آسانسور هلی پد؛ فن‌آوری نوین آسانسورهای با چاه معلق در ساختمان‌های دارای هلی پد

در این مقاله به معرفی کامل آسانسور هلی پد، انواع مختلف آسانسور هلی‌پد، نحوه طراحی و عملکرد و ساختار کار هر نوع به صورت جداگانه می‌پردازیم.

آسانسور هلی پد

یونس نجف نیا، کارشناس مهندسی برق قدرت و کارشناس استاندارد – آسانسور هلی پد با توجه به نوع سیستم محرکه، به دو صورت کششی و هیدرولیکی ارائه می‌شود. با توجه به ابعاد کابین که باید قابلیت حمل تخت را داشته باشد، برای ایجاد پایداری و استحکام در نوع هیدرولیکی، آسانسور با دو جک هیدرولیکی طراحی و عرضه می‌شود؛ تا کابین را به بالاترین سطح خود در خارج از سازه ساختمانی چاه به سکوی هلی‌پد برساند. علاوه بر این، به منظور ثابت و پایدار نگه داشتن کابین در بالاترین موقعیت خود در مقابل عوامل خارجی از جمله بادهای شدید و زلزله، آسانسور مجهز به سیستم «زنجیر دوگانه غیرنوسان» است.

آسانسور هلی پد هیدرولیکی

در نوع هیدرولیکی، جک‌ها مستقیم به کابین اتصال می‌یابند و با توجه به محدودیت ارتفاع سیستم هیدرولیک، معمولاً به صورت دو توقف برای ارتباط پشت‌بام با سکوی هلی پد اجرا می‌شوند.

آسانسور هلی‌پد هیدرولیکی

آسانسو هلی پد کششی

طراحی آسانسور هلی‌پد از نوع کششی، به صورت بدون موتورخانه(MRL) خواهد بود. در این حالت سیستم محرکه در بالای قسمت ثابت چاه نصب می‌شود و از طریق دو فلکه در پایین یوک زیرین، کابین را به خارج از چاه هدایت می‌کند. استفاده از سیستم کششی، امکان بهره بردن از آسانسور با طول مسیر حرکت بیشتر و امکان سرویس دهی در تمام طبقات را فراهم می‌نماید. در این حالت امکان انتقال بیمار بدون توقف به اورژانس یا بخش‌های درمانی ویژه فراهم می‌شود.

روش کار آسانسو هلی پد کششی

طراحی آسانسور هلی‌پد

عامل دیگری که باید در طراحی آسانسور هلی پد مورد توجه قرار گیرد، محافظت قطعات در برابر عوامل خارجی و محیطی از جمله رطوبت است. برای حفاظت در برابر خوردگی، زنگ زدگی، نفوذ رطوبت و گرد و غبار، سیستم‌های الکتریکی و تابلوهای آسانسور دارای درجه(IP) ویژه هستند. همچنین برای محافظت از سازه و بدنه‌های فولادی آسانسور، از رنگ محافظ در برابر خوردگی استفاده می‌شود. قطعات مکانیکی مانند کابین، درها، فریم و یوک کابین با استفاده از سیستم«C۵-M» سیستم پوشش با دوام بالا برای شرایط محیطی با درجه بندی«C۵-M» (خورندگی بسیار بالای دریایی) مطابق استاندارد «ISO۱۲۹۴۴» رنگ آمیزی شده‌اند. 

ساختار آسانسور هلی‌پد

آسانسور هلی پد از یک یوک با فریم نگهدارنده دوبل (دوتایی) با قابلیت کارایی سنگین (heavy-duty) تشکیل شده است. در نوع هیدرولیکی این یوک توسط دو جک هیدرولیکی با اتصال مستقیم به حرکت در می‌آید و در نوع کششی از طریق دو فلکه در پایین یوک زیرین و حرکت سیم بکسل‌ها جابه‌جا می‌شود. در هر دو نوع کابین در یوک یا فریم بالایی ثابت و محکم شده است، درحالیکه فریم پایین برای هدایت آسانسور در هنگام بالا رفتن از سقف ساختمان استفاده می‌شود.

ریل‌های راهنما در داخل چاه تا زیر سطح هلی‌پد نصب شده و امتداد یافته‌اند. در حالتی که به کابین برای سرویس دهی در سطح طبقه هلی‌پد نیاز نباشد، دهانه چاه با یک سقف فولادی پوشیده شده است. این سقف به گونه‌ای در بالای چارچوب یوک یا فریم آسانسور نصب و محکم می‌شود که از عدم تأثیرگذاری بادهای شدید هنگام قرارگرفتن آن روی پشت‌بام یا در هنگام بالا رفتن توسط آسانسور بر موقعیت آن اطمینان حاصل شود. به این ترتیب، هلی‌پد ساختمان در زمان عدم توقف کابین در سطح آن، فاقد هرگونه برآمدگی یا قسمت‌های بالا آمده خواهد بود که ممکن است برای فرود ایمن بالگرد خطرناک باشد یا مانع از انجام کارهای تعمیر و نگهداری برنامه‌ ریزی شده در هلی‌پد شود. برای ثبات و استحکام بیشتر، آسانسور مجهز به سیستم زنجیر دوگانه است که کابین را در بالاترین موقعیت خود، حتی در هنگام بادهای شدید، ثابت و استوار نگه می‌دارد.

ساختار آسانسور هلی‌پد

بیشتر بخوانید:

کلام آخر

طراحی منحصربه فرد و ویژه این آسانسور، نیاز بسیار مهمی را برطرف می‌کند. در نتیجه استفاده از این آسانسور، ارائه خدمات پزشکی و امداد و نجات بسیار راحت‌تر و سریع‌تر خواهد شد و همچنین مخاطره‌ای برای پرواز بالگرد ایجاد نمی‌کند و ایمنی و راحتی پرواز بالگرد را تضمین می‌کند.

همچنین این آسانسور علاوه بر کاربرد در هلی‌پد، در ساختمان‌های لوکس دارای روف گاردن یا ساختمان‌هایی که برای انتقال مسافر از سطح طبقه مبدأ به طبقات زیر زمین نیاز به آسانسور دارند و با محدودیت فضا در سطح بالاترین توقف آسانسور(مبدأ) مواجه‌اند، قابل استفاده و پیاده سازی است.

منابع:

  • Elevator World
  • Doppler elevator
  • Kone Elevator
  • Helipad elevator

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

بنر کیوان فراز
بنر نیکان
بنر اوج فراز
moradi trade
بنر کارالیفت
بنر mgm hydraulic
بنر تکساز آسانبر سمامی
بنر بازرگانی آراس
لیفتراک آرکا جم
مطالب اخیر
گروه صنعتی فاخر
    0
    آماده پرداخت
    محصولی انتخاب نکرده‌اید