شباهت‌ها و تفاوت پله برقی و پیاده رو های متحرک

بررسی 3 نمونه از اصلی ترین تفاوت پله برقی و پیاده رو متحرک، تعاریف پله برقی و پیاده رو متحرک، معرفی شباهت این دو وسیله

شباهت پله برقی و پیاده رو متحرک

نعیمه گلی، کابین نیوز – پله برقی یک راه پله متحرک است که افراد را به صورت عمودی جا به جا می‌کند و این در حالی است که پیاده روی متحرک یک راه روی متحرک به شمار می‌رود که افراد را در سطح افقی جا به جا می‌کند. همه‌ی ما ممکن است در زندگی از پله برقی و پیاده رو‌های متحرک استفاده کرده باشیم؛ اما متوجه این مسئله که چقدر وجود آن‌ها باعث آسان‌تر شدن زندگی ما شده‌اند نشده باشیم. در نگاه اول و از دید مصرف کنندگان این دو شبیه هم هستند،؛ اما در واقع پله برقی و پیاده رو‌های متحرک تفاوت‌های اساسی با هم دارند که در ادامه به آن‌ها اشاره خواهیم کرد. برای آشنایی بیشتر با تفاوت پله برقی و پیاده رو متحرک، ما را تا پایان مقاله همراهی کنید.

پله برقی چیست؟

برای درک بهتر تفاوت پله برقی و پیاده رو متحرک، بهتر است ابتدا با مفهوم این دو وسیله آشنا شوید. پله برقی‌ها عموما شیب دار هستند. عابران پیاده که بر روی یک پله در یک سمت پله برقی قرار می‌گیرند به صورت خودکار به سمت دیگر پله برقی منتقل می‌شود و پله‌ها در طول مسیر هموار می‌ماند. هر دو طرف پله‌ها دارای نرده‌هایی هستند که همزمان با پله‌ها حرکت می‌کنند. پله برقی‌ها معمولا به صورت جفت هستند یعنی همیشه یک پله برقی برای انتقال افراد به سمت بالا و دیگری برای انتقال به سمت پایین هستند و زاویه شیب معمولا بین 30 تا 35 درجه است.

پیاده روی متحرک چیست؟

می‌توان گفت که یکی از اصلی‌ترین تفاوت پله برقی و پیاده رو متحرک این است که در پیاده روهای متحرک هیچ پله‌ای در مسیر حرکت افراد وجود ندارد و آن‌ها روی یک سطح صاف یا کمی شیب دار راه می‌روند. در حالی که پله برقی‌ها برای انتقال افراد بین طبقات و به صورت عمودی استفاده می‌شود، پیاده رو‌های متحرک همچون تسمه‌های نقاله‌ای هستند که افراد را در سطوح افقی جا به جا می‌کنند.

البته در مقایسه پله برقی و پیاده روی متحرک، شباهت‌هایی نیز وجود دارد. گاهی اوقات پیاده روهای متحرک نیز، مانند پله برقی، می‌توانند افراد را در شیب‌ها و طبقات مختلف حمل کنند. آن‌ها ممکن است در فرودگاه‌ها نصب شوند و مسافران از نرده‌ها به عنوان تکیه گاه برای ایستادن و یا راه رفتن استفاده کنند.

مانند پله برقی‌ها، پیاده رو‌های متحرک نیز می‌توانند در دو جهت متضاد نصب شده و به انتقال افراد کمک کنند؛ اما زاویه‌ی شیب آن‌ها نسبت به پله برقی‌ها باریک‌تر و کوچک‌تر است.

مقایسه پله برقی و پیاده رو متحرک

بیشتر بخوانید:

آسانسور تمام زمینی در فضای باز

معرفی انواع پله برقی ها براساس کاربرد، ویژگیها و تجهیزات مورد نیاز هر گروه

پیاده رو متحرک چیست؟ + تاریخچه، کاربرد و انواع رمپ برقی

شباهت‌ها و تفاوت پله برقی و پیاده رو های متحرک

اگر چه شیوه‌های نصب و حمل و نقل افراد در پله برقی‌ها و پیاده رو‌های متحرک متفاوت است؛ اما از هر دو آن‌ها برای انواع حمل و نقل در مکان‌های مختلف استفاده میشود. با توجه به اینکه آن‌ها بسیار انرژی بر هستند؛ اما با پیشرفت فناوری راه‌هایی برای صرفه جویی در انرژی نیز ارائه شده است.

جریان

پله برقی‌ها در ساختمان‌های مختلف این امکان را ایجاد می‌کنند که طبقات مختلف را به ترتیب خاصی به هم متصل کرده و افراد را در مناطق خاص راهنمایی کنند. پیاده رو‌های متحرک شیب دار نیز می‌توانند همین اتصالات را ایجاد کنند.

پیاده روهای متحرک افقی فضاهای مرتبط افقی را به هم متصل می‌کنند و به مردم اجازه می‌دهند در فضاهای بزرگ مانند فرودگاه‌ها و ایستگاه‌های راه آهن با سرعت عبور کنند. هر دو از حرکت سریع در فضاها پشتیبانی می‌کنند و بزرگ‌ترین تفاوت آن‌ها حمل و نقل عمودی روی زمین یا حمل ونقل افقی در یک فضای بزرگ است.

بهره وری انرژی

میزان مصرف انرژی در پله برقی‌ها و پیاده روهای متحرک تا حد زیادی به زمان حرکت و ظرفیت مسافر بستگی دارد. استفاده از حالت‌های مختلف برای بهره وری انرژی‌ها بهبود بخشد. استفاده از یک درایو متناوب با سیستم حسگر می تواند این به این امر کمک کند به این صورت که سیستم شما با استفاده از حالت عملکرد مداوم،کمترین میزان انرژی را مصرف خواهد کرد.

حالت توقف و حرکت نیز می‌تواند به بهره وری انرژی کمک کند به این صورت که وقتی فردی روی پله برقی یا پیاده رو متحرک نیست به صورت خودکار برق سیستم قطع شده و دستگاه متوقف می‌شود. همچنین می‌توانید از روش خزیدن نیز استفاده کنید که عملکردی مشابه به حالت توقف و حرکت دارد با این تفاوت که در این حالت برق دستگاه قطع نمی‌شود و فقط وقتی فردی روی پله‌ها یا پیاده رو نباشد این حالت فعال شده و میزان برق مصرفی را کاهش می‌دهد.

شباهت پله برقی و پیاده رو متحرک

نوع ملک(ساختمان)

با توجه به کاربری ملک یا ساختمان شما استفاده از یک پله برقی یا پیاده روی متحرک ممکن است برای شما مناسب باشد.

فرودگاه‌ها: طراحی پیاده رو‌های متحرک که به صورت همسطح با زمین هستند و پله‌ای ندارند در فرودگاه‌ها بسیار محبوب است زیرا جا به جایی چمدان‌ها بر روی سطح صاف آسان‌تر است.

مراکز خرید: در مراکز خرید به ندرت از مسیر‌های متحرک مسطح استفاده می‌شود؛ اما پله برقی‌ها و پیاده رو‌های متحرک شیب‌دار سیستم‌های مفیدی برای این مکان‌ها هستند.

مکان‌های پر رفت و آمد مانند هتل ها: استفاده از پیاده روهای متحرک در هتل‌ها مناسب نیست. در هتل‌ها و مابقی مکان‌های مشابه مانند سینماها، کتابخانه‌ها و موزه‌ها بهترین سیستم برای کمک به جا به جایی و حمل و نقل افراد به قسمت‌های مختلف، پله برقی است.

مراکز تجاری: مکان‌های بزرگ مانند مراکز تجاری شامل غرفه‌ها وتجهیزات ویژه‌ای هستند و هر روزه تعداد زیادی از افراد به آنجا مراجعه می‌کنند و ممکن است مسافت‌های طولانی را در آن مرکز طی کنند بنابراین استفاده از پله برقی‌ها ، پیاده روهای متحرک صاف و شیب دار می‌تواند برای این ساختمان‌ها مفید باشد.

جمع بندی

پله برقی ها و پیاده رو های متحرک برای ساختمان هایی با کاربری تجاری یا غیره بسیار مفید باشند زیرا در ارتقاء جریان ترافیک بسیار موثر هستند. بزرگترین و مهمترین تفاوت پله برقی ها و پیاده رو های متحرک در جهت حرکت و جا به جایی آنهاست به این صورت که پله برقی ها به صورت عمودی و پیاده رو های متحرک هم به صورت افقی و هم عمودی قادر به جا به جایی افراد می باشند. این تفاوت و طراحی این سیستم ها  به این معنی است که برخی ساختمان ها با کاربری های خاص از هر دوی آنها استفاده می کنند.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

بنر کیوان فراز
بنر نیکان
بنر اوج فراز
moradi trade
بنر کارالیفت
بنر mgm hydraulic
بنر تکساز آسانبر سمامی
بنر بازرگانی آراس
لیفتراک آرکا جم
مطالب اخیر
گروه صنعتی فاخر