بررسی صفر تا صد آسانسور تجاری | انواع، استاندارد و نکات خرید آسانسور تجاری

در این مقاله شما را با آسانسور تجاری، انواع آن، تفاوت‌های آن با آسانسور مسکونی، نکات استاندارد آسانسور و نکات مهم خرید آشنا می‌کنیم.

آسانسور تجاری

نعیمه گلی، کابین نیوز – همان‌طور که می‌دانید زندگی شهری استفاده از ساختمان‌های چند طبقه و آسمان خراش‌ها را اجتناب ناپذیر کرده است. به همین دلیل در تمامی مجتمع‌های غیر مسکونی از جمله ادارات، ساختمان‌های تجاری و… که شامل چندین طبقه با متراژ زیاد هستند وجود یک آسانسور تجاری یا اداری ضروری است.
ما در این مقاله شما را با آسانسور تجاری، انواع آن، تفاوت‌های این آسانسور با آسانسور مسکونی، نکات استاندارد آسانسور، نحوه‌ی مدیریت ترافیک و نکات مهم حین سفارش آسانسور آشنا می‌کنیم.

آسانسور تجاری چیست و چه تفاوتی با آسانسور مسکونی دارد؟

2 مسافر مرد و یک مسافر زن در آسانسوری با درب باز

آسانسورهای تجاری در مراکز اداری و تجاری مورد استفاده قرار می‌گیرند. این مراکز از مکان‌های عمومی محسوب می‌شوند. از این رو آسانسورهایی که در این قبیل مراکز نصب می‌شوند، با آسانسورهای مورد استفاده در ساختمان‌های مسکونی بسیار متفاوت هستند. آسانسورهای ساختمان‌های تجاری می‌توانند اشکال مختلفی داشته باشند.

از جمله آسانسورهای مسافربر که برای حمل افراد طراحی می‌شود، آسانسورهای باری که برای حمل بارهای سنگین هستند و آسانسورهای خدماتی که می‌توانند مسافران و بارها را بسته به نیاز، جابجا کنند.

علاوه بر وجود شباهت‌های فراوان میان آسانسورهای خانگی و تجاری، ویژگی‌های متفاوتی نیز در میان آن‌ها وجود دارد که در ادامه به توضیح آن‌ها می‌پردازیم.

برای نصب آسانسورهای تجاری نیاز به مجوزهای ویژه داریم و نوع خاصی از آسانسورها را می‌توان در مراکز تجاری نصب کرد. در حالی که در حالی که صاحبان ساختمان‌های مسکونی می‌توانند هر نوع آسانسوری را نصب کنند.

صاحبان خانه طبق قانون موظف به عقد قراردادهای تعمیر و نگهداری آسانسور نیستند. اگر چه توصیه می‌شود در صورت استفاده منظم از آسانسور، عملکرد آن را به طور منظم بررسی کنید. اما در مورد آسانسورهای تجاری، عقد قرارداد تعمیر و نگهداری اجباری است.

تفاوت دیگر مربوط به استانداردهای ایمنی درب‌ها و دکمه‌های آتش نشانی کابین آسانسور است. به جز آسانسورهایی که استفاده محدودی دارند، همه آسانسورهای تجاری باید دارای سیستم باز و بسته شدن اتوماتیک درب و دارای سیستم ضد حریق باشند. اما این ویژگی‌ها برای صاحبان ساختمان‌های مسکونی اجباری نیست.

انواع آسانسور تجاریچند آسانسور با درب آلومینیومی و نمای سنگی در کنار هم در کنار دو گلدان سفید با گل طبیعی

همان‌طور که آسانسورهای مسکونی انواع مختلفی دارند، آسانسورهای تجاری نیز دارای انواع متفاوتی هستند که عبارت‌اند از:

  • آسانسورهای کابلی
  • آسانسور تجاری با چاهک‌های ارتفاع پایین
  • آسانسور تجاری حمل بار
  • آسانسور تجاری ویژه محصول

آسانسور تجاری کابلی

این آسانسورها به علت داشتن سیم بکسل که نقش عمده انتقال کابین را بازی می‌کنند به این اسم نامیده می‌شوند. این کابل‌ها به دور “چرخ متصل به موتور” می‌چرخند و به واسطه این چرخش، کابین به سمت بالا یا پایین هدایت می‌شود. این دسته از تجهیزات عموماً برای سازه‌هایی با ارتفاع متوسط تا بلند تعبیه و مورد استفاده قرار می‌گیرد.

این نوع آسانسورها، از لحاظ سرعتی و عملکردی در مقایسه با نمونه‌های هیدرولیک، سرعت بیشتری در انتقال مسافر یا بار دارند. ضمن آنکه به علت وجود وزنه تعادل و ریل‌های نصب شده در دو سوی کابین، از نمونه‌های هیدرولیک، ایمنی‌تر نیز هستند.

آسانسور تجاری با چاهک‌های ارتفاع پایین

آسانسورهای قدیمی‌تر همگی نیازمند ایجاد چاه یا گودال بودند که بتوان موتور و سایر تجهیزات کلیدی را در آن جای داد و در واقع اگر امکان ایجاد چاله نبود، قادر به نصب آسانسور نبودیم. با گذشت زمان و تولید آسانسورهایی که قابلیت نصب در چاه‌های کم ارتفاع را داشتند، این نقص و محدودیت رفع گردید.

این نوع آسانسور تجاری به منظور انتقال افرادی که اختلال حرکتی دارند (معلولان) در انواع ساختمان‌ها استفاده می‌شود. البته از لحاظ سرعتی کند هستند و سرعت آن‌ها چیزی حدود 0.15 متر در ثانیه تخمین زده شده است، اما به علت کاربردی بودن آن‌ها بسیار پرطرفدار می‌باشند.

نقش آسانسورها در مدیریت ترافیک

آسانسور تجاری حمل بار

همان‌طور که از اسم این آسانسور پیداست به منظور جابجایی تجهیزات و وسایل با وزن بالا کاربرد دارند. درب طراحی شده در این آسانسورها به شکل عمودی باز می‌گردد. مدل‌های قدیمی درب‌های چوبی دارند که به صورت دستی باز می‌شدند.

از آنجایی که این تجهیزات به جهت انتقال وسایل و بارهای سنگین طراحی شده است قادر به حمل بار تا 20000 پوند و یا حتی بالاتر از این میزان است. جهت انتقال بارهای سنگین در ارتفاع‌های کم، اغلب از آسانسورهای هیدرولیک استفاده می‌شود.

آسانسور تجاری ویژه محصول

در تمامی اماکن صنعتی پس از تولید کالا و محصولات، نیاز است تا کالاها توسط وسیله‌ای جابجا شوند، گاهی به علت وزن بالا و یا حساسیت محصول تولید شده امکان جابجایی دستی وجود ندارد. در این حالت آسانسورهای ویژه‌ای که به منظور انتقال کالا طراحی شده‌اند مورد استفاده واقع می‌شوند.

آسانسورهای تجاری که به جهت جابجایی کالا مورد مصرف قرار می‌گیرند اغلب به شکل کاملاً سفارشی و هدفمند طراحی و ساخته می‌شوند تا کاربر بتواند با توجه به نیاز مرکز تجاری خود، آسانسور مورد نیاز را خریداری کند.

هر چند که این تجهیزات تنها به جهت جابجایی کالا مورد استفاده قرار می‌گیرند اما شامل تمامی آپشن‌های ایمنی آسانسورهای مسافربر مانند: دکمه stop، پروسه اخطار دهنده، پرده نور و همچنین لامپ‌های اخطار دهنده است.

نکات مهم در مورد استاندارد آسانسور تجاری

یک آسانسور طوسی پر رنگ در راهرویی با سرامیک سفید روبروی پنجره و مبل های طوسی

از آنجایی که کاربری آسانسورهای تجاری با مسکونی متفاوت است، به همین دلیل از نظر استاندارد نیز مواردی وجود دارد که باید در مورد آسانسورهای تجاری رعایت شود. این نکات استانداردی شامل موارد زیر است.

  • تعبیه آسانسور، در ساختمان‌های تجاری با بیشتر از سه طبقه یا دارای 9 متر طول مسیر حرکت، الزامی است.
  • چنانچه ساختمان دارای ۸ طبقه باشد یا طول مسیر حرکت در آن ۲۸ متر باشد، حداقل باید دو آسانسور تعبیه شود.
  • محل قرارگیری آسانسور باید به گونه‌ای باشد که حداکثر مسیر برای رسیدن به آن ۴۵ متر باشد.
  • اگر تعداد آسانسورها سه دستگاه یا کمتر از آن باشد، می‌توان آن‌ها را در کنار یکدیگر نصب کرد. ولی اگر تعداد آن‌ها بیشتر از سه عدد باشد، بهتر است یا در دو نقطه مختلف نصب شوند یا رو به روی یکدیگر تعبیه شوند.
  • هیچ وسیله‌ای به جز وسایل و تجهیزات خود آسانسورها نباید داخل چاه آسانسور قرار بگیرد.
  • در ساختمان‌هایی که به سیستم برق اضطراری مجهز هستند، باید یکی از آسانسورها به صورت خودکار به این سیستم متصل شود.
  • توصیه می‌شود که در داخل کابین آسانسور، در ارتفاع ۹۰ سانتی‌متری، روی یکی از دیواره‌ها دستگیره نصب شود.
  • دکمه توقف اضطراری و همچنین دکمه زنگ هشدار باید در ارتفاع ۸۹ سانتی‌متری از کف کابین آسانسور نصب شوند و حداکثر ارتفاع دکمه‌ها از کف آسانسور باید ۱۳۷ سانتی‌متر باشد.
  • بهتر است زنگ هشدار داخل آسانسور، باتری قابل شارژ داشته باشد و یک زنگ کمکی در اتاق نگهبانی هم تعبیه شود.

چگونگی مدیریت ترافیک با مصرف پایین انرژی در آسانسورهای تجاری

 خانمی با پلیور زرد و شلوار طوسیروبروی درب آسانسور در حال گوش دادن به موزیک

در ساختمان‌های تجاری و اداری مدیریت تردد یکی از موضوعات مهم است. طبیعتاً در این ساختمان‌ها، رفت و آمد در ساعات اولیه صبح و در ساعت پایانی بیشتر است و از همین رو جا به جایی سریع مردم و مدیریت توقف آسانسور در طبقات مختلف اهمیت ویژه‌ای دارد.

از سوی دیگر اگر در ساختمان خود آسانسور دارید، تقریباً بیشتر از هر سیستم الکتریکی دیگری انرژی مصرف می‌کند. با انجام مراحلی که در ادامه گفته می‌شود؛ می‌توانید میزان مصرف این سیستم‌ها را کاهش دهید.

موتورهای آسانسور گیربکسی

در مقایسه با موتورهای بدون گیربکس، حدود ۳۰ درصد انرژی بیشتری مصرف می‌کنند. پس بهتر است از موتورهای بدون گیربکس استفاده شود.

درایوها

با استفاده از درایوهای احیا کننده می‌توانید به میزان قابل توجهی در مصرف انرژی صرفه جویی کنید. همچنین این درایوها به تولید انرژی و بازیابی اتلاف انرژی کمک می‌کند.

چراغ‌ها و روشنایی

نصب چراغ‌های LED می‌تواند مصرف انرژی در روشنایی را تا ۸۰ درصد کاهش دهد.

نکات کلیدی حین سفارش آسانسور تجاری

آسانسورهای تجاری اغلب سفارشی و متناسب با کارکرد و نیاز مشتری طراحی می‌شوند. چنانچه شما نیز قصد سفارش این قبیل تجهیزات را دارید باید نکات زیر را در نظر بگیرید.

  • پیشرفت کسب و کار
  • در نظر گرفتن کارکنان
  • دیزاین و طراحی

پیشرفت کسب و کار

همیشه در حین سفارش چنین تجهیزاتی احتمال رشد شغلی و یا گسترش تولیدات و محصولات خود را نیز در نظر بگیرید، زیرا آسانسور شما باید پاسخگوی حجم تولیدات شما باشد.

توجه به شرایط کارمندان

این آسانسور  باید دارای توانایی کافی جهت حمل و جابجایی همه کارمندان با تمامی وزن‌ها و شرایط خاص( معلولیت) باشد.

دیزاین و طراحی

حتماً به تناسب و سازگاری آسانسور مورد نظر با متریال و دکوراسیون ساختمان خود دقت کنید.

کلام آخر درباره آسانسورهای تجاری

در این مقاله با بررسی آسانسورهای تجاری، متوجه شدیم که این نوع آسانسورها نقش ویژه‌ای در فضای کسب و کار و ساختمان‌های تجاری دارند. به همین علت کیفیت و عملکرد این نوع آسانسورها اهمیت ویژه‌ای دارند.

از این رو، استفاده از آسانسورهای تجاری با کیفیت، به‌عنوان یکی از عوامل کلیدی در ایجاد ارتقاء و سهولت در انتقال افراد و محموله‌ها در ساختمان‌های تجاری، امری ضروری و اساسی است.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

بنر کیوان فراز
بنر نیکان
بنر اوج فراز
moradi trade
بنر کارالیفت
بنر mgm hydraulic
بنر تکساز آسانبر سمامی
بنر بازرگانی آراس
لیفتراک آرکا جم
مطالب اخیر
گروه صنعتی فاخر