آسانسور خانگی و انواع آن + بررسی ابعاد و ویژگی های مختلف آسانسور مسکونی

برای آشنایی بیشتر با جزئیات و ویژگی های هوم لیفت ها در ادامه به بیان ابعاد مناسب آسانسور های خانگی، ویژگی ها مهم هوم لیفت ها، انواع مختلف آن و نکات مهم هنگام خرید آنها می پردازیم.

آسانسور خانگی

نعیمه گلی، کابین نیوز – بسیاری از سازندگان و مالکان پس از تکمیل و اتمام ساخت و ساز ساختمان، نسبت به نصب و راه اندازی آسانسور در ساختمان احساس نیاز می کنند. اما سوالاتی در این رابطه وجود دارد که ذهن مهندسین را به خود مشغول کرده است؛ سولاتی از جمله اینکه آیا نصب آسانسور در ساختمان ساخته شده امکان پذیر است؟ آیا ساختمان استحکام کافی برای نصب آسانسور خانگی را دارد؟ آیا آسانسوری که نصب می شود ایمنی لازم را دارد و مطابق استاندارد نصب می شود؟ و در نهایت اینکه هزینه ی نصب این نوع آسانسور ها چقدر است؟

آسانسور های بالابر خانگی قابلیت نصب در ساختمان های تکمیل شده و ساختمان هایی که از قبل جایی برای نصب آسانسور در آن ها در نظر گرفته نشده است را دارند. آسانسور های خانگی که در میان افراد به نام هوم لیفت، آسانسور مسکونی و مینی آسانسور نیز شناخته می شود؛ نوعی بالابر است که امکاناتی شبیه آسانسور و فراتر از یک بالابر معمولی را دارد. برای آشنایی بیشتر با جزئیات و ویژگی های هوم لیفت ها در ادامه به بیان ابعاد مناسب آسانسور های خانگی، ویژگی ها مهم هوم لیفت ها، انواع مختلف آن و نکات مهم هنگام خرید آنها می پردازیم.

ابعاد آسانسور های خانگی

طبق محاسبات انجام شده برای نصب آسانسورهای مختلف، ابعاد استانداردی تعیین شده است. ابعاد مشخصی که برای چاه، چاهک، موتورخانه و کابین آسانسور پیشنهاد می شود. این ابعاد با توجه به سرعت 2.5 متر بر ثانیه محاسبه و پیشنهاد شده است و در صورتی که سرعت بیشتری برای آسانسور در نظر بگیریم و همچنین برای انواع آسانسورهای دیگر باید محاسبات تخصصی توسط شرکت های مورد تایید و مشاورین صاحب صلاحیت شود. در این قسمت به اختصار به بیان ابعاد آسانسورها با ظرفیت های مختلف می پردازیم.

ابعاد آسانسور 4 نفره

آسانسورهای 4 نفره ظرفیتی معادل 300 کیلوگرم دارد. ابعاد کابین این آسانسورها معمولا با عرض 90 سانتی متر، عمق 100 سانتی متر و ارتفاع 220 سانتی متر در نظر گرفته می شود. در این ظرفیت عرض چاه آسانسور 140 سانتی متر و عمق آن 160 سانتی متر می باشد.

ابعاد آسانسور 5 نفره

این آسانسورها ظرفیتی معادل 375 کیلوگرم دارند. کابین آسانسور 5 نفره با عرض 110 سانتی متر، عمق 100 سانتی متر و ارتفاع 220 سانتی متر طراحی می شود. نکته حائز اهمیت این است که ابعاد چاه با توجه به نوع درب، نیمه اتوماتیک و اتوماتیک تلسکوپی یا سانترال متغییر است. به این صورت که در آسانسورهای 5 نفره با درب های نیمه اتوماتیک و اتوماتیک تلسکوپی عرض چاه و همچنین عمق آن 160 سانتی متر می باشد اما با انتخاب درب اتوماتیک سانترال عرض چاه 180 سانتی متر و عمق آن 160 سانتی متر خواهد بود.

ابعاد آسانسور 6 نفره

طبق مقررات ملی ساختمان ابعاد کابین آسانسورهای 6 نفره که ظرفیت 450 کیلوگرم دارند، با عرض و عمق 110 سانتی متر و ارتفاع 220 سانتی متر طراحی و نصب می شوند.

عمق چاه این آسانسورها 170 سانتی متر می باشد اما اندازه عرض آن با توجه به کاربرد نوع درب متغییر است؛ اگر درب ها نیمه اتوماتیک و اتوماتیک تلسکوپی باشد عرض چاه 160 سانتی متر و اگر درب ها اتوماتیک سانترال باشد عرض چاه 180 سانتی متر می باشد.

ابعاد آسانسور 8 نفره

ابعاد کابین استاندارد برای آسانسور با ظرفیت 600 کیلوگرم که همان آسانسورهای 8 نفره هستند، عرض 110 سانتی متر، عمق 140 و ارتفاع 220 سانتی متر می باشد. در این ظرفیت عرض و عمق چاه برای درب های نیمه اتوماتیک و اتوماتیک تلسکوپی 160 سانتی متر و برای درب اتوماتیک سانترال عرض چاه 180 سانتی متر است.

ابعاد آسانسور 13 نفره

آسانسورهای 13 نفره با ظرفیت 1000 کیلوگرم طراحی می شوند. ابعاد کابین این آسانسور دارای عرض 110 سانتی متر، عمق 210 و ارتفاع 220 سانتی است. چاهی که برا این دسته از آسانسورها میسازند باید دارای 260 سانتی متر عمق باشد. اگر درب نیمه اتوماتیک یا اتوماتیک تلسکوپی نصب کنیم عرض چاه باید 160 سانتی متر باشد و در صورت استفاده از درب اتوماتیک سانترال عرض چاه آسانسور را 180 سانتی متر در نظر می گیریم.

ویژگی های مهم آسانسورهای خانگی

آسانسورهای مسکونی یا خانگی دارای ویژگی هایی هستند که در ادامه به توضیح مختصر آنها می پردازیم.

ابعاد مناسب

آسانسورهای مسکونی به گونه ای طراحی می شوند که برای نصب آنها به حداقل فضای ممکن نیاز باشد تا بتوان از آنها در هر ساختمانی استفاده کرد؛ بنابراین این آسانسورها نسب به آسانسورهای صنعتی یا تجاری ابعاد کوچکتری دارند.

کم صدا بودن

یکی از مهمترین ویژگی هایی که هنگام نصب آسانسور مسکونی باید مدنظر داشته باشید، کم صدا بودن آن است؛ چرا که فاصله کابین و تجهیزات این آسانسورها تا واحدهای مسکونی هر ساختمان بسیار کم است و در صورت پر سر و صدا بودن موجب ایجاد مزاحمت برای ساکنین می شود.

کم مصرف بودن

هنگام انتخاب هوم لیفت ها، به میزان مصرف برق آن توجه کنید. آسانسورهای کم مصرف بسیار مقرون به صرفه بوده و گزینه مناسبی برای آپارتمان ها، ویلاها و مغازه ها محسوب می شوند.

ایمنی بالا

آسانسور های مسکونی نیز همانند مابقی انواع آسانسور در طول روز به دفعات مورد استفاده قرار می گیرند به همین دلیل باید از ایمنی بالایی برخوردار باشد. لذا در زمان انتخاب و نصب آسانسور خانگی حتما استانداردهای لازم را رعایت و از شرکت های معتبر خرید کنید.

بیشتر بخوانید:

انتخاب آسانسور بر اساس نوع ساختمان مسکونی

انواع آسانسورهای خانگی

آسانسورهای مسکونی بر اساس کاربرد 8 دسته مختلف تقسیم می شوند که به ذکر ویژگی ها و کاربرد انواع مدل آسانسور مسکونی پرداخته می شود.

آسانسور بالابرنده از پله

آسانسور بالابرنده از پله ها را می توان در هر ساختمانی نصب کرد و به راحتی امکان جا به جایی آن به مکان دیگر وجود دارد. این آسانسورها برای استفاده در ساختمان های قدیمی فاقد آسانسور و افرادی که قادر به استفاده از پله ها نیستند، بسیار مناسب و مفید است. آسانسور بالابرنده از پله ها معمولا دارای ظرفیت حمل پایینی است و می تواند وزنی معادل 120 کیلوگرم را جا به جا کنند. از دیگر ویژگی های آسانسور بالابرنده از پله، قابلیت نصب در فضای باز، سهولت در نصب، عدم نیاز به چاه و موتور خانه، قابلیت نصب صندلی روی آن و ایمنی و استحکام زیاد آن است.

آسانسور بالابر پله

آسانسور ویلچربر عمودی

همانطور که از اسم این آسانسور مشخص است، این وسیله برای افراد کم توان طراحی می شود و در دو نوع عمودی و شیبدار مورد استفاده قرار می گیرد. استفاده از آسانسور ویلچربر عمودی برای افراد کم توان بسیار راحت است زیرا آنها می توانند بدون نیاز به کمک شخص دیگری ویلچر خود را به داخل آن منتقل کنند. از جمله ویژگی های مهم آسانسور ویلچربر عمودی می توان به نصب آسان، کم صدا بودن، ایمنی بالا، عدم نیاز به فضای زیاد و مقرون به صرفه بودن اشاره کرد.

آسانسور ویلچربر عمودی

آسانسور باری کوچک

آسانسور باری کوچک معمولا در ساختمان های مسکونی، برای حمل اشیاء و بار نصب می شود. فضای داخلی این آسانسور نسبت به آسانسور مسافربر کوچکتر بوده و کابین آن توسط کابل و ریل راهنما در داخل چاله آسانسور حرکت می کند. وجود آسانسور باری کوچک در ساختمان های مسکونی موجب می شود که افراد به راحتی اسباب و وسایل خود را حمل کرده و از آسانسور مسافربر به این منظور استفاده نکنند.

آسانسور باری کوچک

آسانسور مسافربر

آسانسور مسافربر که یکی از پرکاربردترین انواع آسانسور است در ساختمان های اداری، تجاری و مسکونی که بیش از سه طبقه دارند، مورد استفاده قرار می گیرد. این آسانسورها قابلیت حمل وزنی معادل یک و نیم تُن را دارند و از تنوع بالایی در طراحی برخوردار هستند. از جمله ویژگی های مهم آسانسور مسافربر می توان به ایمنی بالا، حرکت بدون لرزش و روان، کم مصرف بودن، ظاهر زیبا، قابلیت نصب در مکان های عمومی و خصوصی، داشتن نشانگر موقعیت کابین در طبقات مختلف و طراحی استاندارد اشاره کرد.

آسانسور مسافربری

هوم لیفت یا آسانسور هیدرولیکی

هوم لیفت یا آسانسور هیدرولیکی خانگی دارای به گونه ای طراحی شده است که کابین آسانسور توسط جکهای بالارونده هیدرولیکی بالا و پایین می شود. هوم لیفت ها دارای ایمنی بالایی هستند و فضای کمتری نسبت به آسانسور کششی اشغال می کنند. ظرفیت این آسانسورها حداقل 300 کیلوگرم است و برای نصب در ساختمان هایی با کمتر از پنج طبقه گزینه مناسبی می باشد.

هوم لیفت یا آسانسور هیدرولیکی

آسانسور کابلی خانگی

یکی از پرکاربردترین و رایج ترین آسانسورها، آسانسور کششی خانگی است که در اکثر ساختمان ها مورد استفاده قرار می گیرد. نیروی محرکه آن توسط موتور آسانسور تأمین می شود. این موتور به وسیله سیم بکسل به قاب آسانسور متصل می شود و حرکت آسانسور بر اثر نیروی اصطکاک بین سیم بکسل و فلکه کششی موتور می باشد.

از آسانسور کششی خانگی می توان در ساختمان های بلند و بیشتر از دوازده طبقه، همچنین در ساختمان های متوسط دارای چهار تا یازده طبقه استفاده کرد. این آسانسورها نسبت به آسانسور هیدرولیکی خانگی از سرعت بیشتری برخوردار هستند و محدودیتی برای نصب آنها در ساختمان های مرتفع وجود ندارد.

آسانسور کابلی خانگی

آسانسور مغناطیسی خانگی

آسانسور مغناطیسی خانگی یکی از ایمن ترین و هوشمندترین آسانسورهای مسکونی است که دارای سیستم کنترل سرعت بوده و ترمزهای آن با استفاده از نرم افزاری قدرتمند کمترین ارتعاش و لرزش را تشخیص داده و حرکت کابین را کنترل می کند. از جمله ویژگی های مهم این آسانسورها می توان به کم صدا بودن، ایمنی بالا، سرعت زیاد، طول عمر بالا، سهولت در جا به جایی اشاره کرد.

آسانسور مغناطیسی خانگی

آسانسور پانوراما

آسانسورهای پانوراما یا شیشه ای معمولا در ساختمان های کمتر از پنج طبقه یا آپارتمان های دوبلکس نصب می شود. این آسانسور ها در طرح ها و مدل های مختلفی از جمله آسانسور شیشه ای ساده یا خمیده، مستطیلی و ذوزنقه ای قابل سفارش و تولید هستند. امروزه از آسانسورهای شیشه ای در مراکز تجاری، پاساژها، هتل ها، ساختمان های اداری و مراکز خرید استفاده می شود. از مهمترین ویژگی های آسانسور پانوراما عدم نیاز به چاه آسانسور و نصب آسان آن است.

آسانسور پانوراما

نکات مهم هنگام خرید آسانسور خانگی

آسانسور یکی از اجزای اصلی ساختمان‌های امروزی می‌باشد که تصور نبود آن در ساختمان‌های بلند برای ما غیر ممکن است. همانطور که در مقالات دیگر هم به آن اشاره شد؛ صرف نظر از نوع و کاربری آسانسور، همیشه انتخاب و خرید یک آسانسور مناسب برای ساختمان یکی از دغدغه‌های اصلی سازندگان و مالکان ساختمان بوده است. بنابراین نکاتی وجود دارد که با رعایت کردن آن‌ها می توانید انتخاب درستی داشته باشید.

مراجعه به یک شرکت آسانسور معتبر

اولین و مهمترین نکته‌ای که قبل از خرید آسانسور باید به آن دقت کنید انتخاب یک شرکت آسانسور معتبر است. رعایت استانداردهای بین‌المللی توسط یک شرکت معتبر می‌تواند ایمنی آسانسور را تضمین کند. انتخاب یک شرکت معتبر علاوه بر اینکه ایمنی و سلامتی ساکنین را حفظ می کند، باعث جلوگیری از هزینه‌های خرابی آسانسور نیز می‌شود.

ابعاد آسانسور

سعی کنید اندازه آسانسور را مناسب با شرایط ساختمان در نظر بگیرید. شرکت آسانسور شما موظف است با بررسی دقیق ساختمان شما بهترین ابعاد را برای نصب آسانسور به شما ارائه دهد.

ظرفیت آسانسور

ظرفیت آسانسور باید با توجه به میزان ترافیک ساختمان تعیین شود. هر چه تعداد واحدهای ساختمان بیشتر باشد، لازم است که آسانسور شما ظرفیت حمل بیشتری داشته باشد.

رعایت استانداردهای ایمنی

هنگام خرید آسانسور باید استانداردهای ایمنی آسانسور را به بهترین شکل ممکن اجرا کنید. نصب سیستم زنگ خطر، نصب تلفن داخل کابین، برق پشتیبان، سیستم ترمز استاندارد و… همگی نکات مهمی در تامین ایمنی آسانسور می باشد.

قیمت خرید آسانسور

هر آسانسور با توجه به نوع قطعات و کیفیت آن‌ها ممکن است از نظر قیمتی با هم متفاوت باشند. سعی کنید شرکت ‌اسانسور معتبری را انتخاب کنید که بهترین قیمت را با بالاترین کیفیت به شما ارائه می‌کند. علاوه بر اینکه نوع قطعات مکانیکی به کار رفته در آسانسور شما بر قیمت آن تأثیر می‌گذارد، نوع کابین و وسایل به کار رفته در آن نیز بر قیمت نهایی تأثیر گذار است. استفاده از کابین‌های لوکس با تزئینات داخلی فراوان، می‌تواند قیمت آسانسور را افزایش دهد.

ضمانت

هنگام خرید آسانسور سعی کنید شرکتی را انتخاب کنید که بهترین گارانتی را برای سرویس و پشتیبانی از آسانسور شما ارائه می‌کند. آسانسور نیاز به سرویس و نگهداری دوره‌ای دارد و در صورتی که خدمات پس از فروش آن ضعیف باشد ممکن است باعث تحمیل هزینه‌های بیشتر شود.

قطعات آسانسور

یکی از مهمترین نکاتی که باید هنگام خرید آسانسور به آن توجه کنید، استفاده از قطعات با کیفیت در آسانسور خود است. با صرف هزینه بیشتر در هنگام نصب آسانسور و به کارگیری قطعات با کیفیت، می‌توانید از خرابی‌های مکرر در آینده جلوگیری کنید.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

بنر کیوان فراز
بنر نیکان
بنر اوج فراز
moradi trade
بنر کارالیفت
بنر mgm hydraulic
بنر تکساز آسانبر سمامی
بنر بازرگانی آراس
لیفتراک آرکا جم
مطالب اخیر
گروه صنعتی فاخر