آسانسور 6 نفره | ابعاد و قطعات مورد استفاده

در این مقاله با آسانسور 6 نفره و ابعاد و قطعات مورد استفاده در این نوع آسانسور + بررسی کاربرد و ویژگی های آن آشنا می‌شوید.

آسانسور 6 نفره

نعیمه گلی، کابین نیوز – آسانسور های مسافربری با توجه به تعداد طبقات، میزان تردد و ترافیک هر ساختمان دارای ظرفیت های مختلفی هستند؛ آسانسور 6 نفره معمولا برای ساختمانی هایی 5 یا 6 طبقه با میزان تردد متوسط نصب و راه اندازی می شود. در این مقاله به بررسی ابعاد و قطعات مورد استفاده در آسانسور 6 نفره می پردازیم.

ابعاد آسانسور 6 نفره

یکی از پر اهمیت ترین موارد در طراحی، جایگذاری، تولید و خرید آسانسور، ابعاد کابین و چاه آسانسور می باشد. از این رو مهندسان و طراحان ساختمان و همچنین تولید کنندگان باید به این موضوع توجه فراوانی داشته باشند و ابعاد چاه و محل قرار گرفتن آسانسور باید با توجه به استاندارد ها و توسط مهندسین ساختمان تعیین شود. هر آسانسور با توجه به ظرفیتش، ابعادی دارد که هنگام طراحی چاه باید این ابعاد را بدانید. یک آسانسور 6 نفره وزنی معادل 450 کیلوگرم را تحمل می کند. در این آسانسور باید از نبشی‌های سایز 10 استفاده شود و دهانه چاله آسانسور باید 160*160 سانتی متر باشد که این ابعاد پس از بتن ریزی و ریختن فنداسیون به 140 سانتی‌متر تغییر می‌کند.

یکی دیگر از نکات قابل توجه در تعیین ابعاد چاله، نوع درب آسانسور است به عنوان مثال اگر قصد دارید از درب تلسکوپی عرض 80 استغاده کنید باید ابعاد چاله آسانسور را 140 سانتی متر در نظر بگیرید؛ اما به طور کلی برای نصب یک آسانسور 6 نفره نیاز به چاله‌ای به ابعاد 160*160 سانتی متر دارید که در نهایت ابعاد مفید کابین آسانسور 130*117 سانتی متر خواهد بود.

موتور آسانسور 6 نفره

برای آسانسور های 6 نفره موتورهای مختلفی در بازار وجود دارد که انتخاب هر کدام از آنها به نظر و بودجه کارفرما بستگی دارد. از موتورهای مناسب جهت استفاده در آسانسورهای 6 نفره می توان به مواردی که در ادامه بررسی می‌کنیم اشاره کرد.

موتور آسانسور 6 نفره

موتورهای گیربکس ایرانی و خارجی

اولین گزینه برای آسانسورهایی با ظرفیت و تعداد توقف پایین، استفاده از سیستم گیربکس و همچنین موتورهای گیربکس می باشد. همانطور که می دانید این موتورها در دو نوع ایرانی و خارجی در بازار موجود می باشد که نوع ایرانی آنها بسیار پرطرفدار می باشد که با توان های 5.5 / 6.1 و 7.3 کیلووات و با سرعت 1 متر بر ثانیه در بازار موجود است.

موتورهای گیربکس خارجی نیز برای آسانسورهای 6 نفره قابل استفاده است، اما به دلیل افزایش نرخ ارز در بازار موجودی این موتورها نسبت به قبل کمتر شده و گاهاً قطعات آن‌ها به سختی پیدا می شود و همچنین نمونه‌های قلابی و فیک زیادی از مدل‌های خارجی در بازار ایران وجود دارد که تشخیص نمونه خارجی و مونتاژ داخلی و تقلبی برای خریداران دشوار است.

موتورهای گیرلس ایرانی و خارجی

موتورهای گیرلس معمولا توانایی و قدرت بالایی برای جا به جایی افراد و وسائل را دارند. همچنین این موتورها از راندمان و بازدهی بالایی برخوردا هستند و سر و صدای موتورهای گیربکس را هم ندارند، و برخی از مدل های آنها قابلیت نصب به صورت روملس را نیز دارند. از برندهای معروف موتورهای گیرلس موجود در بازار می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • زیلابگ
  • سیکور
  • مونتاناری
  • ویتور
  • ساسی
  • بلولایت
  • مونودرایو
  • آکیش

کابین و درب آسانسور 6 نفره

همانطور که گفته شد ابعاد کابین آسانسور 6 نفره معادل 130*117 سانتی متر می باشد که توانایی جا به جایی وزن تا 450 کیلوگرم را دارد. طراحی کابین و انتخاب درب آسانسور توسط کارفرما یا مالک ساختمان صورت می گیرد. به طور کلی برای طراحی کابین از انواع مدل های نیمه استیل، تمام استیل و طراحی های خاص می توان استفاده کرد که کاملا به سلیقه ی کارفرما و مالک ساختمان بستگی دارد.

کابین و درب آسانسور 6 نفره

درب آسانسور پیشنهادی برای آسانسورهای 6 نفره درب تمام اتومات تلسکوپی عرض 80 می باشد، اما شما می توانید از دربهای نیمه اتومات نیز استفاده کنید؛ و در صورتی که ابعاد چاله آسانسور شما بیش از 160 در 160 سانتی متر باشد می‌توانید از درب آسانسور سانترال 80 و تلسکوپی 90 نیز استفاده کنید.

منابع : RJ lift / India mart / Stannah lift / bushehrlift / Keleman

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

بنر کیوان فراز
بنر نیکان
بنر اوج فراز
moradi trade
بنر کارالیفت
بنر mgm hydraulic
بنر تکساز آسانبر سمامی
بنر بازرگانی آراس
لیفتراک آرکا جم
مطالب اخیر
گروه صنعتی فاخر
    0
    آماده پرداخت
    محصولی انتخاب نکرده‌اید