داستان مخترع پله برقی و نقش پله برقی در زندگی افراد

ناتان ایمز، اولین “پله برقی” را در سال 1859 با ایده “پله‌های گردان” به ثبت رساند. به همین علت او به عنوان مخترع پله برقی شناخته می‌شود.

مخترع پله برقی

بهار آزادی، کابین نیوز – بر اساس تحقیقات انجام شده، اسامی چند نفر به عنوان مخترع پله برقی ثبت شده است؛ اما ناتان ایمز برای اولین بار پله برقی را به ثبت رسانده است. در حقیقیت چند نفر به عنوان مخترع پله برقی، ایده‌ها و نظریات متفاوتی ارائه داده‌اند. ناتان ایمز در سال ۱۸۵۹، اختراع “پله گردان” خود را ثبت کرده است؛ اما هرگز آن را عملی نکرده است. در ادامه بیشتر درباره ناتان ایمز و اختراع وی صحبت می‌کنیم.

پله برقی های اولیه

پله برقی یک پله متحرک است که افراد زیادی را در طول روز بین طبقات مختلف یک ساختمان اداری، تجاری و… جابجا می‌کند. با این حال پله برقی‌ها در ابتدای ورود بیشتر جنبه سرگرمی داشتند تا جابجایی!

جهانی شدن پله برقی

شاید مخترع پله برقی در ابتدای کار خود هرگز به اهمیت و کاربرد بسیار مهم این وسیله فکر نکرده است؛ اما امروزه در سرتاسر جهان از پله برقی برای جابجایی افراد در مکان‌هایی که نصب آسانسور غیر عملی است استفاده می‌شود. پله‌برقی‌ها در فروشگاه‌های بزرگ، مراکز خرید، فرودگاه‌ها، سیستم‌های حمل‌ونقل، مراکز همایش، هتل‌ها، ورزشگاه‌ها، ایستگاه‌های قطار، مترو و ساختمان‌های عمومی نصب می‌شوند.

چه کسی پله برقی را اختراع کرد؟

  • به نظر شما چه کسی این ایده شگفت‌انگیز را برای جابجایی سریع تعداد زیادی از افراد بدون نیاز به منتظر ماندن بیش از حد مطرح کرد؟ در واقع افراد زیادی بودند که در طول زمان به این ایده فکر کردند و از نام آن‌ها به عنوان مخترع پله برقی یاد شد؛ اما بسیاری از آن‌ها هرگز ایده خود درباره پله برقی را عملی نکردند.
  • ناتان ایمز، اولین “پله برقی” را در سال 1859 با ایده “پله‌های گردان” به ثبت رساند. به همین علت او به عنوان مخترع پله برقی شناخته می‌شود.
  • 30 سال بعد، لیمون سودر 4 ایده مجزا برای دستگاه‌هایی شبیه پله برقی به ثبت رساند. با این حال، وی هرگز ایده‌های خود را عملی نکرد.
  • سپس در سال 1892، “جس رنو” اختراع خود را که همان نقاله ممتد یا آسانسور بود به ثبت رساند. وی همچنین اولین پله برقی فعال را تولید کرد. جس رنو، این پله را به عنوان آسانسور شیب دار معرفی کرده و در سال 1896 آن را نصب کرد.
  • پس از آن، “جرج‌ ای ویلر” طرحی برای پله برقی ارائه کرد که هیچ وقت عملی نشد. اما “چارلز سی‌برگر” با مشارکت کارخانه آسانسور سازی اوتیس، نمونه‌ای تولیدی از پله برقی خود را در سال ۱۸۹۹ ساخت.

ریشه کلمه پله برقی

سیبرگر در سال 1900 نام «پله برقی» را به کار برد. او این کلمه را از ریشه لاتین واژگان scala ،e و tor کنار هم قرارداد که آن‌ها را به عنوان«حرکت از یک نقطه» ترجمه کرد. او قصد داشت که این کلمه es-CAL-a-tor تلفظ شود. اگرچه به نظر می‌رسد این کلمه شبیه آسانسور است؛ اما این دو کلمه با یکدیگر تفاوت دارند.

اولین استفاده از پله برقی

یکی از اولین کاربردهای پله برقی در زمان ساخت اهرام بزرگ جیزه در مصر باستان بود. این پله برقی، به صورت یک مسیر ابتدایی متشکل از تنه درخت بود. کاربرد اصلی این پله، برای انتقال مکعب‌های سنگی به فضاهای ساختمان سازی بود.
منابع: fa.wikipedia/ barghnews/ irangan/ La-grazia

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

بنر کیوان فراز
بنر نیکان
بنر اوج فراز
moradi trade
بنر کارالیفت
بنر mgm hydraulic
بنر تکساز آسانبر سمامی
بنر بازرگانی آراس
لیفتراک آرکا جم
مطالب اخیر
گروه صنعتی فاخر
    0
    آماده پرداخت
    محصولی انتخاب نکرده‌اید