش بیمه آن؛
  4. امکان تحویل کالا از محل تولید به مصرف؛
  5. افزایش سرعت بارگیری و تخلیه.

انواع كانتینرها

به طور کلی در مفاهیم بازرگانی خارجی آسانسور و پله برقی، انواع کانتینرها شامل موارد زیر هستند.

  • کانتینر برای حمل کالای متفرقه (General cargo container)؛
  • کانتینرهای روباز (Open top containers)؛
  • کانتینرهایی که پهلوی آنها باز است (Open side containers)؛
  • کانتیر با ابعاد بزرگ (High-cube container)؛
  • کانتینرهایی که رو و پهلوی آن‌ها باز است (Open top, open side containers)؛
  • کانتینرهایی که پهلو و پشت آن‌ها باز است (Open side, Open end containers)؛
  • کانتینرهای یخچالی (Refrigerated containers)؛
  • کانتینرهای عایق‌دار (Insulated containers)؛
  • کانتینرهای حرارتی (Heated containers)؛
  • کانتینرهای مخزنی (Tank containers)؛
  • کانتینرهای مخصوص حمل مایعات؛
  • کانتینرهای مخصوص حمل گاز فشرده؛
  • کانتینرهای مخصوص حمل کالای فله (Bulk cargo containers)؛
  • کانتینرهای کفی (Platform containers)؛
  • کانتینرهای داری تهویه (Ventilated containers)؛
  • کانتینرهای سوپررک (Super Rack Containers).

بازشوی كانتینرها

كانتینرها به سه حالت بازشو یا تركیبی از آن می‌تواند ساخته شود؛ بازشوی پشت، كنار و بالا. در تصاویر زیر انواع كانتینرهای مذكور مشخص شده‌اند.

ابعاد كانتینرها

عرض تمامی كانتینرها برابر هشت فوت یا 2/43 متر است. علت این امر سهولت و ایمنی جایگذاری چند كانتینر روی هم و نیز یكسان بودن بازشوی جرثقیل‌های سقفی استفاده شده در بنادر است. در تصویر زیر نمونه جرثقیل سقفی استفاده شده در بنادر كه برای حمل بار استفاده می‌شود، مشخص شده است.

كانتینرها را معمولاً در سه ارتفاع می‌سازند. ارتفاع Standard معادل 8/5 فوت یا 2/59 متر است. HC, Hicube, High Cube Container دارای ارتفاعی معادل 9/5 فوت یا 2/8 متر هستند. ارتفاع Half Height Container كه عمدتاً برای بارهای با جرم زیاد مانند انواع شمش استفاده می‌شود معادل 4/25 فوت یا 1/29 متر است. مهم‌ترین اندازه یك كانتینر مقدار عمق/طول آن است.

در حمل دریایی عمق كانتینرهای استفاده شده 10، 20، 30 و 40 فوت است، بنابراین طول نهایی كانتینرها به ترتیب 2/9، 6، 9/1 و 12/1 متر است. معمولاً در ایران از كانتینرهای 20 و 40 فوت استفاده می‌شود. عمدتاً برای حمـل پـله برقی از كانتـینرهای Hicube 40 فوت استفاده می‌شود. در ادامه، ابعاد داخلی و خارجی كانتینر مذكور مشخص شده است.

برندهای سازنده پله برقی برای جانمایی بهینه پله برقی داخل كانتینر با صرفه جویی در هزینه‌ها و نیز استفاده از حداقل تعداد كانتینر، جداولی دارند و در آن‌ها برحسب ارتفاع، همراه داشتن كلدینگ و غیره تعداد كانتینر را اعلام می‌کنند. جدول زیر در یكی از برندهای پله برقی استفاده می‌شود.

شماره گذاری كانتینرها

كانتینرها برای ردگیری و شناسایی باید دارای كد منحصر به فردی باشند. روی همه كانتینرها یک كد یازدهرقمی درج می‌شود. چهار رقم سمت چپ كد شناسایی مشتری و هفت رقم بعدی كد شناسایی كانتینر است.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

بنر کیوان فراز
بنر نیکان
بنر اوج فراز
moradi trade
بنر کارالیفت
بنر mgm hydraulic
بنر تکساز آسانبر سمامی
بنر بازرگانی آراس
لیفتراک آرکا جم
مطالب اخیر
گروه صنعتی فاخر
    0
    آماده پرداخت
    محصولی انتخاب نکرده‌اید