شرایط نصب آسانسور در ساختمان های قدیمی چیست؟

در این مقاله به صورت کامل با شرایط نصب آسانسور در ساختمان های قدیمی، آشنایی با فضای مورد نیاز برای نصب و نحوه پرداخت هزینه نصب آسانسور توسط ساکنین ساختمان آشنا می‌شوید.

شرایط نصب آسانسور در ساختمان های قدیمی

بهار آزادی، کابین نیوز – آیا امکان نصب آسانسور در ساختمان‌های قدیمی وجود دارد؟ شرایط نصب آسانسور در ساختمان های قدیمی چیست؟ این سوالات، از جمله سوالات پر تکرار مالکان و ساکنین ساختمان‌های قدیمی و فرسوده هستند. بسیاری از افراد ساکن ساختمان‌های قدیمی دارای کهولت سن هستند. الیته ممکن است افراد معلول یا کودکان نیز در این ساختمان‌ها زندگی کنند. به همین علت نصب آسانسور در منازل قدیمی و یا ساخته شده یکی از دغدغه‌های اصلی ساکنان آن‌هاست.

اگر مدیر املاک یک ساختمان قدیمی فاقد آسانسور هستید، ممکن است از خود بپرسید که چگونه این کار را انجام دهید. آیا امکان نصب آسانسور جدید در ساختمان قدیمی وجود دارد؟ محل قرارگیری آسانسور کجاست؟ آیا ایمنی کافی دارد؟ در این مقاله قصد داریم به همه این سوالات شما پاسخ دهیم و شما را با شرایط و چگونگی نصب آسانسور برای ساختمان های قدیمی آشنا کنیم.

آیا امکان نصب آسانسور در ساختمان های قدیمی وجود دارد؟

این سوالی است که خیلی از افراد باید پیش از اطلاع از شرایط نصب آسانسور در ساختمان‌ های قدیمی جواب آن را بدانند. امکان نصب آسانسور جدید در ساختمان قدیمی وجود دارد. البته برای نصب آسانسور در این نوع ساختمان‌ها باید قوانین ویژه‌ای در نظر گرفته شود. شما برای نصب آسانسور در ساختمان قدیمی باید به یک فرد متخصص در حوزه آسانسور مراجعه کنید. این فرد باید موارد زیر را به خوبی بررسی کند.

  • داشتن برنامه ریزی مناسب برای اطمینان از ایمنی
  • قرارگیری مناسب آسانسور
  • مقاومت آسانسور

محل قرارگیری آسانسور در ساختمان های قدیمی کجاست؟

یکی از شرایط نصب آسانسور در ساختمان های قدیمی در نظر گرفتن محل نصب آن است. انتخاب محل مناسب نصب آسانسور برای ساختمان های قدیمی به عهده افراد متخصص است. یک محل مناسب نصب آسانسور در ساختمان‌های قدیمی در محل راه پله‌ها است. علاوه بر آن، امکان نصب آسانسور در بیرون از ساختمان‌های قدیمی نیز وجود دارد.

مهندسان اغلب می توانند طراحی را طوری انجام دهند که آسانسور در بیرون از ساختمان نیز زیبا به نظر برسد. اگرچه ورودی و خروجی آسانسور در داخل خانه است؛ اما چاه آسانسور در بخش بیرونی نصب می‌شود. البته گزینه‌های دیگری نیز وجود دارد و شما می‌توانید آن‌ها را با شرکتی که قصد نصب آسانسور در ساختمان شما را دارد در میان بگذارید.

بیشتر بخوانید:

همه چیز درمورد آسانسور در فضای باز، انواع آسانسور در فضای بیرونی و نکات خرید

ایمنی آسانسور

یکی از اولین مواردی که مهندس آسانسور شما باید در نظر بگیرد ایمنی است. او باید ساختار آسانسور شما را در نظر بگیرد تا تعیین کند که آیا در برابر نصب آسانسور مقاومت کافی دارد یا نه؟ مواردی وجود دارد که مهندس باید قبل از نصب به آنها توجه کند تا اطمینان حاصل شود که آسانسور نصب شده در ساختمان های قدیمی دارای ایمنی کافی است.

نصب آسانسور برای ساختمان های قدیمی

چه نوع آسانسوری مناسب برای نصب در ساختمان‌های قدیمی است؟

به طور کلی آسانسورهای هیدرولیکی یا کششی مناسب نصب در ساختمان‌های قدیمی هستند. البته نوع آسانسور باید نسبت به شرایط آسانسور، بودجه و امنیت جان مسافران تعیین شود. به همین علت شما باید به شرکتی مراجعه کنید که واقع در این زمینه تخصص کافی داشته باشد.

با توجه به اینکه برای نصب آسانسورهای خانگی نیاز به تخریب زیادی نیست، آسانسورهای home lift گزینه مناسبی برای نصب در ساختمان‌های قدیمی هستند. برای نصب این آسانسور، نیازی به نصب چاهک، سیم بکسل و موتورخانه نیست. همچنین مقدار فضای اشغالی توسط این آسانسور بسیار کم است.

فضای لازم برای نصب در ساختمان‌های قدیمی چقدر است؟

پس از اینکه همه شرایط نصب آسانسور در ساختمان های قدیمی را بررسی کردید باید فضای استاندارد برای نصب این آسانسور را فراهم کنید. در ادامه فضای لازم برای نصب این آسانسور به نسبت ظرفیت کابین آن تعیین شده است.

  • 3 نفره: 0.6 متر مربع
  • 4 نفره: 0.8 متر مربع
  • 5 نفره: 1 متر مربع

در صورتی که فضای مورد نظر شما 120*120 باشد، امکان نصب آسانسور در آن وجود ندارد. حداقل فضای لازم برای نصب آسانسور در ساختمان‌های قدیمی نیز 100*160 و 145*145 است.

طریقه دریافت مجوز

اولین شرط برای دریافت مجوز نصب آسانسور در ساختمان‌های قدیمی، دریافت پایان کار ساختمان است. در صورتی که ساختمان شما دارای پایان کار باشد نیازی به دریافت آن نیست. در صورتی که امکان نصب آسانسور در بخش داخلی ساختمان وجود داشته باشد، نیازی به دریافت مجوز نیست. برای نصب آسانسور در فضای بیرونی ساختمان، دریافت مجوز شهرداری الزامی است.

روش پرداخت هزینه‌ نصب آسانسور در ساختمان‌های قدیمی چگونه است؟

قوانین نصب آسانسور در آپارتمان های قدیمی مشمول ماده ۲۳ و ۴ قانون استفاده از آسانسور است. براساس ماده ۲۳، ساکنان طبقه همکف باید هزینه نصب آسانسور در ساختمان قدیمی را پرداخت کنند و هرگونه اعتراضی قابل‌قبول نخواهد بود.

طبق ماده ۴، اگر مجموع مساحت طبقه‌های ۲، ۳ و ۴ بیشتر از طبقه ۱ و همکف باشد، دیگر مالکان می‌توانند سهم نصب آسانسور به‌همراه خسارت احتمالی را از مالکانی که معترض هستند، دریافت کنند. البته در صورتی که ساختمان فاقد پارکینگ باشد، ساکنان طبقه اول از پرداخت هزینه نصب آسانسور معاف هستند.

در خصوص پرداخت هزینه‌های لازم برای نصب آسانسور در ساختمان قدیمی، هزینه پرداختی توسط ساکنین طبقه دوم 2 برابر طبقه اول است. به طور کلی، هزینه پرداختی توسط هر طبقه باید 2 برابر طبقه قبلی باشد.

آیا جلب رضایت ساکنین برای نصب آسانسور ضروری است؟

یکی از مهمترین شرایط نصب آسانسور در ساختمان های قدیمی، جلب رضایت همه اعضای ساختمان است. زیرا برخی از ساکنین به ویژه در طبقه همکف و اول نیازی به نصب آسانسور ندارند.

قوانین نصب آسانسور در ساختمان های قدیمی

ضرورت تایید نقشه‌های ساختمان توسط سازمان نظام مهندسی

یکی از قوانین ضروری برای نصب آسانسور در ساختمان های قدیمی، تایید شدن نقشه توسط سازمان نظام مهندسی است. در غیر این صورت ساکنین هنگام فروش ساختمان با مشکل مواجه می‌شوند. همچنین بیمه هیچگونه مسئولیتی در برابر حوادث آسانسور فاقد مجوز نظام مهندسی ندارد.

نتیجه گیری

با توجه به اینکه بسیاری از ساکنین ساختمان‌های قدیمی مسن هستند و راحتی رفت و آمد افراد معلول و کودک، نصب آسانسور در ساختمان‌های قدیمی یک امر ضروری است. شما باید ابتدا با همه شرایط نصب آسانسور در ساختمان های قدیمی آشنا شوید و سپس به شرکت‌های معتبر در زمینه آسانسور مراجعه کنید.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

بنر کیوان فراز
بنر نیکان
بنر اوج فراز
moradi trade
بنر کارالیفت
بنر mgm hydraulic
بنر تکساز آسانبر سمامی
بنر بازرگانی آراس
لیفتراک آرکا جم
مطالب اخیر
گروه صنعتی فاخر
    0
    آماده پرداخت
    محصولی انتخاب نکرده‌اید