هندریل پله برقی چیست؟ | بررسی انواع، جنس و عملکرد هندریل

بررسی هندریل پله برقی، جنس، سرعت، عمکلرد، انواع، مکانیزم حرکتی، کاربرد و قطعات تشکیل دهنده آن+ الزامات ایمنی هندریل پله برقی

هندریل پله برقی

بهار آزادی، کابین نیوز – هندریل پله برقی یک تسمه لاستیکی متحرک برای مسافران است که در بخش کناری پله برقی و بر روی نرده آن قرار می‌گیرد. مسافران می‌توانند برای حفظ تعادل خود در پله برقی یا پیاده روهای متحرک دست خود را به هندریل بگیرند. هندریل در جهت پله برقی حرکت می‌کند و دارای جنسی انعطاف پذیر است. به همین علت مسافران به راحتی می‎‌توانند با استفاده از آن تعادل خود را حفظ کنند. همه پله برقی ها باید دارای یک هندریل در دو طرف باشند که در همان جهت پله‌ها حرکت می‌کنند. در این مقاله قصد داریم شما را با این قطعه پله برقی و عملکرد آن آشنا کنیم.

هندریل پله برقی چیست؟

احتمالا شما تابحال بارها از هندریل پله برقی استفاده کرده‌اید. هندریل همان نرده‌های کناری پله برقی است که مسافران در هنگام حرکت پله دست خود را بر روی آن قرار می‌دهند. این قطعه از جمله تجهیزات ایمنی پله های برقی است که وجود آن در پله الزامی است.

سرعت هندریل پله برقی چقدر است؟

سرعت هندریل می‌تواند 0 تا 2 درصد سرعت نامی پله‌ها در حالت عادی باشد. در واقع سرعت حرکت هندریل پله برقی بیشتر از سرعت پله است. پیشتر درباره تکنولوژی های پله برقی صحبت کردیم. یکی از تکنولوژی های پله برقی “Handrail Speed Monitoring” است که در کنترل سرعت هندریل برای هر پله برقی یا پیاده روی متحرک موثر است.

محل نصب هندریل کجاست؟

هندریل پله برقی بر روی پروفیلی که «قاب هندریل» نام دارد نصب می‌شود و این قاب، نرده یا هندریل را در یک خط مستقیم در جهت حرکت هدایت می کند. برای به حداقل رساندن خطر گیر افتادن انگشتان مسافران، نرده باید تا حد امکان قاب نرده را محصور کند و راهنمای قاب نرده به گونه‌ای باشد که احتمال خطر را کاهش دهد.

جنس هندریل پله برقی

جنس این قطعه اهمیت بسیار زیادی دارد. با توجه به اینکه این قطعه به صورت مداوم در حال حرکت بر روی نرده پله برقی است و مدام در حال گردش است باید جنس مرغوبی داشته باشد. در این صورت خرابی و فرسودگی قطعات تا حد زیادی کاهش می‌یابد و به همان نسبت طول عمر افزایش می‌یابد. علاوه بر آن جنس هندریل پله برقی باید به گونه‌ای باشد که دست مسافران بر روی آن سر نخورد و بتوانند به راحتی به آن تکیه کنند.

جنس هندریل پله برقی

الزامات ایمنی نرده پله برقی چیست؟

برای طراحی نرده پله برقی باید ابعاد و الزامات زیر در نظر گرفته شود.

  • نرده باید حداقل 80 میلی متر به صورت افقی و 25 میلی متر به صورت عمودی از سایر اشیا و سطوح فاصله داشته باشد.
  • توجه: اگر فاصله عمودی بین لبه پایینی نرده و نزدیکترین نقطه راهنمای قاب نرده 8 میلی متر یا بیشتر باشد، کاهش 25 میلی متری ذکر شده در بالا مجاز است. پایین‌ترین نقطه قاب نرده باید حداقل 25 میلی متر به صورت عمودی زیر لبه پایینی نرده باشد و نمی‌تواند به صورت افقی بیشتر از لبه بیرونی نرده باشد.
  • فاصله بین قاب نرده و پروفیل های راهنما به هیچ وجه نباید بیشتر از 8 میلی متر باشد.
  • عرض نرده باید بین 70 تا 100 میلی متر باشد.
  • فاصله بین لبه بیرونی نرده و لبه عرشه داخلی بالایی نباید بیش از 50 میلی متر باشد.
  • فاصله بین خطوط وسط نرده ها نباید بیشتر از فاصله بین دامن به اضافه 450 میلی متر باشد.
  • در ورودی‌های هندریل فاصله عمودی صفحه کف تا پایین‌ترین نقطه ورود نرده به فضاهای داخلی نباید کمتر از 100 میلی متر و از 250 میلی متر بیشتر باشد.
  • در محل ورود نرده به فضاهای داخلی باید حفاظی برای جلوگیری از گیر کردن انگشتان و دست‌ها تعبیه شود که به آن محافظ ورودی هندریل می‌گویند.
  • ورودی نرده باید دارای یک وسیله ایمنی برای تشخیص اجسام موجود در نقطه ورودی نرده باشد.
  • نرده باید به گونه‌ای ثابت باشد که هرگز از راهنما خارج نشود.

بیشتر بخوانید:

شانه ثابت پله برقی چیست و چه کاربردی دارد؟

انواع هندریل پله برقی

تولید کنندگان بزرگ هندریل ها را به دو شکل “C” و “V” تولید می‌کنند. بخش داخلی نرده “C” شکل صاف است، به اصطکاک کمی نیاز دارد و توسط یک چرخ با لایه‎‌ای از لاستیک فشرده روی آن حرکت می‌کند.

در مورد “V”، زبانه‌ای در داخل وجود دارد که نیروی اصطکاک را در وسط نرده متمرکز می‌کند. زبانه توسط چرخی حرکت می‌کند که در یک شیار در وسط نرده حرکت می‌کند. در ادامه کاربرد هندریل‌های C و V را بررسی می‌کنیم.

کاربرد هندریل‌های C و V شکل چیست؟

هندریل های C شکل معمولاً در پله‌های برقی تجاری استفاده می‌شوند و از نظر قیمت مناسب هستند و طول عمر آن‌ها در مقایسه با نوع V کوتاه‌تر است. هندریل های  V شکل معمولا در پله برقی‌های بلند استفاده می‌شوند. قیمت و طول عمر این نوع هندریل نسبت به نوع C شکل بسیار بالاتر است.

مکانیزم حرکت هندریل

سرعت حرکت و زنجیره‌های هندریل به یکدیگر وابسته هستند. برای افزایش اطمینان از ایمنی مسافر، هندریل باید دارای مجموعه‌ای از محرک‌ها باشد که با یکدیگر هماهنگ باشند.

محور اصلی پله برقی در فضای ماشین آلات است. در پله برقی‌های دو موتوره، نیروی لازم برای حرکت هندریل پله برقی، از طریق دو زنجیر توسط موتور تامین می‌شود و آن را به زنجیره‌های پله‌ای منتقل می‌کند و باعث حرکت آنها می‌شود.

اکثر سازندگان پله برقی جهت تامین نیروی لازم برای حرکت نرده، از یک محور و زنجیر رابط استفاده می‌کنند. به این صورت، نیروی لازم برای این کار از شفت اصلی تامین می‌شود. این مکانیزم به اجزا و تنظیماتی که در ادامه ذکر می‌کنیم نیاز دارد تا به درستی کار کند.

  • محور: یک محور(با توجه به عرض پله‌ها) معمولاً در سه اندازه: 600، 800 و 1000 میلی متر
  • قرقره چدنی: دو قرقره چدنی که روی لایه‌ای از لاستیک فشرده در قسمت داخلی نرده(معمولاً با شش پیچ به شفت متصل می‌شوند) سوار می‌شوند.
  • یاتاقان: دو یاتاقان برای کنترل گشتاور تولید شده توسط حرکت شفت و وزن تولید شده توسط قرقره چدنی روی شفت نرده.
  • زنجیر: دو زنجیر متناسب با گام(فاصله بین دندانه‌ها) چرخ دنده‌ها برای انتقال نیرو از شفت اصلی به شفت نرده.

مکانیزم حرکت هندریل پله برقی

تنظیم کشش و فشار بین هندریل پله برقی و قرقره چدنی

برای تنظیم کشش و فشار بین هندریل پله برقی و قرقره چدنی باید از مجموعه‌ای از غلتک‌های خوشه‌ای و فنری استفاده کنیم که می‌توان از آنها برای تنظیم تراز نرده‌ها و قرقره‌ها نیز استفاده کرد. پس از بررسی صحت تمامی اتصالات و تنظیمات، می‌توانیم پله برقی را اجرا کنیم تا کیفیت حرکت هندریل را بررسی کنیم.

سخن پایانی

هندریل‌ها عضوی ثابت و مهم در تمامی پله های برقی هستند. از آنجایی که نقش این قطعه حفظ تعادل و افزایش ایمنی مسافران است باید در انتخاب نوع آن دقت کافی داشته باشید. در این مطلب سعی کردیم کلیه نکات لازم برای انتخاب این قطعه را برای شما بیان کنیم. امیدواریم این مقاله برای شما مفید باشد.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

بنر کیوان فراز
بنر نیکان
بنر اوج فراز
moradi trade
بنر کارالیفت
بنر mgm hydraulic
بنر تکساز آسانبر سمامی
بنر بازرگانی آراس
لیفتراک آرکا جم
مطالب اخیر
گروه صنعتی فاخر
    0
    آماده پرداخت
    محصولی انتخاب نکرده‌اید