پیاده روی متحرک چیست؟ + تاریخچه، کاربرد و انواع رمپ برقی

آشنایی با پیاده رو متحرک و بررسی تاریخچه، کاربرد، انواع رمپ برقی+ بررسی سرعت اصولی، کاربری ها و ابعاد استاندارد

پیاده رو متحرک

بهار آزادی، کابین نیوز – پیاده رو متحرک یا رمپ برقی یکی از وسایل حمل و نقل است. عملکرد این وسیله شبیه پله برقی است، البته پله ندارد. همچنین شیب این وسیله نیز نسبت به پله برقی بسیار کمتر است. خیلی از افراد تصور می‌کنند پله برقی و پیاده روی متحرک شبیه هم هستند؛ اما این دو وسیله از جهات مختلفی با هم تفاوت دارند. در این مقاله قصد داریم شما را به طور کامل با رمپ برقی، عملکرد و کاربردهای آن آشنا کنیم.

تاریخچه رمپ برقی

اولین پیاده‌روی متحرک در نمایشگاه کلمبیایی جهان در سال 1893 در شیکاگو، ایلینویز، در ایالات متحده با نام پیاده‌روی متحرک اسکله بزرگ ساخته شد. این پیاده رو توسط معمار جوزف لیمن سیلسبی طراحی شد. دو بخش مختلف داشت؛ یکی که در آن مسافران می‌نشستند و دیگری که سواران می‌توانستند بایستند یا راه بروند. در یک حلقه از طول یک اسکله کنار دریاچه به یک کازینو می رفت.

6 سال بعد یک پیاده‌روی متحرک نیز در نمایشگاه 1900 یونیورسل در پاریس به نام Rue de l’Avenir در معرض دید عموم قرار گرفت. مسیر پیاده روی شامل سه سکوی مرتفع بود که اولی ثابت، دومی با سرعت متوسط و سومی با سرعت حدود ده کیلومتر در ساعت (شش مایل در ساعت) حرکت می کرد.

پیاده روی متحرک چیست؟

سوار شدن بر روی پیاده رو های متحرک برای اولین بار می تواند کمی عجیب باشد. بسیاری از مردم ترجیح می‌دهند به جای سوار شدن بر روی رمپ برقی، از پله های معمولی بالا و پایین بروند. هنگاو سوار شدن بر روی این پیاده رو، شاید احساس کنید در حال پیاده روی بسیار آرامی هستید.  پیاده روها دارای انواع مختلفی هستند. انتقال افراد با این وسیله به ویژه کودکان و سالمندان و افراد معلول بسیار راحت‌تر از پله برقی است.

رمپ برقی

کاربری های رمپ برقی

پیاده روهای متحرک بیشتر در امکان شلوغ مانند فرودگاه‌ها، مراکز تجاری، ایستگاه های قطار و… کاربرد دارند. حداکثر زاویه شیب رمپ برقی، 12 درجه نسبت به خط افق است. ظرفیت جابجا شدن و استفاده افراد از رمپ نیز طبق فرمول ct=3600*v*k/0.4 محاسبه می‌شود.

حداکثر سرعت مجاز رمپ برقی 0.75 متر است. البته در برخی شرایط خاص نیز امکان افزایش این سرعت تا 0.9 متر وجود دارد. سرعت پیاده روی متحرک در زمان ورود مسافران افزایش و هنگام ترک آن‌ها کاهش می‌یابد.

پیاده روی متحرک در چه مکان هایی نصب می‌شود؟

گفتیم که پیاده روها بیشتر در اماکن پر رفت و آمد کاربرد دارند. بیشترین مکان‌هایی که پیاده روها در آن‌ها نصب و استفاده می‌شوند شامل موارد زیر هستند.

  • انواع پایانه های مسافربری
  • پارکینگ ها و ایستگاه‌های حمل و نقل زمینی
  • فرودگاه ها و متروها
  • پاساژها

بیشتر بخوانید:

شباهت‌ها و تفاوت پله برقی و پیاده رو های متحرک

پیاده روهای متحرک چند نوع هستند؟

به صورت کلی پیاده روهای متحرک شامل دو نوع مسیر مستقل و مسیر دوگانه(رفت و برگشتی) هستند. این پیاده روها دارای عرض و زاویه های شیب متفاوتی هستند. ابعاد رمپ برقی که شامل عرض و زاویه شیب هستند باید به صورت زیر باشند.

  • زاویه صفر درجه
  • 10 درجه
  • 11 درجه
  • 12 درجه
  • عرض 80 سانتی متر
  • 100 سانتی متر
  • 120 سانتی متر

انواع پیاده روی متحرک

پالت پیاده روی متحرک چیست؟

عملکرد رمپ برقی و پله برقی شبیه هم است؛ اما این دو وسیله از نظر ساختاری با هم متفاوت هستند. به عنوان مثال پله های برقی مجهز به استپ هستند؛ اما در رمپ برقی پالت جایگزین استپ می‌شود. در گذشته بیشتر پالت ها از جنس آلومینیوم بودند؛ اما امروزه به سه علت زیر معمولا پالت‌ها از جنس آلومینیوم هستند.

  • ضد زنگ
  • وزن پایین
  • ضد خوردگی

7 ویژگی پالت استاندارد رمپ برقی

مولفه ها توضیحات
جهت شیب

در جهت حرکت پیاده رو

پهنای شیار

حداقل 5/4 میلیمتر و حداکثر 7 میلیمتر
عمق شیارها

حداقل 5 میلیمتر

پهنای لبه دندان ها

حداقل 5/4 و حداکثر 8 میلی‌متر
انحراف پالت

حداقل 300 و حداکثر 7500 نیوتن

محل اتصال پالت ها

پیوسته و بدون شکستگی

 

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

بنر کیوان فراز
بنر نیکان
بنر اوج فراز
moradi trade
بنر کارالیفت
بنر mgm hydraulic
بنر تکساز آسانبر سمامی
بنر بازرگانی آراس
لیفتراک آرکا جم
مطالب اخیر
گروه صنعتی فاخر