آموزش مرحله به مرحله نصب آسانسور/ همه‌چیز درباره راه‌اندازی آسانسور به زبان ساده

نصابان آسانسور می‌توانند با مطالعه آموزش مراحل نصب آسانسور، به راحتی آسانسورها را نصب کنند.

مراحل نصب آسانسور

اگر ساختمان محل سکونت و یا کار شما چند طبقه و مرتفع است، نصب آسانسور در آن بهترین راه حل رفت و آمد راحت است. به همین علت مراحل نصب آسانسور یکی از آموزش‌های بسیار ضروری برای تعمیرکاران آسانسور است. روش نصب آسانسور نسبت به انواع مختلف آسانسور متفاوت است. کابین نیوز در این مقاله به بیان ساده آموزش نصب آسانسور به صورت مرحله‌ای می‌پردازد.

7 مرحله نصب آسانسور

پیشتر نیز گفتیم که نحوه نصب آسانسور برای آسانسورهای مختلف متفاوت است. در این مطلب ما به بیان همه مراحل نصب آسانسور مسکونی می‌پردازیم.

  1. بررسی نقشه ساختمان و موقعیت مکانی
  2. آماده سازی فضای کف چاله آسانسور
  3. نصب ریل آسانسور: این مرحله با نام آهن کشی آسانسور نیز شناخته می‌شود
  4. نصب درب طبقات آسانسور
  5. نصب قطعات مکانیکال آسانسور
  6. نصب قطعات الکتریکال آسانسور
  7. دریافت مجوز استاندارد آسانسور

نقشه ساختمان و موقعیت مکانی

تهیه نقشه ساختمان و بررسی کامل موقعیت مکانی اولین مرحله نصب آسانسور است. به همین منظور شما باید برای نصب آسانسور به شرکتی معتبر مراجعه نمایید. زیرا شرکت‌های حرفه‌ای در این حوزه متشکل از تیمی از مهندسان و تعمیرکارانی خبره در رشته‌های زیر هستند.

  • معماری
  • طراحی داخلی
  • برقکار
  • کارشناس برق
  • نصاب با تجربه آسانسور

بنابراین مراجعه به این شرکت‌ها تضمینی محکم برای راه اندازی آسانسور شما طبق همه مراحل نصب آسانسور است. در این مرحله حضور مهندسان معمار و مهندس آسانسور نسبت به دیگر اعضا اهمیت بیشتری دارد. مهندس معمار باید توانایی قرار دادان آسانسور در بهترین نقطه ساختمان را داشته باشد. معمولا بهترین مکان‌ها برای نصب آسانسور ابتدا و انتهای راهرو و یا در نزدیکی پله است. در صورت هم تراز نبودن آسانسورها، محل قرارگیری آن‌ها در دو گوشه راهرو است.

امروزه حتی در ساختمان‌های قدیمی نیز امکان نصب آسانسور وجود دارد. کافی است شما به بهترین مهندس معمار در زمینه طراحی نقشه ساختمان خود مراجعه نمایید. تعیین بهترین مکان نصب آسانسور در ساختمان شما به عهده مهندس معمار است که پس از مشاهده ساختمان انجام می‌شود. قیمت ساختمان‌های قدیمی پس از نصب آسانسور تا حد زیادی افزایش می‌یابد.

مراحل نصب آسانسور

آماده سازی فضای کف چاله آسانسور

دومین مرحله از مراحل نصب آسانسور، آماده سازی فضای کف چاله آسانسور است. کف چاله آسانسور محل قرارگیری برخی از قطعات مهم آسانسور از جمله بافرها، گاورنر سقوط، سکوی ضربه گیر و سینی کابین می‌باشد بنابراین آماده سازی آن بسیار مهم است. نوع آسانسور و میزان وزن قابل تحمل توسط آن دو عامل موثر بر مقدار ارتفاع چاله آسانسور است. معمولا این ارتفاع بین 180 الی 190 سانتی متر است. جان پناه آسانسور در این چاله قرار می‌گیرد، سرویسکاران آسانسور می‌توانند در زمان بروز حادثه از این فضا استفاده کنند.

نصب ریل آسانسور

آهن کشی یا نصب ریل آسانسور نیز از دیگر مراحل نصب آسانسور است. این مرحله یکی از مراحل اصلی و اساسی نصب آسانسور است. بنابراین باید کاملا اضولی و توسط فردی متخصص انجام شود. در صورتی که ریل آسانسور شما در مرحله آهن کشی به خوبی محکم و ثابت شود دو دستاورد زیر را به همراه دارد.

  • کاهش تکان و لرزش کابین آسانسور: این مورد منجر به افزایش کیفیت کابین آسانسور و در نتیجه کسب رضایت مسافران می‌شود.
  • افزایش ایمنی آسانسور: برای افزایش ایمنی آسانسور باید آهن کشی آسانسور توسط متخصصین و با استفاده از نرم افزارهای مخصوص انجام شود.

پس از آهن کشی یا نصب ریل آسانسور نوبت به شاقول ریزی، تعیین محل صفحه پیلوت و مشخص کردن خط تراز و کلاف بندی می‌رسد. نسبت به ظرفیت قابل تحمل توسط هر آسانسور، تعدادی ستون برای آن آسانسور در نظر گرفته می‌شود. عدم توجه به ظرفیت مجاز حمل آسانسور، منجر به جدایی کابین از ریل آسانسور می‌شود.

نصب درب طبقات آسانسور

نصب درب طبقات آسانسور نیز از جمله مراحل نصب آسانسور است. تعیین محل نصب انواع درب آسانسور در مرحله آهن کشی انجام می‌شود. به صورت کلی انواع درب آسانسور شامل درب کابین و درب طبقه آسانسور هستند که به دو دسته درب اتوماتیک و درب نیمه اتوماتیک تقسیم می‌شوند. بیشترین تماس و ارتباط مسافران با کابین و درب آسانسور است. بنابراین جهت حفظ ایمنی مسافران باید نصب درب آسانسور به صورت کاملا تخصصی و درست انجام شود.

نصب قطعات مکانیکال آسانسور

یکی از مراحل نصب آسانسور، نصب قطعات مکانیکال است. در این مرحله باید به نصب دقیق قطعات مکانیکال آسانسور با کیفیت بپردازید. این قطعات شامل موارد زیر هستند.

  • موتور آسانسور
  • شاسی موتور آسانسور
  • کابین آسانسور
  • فلکه هرزگرد آسانسور
  • گاورنر آسانسور
  • پاراشوت آسانسور
  • سایر قطعات مکانیکال آسانسور شامل یوک کابین، سیم بکسل آسانسور، وزنه تعادل، قلاب سربکسل، کفشک آسانسور، وزنه جبران آسانسور، شالتر و علائم ظرفیت هستند

موتور آسانسور

موتور آسانسور، قلب هر آسانسوری است. توان موتور، وجود گیربکس و قدرت موتور از جمله عوامل موثر در تقسیم بندی انواع موتور آسانسور هستند. با توجه به نقش موتور آسانسور در حرکت آن ضروری است که در هنگام نصب آن دقت کافی داشته باشد.

شاسی موتور آسانسور

محل قرار گرفتن همه قطعات مکانیکی آسانسور بر روی شاسی موتور آسانسور است. لذا باید نصب و جوشکاری شاسی موتور با دقت بالایی انجام شود.

کابین آسانسور

کابین آسانسور تنها محل رفت و آمد مسافران است، بنابراین امنیت و زیبایی آن اهمیت زیادی دارد. به همین علت باید کلیه نکات ایمنی مربوط به امنیت آسانسور را در نظر بگیرید. علاوه بر آن برای افزایش زیبایی  کابین آسانسور باید آینه، روشنایی، کف پارکت و… در آسانسور نصب شود. کیفیت این قطعات نیز بسیار اهمیت دارند.

فلکه هرزگرد آسانسور

نصب فلکه هرزگرد در مقاومت سیستم تعلیق آسانسور نقش زیادی دارد. هنگام انتخاب و نصب فلکه هرزگرد آسانسور باید پارامترهای موتور و فلکه هرزگرد از نظر هماهنگی با یکدیگر بررسی کنید.

گاورنر آسانسور

گاورنر ترمز مکانیکی آسانسور است که یکی از راه‌های کاهش حوادث آسانسور است.  با نصب این قطعه در آسانسور امنیت مسافران تامین می‌شود و مانع از سقوط آسانسور نیز خواهد شد. هنگام بروز حوادثی چون سرعت بالا و سقوط آزاد آسانسور، گاورنر به فعالسازی ترمز مکانیکی یا همان پاراشوت آسانسور می‌پردازد. در صورت فعال شدن پاراشوت کابین آسانسور متوقف می‌شود.

پاراشوت آسانسور

ترمز مکانیکی یا پاراشوت هنگام دریافت دستور از گاورنر آسانسور فعال می‌شود، عملکرد این دو قطعه به صورت همزمان است. پاراشوت به سه صورت غلتکی، تدریجی و لحظه‌ای موجود است. انتخاب نوع پاراشوت نسبت به نوع آسانسور و میزان سرعتی که برای آن در نظر گرفته می‌‌شود متفاوت است.

نصب قطعات الکتریکال آسانسور و برق کشی آسانسور

نصب الکتریکی و برق کشی آسانسور نیز یکی از مراحل نصب آسانسور است. در این مرحله باید قطعات زیر نصب شوند.

  • تابلو فرمان آسانسور
  • نصب تابلو سه فاز
  • تراول کابل آسانسور
  • دیگر تجهیزات الکتریکی آسانسور شامل شستی آسانسور، شالتر، سنسور آهنربایی، انکودر، جعبه رویزیون و…

دریافت مجوز استاندارد آسانسور

برای اطمینان از ایمنی آسانسور باید آخرین مرحله از مراحل نصب آسانسور که همان اخذ استاندارد آسانسور است را طی کنید. برای انجام درست و دقیق این مرحله توصیه می‌شود به یک شرکت مهندسی معتبر مراجعه نمایید. شما می‌توانید کلیه مشاوره‌های لازم در این زمینه را نیز از این شرکت‌ها دریافت کنید.

مراحل نصب آسانسور

فضای لازم برای نصب آسانسور

برای نصب آسانسور باید فضای مورد نیاز برای نصب را در سه مقطع زیر مورد بررسی قرار دهید.

  • مقطع عرضی: در این مقطع باید فضای لازم برای نصب کابین آسانسور، ریل راهنمای کابین، عرض مورد نیاز نصف درب، عرض درب نیمه اتوماتیک و وزنه تعادل در نظر گرفته شود.
  • مقطع عمودی: در مقطع عمودی باید به ارتفاع چاهک، طول مسیر حرکت، ارتفاع موتورخانه و سایر ارتفاع‌ها توجه کرد.
  • مقطع موتورخانه: محل قرارگیری موتورخانه در بالای چاله آسانسور است. موتورخانه آسانسور محل نگهداری موتور گیربکس، تابلو فرمان و تابلو برق سه فاز آسانسور است.

تعرفه نصب آسانسور چقدر است؟

تعرفه نصب آسانسور قیمت ثابتی ندارد، زیرا این هزینه به نوع موتور، نوع درب و نوع ریل راهنمای آسانسور بستگی دارد. برای اطلاع دقیق از مراحل نصب آسانسور و هزینه‌های مربوط به آن به صورت رایگان از مشاوران ما مشاوره دریافت نمایید.

سخن پایانی 

برای اینکه از نصب درست آسانسور ساختمان خود مطمئن شوید، باید ابتدا یک شرکت آسانسوری معتبر را انتخاب نمایید. کلیه مراحل نصب آسانسور باید به ترتیب طی شوند. استفاده از قطعات با کیفیت نیز برای بهترین عملکرد آسانسور الزامی است. در نظر گرفتن استانداردهای آسانسور نیز در زمان نصب آن بسیار ضروری می‌باشد. امیدواریم پس از مطالعه این مطلب به خوبی با نصب آسانسور آشنا شده باشید.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

بنر کیوان فراز
بنر نیکان
بنر اوج فراز
moradi trade
بنر کارالیفت
بنر mgm hydraulic
بنر تکساز آسانبر سمامی
بنر بازرگانی آراس
لیفتراک آرکا جم
مطالب اخیر
گروه صنعتی فاخر